Afvallen Gezonde producten Voeding Voedingstips

Mijn favoriete ontbijtjes

Door

Marloes

Ik houd ontzettend van lekker eten, dat weten jullie ondertussen. Ik geniet van het variëren met verschillende producten. Elke ochtend word ik wakker met trek, vrijwel mijn eerste gedachte is wat ik als ontbijt ga eten. Eerder had ik periodes dat ik telkens voor hetzelfde ontbijtje koos, sinds een aantal jaar ben ik echter groot fan van variëren. Het leek me daarom leuk om een lijstje voor jullie te maken met mijn favoriete ontbijtjes.

Mijn eisen aan een ontbijt
Ik houd dus van variëren, maar er zijn een aantal dingen die ik standaard in een ochtendmaaltijd zoek. Zo vind ik het belangrijk dat mijn ontbijt veel vezels en eiwit bevat. Dit zorgt er namelijk voor dat ik de hele ochtend geen trek meer heb. Daarnaast neem ik altijd een stuk fruit bij mijn ontbijt. Dit maakt het lekker zoet, het zorgt voor extra voedingsstoffen en ik kan nog meer variëren door verschillende soorten te gebruiken.
Ik eet vrijwel nooit brood, crackers of beschuit als ontbijt. Ik krijg hier veel sneller weer trek van en ik heb in de ochtend meer trek in iets met yoghurt, kwark of melk.

Mijn favoriete ontbijtjes
Nu jullie meer weten over mijn eisen, is het tijd om een rijtje te maken van mijn favorieten! Ik zet ze in willekeurige volgorde.

    • Magere yoghurt of kwark met een stuk fruit en muesli. Ik kies vrijwel altijd voor muesli waar gedroogd fruit en/of nootjes in zitten.

Collage3

    • Magere yoghurt, kwark of halfvolle melk met een stuk fruit en bran flakes. Dit zijn volkoren cornflakes met super veel vezels erin. Ik haal ze bij de Lidl en ga meestal voor de ‘naturel’ variant zonder gedroogd fruit. Ik voeg er dan zelf wat rozijnen aan toe.
    • Magere yoghurt, kwark (wordt het al saai? ;)) met een stuk fruit en weetabix. Ook hier doe ik wel eens wat rozijnen, wat noten of bijvoorbeeld wat geraspte kokos door. Ik meng ook heel vaak bovenstaande ontbijtjes, ik neem dan bijvoorbeeld een klein beetje muesli en wat bran flakes en doe daar yoghurt of kwark over.
    • Havermoutpap met fruit, vrijwel altijd een banaan. Met ook weer vaak andere extraatjes erdoor.
    • Brintapap met banaan, of met appel, kaneel en rozijnen. Dit eet ik de laatste tijd niet zo vaak meer, maar ik heb het tijden meerdere keren in de week gegeten. Ik krijg er spontaan weer trek in nu ik erover schrijf.

Overnight oats.

  • Een nadeel van havermoutpap en brintapap, is dat het wat langer kost om klaar te maken. Daarom ga ik ook regelmatig voor overnight oats. Ook hier varieer ik met fruitsoorten, rozijnen, noten, kokosrasp etc.

Ik eet een vrij grote portie tijdens mijn ontbijt. Meestal zo’n 60-70g ontbijtgranen en 250 ml kwark of zo’n 300ml yoghurt of melk. Daarnaast dus altijd een stuk fruit.

Lekker veel variatie dus! Ik houd ervan om ‘s ochtends na te denken over waar ik trek in heb en een heerlijk ontbijt voor mezelf klaar te maken. Ik eet deze vrijwel altijd op de bank op, terwijl ik het RTL ontbijtnieuws kijk (3x hoera voor Jan de Hoop).

Wil je meer lezen over verschillende soorten ontbijtgranen, klik dan eens hier. Ik hoop dat ik je wat inspiratie heb gegeven!

Groetjes, Marloes

Wat is jouw favoriete ontbijt?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (26)
  1. Suzan 8 jaargeleden

    Ha Marloes,
    Is het dan niet zo dat je een jodium tekort krijgt als je alleen bij je lunch bijv. 3 boterhammen eet en `s ochtends pap/muesli?

    Reageer
  2. Marion 8 jaargeleden

    Ehmm, eten voor de tv…?! Foei toch!

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Haha, ik eet wel heel bewust hoor 😉

      Reageer
  3. Rasheeda 8 jaargeleden

    Hoera hoera hoera☺️

    Reageer
  4. wendy 8 jaargeleden

    Klinkt allemaal erg lekker

    Mijn favo ontbijtjes zijn:
    warme havermout met banaan kokos en 1 blokje pure choco
    mugcake
    kwark met granola en stuk fruit
    Gezonde wafels

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Jouw ontbijtjes klinken ook goed Wendy!

      Reageer
  5. Ati 8 jaargeleden

    Mijn favoriete ontbijt: yoghurt met branflakes, magere vruchtenkwark van de Lidl, een banaan. En twee kiwi’s. Heb ik gelijk mn fruit te pakken. En Jan de Hoop is top! !!

    Reageer
  6. Manon 8 jaargeleden

    Hmm, ontbijt is echt wel mijn favoriete maaltijd van de dag!
    Ik eet vrijwel elke ochtend havermout, meestal met appel en kaneel,
    maar ook weleens met een banaan, peer, perzik, blauwe bessen, aardbeien.
    Eigenlijk gewoon waar ik trek in heb en wat er in huis is!
    Wat ik ook lekker vind is om de havermout even in en pannetje te bakken (zonder olie of wat dan ook), zodat het lekker crispy wordt, en dat dan te eten met een beetje magere yoghurt. En fruit natuurlijk 🙂
    En standaard een lekker kopje (groene) thee erbij. Jam

    Reageer
  7. Roeline 8 jaargeleden

    Tja, mijn ontbijt is toch eigenlijk altijd (soms crackers) brood! Wel vaak speltbrood hoewel ik me afvraag voor hoeveel procent het ook echt spelt is…..Maar dan denk ik maar ‘het is in ieder geval niet 100% tarwe’. Brood als ontbijt is meer als gemak, dat geef ik toe maar ook vind ik het gewoon lekker, vooral brood met wat hardere korsten! Maar in de middag (heb ik me nu sinds kort voorgenomen) wil ik echt geen brood meer eten, hoewel ik dat ook weer niet uitsluit……..

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Hahaha, gewoon per dag kijken waar je zin in hebt!

      Reageer
  8. Roeline 8 jaargeleden

    Oja, fruit, besjes en vruchten bij je ontbijt is natuurlijk lekker en gezond maar als je daarna je tanden gaat poetsen is dat mega slecht! Fruit is zuur en dat zuur poets je dan in je tanden waardoor er een laagje af gaat die nooit meer terug komt! Dus van te voren tanden poetsen! Even een tip 🙂

    Reageer
    • Manon 8 jaargeleden

      Best wel goede tip.
      Ik poets mijn tanden eigenlijk vrijwel altijd ná m’n ontbijt :$
      Even op letten dus!

      Reageer
  9. Linda 8 jaargeleden

    Hoi,
    Is het raar als ik juist eerder honger krijg van yoghurt of havermout? Als ik boterhammen eet in de ochtend krijg ik naar mijn gevoel veel minder snel honger.

    Groetjes

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Misschien eet je een te kleine portie yoghurt/havermout? Anders kan ik het niet verklaren.

      Reageer
  10. Margot 8 jaargeleden

    Hoi Marloes
    Bedankt naar je link voor overnight oats! Ik zie dat op alle foodblogs die ik volg, maar ik snap nooit wat ze bedoelen :). Ga het is proberen maar dan ‘s ochtends gewoon even opwarrmen in de microgolf 🙂

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Dat kan inderdaad prima Margot! Graag gedaan 🙂

      Reageer
  11. Kilian 8 jaargeleden

    Hoe je dat met die branvlokken hebt klaargemaakt ziet er lekker uit! Misschien ga ik dat ook wel eens proberen! (Ik eet doordeweeks altijd 2 granen-/zadenboterhammen, 1 met hartig en 1 met zoet beleg. Niet veel variatie dus!)

    Reageer
    • Kilian 8 jaargeleden

      Ik heb uiteindelijk geen branvlokken geprobeerd, maar iets anders dat héél veel andere vlokken en fruit bevat: ‘Meervezel Fruit en Noten’ van het merk Leev, te koop bij de Ah, Deen, drogisterijen en online. Superlekker en makkelijk, alleen yoghurt erbij en eventueel wat vers fruit (banaan, aardbei, blauwe bes, enz.) –> tip!

      Reageer
  12. Hendri 8 jaargeleden

    hoi marloes ik eet s,morgens musli van Quater met vier noten of de chocolade variant. met half volle melk er in. en ik heb het geprobeerd om de musli van allbran te eten maar deze vindt ik niet lekker
    wat is nu beter Quater of die van allbran

    Gr hendri

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Ik denk dat jij krokante muesli hebt, die bevat meer suiker en vet dan die van All bran. Ik zou daarom voor All bran gaan.

      Reageer
  13. Kimberley 8 jaargeleden

    Even een vraagje:
    Hoeveel gram muesli en hoeveel kwark is eigenlijk een beetje een volwaardig ontbijt?
    Ik neem altijd 30 gram muesli en daarbij yoghurt of kwark met een stuk fruit, maa weet niet of dit voldoende is.

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Dat verschilt per persoon! Ergens tussen de 30 en de 60g is ‘normaal’ voor vrouwen. De ene persoon heeft behoefte aan een wat grotere maaltijd dan de anderen. Probeer goed naar je lichaam te luisteren. Als je snel weer trek hebt, gewoon wat meer eten.

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: