koolhydraatarm brood kopen
Feiten en fabels Gezonde producten Voeding

Is brood gezond? Welke soort kies je?

Door

Daar sta je dan in de supermarkt bij de broodafdeling, starend naar welk brood je zult nemen. Je ziet liggen: spelt, meergranen, donker brood, volkoren en meer. Welke moet je kiezen? Hoe donkerder hoe beter? Of toch liever speltbrood? Ook hoor je tegenwoordig vaak dat brood ongezond is. Dus misschien moet je het wel helemaal vermijden!? In dit artikel vertel ik je meer. 

Is brood gezond?

Steeds meer mensen vermijden het eten van brood. Het zou ongezond zijn en je zou er dik van worden. Ik ben het hier zeker niet mee eens. Hele specifieke groepen mensen raad ik wel eens aan minder (of ander!) brood te gebruiken. Bijvoorbeeld mensen met diabetes type 2 die minder medicatie willen gebruiken. Voor het overgrote deel van ons, is brood gewoon een prima keuze. Het bevat onder andere vezels, verschillende B-vitamines, jodium en ijzer.

Toast met huttenkase

Welke soort brood is gezond?

In sommige broodsoorten zitten veel meer goede voedingsstoffen dan in anderen. Dit heeft te maken met onder andere de bewerking van de granen die erin zitten. Ik raad je aan om voor een volkorenbrood te gaan. Je weet zeker dat een brood volkoren is, als dit op het label staat (of vraag het aan de bakker!). In dit brood is de hele graankorrel gebruikt bij de productie, inclusief alle goede voedingsstoffen uit het graan. Bij andere soorten brood wordt de graankorrel eerst kapot gemaakt, waardoor er voedingsstoffen verloren gaan.

Vaak denken mensen dat meergranenbrood het meest gezond is. De term ‘meergranen’ zegt echter alleen dat er meerdere soorten granen gebruikt zijn. Bijvoorbeeld tarwe, gerst en spelt. Of dit volkoren granen zijn, staat er niet bij. Is dit wel het geval, dat is het brood een prima keuze! Zo niet, ga dan liever voor volkoren.

Ook wordt vaak gedacht dat hoe donkerder een brood is, hoe gezonder het is. Dit is niet het geval. Sommige broodsoorten (zoals bijvoorbeeld sommige soorten waldkorn) worden gekleurd met mout dat gebrand is. Laat je hierdoor dus zeker niet tricken.

Andere gezonde soorten

Naast volkorenbrood kun je naar mijn idee ook prima kiezen voor roggebrood. Dit is vrijwel altijd van volkoren rogge gemaakt. Check als je twijfelt even de verpakking.

Ook zuurdesembrood is vaak gemaakt van volkorengranen. De soort wisselt nog wel eens. Dit brood past dus ook heel goed in een gezonde leefstijl.

En hoe zit dat nu met speltbrood?

De laatste jaren is speltbrood helemaal terug van weggeweest. Het zou volgens sommigen gezonder zijn dan tarwebrood. Hier is echter geen goed wetenschappelijk bewijs voor. Bovendien heb je ook in speltbrood een heleboel verschillende varianten. Soms is er maar een heel klein beetje spelt gebruikt bij de productie. Net als bij tarwebrood, zou ik je aanraden te kiezen voor volkoren speltbrood, dan zit je goed! Laat je dus niet gek maken door andere claims of beloftes.

Luxe broodjes

Luxe broodjes als pistoletjes, kaiserbroodjes, croissants, Italiaanse bollen, worstenbroodjes en saucijzenbroodjes bevatten altijd meer calorieën en minder vezels, vitamines en mineralen dan een normale volkoren boterham. Ook een volkoren pistolet bevat vrijwel nooit dezelfde hoeveelheid goede voedingsstoffen.

Mijn advies zou dus zijn om deze soorten brood niet te vaak te eten, maar echt te gaan voor een ordinaire volkoren boterham.

Overige tips over brood

En dan nog wat extra tips, die ik toch nog even kwijt wil :).

