My/Your day in food Voeding

My day in food #30 – Gezond eten!

Door

My day in food

Jullie krijgen geen genoeg van de artikelen en video’s waarin ik laat zien wat ik eet. Gelukkig maar, want ik vind ze ook erg leuk om te maken. Binnenkort zal er weer een video verschijnen, maar om jullie nog even zoet te houden, hier alvast een artikel ;). Zoals jullie waarschijnlijk weten, kon ik na mijn vakantie moeilijk mijn gezonde leefstijl weer oppakken. Ik heb een paar weken flink veel gesnoept, wat ik helemaal prima vond. Inmiddels ben ik weer ‘back on track’. Ik probeer mijn normale dagen zo gezond mogelijk te maken, in het weekend neem ik dan lekker een paar genietmomentjes. Hieronder zie je zo’n ‘normale gezonde dag’.

Vandaag was een dag dat ik niet sportte. Ik ben nog steeds iets zwaarder dan waar ik me goed bij voel, dus ik wil heel langzaam nog ongeveer 2kg kwijt raken. Ik weet dat ik niet te dik ben, maar ik voel me dan gewoon veel beter en energieker! Op deze dag at ik daarom dus gezond en iets onder mijn behoefte. Ik sportte niet, op sportdagen eet ik altijd iets meer om mijn lichaam de kans te geven om goed te herstellen.

Ontbijt

Als ontbijt nam ik ongeveer 250ml magere kwark met 1 nectarine, wat kokoschips en een paar rozijntjes. Ik had nog niet heel veel honger, de vorige avond had ik lekker ‘gecheat’. Een klein ontbijt is dan prima voor mij. Ik dronk een grote mok thee en slikte een multivitaminetablet. Daarnaast nam ik een probiotica pil, om mijn darmen wat tot rust te brengen.

Lunch

Tussendoor dronk ik een kop koffie en ongeveer een halve liter water. Als lunch maakte ik een salade, van restjes die ik vond in de koelkast. Uiteindelijk gebruikte ik sla, tomaat, komkommer, paprika, hamreepjes, kipfilet, avocado en gemengde noten. Als dressing deed ik er een beetje balsamicocreme op, dat staat niet op de foto. Ik dronk een groot glas water.

Tussendoortje

Als tussendoortje nam ik 3 rijstwafels met kipfilet. Ook dronk ik een kopje bouillon, omdat mijn bloeddruk erg laag was. Ik heb dat af en toe en heb dan echt even behoefte aan iets zouts. Verder dronk ik ongeveer een halve liter water en een kop thee.

Warme-maaltijd

Als warme maaltijd at ik een hele berg groenten (sperziebonen, tomaat, doperwtjes en lente-ui), daarbij at ik een kipfilet met kipkruiden. Ook nam ik een paar kleine aardappeltjes, die ik in de schil in 4 minuten pofte in de magnetron. Ik dronk hier verder niets bij.

Tussendoortje2

Als avondsnack maakte ik een milkshake van 150ml halfvolle melk, 100g kersen en wat ijsblokjes. Ik mixte alles fijn met een blender, je hebt dan een heerlijke gezonde milkshake! Ook dronk ik een glas cola light. Later op de avond kreeg ik toch nog een beetje snaaitrek, ik nam nog twee droge rijstwafels.

Dit was wat ik at gedurende een dag! Ik houd nooit echt mijn calorieën bij, maar eet op gevoel. Ik voer mijn voeding soms wel in in MyFitnessPal, gewoon omdat ik dat leuk vind om te doen en om de precieze verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten te zien. De ene dag kom ik wat boven mijn behoefte uit volgens deze app, de andere dag zit ik er iets onder. Ik probeer vooral gewoon te eten op basis van mijn trekgevoel.

Groetjes, Marloes

Wat at en dronk jij vandaag/gisteren? Houd jij je voeding bij?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (22)
  1. Marlous 6 jaargeleden

    Ik houd mijn voeding elke dag bij in MFP, Gisteren at ik:
    Vroeg ontbijt: havermout met amandelmelk, appel, blauwe bessen en kaneel.
    Post-workout => eiwitshake chocolate caramel.
    Td1: 2 rijstwafels met kipfilet en komkommer
    Lunch: salade van witte en rode kool met gerookte kip en hüttenkäse
    Td2: 2 rijstwafel met kipfilet en komkommer
    Avondeten: rijst, kip en sperziebonen
    Td3: handje amandelen, 3 ei-eiwitten

    Reageer
  2. Merel 6 jaargeleden

    Ik vind het ontzettend leuk om te zien wat je dagelijks eet! Ik volg je site al een aantal jaren met plezier. Toch moet ik kwijt dat ik het wel een beetje ‘disturbing’ vind dat je je energieker voelt als je 2 kg bent kwijtgeraakt. Je zegt continu dat je het prima vind dat je lekker hebt gesnoept, maar je gedrag wijst er op dat je er juist heel erg mee zit. Ik hoop dat je ongeacht je gewicht lekker in je vel zit en dat je niet de druk voelt om dun en afgetraind te zijn voor je site en je beroep.

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Ik denk toch echt dat je me verkeerd begrijp Merel. Het gaat me juist niet om hoe ik eruit zie. Sterker nog….ik vind mezelf eigenlijk mooier met een beetje vet :). Ik voel me echter veel beter als mijn vetpercentage lager is! Daarom wil ik daar graag weer naar toe. Ik snap niet uit wel gedrag blijkt dat ik het erg vind dat ik heb gesnoept..??

      Reageer
  3. nikita 6 jaargeleden

    Je bent bij de salade vergeten schrijven dat je er ook avocado bij hebt gedaan

    Reageer
  4. -123- 6 jaargeleden

    Het meest dol op deze posts, het liefst elke week eentje ;).Hmmm lijkt het je niet wat om andere leeftijdsgroepen ook te pakken???

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Dat probeer ik te doen in Your day in food 🙂

      Reageer
  5. Brenda 6 jaargeleden

    Als er één iemand is die heel duidelijk laat blijken dat je je niet schuldig hoeft te voelen wanneer je hebt gesnoept, dan ben jij het wel Marloes 😉 En ik lees ook nérgens dat jij het gevoel hebt dat je dan te dik zou zijn. Denk dat dat meer bij de persoon in kwestie ligt, dus maak je daar niet druk om.
    Ik heb ook een tijd my fitness pall gebruikt. En hierdoor kwam ik erachter, dat ik eigenlijk meer moest gaan eten, omdat ik soms rond de 1100 calorieën per dag kwam, ook al had ik geen honger. Nu snap ik dus wel waar dat ‘moeiere, futlozere’ gevoel vandaan kwam, dus eet ik bewust wat meer tussendoortjes.
    Gisteren had ik redelijk gezond gegeten, hoewel wel pizza als diner. Dus vandaag weer gezond. Lekker muesli als ontbijt, en nu een wrap met sla en zalm. En vanavond gewoon gezonde hap. Soms even bewust geen mfp, omdat ik dan weer te veel ga focussen op calorieën. Soms ga ik dan gewoon jouw lijstje af van mager én gezond!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Zo lief Brenda, dank je wel! Super goed dat je wat meer bent gaan eten. MFP is inderdaad heel handig, maar soms verleidelijk om mee door te slaan 🙂

      Reageer
      • -123- 6 jaargeleden

        Mfp , tja lastige app vind ik het. Het is vrij algemeen en erachter komen hoeveel je verbrand….Tja elke dag is anders. Ik weet dat je het al eens uitgelegd had in een artikel, maar je kan dat niet weer eens ‘opschone’??

        Je gaf zelf aan dat hij ook afweek.
        Harrison formule. Katch formule etc

        Ben er niet echt fan van, dat invoeren , app is ook snel weg (al meer dan 2 jaar geleden) xD

        Reageer
  6. Mikkie 6 jaargeleden

    Superleuk om te lezen altijd,die my day in foods!! Sowieso een hele leuke site,kijk elke dag uit naar de blogs. Ik hou dagelijks bij wat ik eet op mfp. Plan ook vaak al voor de volgende dag in wat ik ga eten, hoewel ik me daar dan niet altijd aan hou. Maar het bijhouden geeft me wel een soort rustig gevoel. Als ik dan eet,weet ik dat het oké is.
    mijn dag gisteren was: ontbijt 200 gram kwark en een sinaasappel met huge mok thee. Tussendoor kop koffie met warme melk. Lunch smoothie van een halve avocado,banaan,200 ml amadel-kokos sojamelk en ong 200 gram aardbeien. Daarbij dronk ik weer een grote mok thee.
    Tussendoor 2 rijsttafels met gerookte zalm en philadelphia light en wat rucola. En later nog een halve komkommer en 2 tomaten met Italiaanse kruiden.
    Diner was roergebakken witte kool met kerriepoeder en kipfilet,champignons,parmaham en wat rozijntjes en een lepel ananas-roomkaas.
    Tijdens het sporten (zumba) 750 ml water weggetankt en ‘s avonds weer een kop koffie met warme melk. Toen had ik rond 22.30 weer trek en heb ik een handje ongezouten notenmix genomen. En toen zzzzzz..dat was my day in food en de meeste dagen zijn vergelijkbaar met deze dag.

    Reageer
  7. Tamara 6 jaargeleden

    Vandaag at ik dit:
    Ontbijt: Schaaltje Vifit halfvolle yoghurt met kersen, spelt flakes, moerbeien, pompoenpitjes, enz.
    Lunch: 4 pannenkoeken met honing
    Tussendoor: appel
    Diner: volkoren spaghetti met heel veel sperziebonen, ui, schwartzwalder schinken, tomaatjes en Parmezaanse kaas.
    Vanavond beetje last van mijn darmen, dus niks meer gegeten.
    Heel de dag heel veel gedronken: groene thee, water en sourcy met framboos (nieuw soort drinken, 0% calorieën, erg lekker!)
    Valt me op dat ik met warm weer minder honger heb, normaal kan ik wel behoefte aan een tussendoortje hebben. Vandaag dus niet.

    Reageer
  8. Lisa 6 jaargeleden

    Super leuk artikel om te lezen weer! Tijdens mijn ontbijt is het eerste wat ik doe even kijken op je website wat voor interessant artikel je vandaag weer hebt!

    Nu vroeg ik mij af in hoeverre je groente ‘onbeperkt’ kan eten. Na mijn zorgeloze ik-denk-niet-aan-mijn-dieet-vakantie geeft de weegschaal (en de looks van mijn buik) getallen aan waar ik niet zo blij van word! Ik wil daar ook weer snel vanaf want ik voel me nu echt een opgeblazen poppetje haha! Ik vind het heerlijk om verschillende groente te roerbakken s’avonds en eet daardoor soms wel 400/500 gram groente met 100/150 gram mager vlees (tartaar, kipfilet, runderreepjes) zou ik, om dit extra vakantie-gewicht en centimeters te verliezen moeten minderen? Of kun je groente gewoon onbeperkt eten zonder dat je er echt dikker/zwaarder van kunt worden? (Tot op zekere hoogte natuurlijk…)

    Daarnaast drink ik ook veel water, maar las ik laatst dat als je teveel water drinkt (als je urine er ook weer uit ziet als water i.p.v. citroen-limonade) je de vetverbranding ook tegenhoud. Klopt dit?

    X

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Hi Lisa! Super leuk om te horen dat je zo vaak kijkt. Groenten kun je inderdaad vrijwel onbeperkt eten. Veel water drinken kan ook geen kwaad hoor, is juist goed! Ook tot op zekere hoogte natuurlijk ;). Succes!

      Reageer
  9. Puck 6 jaargeleden

    Hoeveel gram is 250 ml kwark? is dat gewoon 250 gram?

    Reageer
  10. Marijke 6 jaargeleden

    Ik eet elke ochtend havermout met een blokje witte chocolade onderin (dit ivm met mijn witte chocoverslaving onder controle houden, haha) en een appel. Ik drink drie koppen koffie meestal. Daarna zwarte thee. Tussen de middag eet ik verschillende dingen, meestal vier maiswafels met cheddar en een cupasoup. Ook nog een stuk komkommer of wat worteltjes. En daarna groene en witte thee of kruidenthee. En om drie uur iets zoets. Stukje chocolade, koekjes of snoepjes. Maar ik probeer normale porties te nemen en niet hele zakken of rollen leeg te eten, lukt niet altijd! Dan een bord warm eten (meestal pasta) en een toetje (kwark met een schep stroop of bebogeen) die ik soms uitstel tot 9 uur savonds. Met sporten doe ik er musli bij! Dit mijn eetpatroon doordeweeks. In de weekenden eet ik meer brood en ook veel meer junkfood : O

    Reageer
  11. Jeannette leyten 6 jaargeleden

    Hallo, ik ben je video’s aan het volgen en ik vind het geweldig, ik ben zelf bezig met afvallen en gezond eten, ik hou van alle soorten eten en vind het ook heel lekker, ik kan heel goed afblijven van chips, koek, snoep etc..geen voorbewerkt voedsel, gewoon zelf vers voedsel maken. Mijn vraag over sporten is, kan ik elke dag een ander work out doen, of moet ik per week hetzelfde aanhouden.

    Reageer
  12. Linda 6 jaargeleden

    Leuk weer! Als ik elke dag ongeveer 2250 ml drink en ook nog 750 ml zuivel is dat akkoord? Dus zowel op warme als koude dagen? Door een eetstoornis probeer ik een hoeveelheid te eten en dus ook drinken dat ik elke dag kan aanhouden ongeacht het weer.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.