Afvallen Gezonde producten Ontbijt Overig ontbijt Recepten Vegetarisch Voeding Voedingstips

Ontbijt: Kwark met Banaan, Pompoenpitten en Kaneel

Door

Kwark banaan, pompoenpitten, kaneel

We zijn als Nederlanders heel erg gewend om een koolhydraatrijk product toe te voegen aan onze maaltijden. Bij het ontbijt zijn dat vaak brood, crackers, ontbijtgranen, havermout etc. Ik ben absoluut geen tegenstander van deze producten (lees hier), maar ze zijn absoluut niet noodzakelijk in je ontbijtje. Vandaag geef ik je een voorbeeld van een voedzaam ontbijt zonder graanproducten!

Ingredienten (1 persoon)

  • 300ml magere kwark
  • 1 banaan
  • 25g pompoenpitten
  • kaneel naar smaak

Bereiding
Dit gezonde ontbijtje is super simpel en snel klaar. Ik vind het lekker om de pompoenpitten even te roosteren in een pan zonder olie. Zo krijgen ze nog meer smaak en worden ze lekker krokant. Na ongeveer 3 minuten op een zacht vuurtje, beginnen de pitten te ‘ploppen’. Dan zijn ze klaar!

Collage1

Doe de kwark in een kom, snijd de banaan in stukjes eroverheen en voeg de pompoenpitten toe. Strooi er wat kaneel naar smaak overheen. De echte zoetekauwen onder ons kunnen een klein beetje honing toevoegen. Ik raad dit echter niet aan. Honing is voor je lichaam vrijwel hetzelfde als suiker, het bevat relatief veel calorieën, weinig nuttige voedingsstoffen en je krijgt er sneller weer trek door.

Hier een overzichtje van de voedingswaarde van dit ontbijt:

Energie: 407 kcal
Eiwit: 46,6g
Koolhydraten: 35,8g
       Waarvan suiker: 33g
Vet: 7,7g
       Waarvan verzadigd: 1,9g
Vezels: 3,9g

Het leek me leuk om voortaan de voedingswaarde van zulke gerechtjes toe te voegen. Vinden jullie dat een meerwaarde? Of kijk je er eigenlijk niet naar? Ik ben geen fan van het tellen van calorieën, maar vergelijken met andere maaltijden vind ik altijd wel erg interessant.

Groetjes, Marloes

Gebruik jij altijd een graanproduct bij je ontbijt?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (18)
  1. gerhilde maakt 4 jaargeleden

    Ziet er lekker uit! Vooral in vergelijking met andere gerechten is die voedingswaarde wel interessant, ja.

    Reageer
  2. Bea 4 jaargeleden

    Ik ben een calorieteller, dus ik vind dit zeker een meerwaarde! 🙂
    Zelf eet ik niet altijd een graanproduct als ontbijt. MIjn lijf is daar gewoon geen fan van 😉
    Mijn meest gegeten ontbijt van de laatste maanden is 150 gram griekse yoghurt, een portie bosbessen/frambozen uit diepvries en dit vul ik dan ofwel aan met lijnzaad, hennepzaad en een theelepel chiazaad. ofwel met een portie 4 granen muesli. Het hangt er wat af van wat ik de rest van de dag nog eet of ik er een graanproduct bij doe of niet.

    Reageer
  3. Lisa 4 jaargeleden

    Ruim 35 gram koolhydraten is toch niet weinig? In een boterham zit ongeveer 15 gram. Begrijp me niet verkeerd, ik vind niets mis met koolhydraten, maar ik vind dit gewoon niet weinig 🙂 eerder normaal, voor zover er een maatstaf mogelijk is.

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Maar minder dan als je hier muesli doorheen zou doen 🙂

      Reageer
      • Lisa 4 jaargeleden

        In mijn biologische muesli (leeuv oergranen) zit 55 gram per 100. Dat is dan toch minder? Als je gewoon twee eetlepels neemt.

        Reageer
        • Marloes 4 jaargeleden

          Als je de muesli in plaats van de pitten doen, kom je hoger uit in koolhydraten. Als je het fruit weg laat, dan niet. Is maar net hoe je het bekijkt 🙂

          Reageer
  4. sandra 4 jaargeleden

    zeker een meerwaarde!

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Ok, fijn om te weten hoe jullie hierover denken!

      Reageer
  5. Lilian 4 jaargeleden

    Ik kijk er eerlijk gezegd niet naar, had het overgeslagen en zag toen je vraag, haha.
    Het ontbijt lijkt me heerlijk en ga ik volgende week (boodschappen voor deze week al gedaan) proberen! Dankjewel

    Reageer
    • Lilian 4 jaargeleden

      Heerlijk en ontzettend voedzaam!

      Reageer
  6. Sonja 4 jaargeleden

    Absoluut een meerwaarde. Ik ben ook een calorieen teller, dit helpt me om heel bewust keuzes te maken wat voeding betreft. Hopelijk lukt het me ooit zonder tellen ☺️

    Reageer
  7. Tamara 4 jaargeleden

    Ik vind dit een meerwaarde! Leuk om te weten!!

    Reageer
  8. kimberly 4 jaargeleden

    Heey,
    Hmm ziet er lekker uit..
    super dat je de voedingswaarden even vermeld. Dit is echt een meerwaarde aan je artikel!

    grts kimberly

    Reageer
  9. Judith 4 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Als eerste mijn complimenten voor je website.
    Ik heb een vraagje over de honing. Je zegt dat je daar sneller weer trek van krijgt. Ik meende dat het juist goed was om af en toe een theelepel honing aan je ontbijt toe te voegen omdat honing de suikers glucose en fructose bevat. Glucose voor de snelle energieboost en fructose voor de langdurige energie. Hoe zit dat nou precies?

    Groet Judith

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Ik maak denk ik binnenkort (nog) een video over suikers, daarin zal ik het uitleggen Judith :). Een beetje een lang verhaald namelijk.

      Reageer
      • Judith 4 jaargeleden

        Ok dankje

        Reageer
  10. Hendrina 3 jaargeleden

    Hallo Marloes.

    Ik heb een vraag, mijn man lust niet alles van je recepten, mij lijken ze heerlijk en ga ze zeker proberen.
    Nu is mijn vraag kan ik voor2 personen maken en dan de helft in de diepvries doen?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: