Feiten en fabels Gezonde producten Voeding

Minder zout gebruiken. Waarom en hoe?

Door

Door Anneloes: Vaak wordt eten op smaak gebracht met behulp van zakjes waar je alleen nog water aan toe moet voegen, kruidenmixen of sausjes. Dit is erg makkelijk, maar vrijwel altijd bevatten die zakjes erg veel zout. Hoe kun je een maaltijd op smaak brengen zonder gebruik te maken van allerlei voorverpakte producten? In dit artikel leg ik dat uit.

Voor alles is een sausje of een kruidenmix. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het kopen in de supermarkt. Bijvoorbeeld sausjes voor over de pasta, kruiden voor door de gehakt en noem maar op. Maar wist je dat deze zakjes en kruidenmixen ontzettend veel zout bevatten!?

Zout is een smaak die wij ons hebben aangeleerd. Doordat veel producten veel zout bevatten, zijn we aan deze smaak gewent geraakt. Als een gerecht weinig of geen zout bevat, vinden we het al gauw te flauw of niet lekker.

Gezondheidseffecten
Natuurlijk is zout niet alleen maar slecht voor je en heeft het ook een functie in je lichaam. Zo regelt zout bijvoorbeeld het vochtbalans in het lichaam. Daarnaast heeft zout ook te maken met de samentrekkingen van spieren en het prikkelen van zenuwen. Ook vervoert zout andere voedingsstoffen door het lichaam.
Hoewel dit allemaal goede werkingen zijn, zijn de negatieve effecten groot bij het teveel binnenkrijgen van zout. Zo kan je meer vocht gaan vasthouden, je bloeddruk kan omhoog gaan en dit kan uiteindelijk zorgen voor hart- en vaatziekten.

Teveel zout!

Bijna alle Nederlanders krijgen teveel zout binnen. Voor 80 procent zit het in de producten die wij eten en 20 procent van de totale zout inname voegen wij zelf toe aan ons eten. De belangrijkste reden dat fabrikanten veel zout aan ons eten toevoegen is dat zout ervoor zorgt dat een product langer goed blijft. Het is dus een conserveringsmiddel. Daarnaast voegen fabrikanten het toe om een product op smaak te brengen.

De belangrijkste bronnen van zout zijn kaas, brood, vlees en kant- en klaar maaltijden. Maar wist je dat er ook zout is toegevoegd aan koekjes, taart en zelfs aan vanille-ijs?

Aanbeveling
De meeste mensen krijgen erg veel zout binnen. De gemiddelde inname van zout ligt rond de 9 á 10 gram per dan. De aanbeveling voor zout is tot maximaal 6 gram zout per dag terwijl wij maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig hebben.

Schermafbeelding 2015-02-25 om 15.33.38

In de afbeeldingen hierboven en hieronder staan een aantal voedingsmiddelen op een rij met de hoeveelheid zout per portie. Zo zie dat er in heel veel producten toch behoorlijk wat zout zit.

Schermafbeelding 2015-02-25 om 15.33.48

Hoe zie je de hoeveelheid zout op het etiket?
Natrium en zout worden wel eens verward met elkaar. Het welbekende keukenzout bestaat uit twee delen, namelijk natrium en chloride, afgekort tot NaCl. Het onderdeel natrium wordt meestal vermeld op de verpakking, omdat natrium het meeste invloed heeft op onze bloeddruk en vochthuishouding. Maar als je maximaal 6 gram zout mag, hoeveel gram natrium is dat dan? In 1 gram zout zit 0.4 gram natrium. Over een dag mag je dus 2400mg natrium binnen krijgen, wat dus gelijk staat aan 6 gram keukenzout.

Hoe breng ik een maaltijd dan op smaak?
Als je aan de zoute smaak van producten of gerechten gewend bent, is het inderdaad moeilijk om jezelf iets anders aan te leren. Maar zoals al eerder beschreven in dit artikel is de smaak van zout een aangeleerde smaak. Om een gerecht toch op smaak te brengen, kun je gebruik maken van kruiden. Let erop als je kruiden koopt, dat hier geen zout aan toegevoegd is, maar puur en alleen de kruiden. Hieronder is een overzicht vanuit het Voedingscentrum met een aantal veel gebruikte kruiden.

Schermafbeelding 2015-02-25 om 13.32.27

Tips
Wanneer je minder zout wilt gaan gebruiken kan je dit naar mijn mening beter stapsgewijs doen, dan wanneer je alles rigoureus gaat schrappen in je voeding. Het aanleren van een nieuwe smaak kost even tijd en zeker in het begin veel gewenning. Meestal duurt het ongeveer 2 weken voordat je gewend bent aan deze nieuwe smaak.

Naar mijn mening is het zeker de moeite waard om je je in ieder geval bewust te worden over je eigen zoutgebruik. Dat is stap 1. Ga voor jezelf eens na hoe vaak en waar je zout over strooit en vraag jezelf dan eens af of dit ook echt nodig is. Stap 2 is het zoutvaatje ook daadwerkelijk laten staan.

Groetjes, Anneloes

Gebruik jij zout bij het eten?

bron foto: 2, 3 en 4

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (16)
  1. Roeline 7 jaargeleden

    Zelf voeg ik nergens zout aan toe! Soms op mijn ei. Aangezien wij gewoon de normale dingen (met mate) eten op een dag en niet elke dag koek of snoep denk ik niet dat wij veel zout binnen krijgen op een dag. Het zit nou eenmaal gewoon in brood maar op die manier krijg je zout binnen op de verantwoorde manier.

    Reageer
  2. Marion 7 jaargeleden

    Heel interessant artikel, maar… 2400gr natrium is maar liefst 2,4 KILO!
    Laten we het maar op 6×0,4=2,4gram houden 😉

    Reageer
    • Anneloes Kon 7 jaargeleden

      Scherp! Heb het aangepast. Bedankt!

      Reageer
  3. Samantha 7 jaargeleden

    Wij voegen zelf ook nergens zout aan toe. Niet op de aardappels, niet op het ei. Dus dat scheelt al. Ik vind dat als ik bij iemand anders eet, het eten al snel veel te zout. Ik vind dat echt vies. Chips vind ik ook veel te zout. Wellicht is mijn smaak daarin dus al enigszins verandert :).

    Reageer
  4. Danielle 7 jaargeleden

    GOed artikel!
    Wij doen alleen nog zout op gebakken aardappelen en ei. De rest al niet meer. Ik vind groente koken met zout ook nergens op slaan, maar zo heb ik t ook nooit geleerd, zal daar wel mee te maken hebben.
    Maar hierdoor vind ik andere dingen idd als snel te zout. Dit maakt je dan wel weer bewust van hoeveel zout er overal door heen gegooid wordt.

    Reageer
    • Anneloes Kon 7 jaargeleden

      Goed te lezen! Je kan dus inderdaad wennen aan de smaak zonder zout.

      Reageer
  5. Danielle 7 jaargeleden

    Ik probeer zelf ook zo min mogelijk zout te eten! Ik voeg het zelf alleen toe aan mijn ei.. ik eet al jaren mijn aardappels en patat zonder zout.. dat vinden mensen vaak raar maar ik weet al niet meer beter!

    Reageer
  6. Vera 7 jaargeleden

    Smaak is inderdaad gewoonte. Aangezien ik al een hele tijd geen zakjes/pakjes/Knorr wereldgerechten en zo meer gebruik, ben ik die smaak ook echt kwijt. Maak ik eens bij uitzondering iets met een zakje, of laatst nog eens een Knorr gerecht, dan vind ik dat ook echt te zout.

    Op smaak brengen kan ook goed door bijvoorbeeld mosterd te gebruiken, uit en knoflook vind ik erg fijn. Maar ook genieten van de pure smaken van groente of pasta’s vind ik nu erg fijn! Gelukkig hebben we nu de moestuintjes va de AH 🙂

    Reageer
    • Anneloes Kon 7 jaargeleden

      Leuk, van de moestuintjes! Er zijn inderdaad veel groenten die genoeg smaak aan het eten geven, zo ook in de moestuintjes. Zonder zout proef je de smaak van het eten ook goed.

      Reageer
  7. Marvin 7 jaargeleden

    Ik denk dat mensen vaak niet eens door hebben in welke producten allemaal al zout zit. Bovendien kom je door een snufje zout hier en een snufje zout daar toe te voegen al snel aan een te hoge zoutinname.

    Zelf voeg ik nergens zout aan toe!

    Reageer
    • Anneloes Kon 7 jaargeleden

      Dat denk ik ook inderdaad.

      Reageer
  8. Katinka 7 jaargeleden

    Nuttig artikel! Kun je wel ‘gewent’ vervangen door ‘gewend’ (alinea 3)?

    Reageer
  9. Alia 7 jaargeleden

    Ik verbaas me er ook al jaren over dat men chips met zout ‘naturel’ noemt, terwijl men nootjes met zout ‘gezouten’ noemt. Vele anderen die ik dit vertel halen hun schouders op en zeggen soms dat chips zonder zout dan misscien niet smaakt.
    En échte naturelchips is alleen in sommige reformwinkels te krijgen (of bij natriumarmesecties in supermarkten) en dan betaal je het dubbele voor de service van het níet toevoegen van zout. Dan eet ik liever toch een schaaltje zout met gefrituurde aardappelschijfes.
    Ik proef meestal het eten voordat ik het opdien en wanneer de smaken nog niet volledig tot hun recht komen doe ik er een snufje zee- of himalayazout bij.

    Reageer
  10. Marlous 6 jaargeleden

    Hoi Marloes,
    Hopelijk lees je deze vraag nog en heb jij hier een antwoord op.
    Ik eet al bijna een jaar geen brood meer (heeeeel af en toe als ik uit lunchen ga). Ik gebruik bij het koken nooit zout en eet weinig tot geen vis. Ik eet verder heel ‘clean’, dus krijg ook geen zout binnen die in producten is toegevoegd. Daarnaast drink ik elke dag 3.5 tot 4 liter water/thee.
    Omdat ik de laatste tijd wat ‘vage klachten’ heb, heb ik het idee dat ik misschien te weinig zout binnenkrijg en teveel drink. Zou dit voor klachten kunnen zorgen en zo ja, welke klachten?
    Alvast bedankt voor je antwoord.

    Reageer
  11. Eefje 1 jaargeleden

    Bedankt voor het artikel. Ik gebruik soms lo-salt, minder natrium, meer kalium, best lekker als vervanger, maar is het ook echt gezonder??

    Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Veel kalium-zouten gebruiken zou ik ook niet aanraden, omdat dat de mineralenbalans in je lichaam kan verstoren.

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.