Feiten en fabels Voeding

Is pasta gezond?

Door

Pasta heeft een vrij slecht imago. Ik merk dat heel regelmatig door vragen en opmerkingen die ik krijg van cliënten in mijn diëtistenpraktijk. Ook in de online voedingswereld zie je steeds vaker dat recepten voor ‘gezonde pasta’ courgette of pompoen bevatten in plaats van normale pasta. Ik geef je mijn mening over dit onderwerp en probeer het uiteraard zo goed mogelijk te onderbouwen.

Wat is pasta

Pasta heb je in veel verschillende soorten en maten. Macaroni, spaghetti, fussili, tagliatelle, penne en ga zo maar door. Het is echter allemaal gemaakt van tarwe. De meeste pastasoorten in de Nederlandse supermarkten zijn 100% tarwe, zonder verdere toevoegingen. In sommige luxere soorten zit ook ei en in verse pasta zit water, waardoor het minder lang goed blijft. De harde pasta zoals die het meest gebruikt wordt in Nederland, is gedroogd na bereiding.

gezonde pasta met tonijn en spinazie

De voedingswaarde van pasta

Pasta bestaat voor het grootste gedeelte uit koolhydraten. Daarnaast bevat het een klein beetje eiwit en een heel klein beetje vet. Gewoon de voedingswaarden die van nature in tarwe voorkomen. Normale ‘witte’ pasta bevat niet zo veel vezels. De volkoren variant een stuk meer. Dit komt doordat de tarwekorrels tijdens de verwerking minder gezeefd zijn. Hierdoor blijven meer waardevolle voedingswaarden in de pasta zitten.

Voedingswaarde pasta
Voedingswaarde pasta per 100g ongekookt product.

Het ongezonde imago van pasta

Persoonlijk denk ik dat het ongezonde imago van pasta komt door de manier waarop de gemiddelde Nederlander zijn pasta eet. Veel (witte) pasta met veel gehakt, tomatensaus uit een pot, hooguit een paprikaatje erdoor en geraspte kaas eroverheen. Of wat dacht je van pasta met roomsaus, spekjes en kaas!?

Dit is inderdaad niet een hele voedzame maaltijd. Het bevat weinig vezels en groenten en veel vet. Natuurlijk is dat helemaal geen probleem voor af en toe, maar als je een gezonde keuze wilt maken dan kan het beter.

Pasta gezond maken

Hieronder een aantal tips voor hoe je jouw pastagerecht op een makkelijke manier gezonder kunt maken.

  • Gebruik volkoren pasta in plaats van normale
  • Gebruik gezeefde tomaten met kruiden naar keuze in plaats van pastasaus uit een pot. Deze laatste bevat vaak veel onnodige toevoegingen.
  • Doe veel groenten door de pasta, of serveer er een salade bij. Hierdoor eet je automatisch iets minder pasta en meer groenten.
  • Gebruik kip, tonijn, garnalen of tartaar in plaats van gehakt. Of maak een vegetarische versie met bijvoorbeeld feta, geitenkaas of pijnboompitjes.
  • Gebruik minder geraspte kaas over de pasta, of laat het weg. 30+ kaas is iets minder vet dan normale kaas, maar bevat nog steeds vrij veel vet.
  • Ben je op zoek naar makkelijke voorbeelden voor gezonde pasta’s? Die vind je hier.

Nogmaals, af en toe een ongezonde pasta eten is natuurlijk helemaal geen probleem!

Mijn conclusie

Pasta verdient naar mijn idee een veel beter imago dan het heeft! Er is niets mis met volkorenpasta, als je het op de juiste manier combineert. Voor een enkel specifiek persoon kan het van belang zijn om koolhydraatarm te eten. In dat geval is pasta vaak een product dat vermeden wordt. Dit is echter alleen zo in héle specifieke gevallen, maar voor de gemiddelde Nederlander zou ik absoluut aanraden om lekker pasta te blijven eten. Bij Sven en mij staat het ook regelmatig op het menu!

Groetjes, Marloes

Eet jij vaak pasta? Wat is jouw favoriet?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Marion 2 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Als ik pasta eet dan eet ik toch wel de gezondere variant.. de volkoren pasta dus..
    Eet het niet zo heel vaak, z’n 1 x per maand ofzo.. maak het wel gezond met veel verse groente erin en weining tot geen kaas..
    Echt een favoriet heb ik eerlijk gezegd niet zo.. wissel af tussen macaroni, spaghetti of tagliatelle..

    Groetjes Marion

    Reageer
  2. Vera 2 maandengeleden

    Hmmmm…dol op pasta! Altijd met mager rundergehakt of tartaargehakt, flink groenten, soms gezeefde tomaten of een blik tomatenblokjes. En vaak nog een tomaat erbij.
    Of met kip, courgette en champignons en een klein beetje lactosevrije crème fraiche…..of lasagna natuurlijk.
    Ja, ik ben fan ♥

    Reageer
  3. nikki 2 maandengeleden

    Voor mij is conjac noedels/rijst echt de uitkomst. Ik weet dat je er al eens een review over gedaan hebt, maar dat je er negatief tegenover stond… Ik vind ze echt de oplossing om een vullende maaltijd te bereiden met +- 9kcal aan pasta. Het is even zoeken hoe ze je het lekkerst klaarmaakt, maar ik ben fan. Gewoon heel goed spoelen onder de kraan en enkele minuutjes in de wok of in een tomatensausje of een lichte curry…
    En ik ze het nogmaals ik vind persoonlijk je haar zoveel mooier nu je (denk ik) gestopt bent met de krullen.

    Reageer
  4. anneddw18@ziggo.nl 2 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Een andere vraag dan over pasta, maar hoe houd je je weerstand op peil als je bent afgevallen.
    Ik merk namelijk dat, sinds ik 10 kilo ben afgevallen, mijn weerstand mij een beetje in de steek laat. Ik ben sneller verkouden dan voorheen…
    Heb jij hier tips voor?

    Reageer
  5. Lieke 2 maandengeleden

    Heerlijk pasta als afwisseling op aardappels etc. Maar wel uit pakjes anders vind ik ‘t vrij smaakloos… Hmm valkuil☺️

    Vraagje. Heb je wel eens een blog gemaakt over lekkere salades voor naast het eten? Daar kan ik nog wel wat inspiratie bij gebruiken☺️

    Reageer
  6. Eloise 2 maandengeleden

    Bij het laatste puntje ben je vgm het linkje vergeten. Voor de rest een interessant verhaal!

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Oh ja, dank je wel! Ik heb hem toegevoegd 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: