Is sushi gezond
Trends Voeding

Is sushi gezond? De mening van een diëtist

Door

Ik krijg ontzettend vaak de vraag: is sushi gezond? Begrijpelijk, want je hoort er veel verschillende dingen over. Het is gewoon rijst met vis en groenten toch? Dat is toch helemaal prima om te eten!? Of is de waarheid misschien iets ingewikkelder? Ik leg het je hieronder zo goed mogelijk uit.

Disclaimer: van 1 product zeggen of het gezond of ongezond is, is vrijwel onmogelijk. Een gezond eetpatroon is samengesteld uit veel verschillende producten. Een appel wordt bijvoorbeeld gezien als gezond, maar alleen maar appels eten is niet gezond. Toch ga ik een poging doen om te beoordelen of sushi gezond is :). 

Sushi

Als ik google naar ‘wat is sushi’, dan krijg ik het volgende resultaat:

Sushi is een gerecht uit de Japanse keuken met een doorsnede van enkele centimeters. Het bestaat altijd uit gekookte rijst en vaak ook uit zeewier en is met rijstazijn gezuurd. Dit wordt meestal gecombineerd met andere ingrediënten zoals vis of zeevruchten, gebakken ei, groenten en soms tropische vruchten. (Bron, Wikipedia)

Een combinatie van rijst, zeewier, vis, zeevruchten, groenten en fruit dus. Klinkt in eerste instantie als gezond. Sushi zijn in stukjes gesneden rolletjes met daarin deze ingrediënten. Het komt dus oorspronkelijk uit Japan, maar is al jaren ook in Nederland mega populair. Ik snap dat wel, want het is ook absoluut een van mijn favoriete gerechten.

sushi

Voedzame eigenschappen van sushi

In plaats van ‘gezond of ongezond’ spreek ik liever van ‘voedzaam of niet voedzaam’ oftewel, levert het je lichaam waardevolle voedingsstoffen of juist niet. Sushi bevat zeker waardevolle voedingsstoffen, een beetje afhankelijk van de soort kun je bijvoorbeeld denken aan eiwit, B-vitamines, goede vetten, vitamine D, vitamine A, vitamine C, voedingsvezels en ijzer. Dit zit onder andere in de verse vis, de groenten, het zeewier en in de rijst die gebruikt worden bij het bereiden.

Kortom, sushi levert je lichaam zeker waardevolle voedingsstoffen.

Niet zo voedzame eigenschappen van sushi

Aan de andere kant, levert het je lichaam ook stoffen die juist níet zo gezond zijn. Aan sushirijst wordt namelijk best wat suiker toegevoegd om het beter op smaak te brengen, de saus op de sushi kan een overkill aan vetten leveren en de sojasaus die we bij de sushi eten is heel rijk aan zout.

Daarnaast is sushi gemaakt met witte rijst, dat veel minder goede voedingsstoffen levert dan zilvervliesrijst. Sommige sushisoorten zijn gefrituurd of bevatten gefrituurde producten, die ongezonde transvetten bevatten.

Tenslotte heeft een sushimaaltijd een andere balans dan we graag in een gezonde maaltijd zouden zien. Het grootste bestanddeel is namelijk witte rijst met suiker. De hoeveelheid groenten in de maaltijd is vrijwel altijd een stuk lager dan aanbevolen. Als er wel veel groenten bij zitten, dan bevatten deze vaak een relatief grote hoeveelheid vet, zout en/of suiker.

Door dit alles kan een sushimaaltijd flink wat calorieën bevatten. Veel meer dan een gemiddelde gezonde maaltijd. Daarnaast kan het dus stoffen bevatten die in grote hoeveelheden schadelijk zijn voor ons lichaam.

Gefrituurde garnalen

Mijn conclusie

Sushi bevat zeker voedingsstoffen die waardevol zijn voor ons lichaam. Toch is een gemiddelde sushimaaltijd niet de meest gezonde maaltijd. Dat betekent echter niet dat je geen sushi meer zou moeten eten! Ik ben zelf ook een van de grootste sushifans, ondanks dat ik me er bewust van ben dat het niet de meest gezonde keuze is. Je zult me dus zeker regelmatig zien genieten van een maaltijd met sushi en ik raad jou ook aan om dat te doen als je het lekker vindt.

Eet sushi niet omdat het zo geweldig gezond is, maar vooral omdat je het heel lekker vindt! Af en toe genieten van een maaltijd die niet de meest gezonde keuze is, past prima in een gezond leefpatroon. ♥

Ik hoop dat ik je wat meer duidelijkheid hebt gegeven.

Groetjes, Marloes

Eet jij net zo graag sushi als ik?

 

Je vindt dit misschien ook leuk


Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: