Afvallen Feiten en fabels Tussendoortjes Voeding

Noten, wat is een juiste portiegrootte?

Door

1

Veel mensen weten dat noten gezond zijn. Ze bevatten super veel goede voedingsstoffen. Soms wordt onterecht gedacht dat je er daarom onbeperkt van kunt eten, niets is minder waar! Noten zijn inderdaad gezond, maar bevatten ook ontzettend veel calorieën. Als je veel noten eet, kom je dan ook gemakkelijk aan. Ik laat je vandaag zien hoe je jouw portie noten kunt bepalen.

Wat maakt noten gezond?
Ik vertel je hier nog even kort wat noten zo gezond maakt. Naast het feit dat ze veel goede vetten en eiwitten bevatten, zitten noten boordevol vitamines en mineralen. Onder andere ijzer, vitamine E en verschillende B vitamines. Officieel zijn pinda’s geen noten, maar peulvruchten. Qua voedingsstoffen lijken ze echter op noten, daarom worden ze ook zo gebruikt.

Calorieën in noten
Doordat noten zoveel goede vetten bevatten, zijn ze ook erg calorierijk. Als je wilt afvallen, of niet wilt aankomen, is dit een nadeel. Noten bevatten gemiddeld 600-700kcal per 100g! Doordat het zo’n lekkere snack is, eet je er met gemak een hoop tegelijk. Hierdoor kan je calorie-inname flink oplopen.

Juiste portiegrootte
Een juiste portiegrootte hangt natuurlijk af van wanneer je de noten gebruikt. Je kunt ze namelijk als tussendoortje eten, maar ook bij de warme maaltijd als vleesvervanger. In dit artikel vertelde ik je al, dat 30-40g noten een goede portie is als vleesvervanger. Ik focus me daarom vandaag op de portiegrootte voor noten als tussendoortje.

Zeker als je wilt afvallen, raad ik aan om een tussendoortje te nemen dat niet meer dan 100kcal bevat. Als je tevreden bent met je gewicht, kun je hier iets soepeler mee zijn, maar ook dan zijn te calorierijke tussendoortjes niet aan te raden omdat je dan gemakkelijk aankomt. Ik ga daarom uit van een portiegrootte van 100kcal. Hieronder zie je hoeveel 100 calorieën van enkele verschillende soorten noten is.

100 calorieën hazelnoten

Hazelnoten

100 calorieën pacannoten

Pecannoten

100 calorieën macademianoten

Macademianoten

100 calorieën cashewnoten

Cashewnoten

Zoals je ziet zijn de porties vrij klein! Je kunt gemakkelijk meer eten. Houd bij alle soorten noten een klein handje aan als protiegrootte voor 100 calorieën, zo’n 14-17 gram. Als je gewicht goed is, kun je iets meer nemen.

Conclusie
Noten zijn superlekker en super gezond, het is daarom prima om ze regelmatig te eten! Helaas zijn ze ook vrij calorierijk, dus let goed op je portiegrootte. Albert en ik zijn dol op noten, we eten ze meerdere keren per week.

Groetjes, Marloes

Wat zijn jouw favoriete noten?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (33)
  1. Lilian 7 jaargeleden

    Hoi! Interessant artikel!
    Ik houd zelf heel erg van walnoten en ik eet ze dan ook graag ‘s ochtends door een schaaltje vanilleyoghurt (van optimel) als ontbijt. Wat voor portiegrootte raad je dan aan?

    Liefs,
    Lilian

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Een niet te groot handje is dan prima! Ik zou er wel mueslu oid bij doen ivm de voedingsvezels! Liefs

      Reageer
  2. Lilian 7 jaargeleden

    Muesli doe ik er inderdaad ook in 🙂 en dankjewel!
    Liefs

    Reageer
  3. Cheri 7 jaargeleden

    Ik eet ze ongebrand, maar ook niet te veel. Schijnt beter te zijn dan gebrande nootjes.

    Reageer
  4. Anne 7 jaargeleden

    Handig artikel! Ik vroeg me ook al lang af hoe zo’n ‘ideaal handje’ er nou eigenlijk uitziet. Noten zijn mijn favoriete tussendoortje. alhoewel, ik vraag me ook wel af, aangezien ik bijna de hele dag op kantoor zit, daalt het aantal calorieën dat ik in kan nemen per dag dan automatisch? (ik sport wel veel, maar zit dus ook veel stil)

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Dat klopt inderdaad. Iemand die tijdens zijn werk veel loopt of staat, heeft meer energie (= calorieën) nodig dan iemand die de hele dag zit. Is bij mij ook het geval :-). Vandaar dat een persoonlijk advies altijd beter is dan een algemeen advies.

      Reageer
  5. Marieke 7 jaargeleden

    Wow, dit had ik net nodig. Beetje jammer alleen dat blijkt dat ik er dus veel te veel eet (A) Haha! Vanaf nu dus niet meer 😀

    Reageer
  6. Anouk 7 jaargeleden

    En natuurlijk zou ik altijd het advies geven om ze ongezout te eten, want die op je foto’s lijken gezout en zo krijg je een hoop extra (onnodig!) zout binnen.

    En, je hand is een goede graadmeter voor wat je lichaam nodig heeft. Een gesloten hand geeft ook een goed beeld van een goede portie.

    Door mn griekse yoghurt deed ik altijd een portie gemengde (ongezouten!) noten, lijnzaad en chiazaad voor vezels e.d.. Geen muesli nodig! 🙂

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Dank je wel voor de toevoeging Anouk. Ongezouten heeft inderdaad de voorkeur, zeker voor vaker gebruik! Die van mij zijn inderdaad gezouten, we hadden ze namelijk als snack voor de zaterdagavond gekocht, de gemengde noten inspireerde me tot dit artikel 😀

      Reageer
  7. Eveline 7 jaargeleden

    Leuk artikel. Kan ik beter gaan voor de ongezouten noten? Ik merk dat ik niet veel ongezouten noten in de winkel kan vinden. Zaterdag eens op de markt kijken bij de notenkraam.

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Yes! In de winkel zijn ze gelukkig ook steeds beter verkrijgbaar 🙂

      Reageer
  8. Lieke 7 jaargeleden

    Goed artikel!! Noten zijn ook zo lekker door de havermout/overnight oats!

    Liefs!

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Zeker Lieke! Links plaatsen zien we helaas als spam, dat kan in het vakje dat er voor bedoeld is. Ik heb hem verwijdert. 🙂

      Reageer
  9. Matthy 7 jaargeleden

    Hallo Marloes,

    Superhandig artikel dit, ben ervan geschrokken dat zo een kleine portie zoveel calorieën bevat.

    Ik vind trouwens jullie site super, heb vanmorgen jullie banaan pannenkoekjes gemaakt en ze waren heerlijk! Ga zo door met leuke gerechtjes en artikels te plaatsen!

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Dank je wel Matthy!! Ik wordt altijd erg vrolijk van jullie lieve reacties. 🙂

      Reageer
  10. Susan 7 jaargeleden

    Dit is erg handige informatie! vroeg me altijd al af hoeveel je kon nemen!
    Op onze blog vertellen we ook over gezonde vetten. Goed afbreekbaar door het lichaam en gezond!

    Liefs Susan

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Sorry Susan, links mogen alleen in het vakje waar ze voor bedoeld zijn.

      Reageer
  11. oma 7 jaargeleden

    Wij eten iedere avond 4 walnoten en dan is mijn suikerspiegel prima de suikerspiegel regeert n.l.op.walnoten.

    Reageer
  12. Tinne 6 jaargeleden

    Zijn ongezouten geroosterde noten ok?

    Reageer
  13. Miomij 6 jaargeleden

    Bij de Lidl kun je voor niet al te duur veel verschillende soorten ongezouten noten krijgen!

    Reageer
  14. Leah 6 jaargeleden

    En hoeveel moet je dan van amandelen en pinda’s nemen? Dat staat er niet bij maar wil ik wel heel graag weten!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Beiden ongeveer net zoveel als de cashewnoten!

      Reageer
  15. Twan 5 jaargeleden

    Hallo Marloes,

    Leuk artikel!

    Ik leef als volgt, heb een kantoorbaan van 8.30-17.00 uur en heb op mijn bureau een pot mix noten (biologisch, rauw) staan waar ik als ik honger krijg van eet en weer stop als de honger weg is, ooit wel 5x per dag een handje, ik ben vlug voldaan qua eten.
    Tussen de middag eet ik wat pure (min. 80%) chocolade, 2-3 stukjes en een glas groentesap, s’middags weer de noten. En ik drink minimaal een liter water per dag, en een paar (3) kopjes koffie met suiker en melk. Ik snoep verder nooit en drink nooit frisdrank, wel bier. S’avonds eet ik gewoon warm eten al dan niet met vlees.
    Ook eet ik bijna elke dag een hard eitje.
    In het weekend eet ik overdag niets, alleen s’avonds en dan ook niet te veel, ik heb mijn lichaam getraind om met weinig eten te leven, als ik voldaan ben stop ik met eten.

    Als je dit zo leest, wat vind je hier dan van? Verkeerd of juist niet? En waarom?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Ik kan helaas niet iedereen persoonlijk advies gaan geven Twan, sorry.

      Reageer
  16. Roos 4 jaargeleden

    hoeveel gram is een handje ongeveer? Haal dat hier niet uit, alleen de kcal…

    Reageer
  17. […] Als je iets anders zoekt dan fruit en groente, kan je ook kiezen voor noten. Ongezouten noten zijn ook gezond en goed te gebruiken als tussendoortje. Amandelen, pinda’s, walnoten, hazelnoten of macadamia. Kies wat jij lekker vindt! Dit is ook een goed alternatief voor ’s avonds op de bank. Een zak chips is veel ongezonder. Noten bevatten ijzer, vitamine E en verschillende vitamine B. Een goeie portie noten als tussendoortje is ongeveer 50 gram. (Bron: https://www.optimavita.nl/voeding/noten-wat-is-een-juiste-portiegrootte/) […]

    Reageer
  18. Kitty 3 jaargeleden

    Hoeveel dichte walnoten kan ik het beste per dag nemen? Hoeveel is een handje?

    Reageer
  19. Margot 3 jaargeleden

    Hoi Marloes! Ik had een vraagje kan je ook de ongebrande noten eten? (bijvoorbeeld van de lidl) Of moet je ze eerst branden om ze te kunnen eten? En is noten zelf branden goed? Doe jij dit wel eens? Worden de noten in de winkel altijd eerst gestoomd want ik las dat rauwe cashewnoten giftig waren. Sorry voor de hoeveelheid vragen.. Groetjes!

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Hi! Ongebrande noten zijn ook prima hoor. Zelf branden heb ik nog nooit gedaan…ik eet ze gewoon altijd zoals ik ze koop :). Alleen pompoenpitten en zonnebloempitten rooster ik altijd even in een droge pan.

      Reageer
      • Margot 3 jaargeleden

        Oke, dankjewel!
        Ik bedoelde ook roosteren van de noten in de pan, kwam even niet op het woord.
        Zelf branden heb ik ook nog nooit gedaan.
        Ik vind je youtube kanaal en je blog trouwens echt super leuk en motiverend!
        Groetjes!

        Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: