Eetpatroon tijdens vakantie
| 19 november 2019

Mijn eetpatroon tijdens m’n vakantie…

Goedemorgen! Dit is het eerste artikel dat ik typ na mijn vakantie van afgelopen twee weken. Zoals je misschien weet zijn Sven en ik een week op Gran Canaria geweest, daarnaast zijn we nog een weekje thuis vrij geweest. In die weken kreeg ik veel vragen over mijn eetpatroon tijdens een vakantie. Ik zal je in dit artikel zo veel mogelijk daarover vertellen. Ook vertel ik je wat het ‘resultaat’ was :).

Hoe ik erin ging

Als ik vakantie heb, ben ik minder bezig met gezond leven. Dat betekent niet dat ik alles overboord gooi en alleen maar ongezond eet. Wel gun ik mezelf veel vaker iets ongezonds en let ik minder op. Zulke weken vind ik heel fijn, omdat het ervoor zorgt dat ik gezond leven de rest van de tijd beter volhoudt. Ik geniet er onwijs van om in mijn vakantie dagelijks momenten te hebben die minder gezond zijn (iets wat ik in mijn normale leven niet doe, om fitheidsredenen). Daarnaast heb ik na mijn vakantie vaak weer extra motivatie om mijn gezondere leefstijl weer op te pakken…daarover onderaan dit artikel meer :).

Mijn eetpatroon

Omdat er zo veel vragen waren, hier even een beeld van hoe mijn eetpatroon tijdens de vakantie ongeveer was. We aten ontbijt en avondeten in het hotel, omdat we halfpension hadden geboekt. Dit was beiden een buffetvorm.

Ontbijt: Elke ochtend aten we in twee rondes. De eerste ronde nam ik een klein schaaltje naturel kwark met fruit, met soms wat (gezonde) muesli erdoor. Ik had mijn eiwitten, vezels en vitamines binnen. Als tweede ronde nam ik een boterham met kaas en iets lekkers erbij. Vaak was dit een pannenkoek met nutella, 1 stukje churros met nutella of een wafel met nutella. Ik at inderdaad iedere ochtend nutella :). Zo lekker vind ik dat!

Lunch: Dit deden we vrijwel altijd in een restaurant op de boulevard. Soms at ik iets gezonders, zoals een salade of een sandwich met garnalen. Als ik er zin in had, nam ik iets minder gezonds, zoals een wrap met dönner of krokante kip met frietjes.

Avondmaaltijd: Deze aten we in drie rondes. Als voorgerecht nam ik een salade die je zelf kon samenstellen, vaak met een stokbroodje met kaas erbij. De hoofdmaaltijd was relatief klein (want klein bordje), ik zorgde altijd voor groenten erbij. Daarnaast vlees en bijvoorbeeld gegratineerde aardappel, paella of pasta. Soms was dit gezond, andere keren iets minder. Van het toetjesbuffet heb ik heerlijk genoten, want dit was ZO goed! Lekker ijs, kleine gebakjes, pudding, creme brulee koekjes en ga zo maar door. Elke avond had ik een bordje met goodies.

Tussendoortjes: Ik at relatief weinig tussendoortjes, omdat de hoofdmaaltijden groter waren dan normaal. 1x heb ik een ijsje gehaald en af en toe nam ik een klein handje chips. Ik had er echter weinig behoefte aan, omdat ik de rest van de dag al zulke lekkere dingen nam. 1 avond hebben we uitgebreid genoten van chocolade, koekjes en chips.

Drinken: Ik heb heel veel water gedronken, ook bij het eten nam ik vaak water met bubbels. Soms een glas cola light, maar niet veel. Een stuk of 3x heb ik een lekkere smoothie gehad, iets dat ik thuis ook niet zo snel zou doen. Vrijwel elke avond hebben we genoten van wat alcoholische drankjes. Sangria, wijn of cocktails. Dit varieerde van 1 tot 6 (wat voor mij heel veel is ;)) per avond.

Kortom, de basis was nog best gezond. Ik zorgde dat ik mijn vitamines, vezels en eiwitten binnen kreeg. Er zitten echter wel veel meer ongezonde dingen in dan in mijn normale patroon. Pannenkoeken, nutella, patat, veel toetjes, chips en drankjes :).

In de week thuis heb ik ook vaker ongezonde snacks gehad, vooral ‘s avonds. Ook zijn we een aantal keer uit eten geweest of aten we thuis minder gezonde maaltijden.