  • Net als bij alle producten, hoef je natuurlijk écht niet altijd voor de meest gezonde keuze te gaan. Af en toe genieten van een croissantje is helemaal prima.
  • Sommige soorten biologisch of ecologisch brood zijn gemaakt zonder bakkerszout (met andere zoutsoorten). Hierdoor bevat het geen jodium. Dit kan een aandachtspunt zijn als je enkel dit brood gebruikt.
  • Mensen met een glutenintolerantie (coeliakie) kunnen geen normaal brood verdragen. Voor hen bestaan er verschillende soorten glutenvrij brood. Tegenwoordig is dit in bijna iedere supermarkt te krijgen.
  • Heel af en toe zie ik dat mensen een reactie krijgen na het eten van brood, terwijl ze geen coeliakie hebben. Dit kan komen door een overgevoeligheid van een van de andere bestanddelen van brood. Twijfel je of dit bij jou het geval is? Ga dan eens lang een arts of diëtist.
  • Tegenwoordig zijn er ook veel innovatieve soorten brood op de markt. Zo testte ik laatst wortelbrood en eiwitbrood. Ik ben niet overtuigd :).

Natuurlijk sluit ik af met mijn persoonlijke favoriete brood van het moment (dit wisselt nog wel eens :)). Momenteel is dat het stevig multi volkoren brood van Albert Heijn. Ik houd ZO van stevig brood! Dat vult me veel beter dan zachtere broodsoorten. Let op, het is ook flink zwaarder, dus 1 boterham bevat meer calorieën dan een normale boterham.

Groetjes, Marloes

Welke soort brood gebruik jij? Ga je dat veranderen na dit artikel?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (11)
  1. Bianca W 2 jaargeleden

    Hoi Marloes,
    Ik ben blij met dit artikel! Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet iedere dag brood eet, omdat ik soms andere dingen lekkerder vind zoals crackers en kwark. Ik heb schildklierproblemen, dus eigenlijk is het denk ik wel beter om toch iedere dag 2 plakjes brood te eten vanwege het jodium. Ik koop altijd de zaanse snijder volkoren van de AH. Daar staat op dat er alleen maar natuurlijke ingrediënten in zitten, maar ik weet niet of er ook broodverbeteraar in zit🤔. Fijne dag!
    Groetjes Bianca

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Hi Bianca, die is gewoon prima hoor! Broodverbeteraar zit bijna overal in, maar is in mijn ogen niet per definitie slecht 🙂

      Reageer
  2. Teha 2 jaargeleden

    Hoi Marloes. Leuk om te lezen. Ik heb altijd het haverbrood van AH.
    Dat was eerst één van de stevige broodsoorten maar ligt nu bij het eiwit en wortelbrood als specialiteit.
    Het is stevig én zacht.

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Oeh klinkt goed! Check even of het volkoren haver is, dan weet je of het een gezonde keuze is.

      Reageer
  3. Sofie 2 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    ik eet helemaal geen brood (enkele uitzonderingen daargelaten), maar wat moet ik dan doen om wel voldoende jodium binnen te krijgen? Ik had ook begrepen dat je het niet kan laten testen uit je bloed dus ik weet ook niet hoe een tekort vast te stellen is.

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Een voldoende inname van jodium is dan wel een aandachtspuntje ja! Sommige crackers bevatten jodium (of bakkerszout), in ieder geval bepaalde soorten van Bolletje. Zeevis bevat ook jodium, of bijvoorbeeld zeewier. Een tekort kun je inderdaad alleen door bloedtesten vaststellen.

      Reageer
  4. Henske 2 jaargeleden

    Kan je misschien weer eens een artikel over je broodbeleg maken? Het lijken wel gebakjes. 😉

    Reageer
  5. Stephanie 2 jaargeleden

    Het stevig (spelt/volkoren) brood van de AH vind ik lekker. En sinds kort heb ik het La place (zuurdesem) brood bij de Jumbo ontdekt, ook een topper!

    Reageer
  6. Ik 2 jaargeleden

    Hier eten we toch vaak het tijgerbruin brood vd ah. Volkoren brood is toch wat droger wat mijn kids minder lekker vinden. En ik ook eigenlijk.. Ook belangrijk.. Voor mezelf haal ik soms wel volkorenbrood..

    Voor ik het artikel las wist ik dat je volkoren zou zeggen. Maar bruin is toch ook wel prima lijkt me😊 niet alles kan perfect gezond is mijn mening..

    Reageer
  7. Karin 2 jaargeleden

    ik ben GEK op brood, ik eet elke dag alleen met de lunch brood, vind het zo lekker, als ik dan geen brood eet voel ik (mentaal) niet verzadigd, heerlijk

    Reageer
  8. Bente 5 maandengeleden

    Leuk artikel! Ik vroeg mij af of er een verschil is tussen brood van de bakker en van de supermarkt. Ik heb altijd het gevoel dat brood van de bakker ‘gezonder’ is. Maar is dat eigenlijk zo?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: