Afvallen Feiten en fabels Trends Voeding Voedingstips

In de Avond Snaaien voorkomen – Mijn 10 tips!

Door

Vaak lukt gezond eten de hele dag prima, het gaat super goed en je bent gemotiveerd. Dan wordt het avond, het lijkt net of er een monster in je naar boven komt. Je wilt alles uit de kasten graaien en het gezonde leven kan je ineens even niets meer schelen, je begint morgen wel weer opnieuw! Is dit een herkenbaar gevoel voor je? Dan heb ik een aantal tips voor je.



Ik heb ruim twee jaar terug een artikel geschreven over dit onderwerp. Ik vind dat het echter hard aan vervanging toe is. Ik heb namelijk meer tips die ik met jullie wil delen. Bovendien krijg ik nog steeds ontzettend veel vragen over dit onderwerp. Ik merk dat dit bij heel veel mensen de grote reden is waarom het afvallen niet lukt.

Goed….let’s go, ik geef je mijn tips voor als je ‘s avonds heel vaak last hebt van lekkere trek. Je hebt geen zin om een stuk fruit te nemen, maar verlangd echt naar iets ongezonds. Wat kun je doen om dit gevoel te voorkomen of om ermee om te gaan?

1. Eet voldoende gedurende de dag
Een vooral, ontbijt goed! Soms komt trek in de avond doordat je lichaam aangeeft dat hij nog niet voldoende heeft gehad. Ook zie ik het vaker voorkomen bij mensen die slecht ontbijten, alsof het lichaam alvast wat reserves stapelt voor de volgende ochtend.

Drinken

2. Drink voldoende
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Soms is trek eigenlijk dorst, die niet herkend wordt door onze hersenen. Zorg ervoor dat je in ieder geval 2 liter drinkt per dag, dit is inclusief koffie, thee en melk. Ook kan het helpen om een flink glas water of een grote kop thee te nemen op het moment dat je trek krijgt.

3. Ga op tijd naar bed en slaap genoeg
Genoeg slapen is sowieso belangrijk voor het afvallen. Ik leg het hier uit. Daarnaast wordt je doorzettingsvermogen aanzienlijk minder als je moe bent én je hebt behoefte aan snelle energie (suikers!). De kans dat je gaat snoepen als je moe bent, is dus heel groot. Op tijd op bed gaan helpt dus zeker bij het voorkomen van snaaibuien.

4. Poets alvast je tanden
Door de minty smaak in je mond, zul je veel minder snel geneigd zijn om nog iets te gaan snoepen. Een simpele truc, maar hij werkt!

Tanden poetsen

5. Zoek afleiding
Ga iets anders doen, bijvoorbeeld iemand bellen, mailen, een spelletje doen, sporten of spelen met je huisdier. Vaak is even 3 minuten iets anders doen, voldoende om je uit die trek-bui te halen.

6. Oefen met ‘s avonds niets meer eten
Het is super moeilijk, maar oefen met het niets meer nemen ‘s avonds. Het is namelijk waarschijnlijk een gewoonte geworden dat je het wél doet. Je zult merken dat hoe vaker je niets neemt, hoe meer je lichaam eraan gewend raakt. Je kunt beginnen met iets kleins gezonds nemen, bijvoorbeeld een stuk fruit of wat snoeptomaatjes.

7. Eet minder suiker
Als je gedurende de dag minder suiker eet, schommelt je bloedsuikerspiegel veel minder. Hierdoor krijg je minder snel trek! Het helpt mij ook heel goed om bij de avondmaaltijd wat minder koolhydraten te nemen (aardappel, pasta, rijst etc.) en wat meer groenten en vlees/vis. Ik heb dan in de avond minder trek.

8. Haal niets in huis
Mega simpel en mega effectief! Haal bijvoorbeeld alleen in het weekend iets lekkers in huis. Een andere optie is om bijvoorbeeld voor je kinderen of je huisgenoten iets te halen wat jij niet zo lekker vindt. Zo is de verleiding minder groot.

ik2

9. Probeer erachter te komen waar jouw trek vandaan komt
Dit is misschien wel de moeilijkste, maar o zo belangrijk! Ga jij snaaien als je je verveelt, als je alleen bent, als je emotioneel bent of omdat ‘de dag toch al verpest is’?? Probeer erachter te komen wat jouw trigger is. Pas als je deze kent, kun je het langzaam gaan aanpakken.

10. Gun jezelf op een later moment wel iets ongezonds
En heeellll belangrijk: gun jezelf af en toe wel iets ongezonds! Het is zo veel makkelijker om nee te zeggen, als je weet dat je over een paar dagen wel iets mag nemen van jezelf. Beperk je op zo’n lekker momentje niet teveel in de portie, eet gerust wat meer! Probeer er optimaal van te genieten zonder je schuldig te voelen, door vaker nee te zeggen heb je dit moment dik verdiend! Ook met 2-3 snoepmomenten in de week kun je nog prima afvallen/gezond zijn.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips! Ik ben benieuwd of jij nog aanvullingen hebt. Wat helpt jou de avond zonder snaaien doorkomen? Zo kunnen we elkaar een beetje helpen.

Groetjes, Marloes

Heb jij vaak lekkere trek ‘s avonds? Hoe voorkom je dit?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (32)
  1. Jessica 3 jaargeleden

    Ik heb ”s avonds gelukkig nooit zo’n trek omdat we vaak ook laat eten. Maar het is wel goed om er bij stil te staan en niet onbewust bij de koffie of een kop thee nog een stuk chocolade te eten want dat doe ik stiekem best vaak. Gewoon omdat ik het lekker vind!

    Reageer
  2. Lilian 3 jaargeleden

    Heeeeel erg welkom dit artikel. Dankjewel

    Reageer
  3. Dominique 3 jaargeleden

    Duidelijk artikel! Ik vond nu alleen heel snel en gehaast praten. Niet heel prettig….

    Reageer
  4. Mirjam 3 jaargeleden

    Hihi, ik heb er geen problemen mee als je lekker veel praat eigenlijk! Je praat namelijk altijd heel enthousiast, waardoor het dan toch niet gaat vervelen 🙂
    Deze tips zijn wel echt supergoed! Bij mij zit het probleem denk ik vooral in dat ik overdag weinig eet en dan ‘s avonds denk; ‘Ooh, maar je kan nog wel wat nemen, want overdag heb je nog niet zoveel op!’ Waardoor ik dan uiteindelijk veel meer neem dan alleen maar ‘wat’ en zo nog 700 kcal naar binnen stouw, haha.
    Goede reminder deze tips iig! Dankjewel Marloes 🙂

    Reageer
  5. Juul 3 jaargeleden

    Leuk filmpje, ik ga je tips toepassen. Vind het eerlijk gezegd wel fijn, wat langere filmpjes, dan ga je er echt ‘voor zitten’. Maar het maakt mij niet uit, ik kijk toch wel! 🙂

    Reageer
  6. Annie Laumen 3 jaargeleden

    Ik werk iedere dag tot 18.30 uur.
    Eten dus tussen 19.00 -19.30 uur.
    Dus in de avond zelden trek.
    Leuk filmpje.

    Reageer
  7. Ise 3 jaargeleden

    Ik probeer het bij magere kwark of een stukje pure chocolade te laten ‘s avonds. Dat is soms wel lastig als je huisgenoten aan de chips gaan 😉

    Reageer
  8. L 3 jaargeleden

    Fijn artikel! En naar mijn idee zijn je filmpjes niet te lang hoor!

    Reageer
  9. Linda 3 jaargeleden

    Ik at eerst altijd standaard na het avondeten yoghurt of kwark als toetje.
    Die bewaar ik nu voor later op de avond, ipv het koekje wat je anders zou pakken bij de thee.
    Werkt voor mij heel goed.

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Super goede oplossing! Dat geef ik mijn cliënten ook vaak mee als tip

      Reageer
  10. Rox 3 jaargeleden

    Mijn manier om er mee om te gaan is IF. S’middags wat brood en dan vervolgens rond 18.00 avondeten en daarna en bak kwark en banaan en vaak heb ik dan nog ruimte voor gezonde dingen of minder gezonde dingen (za/zo) Zeg maar volproppen in de avond zodat het volproppen met slechte dingen uitblijft.

    Reageer
  11. Tamara Roeygens 3 jaargeleden

    Gaan sporten ‘s avonds heb je geen tijd om te snoepen.

    Reageer
  12. Meray 3 jaargeleden

    Hoi marloes,

    Ik woon samen met mijn vriend en hij kan eten wat hij wilt en komt geen gram aan. Hij pakt dan regelmatig in de avond wat lekkers en eet dat dan naast mij op de bank op. Ik vind het dan super moeilijk om er vanaf te blijven. Heb je daar tips voor? Hahah

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Dezelfde tips als ik deel in de video! En vraag anders je vriend om jou niets aan te bieden.

      Reageer
    • Vera 3 jaargeleden

      Zijn er geen snacks die hij lekker vindt en jij niet??

      Of dat hij later naar bed gaat en snackt waar jij niet bij bent?

      Of dat hij dat voor jou minder doet dan nu, zodat je het gaat leren weerstaan?

      Tja, de laatste optie is natuurlijk een vriend zoeken die niet graag snackt ‘s avonds…maar da’s wel meten een vrij drastische… ????

      Reageer
      • Vera 3 jaargeleden

        ???? = smiley met knipoog…maar die herkent ‘ie niet!

        Reageer
      • Marloes 3 jaargeleden

        Hhaahahah, goede tip….inruilen die hap 😉

        Reageer
  13. Mientje 3 jaargeleden

    Overdag heb ik geen moeite met eten , maar wel in de avond zo verdeel ik me aantal calorieen en koolhydraten over de dag zodat
    ik rond 20.30uur nog wat kan eten havermout of custard pudding met amandelmelk zonder suiker

    Reageer
  14. Madelon 3 jaargeleden

    interesante video weer! Ik heb een vraagje, ik hou echt super veel van cola maar drink dan wel cola zero. Is het erg dat ik elke dag 1 blikje cola zero drink? Of is dat nog steeds net zo ongezond?

    Reageer
  15. Stephanie 3 jaargeleden

    Leuke video. Je ging wel als een trein ja haha. Mag van mij wel iets rustiger en dan wat langer dat geeft niets:-) Maar fijne tips.

    Leuk dat je hier aandacht aan hebt besteed. Uiteindelijk weet je wel dat het een gewoonte is en dat je dat moet doorbreken. Maar dit is erg lastig soms en vooral vlak voor de menstruatie merk ik…

    Je hebt het wel over “trek” ‘s avonds. Weet niet of je dan honger bedoelt want dat is het natuurlijk niet, tenminste bij mij, het is gewoon lekkere trek!!

    Reageer
  16. Vera 3 jaargeleden

    Ik vind je video’s helemaal prima! Lang, kort, snel….ik zit altijd geboeid te luisteren! Doe mij maar vooral spontaan en jezelf… Want het is moeilijk om het voor iedereen goed te doen. Dank weer voor deze!

    Reageer
  17. Kim 3 jaargeleden

    Ik hoop dat jij wat tips voor me hebt 🙂

    Sinds vorige week ga ik 2x op de fiets naar school. 16 km heen, 16 km terug. Ik merk dat ik op die dagen ‘s avonds echt moet opletten om niet te veel te eten.
    Vandaag ging ik ook fietsen en dan fiets ik dus 32 km op een dag.

    Ik at het volgende.
    Ontbijt: 300 gram magere kwarkt met 4 el mueslie en een banaan +rijstwafel met magere filet american
    Tussendoor: Sinaassappel
    Lunch: 3 donkerbruine boterhammen; één met pindakaas, één met filet american, één met huttenkase en kipfilet. Ook at ik een courgette rauw en twee “kale” rijstwafels.
    Tussendoor: 200 ml magere yoghurt met 2 el muesli. Later op de middag nog wat augurken
    Diner: 2 opscheplepels aardappelen, heel veel sla met tomaat, tuinkruiden dressing, gekookt eitje en 100 gram kipfilet.
    Tussendoor: 1 dropje, volkoren cracker met huttenkase en plakje kipfilet.

    Wat vind jij van mijn voeding gedurende deze dag? heb je nog tips of adviezen wat ik anders zou kunnen doen/eten?

    Ik hoor het graag 🙂
    Groetjes Kim

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Ik kan helaas niet iedereen persoonlijk advies geven.

      Reageer
  18. Claudia 3 jaargeleden

    Hoi Marloes,
    Hoeveel gram suiker raad jij aan op maximaal te eten op een dag? Alvast bedankt!

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Zo min mogelijk :). Maar dit is een beetje dubbel, omdat fruit en bijvoorbeeld melk ook van nature suiker bevat. Dat kun je natuurlijk wel gewoon eten.

      Reageer
  19. Kim 3 jaargeleden

    Fijne tips en leuke video! Ik vind je filmpjes juist niet te lang, dat is juist leuk 🙂
    Ik krijg met name trek als ik alleen thuis ben en/of me verveel. Wat mij wel helpt om minder te snacken, is na de avondmaaltijd iets van kwark te eten.

    Reageer
  20. PatriciaKleijn 3 jaargeleden

    handige tips hoor, en inderdaad bij verveling of vermoeidheid dan grijp ik ook snel naar iets. Nu hebben we toevallig iets lekkers in huis en dan kan ik er maar moeilijk mijn gedachte van af houden brr haha

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: