Gezonde producten Voeding

Mijn Favoriete Gezonde Maaltijden van het Moment

Door

Ik heb altijd fases als het om eten gaat. Een paar jaar geleden at ik bijvoorbeeld super vaak brinta als ontbijt, momenteel eigenlijk bijna nooit meer. Niet omdat ik het niet meer gezond vind, maar gewoon omdat ik andere dingen op het moment lekkerder vindt! Het leek me leuk om eens een aantal van mijn favoriete maaltijden van het moment met jullie te delen. Ik geef je mijn favoriete ontbijtjes, lunchgerechten en warme maaltijden van de afgelopen tijd!

Inspiratie

Ik merk dat heel veel mensen denken dat ze perse bepaalde dingen moeten eten om gezond te zijn. Havermout en quinoa zijn voorbeelden van deze ‘gehypte’ producten. Je kunt echter prima leven zonder! Zie de maaltijden die ik vandaag noem daarom puur als inspiratiebron. Alle andere maaltijden op mijn blog zijn ook ontzettend gezond.

Variëren is natuurlijk belangrijk om verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen, maar het is echt niet erg om regelmatig hetzelfde ontbijt of lunchgerecht te nemen. In de andere maaltijden op de dag zit dan namelijk wel weer wat meer variatie, waardoor je toch van alles iets binnen krijgt.

Favoriet gezond ontbijt

Favoriet ontbijt

Qua ontbijt ben ik op het moment ontzettend saai! Ik grijp ontzettend vaak naar ongeveer hetzelfde ontbijt, met net iets andere toppings.

  • 250ml magere kwark met een banaan en +- 15-20g geroosterde zonnebloempitten of pompoenpitten. Ik strooi hier wat koek- en speculaaskruiden overheen.
  • 250ml magere kwark met een appel in stukjes, +- 15g amandelen in stukjes en +-10g kokoschips met wat kaneel erover.
  • 250ml magere kwark met een appel of een banaan en +- 30g van mijn ‘eigen’ granola.

In een wilde bui doe ik er ander fruit overheen. Bijvoorbeeld sinaasappel, aardbeien, blauwe bessen of peer. Soms strooi ik er wat cocaonibs of moerbeien overheen, maar eigenlijk zijn dit mijn standaard ontbijtjes van het moment. Een hele enkele keer ga ik voor havermoutpap met appel of banaan en een scoop eiwitpoeder, maar dat komt nauwelijks voor de laatste tijd.

Favoriete gezonde lunch

Favoriete lunch

Bij de lunch varieer ik iets meer met totaal verschillende gerechten. Ik heb natuurlijk wel een aantal favorieten:

  • Eiwitpannenkoeken van 120ml vloeibaar eiwit (of 3 eieren zonder dooier), 70ml melk en 30g havermout. Ik mix dit fijn met de staafmixer en bak het tot 3 pannenkoekjes. Als beleg gebruik ik vaak pindakaas (met sambal!), kaas, hüttenkäse, avocado en/of kipfilet.
  • Mijn ik-kan-niet-kiezen lunch. Hierbij eet ik vaak een paar volkoren crackers, of ik snijd een volkoren boterham door midden zodat ik meer kan variëren met beleg. Ook eet ik er regelmatig een roggebroodje bij, een gekookt eitje rauwkost en/of augurk. Mijn favoriete soorten beleg zijn dezelfde als bij de pannenkoekjes, ook gebruik ik de laatste tijd regelmatig 20+ smeerkaas en hummus
  • Een omelet van 3 eieren met een mega berg groenten en een beetje sweet chilisaus eroverheen. Qua groenten varieer ik enorm, net wat ik in huis heb. Favorieten zijn paprika, champignons, roerbakgroenten, sperziebonen, doperwten en tomaat.
  • Nu het vaker warm weer is, ben ik ook weer fanatiek aan de salades! Een van mijn all-time-favorieten blijft die met garnalen en kikkererwten. Ik varieer echter veel met ingrediënten, net wat ik in huis heb. Ik gebruik de laatste tijd regelmatig sla, komkommer, tomaat, augurk, peulvruchten, garnalen, gerookte kip, gegrilde paprika, tonijn, noten, pitten, avocado en olijven. Als dressing doe ik er bijvoorbeeld een lepel hummus op, een lepel sandwichspread, wat balsamicocrème of ik mix honing met mosterd en water als dressing.

Curry met kikkererwten

Favoriete avondmaaltijden

Geloof het of niet, maar qua avondmaaltijden vind ik variëren best lastig. Zeker omdat Sven hele andere dingen lekker vindt dan ik. We eten dan ook lang niet altijd hetzelfde. Hieronder een aantal van mijn favoriete maaltijden van het moment.

  • Wrap met kip uit de oven, dit blijft denk ik een favoriet :).
  • Een salade, hetzelfde als ik bij de lunch aangaf.
  • Rijst met kip en ketjap, omdat het zo lekker makkelijk is en toch gezond.
  • Vegan curry met kikkererwten.
  • Een grote berg groenten met vegaburger(s). Soms eet ik twee burgers met alleen groenten, soms 1 burger met groenten en zoete aardappel erbij. Ik vind zoete aardappel lekkerder dan gewone :), qua gezondheid maakt het niets uit. Bij vegaburgers let ik er altijd op dat ze voldoende eiwit bevatten (liefst 15+g per 100g) en niet teveel vet.
  • Hartige taart
  • Pasta met garnalen, maar dit is zoiets dat Sven echt niet lekker vindt. Ik eet het dus niet zo vaak, soms in het weekend als hij eten gaat bestellen.

Variatie

Ik probeer dus veel te variëren, maar er zijn dingen die telkens weer terugkomen. Zo is mijn ontbijt dus vaak (vrijwel) hetzelfde en eten we bijna elke week wel een keer de wraps met kip uit de oven. Ik vind dat helemaal geen probleem, want ik krijg de variatie wel uit de rest van mijn maaltijden!

Ik hoop dat ik je weer wat inspiratie heb gegeven. Natuurlijk ben ik ook ontzettend benieuwd naar jouw favorieten van het moment.

Groetjes, Marloes

Wat zijn momenteel jouw favoriete gezonde maaltijden?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Silke 1 jaargeleden

    Toffe blog weer! Leuk om even een overzichtje te hebben, haal ik weer inspiratie uit! Op het moment ben ik ook echt súper fan van je eiwitpannenkoekjes. Instant pannenkoekenfeestje als ik thuis kan lunchen en je zit er super lang vol van. Ontbijtje met kwark, appel en noten ook favoriet 🙂
    Binnenkort ook je wraps met kip uit de oven uitproberen!
    Liefs!

    Reageer
  2. Ellen 1 jaargeleden

    Ik eet ‘s ochtends bijna altijd 300gr magere kwark met meloen. Meestal galia maar soms ook cantaloupe. Dat vind ik toch de lekkerste combinatie.

    Reageer
  3. Phaedra 1 jaargeleden

    Ik heb pas je hartige taart gemaakt (wel met gewoon gehakt) en dat was inderdaad heel lekker. Zeker een aanrader!

    Reageer
  4. Anna 1 jaargeleden

    Hoi Marloes!

    Ik zag bij de AH een nieuw product dat misschien wel leuk is voor een ontbijtgranen review: AH Ge­roos­ter­de mues­li.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: