Nieuwe ontbijtgranen Albert heijn
Gezonde producten Voeding

Nieuwe Ontbijtgranen Albert Heijn Gezond!?

Door

In mijn huwelijksvakantie kreeg ik heel wat berichtjes van een aantal van jullie over de nieuwe ontbijtgranen van de Albert Heijn. De vraag was of ik deze een review kon geven. Ik besloot na mijn vakantie naar de winkel te gaan en zag inderdaad een heel vernieuwd schap. Ik koos voor dit artikel 3 nieuwe varianten krokante muesli uit en vertel je wat ik ervan vind.

Het product

Deze krokante muesli’s kun je dus gebruiken als granen voor door je yoghurt, kwark of melk. Veel mensen gebruiken het ontbijt, maar ik vind dat het ook prima zou kunnen als tussendoortje of als avondsnack. Ik ging voor de smaken kokos/passievrucht, appel/kaneel en de meest interessante naar mijn idee: pinda/popcorn! Ik ben heel benieuwd…

Wat belooft de fabrikant

Op de verpakkingen vind ik de term ‘vezelrijk’. Verder geen beloftes over de gezondheid van dit product. Dat vind ik fijn!! Anders krijg je misschien alleen maar onrealistische verwachtingen. So far so good.

Kokos passievrucht krokante muesli

De ingrediënten

Hieronder de ingrediënten per variant.

Kokos/passievrucht: 43% volkoren havervlok, oligofructose, volkoren speltvlok, rijstmeel, tarwebloem, 5% zonnebloemolie, 5% kokosschaafsel, 3% appelpureeconcentraat, 2% passievruchtconcentraat, suiker, 1% kokosmelk, aardappelzetmeel, antioxidant (E306).

Appel/kaneel: 37% volkoren havervlok, 19% gedroogde appel, oligofructose, volkoren speltvlok, rijstmeel, 6% gevriesdroogde appel, tarwebloem, 4,5% zonnebloemolie, 0,6% kaneel, sapconcentraat (witte druif, appel, peer), natuurlijk aroma, antioxidant (E306).

Pinda/popcorn: 43% volkoren havervlok, 10% geroosterde pinda, suiker, maïs, 9% zonnebloemolie, oligofructose, rijstmeel, tarwebloem, glucose-fructosestroop, tarwekiem, zout, honing, tarwegluten, moutmeel (gerst, tarwe), natuurlijk aroma, magere melkpoeder, antioxidant (E306).

Ik wordt er vrolijk van dat het eerst ingrediënt een volkoren graan is. Volkoren producten bevatten namelijk meer vezels, vitamines en mineralen. Ook zijn er nog extra vezels toegevoegd in de vorm van oligofructose. Er is veel gebruik gemaakt van natuurlijke zoetmiddelen (vruchtenconcentraat, honing), maar ook van extra suiker. Je lichaam maakt geen verschil tussen fruitsuikers en andere suiker, dus ik hoop dat er van beide varianten niet teveel in zit. Het antioxidant dat is gebruikt, is vitamine E, helemaal prima dus! Over het algemeen vindt ik de ingrediënten er best prima en natuurlijk uit zien. Ik twijfel alleen over de suikers en de hoeveelheid vet bij vooral de variant met popcorn.

appel cruesli gezond

De voedingswaarde

In de tabel hieronder zie je de voedingswaarde van deze drie soorten krokante muesli.

Voedingswaarde muesli albert heijn

Zoals je ziet is de hoeveelheid suiker in de kokos/passievrucht muesli best heel laag! Die van appel/kaneel zit het hoogst, maar dat komt puur door de grote hoeveelheid appel. In de pinda/popcorn variant zit namelijk veel meer toegevoegd suiker (0,2g ten opzichte van 12g, dit staat op de verpakking). De hoeveelheid vezels is in alle varianten flink hoor, super fijn want dat maakt dat ze langer een vol gevoel geven. Ook kijk ik even naar de hoeveelheid verzadigd vet in de muesli’s. Die is bij de kokos/passievrucht variant wat aan de hoge kant, maar dit komt door de kokos. Waarschijnlijk is plantaardig verzadigd vet minder schadelijk dan dierlijk verzadigd vet, dus ik vind dit niet een heel groot probleem.

De prijs

De kokos/passievrucht variant is €2,69 voor 400g, de appel/kaneel variant €1,99 voor 300g (kleinere inhoud!) en de variant met pinda/popcorn is €1,99 voor 400g. In verhouding is de laatste het goedkoopst, waarschijnlijk door de goedkopere ingrediënten. Ik vind echter alle prijzen helemaal niet gek! Best prima voor ontbijtgranen naar mijn idee, maar natuurlijk nooit goedkoper dan basic muesli of havermout.

pinda popcorn krokante muesli gezond

De smaak

Ik vind ze oprecht heel lekker! Naar mijn idee is het heel fijn dat er veel verschillende structuren in de muesli’s zitten. Krokante stukjes, maar ook stukjes fruit, nootjes, stukjes kokos en ga zo maar door. Wel zijn alle soorten wat mij betreft te zoet, vooral de pinda/popcorn variant! (Die is daarmee trouwens wel MEGA lekker, crispy en karamel-achtig!) Die met kokos/passievrucht is inderdaad het minst zoet. Ik zou deze meer fris en tropisch noemen. Zoals je misschien weet, krijg ik hierdoor snel meer zoete trek of ben ik geneigd uit de zak te gaan snoepen ;).

Zeker lekker dus, maar niet mijn eerste keuze.

Mijn conclusie

Ik ben niet mega enthousiast over deze soorten krokante muesli. Wat mij betreft komt qua ingrediënten en voedingswaarde de variant met kokos/passievrucht het beste uit de bus en de pinda/popcorn variant het minst goed. Voor in een gezonde leefstijl zou ik de eerst nog wel kunnen aanraden, de andere twee zouden niet mijn voorkeur hebben.

Mocht jij de andere smaakvarianten ook willen beoordelen, dan hieronder even kort waar ik op let:

  • De ingrediënten: zijn ze natuurlijk, zitten er suiker(vervangers) in of veel onnodige toevoegingen?
  • Hoeveelheid suiker: onder de 10g suiker per 100g product vind ik voor een muesli echt heel netjes!
  • De hoeveelheid verzadigd vet: Wat mij betreft het liefst onder de 3g per 100g, maar soms maak ik een uitzondering als er kokos is gebruikt.
  • De hoeveelheid vezels: Boven de 9g per 100g product vind ik goed.

Als er nog andere nieuwe ontbijtgranen zijn waar je benieuwd naar bent, let me know! Ik hoop dat je dit artikel leuk vond!

Groetjes, Marloes

Heb jij de nieuwe ontbijtgranen van de Appie al geprobeerd? Wat is jouw favoriet?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Hanne 4 jaargeleden

    Dit vind ik altijd leuke artikelen. Ik mis alleen de vergelijking met andere ontbijtgranen. Normaal stop je die tabel ook altijd in je artikel.

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Dank je! Ik dacht het is misschien leuk om eens een andere vergelijking te geven…juist omdat ik altijd hetzelfde doe :). Vandaar de richtlijnen die ik gebruik op een rijtje!

      Reageer
  2. Sophie 4 jaargeleden

    Hee Marloes,
    Wat leuk dat je deze hebt getest, en fijn dat je een eerlijk oordeel hebt gegeven! De AH heeft veel nieuwe soorten hè? Jammer dat ze niet allemaal per 40gram te koop zijn 😉
    Een fijne week gewenst en ga zo door met je leuke, interessante en vrolijke site!
    Groetjes Sophie.

    Reageer
  3. Charlotte 4 jaargeleden

    hey Marloes, ik heb de pinda/popcorn variant al even en ik weet dat ie niet 100% gezond is maar hij is zoooo lekker1

    Reageer
  4. Lisa 4 jaargeleden

    Hoi Marloes! Vind jou meningen over producten zo fijn. Het geeft mij een beetje inzicht in wat wel en niet/minder goed/gezond is om te eten.
    Ik heb een nieuwe waar nog weinig info over te vinden is. Namelijk de: Jor­dans Low su­gar gra­no­la al­mond & ha­zel­nut

    Vekrijgbaar bij de ah. Kun je deze een keer onder de loep nemen?:)

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.