Mijn beweegpatroon

Ook qua bewegen stel ik nooit echt doelen. Als ik zin heb om te sporten dan doe ik dat, anders niet. Dit betekende op Gran Canaria dat we de eerste 3 dagen de fitnesszaal zijn ingedoken. Daarna niet meer. Ook heb ik véél meer gewandeld dan normaal. De boulevard was zo’n 20 minuten lopen, dit deden we elke dag 2x. Aan mijn 10.000 stappen per dag ben ik dus makkelijk gekomen, soms zelfs het dubbele. Thuis is dit bijna nooit het geval.

In de week thuis ging de hoeveelheid wandelen dus drastisch naar beneden. Wel ben ik 3x naar de sportschool geweest en heb ik 1x hardgelopen (al ging dat minder goed dan normaal). De beweging in mijn vakantie zat dus wel goed!

Mijn lichaam nu…

Ik weet mijn gewicht toen ik weg ging niet exact, maar ik schat dat ik zo’n 2-2,5kg aangekomen ben. Mijn kleding zit echt wel iets strakker. Dat vind ik overigens niet zo’n probleem. Wat ik wél een probleem vind, is dat ik me duidelijk minder energiek voel en sneller moe ben. Ik heb minder slaap nodig en gedurende de dag heb ik meer inkakkers. Bovendien was ik zondagnacht misselijk en onrustig, iets wat ik vaker heb als ik een periode ongezonder heb gegeten. Daarnaast spelen m’n darmen (ik heb prikkelbare darm syndroom) meer op, onder andere tijdens het hardlopen. Daar wil ik uiteraard weer vanaf!

Mijn plan voor nu

Sven is het volledig met me eens, wij gaan het gezonde leven weer lekker oppakken nu de vakantie voorbij is! Dat betekent overigens niet dat ik ineens weinig ga eten. Ik ga juíst focussen op voldoende gezond eten. Gezondere hoofdmaaltijden, gezondere tussendoortjes als ik daar behoefte aan heb en de hoeveelheid ongezonde snacks weer naar beneden brengen.

Ik ga dus eigenlijk weer door zoals altijd. Doordeweeks is vrijwel alles wat ik eet gezond, in het weekend neem ik dan lekker iets ongezonds als ik daar behoefte aan heb. Ik ga dit echter niet overdrijven, omdat ik weet dat ik me daar uiteindelijk niet gelukkiger door ga voelen.

Qua beweging houd ik mijn patroon dat ik had aan, 1 avond groepslessen geven, 2x fitness en 1x hardlopen. Het is nog steeds mijn doel om vaker te wandelen en te fietsen, maar ik weet niet hoe haalbaar dat gaat zijn in de komende periode :).

Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen!

Groetjes, Marloes

Herken jij dit vakantie-patroon? Of doe jij het heel anders?

6 reacties

1. Heel leuk om te lezen en heerlijk hoe relaxed je daarin staat. Ik zou in paniek zijn van twee kilo erbij maar zoals jij erover schrijft,is er niks aan de hand,😉.
    Wat ik me afvraag: waar krijg je die vragen dan! Sturen mensen je dan mail of gaat dat via Instagram?

2. Hoi Marloes,
    Fijn om te zien dat je zo genoten hebt van je vakantie periode. Dat doet mij altijd goed.
    Ik heb een vraagje over jouw gezonde levenstijl : je gebruikt vaak eiwitpoeder door je maaltijden. Kun je ook te veel eiwitten binnen krijgen? Laatst hoorde ik verontrustende berichten dat het schadelijk voor je gezondheid kan zijn als je teveel binnen zou krijgen…Tegenwoordig heb je zoveel produkten in de supermarkt liggen waar extra proteïnen zijn toe gevoegd. Ben daar altijd erg blij mee. Tot hoeveel gram eiwit is een veilige grens en welke klachten ga je dan krijgen als je teveel eiwitten eet?

3. Ik maak graag zelf een gezond ontbijt met dingen uit de supermarkt (met af en toe bijvoorbeeld een mini-croissantje ofzo)
    Als lunch kies ik voor een (bruin) brood of een salade
    Avondeten doen we ook meestal op restaurant. Dan neem ik waar ik zin in heb maar vraag er extra groenten bij. Zo leer je de taal ook nog eens kennen😉. Een toetje neem ik dan vaak niet. Dat vind ik niet echt nodig dan neem ik liever een ijsje of een andere snack doorheen de dag. Ook fruit als tussendoortje is heerlijk op vakantie. Ook snoepgroenten kunnen prima naar mijn mening.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Elke dag bruisen van de energie en met liefde in de spiegel kijken.