Feiten en fabels Voeding

Mooi weer! Top 5 gezond leven Do’s en Don’ts

Door

Gezond eten warm weer

Het kan je niet ontgaan zijn…het zonnetje doet ontzettend hard zijn werk sinds gisteren en dat gaat waarschijnlijk tot en met zondag nog zo door. Ik vind het heerlijk! Ik houd echt van dit mooie weer. Veel mensen vinden het lastig om balans te vinden in hun voeding met deze warmte. Je hebt vaak minder trek, zin in andere dingen en je komt regelmatig in de verleiding om minder gezonde keuzes te maken. Ik geef je daarom 5 do’s en don’ts voor gezond leven met mooi weer.

Ik begin met wat je beter níet kan doen, dan sluiten we positief af :). Meestal houd ik er niet van om negatieve dingen te benoemen, ik focus me liever op wat ik wél moet doen. Toch is het soms goed om even de valkuilen met elkaar door te namen. Vandaar dat ik voor deze keer een uitzondering maak.

Ik ga er in dit artikel van uit, dat jouw doel is om gezond te leven. Natuurlijk is het helemaal niet erg om jouw gezonde leefstijl even een paar dagen aan de kant te zetten. Voor mensen die ook met het mooie weer willen blijven opletten, schrijf ik dit artikel.

Don’ts
Hier dus de dingen die ik vaak ‘fout’ zie gaan met mooi weer, wat betreft gezond leven.

  • Drink niet teveel vruchtensappen en frisdranken! Op warme dagen drink je als het goed is vaak meer dan normaal. Je hebt ook meer vocht nodig doordat je meer zweet. Bovendien verdampt er meer vocht door je uitademing. Soms krijg je juist zin in zoete dranken, waardoor je eigenlijk alleen maar meer dorst krijgt. Bovendien bevatten ze ontzettend veel suiker (ook verse vruchtensappen!). Drink dus liever gewoon water.

Vegan couscous salade

  • Doe niet teveel kaas en noten door je salade! Voor mij zijn salades echt een uitkomst bij mooi weer. Ik heb vaak geen zin in een warme maaltijd, maar een salade is lekker fris. Ze zijn helaas lang niet altijd de meest gezonde keuze, vooral niet als je fan bent van noten en kaas. Dit zijn beide gezonde producten, maar bevatten erg veel calorieën. Voeg dus vooral niet teveel toe! Hier verscheen eerder een artikel over.
  • Ga niet midden op de dag buiten sporten, tenzij je getraind bent om te sporten in extreme omstandigheden. Als je sport, gaat je lichaamstemperatuur omhoog. Je lichaam moet dit van binnenuit koelen. Met warm weer kost het nóg meer moeite om je lichaamstemperatuur onder controle te houden. Als je niet gewend bent in zulke omstandigheden te sporten, kun je gemakkelijk onwel worden. Sport dus liever vroeg in de ochtend of juist wat later op de avond, als het wat koeler is. Tips voor sporten met warm weer, vind je hier.
  • We gaan massaal barbecue’en bij mooi weer. Ik vind dit altijd heerlijk! Pas echter op dat je niet teveel (vet) vlees eet en/of teveel sausjes gebruikt. Hierdoor wordt de maaltijd namelijk al snel heel calorierijk. Ik zie vaak dat mensen rustig een hamburger, een speklapje, een worstje én een karbonade naar binnen werken, waardoor je alleen met je vlees al rond de 1000 kcal uitkomt. Ik maakte eerder al een video over een gezonde barbecue, die plaats ik hieronder.
  • Geen paniek als het even niet lukt zoals jij dat precies wilt. Af en toe een paar dagen minder gezond leven is echt geen heel groot probleem. Geef jezelf gewoon even de ruimte als je echt geen motivatie kunt vinden. Start gewoon weer als je er wél aan toe bent. Soms duurt dit een paar dagen, soms iets langer. Druk op jezelf zetten werkt juist vaak averechts. Als je uit je dip wilt komen, heb ik hier wat tips voor je.

Do’s
Yeah….mijn favoriete gedeelte: wat kun je juist WEL lekker doen!? Ik geef je daarbij ook weer een aantal links naar artikelen die ik eerder schreef.

  • Af en toe een ijsje is natuurlijk helemaal lekker! Je denkt misschien dat ijs mega ongezond is, maar in sommige gevallen valt dat best nog wel mee! Ik schreef er een tijdje terug een artikel over, met daarin een overzicht van de hoeveelheid calorieën, suiker en vet per ijsje. Ook linkte ik naar een aantal manieren om zelf gezonde ijsjes te maken.
  • Maak water met een smaakje, door er bijvoorbeeld citroen, munt, basilicum, komkommer of fruit doorheen te doen. Ook kun je andere verfrissende zomerse drankjes maken. Hierdoor stimuleer je jezelf om meer te drinken! In deze video geef ik drie voorbeelden.
  • Fruitsalades zijn heerlijk voor tussendoor, of bijvoorbeeld voor ‘s avonds als toetje. Je kunt natuurlijk gewoon fruit mengen, maar je kunt er ook een beetje een andere twist aan geven. Zoals deze met meloen en banaan, of deze met mango en ananas.

AN klaar

  • Wees creatief met bewegen! Ik snap dat niet iedereen het fijn vind om hard te lopen met deze warmte. Maar huur bijvoorbeeld een kano, ga beachvolleyballen met vrienden, zwem een half uurtje of ga fietsen zodat je lekker een beetje wind door je haren hebt.
  • Eet voldoende! Zeker als je veel beweegt. Het is verleidelijk om heel weinig te eten, omdat je vaak toch niet zo veel trek hebt. Zeker als je veel sport, heeft je lichaam wel voldoende energie nodig om te kunnen herstellen.Als je onvoldoende eet, krijg je dit vaak dubbel en dwars terug op de volgende dag. Meestal krijg je dan namelijk héél veel trek, waardoor het moeilijk is om ongezonde dingen te weerstaan. Hoeveel je ongeveer zou moeten eten, lees je hier.

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan mijn tips. Ik ben ook heel benieuwd naar hoe jouw leefpatroon veranderd tijdens het mooie weer. Wat vind je lastig? Of wordt het juist makkelijker?

Groetjes, Marloes

Hoe verandert jouw leefpatroon bij mooi weer? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (3)
  1. Sandra 3 jaargeleden

    Goede tips! Ben erg blij dat ik werk in een geaircode omgeving met dit weer! Ik baal wel dat het zo warm is want dan kan ik niet hardlopen. Ik ga ‘s avonds na mijn werk rennen, maar het blijft zo lang warm dat het er dan niet van komt. ‘s Ochtends is geen optie, ik sta al om 545 op om naar mijn werk te gaan. Nog eerder opstaan heb ik er niet voor over 😛

    Reageer
  2. Susanne 3 jaargeleden

    Tip! Bij de Aldi hebben ze water met een smaak aroma. Citroen, munt of gember. Het zij halve liter flesjes. Heerlijk om mee te nemen. Ze hebben verder geen toevoegingen en zijn 0 calorieën.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: