Feiten en fabels Gezonde producten Voeding

Mager Vlees – Welke soorten kies je?

Door

Collage vlees

Soms heb je ineens een goed idee (vind ik zelf ;)). Ik weet dat veel van jullie informatieve artikelen leuk vinden, omdat jullie daardoor veel leren over gezonde voeding. Ik heb wel eens een overzichtsartikel geplaatst met gezonde producten, maar ik kan natuurlijk veel meer vertellen als ik producten op deel per groep! Daarom wil ik jullie vandaag meer vertellen over vleessoorten, welke zijn mager en welke kun je beter niet te vaak eten. Zo weet je waarom je welke keuzes maakt. Als jullie dit ook een leuk idee vinden, kan ik dit voor meerdere productgroepen doen!

Goede voedingsstoffen in vlees
Allereerst, waarom eten we vlees? Wat is er zo gezond aan en welke stoffen kun je eruit halen? Vooral de vitamine B12 en ijzer vind je heel veel in vlees en veel minder in andere producten. Daarnaast bevat het ook vitamines B1, B2 en B6 en het mineraal fosfor. Tenslotte bevat het ontzettend veel eiwit, wat goed is voor de spieropbouw en lang een verzadigd gevoel geeft. Eiwit en ijzer uit dierlijke producten worden veel beter opgenomen door ons lichaam dan eiwit uit plantaardige bronnen, vandaar dat vegetariërs en veganisten een grotere kans hebben op een tekort hieraan.

Je kunt overigens ook prima leven zonder vlees! Het is dan wel belangrijk om het te vervangen door andere producten. Ik schreef daar al eens een artikel over, maar ik denk erover om deze binnenkort te herschrijven. Ik vind dat het namelijk beter kan :). Zouden jullie dat leuk vinden?

Coucoussalade kip

Risico’s voor de gezondheid

Vlees is de laatste tijd regelmatig negatief in het nieuws (maar dat is bij bijna elk product zo tegenwoordig ;)). Vooral rood vlees, dit zou namelijk kankerverwekkend zijn. Mijn advies hierbij is om lekker te variëren met verschillende soorten vlees en niet te vaak hetzelfde te eten. Dan hoef je voor die schadelijkheid écht niet bang te zijn.

Waar je naar mijn idee beter op kunt letten, is dat je niet teveel vet vlees eet. Vet vlees bevat namelijk verzadigd vet, dit kan in grote hoeveelheden zorgen voor overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes en nog veel meer welvaartsziekten. Af en toe een lekker stukje vet vlees is natuurlijk geen probleem, maar doe dit niet te vaak.

Scharrelvees en biologisch vlees
Hier wil ik niet te veel op ingaan. Bij biologisch vlees krijgen de dieren voer dat geen genetisch gemodificeerde producten bevat, ook krijgen zijn geen antibiotica toegediend. Hormonen toevoegen is trouwens verboden in de EU! Vaak (niet altijd!!) staat ook de gezondheid en het welzijn van de dieren hoger in het vaandel. Scharrelvlees is van dieren die meer de ruimte hebben gekregen om te leven.

Je proeft dit vaak echt terug in de smaak! Ik vind deze vleessoorten vaak lekkerder. Het is wel een stukje duurder. Ik focus me in dit artikel vooral op de voedingswaarde van het vlees. Je kunt voor jezelf de keuze maken of je voor normaal vlees of voor biologisch- of scharrelvlees gaat.

Kipburgers

Aanbevolen hoeveelheid 
We hebben niet veel vlees nodig. Het voedingscentrum geeft als aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 100-125g voor een gemiddeld persoon. Dit is trouwens ook inclusief broodbeleg, ei en vleesvervangers. Ik zit hier zelf vrijwel elke dag iets boven, maar ik eet bijvoorbeeld minder brood dan het voedingscentrum aanraadt. Naar mijn idee kun je best een beetje schuiven met je voeding, als dat beter bij jou past. Ik schreef daar al eens eerder over.

Welke soorten kies je? 
Zoals ik hierboven al zei, bevatten sommige vleessoorten erg veel verzadigd (slecht) vet en daardoor veel calorieën. Dit kan schadelijk zijn voor je gezondheid, als je er te vaak voor kiest. In de tabel hieronder zie je een heel aantal vleessoorten en hun voedingswaarde. Ik ga uit van 100g vlees.

Vlees

Let op: veel stukken vlees die je koopt in de winkel, zijn groter dan 100g! Automatisch bevatten ze dus ook meer calorieën.

Rundvlees

Trap niet in termen als ‘magere spekjes’, of ‘magere rookworst’. Inderdaad bevatten deze producten minder vet dan de normale variant, maar er zijn nog steeds veel betere keuzes! Zelf mager rundergehakt, doet het zeker niet top in de vergelijking. Ik kies persoonlijk zo vaak mogelijk voor tartaar, kip, biefstuk of ander mager rundvlees en bij uitzondering voor mager rundergehakt.

Laat me zeker even weten of jij dit soort artikelen vaker wilt zien, van andere productgroepen.

Groetjes, Marloes

Van welke productgroep wil jij zo’n artikel zien? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (18)
  1. Marjolein 3 jaargeleden

    ben benieuwd of je bij de schnitzel de geparneerde bedoeld? Die je zo kant en klaar in de winkel koopt.
    Ik koop zelf vaak namelijk ongepaneerde schnitzels en maak er zelf een lekker korstje op. Vind dat lekkerder dan die voorgeparneerde dingen 🙂

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Ik bedoel inderdaad de gepaneerde! 🙂 Het nadeel van een paneerlaagje is dat het al het vet uit het vlees opvangt, dat normaal in de pan ‘verdwijnt’. Bovendien zuigt het al het vet op dat je gebruikt voor het bakken. Daardoor zijn gepaneerde vleessoorten vetter.

      Reageer
  2. Nienke 3 jaargeleden

    Haha, wat toevallig; ik was gister aan het nadenken over het vlees bij het avondeten en ben serieus op je website gaan zoeken naar tips en voedingswaarden over vlees! Heb letterlijk de zoekfunctie op je site gister hier nog voor gebruikt hahaha! Sooo you just made my day; dit lijstje komt op de koelkast te hangen! Thanks!
    Ps: gister uiteindelijk voor een vleesvervanger gegaan 😉

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Hahaha, das zooo toevallig! Je hebt het naar mij ge-mind-teleporteerd 😉

      Reageer
  3. Marvin 3 jaargeleden

    Ik eet eigenlijk standaard kipfilet, biefstuk of kalkoenfilet. Probeer een beetje af te wisselen tussen deze drie. Uiteraard af en toe gewoon lekker een gehaktbal 😉

    Reageer
  4. Jetske 3 jaargeleden

    Ja heel graag herschrijven, en dan ook voor de mensen met een peulvruchten allergie!

    Reageer
  5. Bianca 3 jaargeleden

    Jemig, ik dacht met de kipschnitzel altijd een goede keus te maken… 🙁 Is Valess een betere keus? In vergelijking met bovenstaand rijtje?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Sorry ;). Ook niet perse…Valess bevat soms ook nog veel vet, natuurlijk ook afhankelijk welk product je kiest van ze…en waar je het in bakt.

      Reageer
  6. Mary Leigh 3 jaargeleden

    Jeetje! En ik dacht nog wel de beste keuzes te maken… pff een eye-opener. Dit soort artikelen zijn zeker welkom!

    Reageer
  7. L 3 jaargeleden

    Handig om te weten!! Vriezer leeg eten, en dan maar is goed gaan opletten!

    Reageer
  8. Nanja 3 jaargeleden

    Leuk en handig lijstje!
    Wat is eigenlijk het verschil tussen de twee kipschnitzels?

    Reageer
    • Mirjam 3 jaargeleden

      dat vroeg ik me ook al af, hihi. vooral omdat het aantal kcal toch best veel scheelt!

      Reageer
      • Marloes 3 jaargeleden

        Oeps…vergeten erbij te zetten! Degene met meer calorieën is een bereidde variant met 1 eetlepel olie. Om te laten zien hoeveel calorieën vet hij opneemt! 🙂

        Reageer
  9. Alia 3 jaargeleden

    Heel ruim gezegd kies ik vaak voor niet bewerkt vlees.
    In plaats van een rookworst bij de stampot kun je ook kiezen voor (verse) knakworst. Qua voedingswaarde is het maar een klein beetje minder slecht, maar je ogen zijn blijer met twee hele knakworsten in plaats van een afgehakte rookworst. Ook hebben verse knakworsten nog een randje dat ook echt ‘knak’ zegt wanneer je het breekt.

    Reageer
  10. […] kies mager vlees […]

    Reageer
  11. Melanie 2 jaargeleden

    Interessant! Hier heb ik zeker wat aan! Liefs.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: