Toast met ei en avocado
Afvallen Gezonde producten Voeding Voedingstips

Is brood als ontbijt gezond? Mijn tips!

Door

Als ik het over een gezond ontbijt heb, denken veel mensen niet direct aan brood. Ik merk zelfs vaak aan cliënten dat ze het idee hebben dat ze hun ontbijt niet goed doen, als ze voor brood kiezen. Niets is minder waar! Brood als ontbijt kan een hele gezonde keuze zijn! Ik geef je mijn tips.

Brood als ontbijt

Brood heeft een vrij negatief imago. Volledig onterecht als je het mij vraagt. Als je de juiste productkeuzes maakt, bevat een broodmaaltijd mega veel waardevolle voedingsstoffen. Daarnaast niet teveel calorieën én het vult goed. Het past dus prima in een gezond eetpatroon, óók als je wilt afvallen.

Zelf eet ik niet vaak brood als ontbijt, voor mij heeft dat twee redenen. De belangrijkste is dat ik vaak meer trek heb in kwark, havermoutpap of gezonde pannenkoeken in de ochtend. Brood eten trekt me dan gewoon niet zo, dat doe ik liever als lunch. Bovendien merk ik dat ik een eiwitrijk ontbijtje heel fijn vind, ik zit er langer vol van. Ik zou natuurlijk volkorenbrood met ei, hüttenkäse of vis kunnen nemen, dat is ruim voldoende eiwitrijk. Dan komen we echter weer bij punt 1, dat trekt me niet zo in de ochtend.

Houd jij juist wél van brood als ontbijt eten? Doe het dan lekker! Twee witte boterhammen met hagelslag zijn alleen niet de meest voedzame optie. Hieronder mijn tips over hoe je het gezond kunt maken.

Brood met geitenkaas en blauwe bessen

Welk brood?

Ga het liefst voor volkorenbrood. Volkoren tarwebrood, volkoren haverbrood, volkoren speltbrood, volkoren roggebrood of volkoren zuurdesembrood, alles is prima! Als het maar volkoren is. Dit vind je vaak op de verpakking, of je kunt het navragen bij je bakker. Check eventueel de ingrediëntenlijst. Zitten er voor het overgrote deel volkoren granen in? Dan ben je goed bezig.

Volkorenbrood bevat namelijk meer vezels, vitamines, mineralen en andere goede voedingsstoffen dan bijvoorbeeld meergranenbrood, bruin brood, wit brood, maïsbrood of waldkornbrood. Hier lees je er meer over.

Welk beleg?

Ook in belegsoorten kun je gezonde en minder gezonde keuzes maken. Hieronder een aantal voorbeelden in drie categorieën. Wil je een volledig overzicht van allerlei gezonde soorten broodbeleg? Dat vind je hier.

Gezonde soorten broodbeleg: 100% pindakaas, 30+ kaas, hüttenkäse, ei, avocado, fruit, groenten, groentespread, zelfgemaakte hummus, vis, zelf gegrilde kipfilet, zuivelspread, notenpasta.

Middenweg keuzes: Kaas, kipfilet, ham, hummus uit de winkel (vaak vrij zout), fricandeau, pesto, appelstroop, jam, sandwichspread.

Minder gezonde soorten: Salami, chocopasta, (vruchten)hagelslag, speculoos, vlokken, smeerworst, paté, worst, boterhamworst.

makkelijk hummus recept

Overige tips

Je kunt je broodmaaltijd interessanter en nóg gezonder maken met de volgende tips:

  • Combineer met meerdere soorten gezond beleg, dat is niet alleen extra lekker, je krijgt ook veel verschillende voedingsstoffen binnen. Bijvoorbeeld hüttenkäse met avocado, hummus met komkommer of groentespread met ei. Hier vind je nog véél meer lekkere en gezonde combinaties.
  • Voeg fruit toe aan je broodmaaltijd. Dit geeft meer verzadiging én de vitamine C uit het fruit zorgt dat het ijzer uit je broodmaaltijd beter wordt opgenomen win-win!
  • Ook groenten toevoegen is een goed idee. Beleg extra met bijvoorbeeld komkommer, paprika, tomaat of sla. Ook dit bevat vitamine C dat de opname van ijzer stimuleert. Daarnaast bevat het vezels waardoor het verzadigend werkt.
  • Vaak hetzelfde op je brood doen is natuurlijk niet erg, maar zorg dan wel dat je de rest van de dag lekker varieert met verschillende producten. Meer variëren met eten betekent dat je meer verschillende vitamines en mineralen binnen krijgt.
  • Rooster je boterham eens, of maak bijvoorbeeld een lekkere gezonde tosti. Net zo gezond en lekker voor de afwisseling.
  • Zoals altijd geldt hier ook: je hoeft écht niet altijd de meest gezonde keuze te maken. Af en toe een boterham met hagelslag nemen, past ook prima in een gezonde leefstijl! Zoek hierin een balans.

Mijn conclusie

Je zou het niet verwachten als je naar de gemiddelde fitgirl kijkt, maar een broodmaaltijd kan een perfect gezond ontbijt zijn! Kies de juiste producten en je geeft je lichaam hele waardevolle voedingsstoffen.

Voel je dus vooral niet schuldig als je ‘s ochtend lekker aan je boterham zit. Het is net zo gezond als ontbijten met yoghurt, kwark of havermoutpap.

Groetjes, Marloes

Eet jij graag brood als ontbijt?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. Daisy 2 maandengeleden

    Ik eet in de ochtend altijd yoghurt met mymuesli! En tijdens de lunch altijd brood. Getoast en stiekem altijd sowieso Baba anoush op een van de boterhammen, zo lekker! Voor de andere twee varieer ik redelijk:)

    Reageer
  2. Kim 2 maandengeleden

    Ik ontbijt de ene ochtend met iets cab yoghurt, de volgende alleen met fruit en een andere keer weer met brood. Heb niet elke ochtend zin inhetzelfde. En dan toch fijn om te lezen dat die boterham gewoon helemaal prima is.

    Reageer
  3. Ilse 2 maandengeleden

    Ik eet eigenlijk altijd brood in de ochtend, omdat het zo lekker snel is. Tijdens mijn lunchpauze heb ik meer tijd en maak ik dan pas mijn havermoutje of kwark!

    En alhoewel ik probeer af te wisselen met meer gezonder beleg op brood, val ik toch vaak en graag terug op mijn standaard broodje met pindakaas en pure hagelslag. Toch heerlijk!

    Reageer
  4. Conny 2 maandengeleden

    Ik eet ook heel graag brood zowel smorgens al voor de lunch. Toch probeer ik wel Wat te variëren. Lunch met een bouillon of juist dan eiwitannenkoekjes. Sinds ik jou havermoutpapjes ken eet ik dat ook af en toe, lekker met pindakaas en banaan! Maar ik ben en blijf een broodeter!

    Reageer
  5. Fiona 2 maandengeleden

    Goede post! Ik at als kind altijd Bambix tot best oud, tot ik een ‘grote-mensen-ontbijt’ wilde 😛 en toen ging ik toast eten (ik kom uit Schotland en daar is brood roosteren de standaard) en nu eet ik alweer jaren havermoutpap als ontbijt (in alle variaties). Brood eet ik ook vaker als lunch. Soms in het weekend wel eens een lekker hard broodje als ontbijt, of croissantje, maar ja dat behoort dan weer niet tot de gezondere keuzes ;-). Over de hummus trouwens, je hebt van Maza ook een minder zout variant 🙂

    Reageer
  6. gitte 2 maandengeleden

    kan niet zonder 10 granen brood bij het ontbijt ,maaar eerst een kom verse fruitsalade met griekse joghurt en wat noten .Hmmm zo lekker

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: