Afvallen Recepten Voeding Warme maaltijd

Hutspot the Healthy way

Door

Klaar

Ruim een week terug plaatste ik een recept voor andijviestamppot met minder vetten en een goede verhouding tussen aardappelen en groenten. Er kwamen super veel leuke reacties op, dus ik heb besloten om deze winter een aantal verschillende variaties te laten zien van gezonde stamppotten. Ik vind het namelijk zonde dat ze zo’n slecht imago hebben, want stamppot is zo lekker!

Deze keer maak ik hutspot, zonder vet vlees of een vette jus en met een juiste portie aardappelen en groenten. Het vette vlees geeft een stamppot veel smaak, daarom gebruik ik andere producten om de stamppot een beetje pit en een specifieke smaak te geven. Bij deze hutspot gebruik ik daarvoor appel, gerookte kip en mosterd. We gaan aan de slag!

De foto’s zijn soms wat minder helder dan jullie gewend zijn, doordat het nu ‘s avonds donker is. Sorry daarvoor!

Ingrediënten (2 personen)

  • 450g aardappelen (200g voor een vrouw en 250 voor een man)
  • 400g hutspotgroenten (wortel en ui)
  • 225g gerookte kipfilet (100g voor een vrouw, 125g voor een man)
  • 1 appel
  • 2 flinke theelepels mosterd
  • Peper en zout naar smaak

Bereiding
Schil de aardappelen en snijd ze in stukken. Doe ze in een pan en doe er water bij totdat ze net niet onder staan. Zet ze op het vuur, als het water kookt laat je ze vijf minuten koken. Zoals Michelle al zei bij het andijviestamppot-artikel, is het niet eens perse nodig om de aardappels te schillen. Borstel ze dan goed af onder de warme kraan en snijd ze in stukken.

P1040686

Snijd de appel en de gerookte kip in stukjes, of laat iemand anders dat voor je doen 🙂

P1040687

Als de aardappels vijf minuten hebben gekookt, voeg je de wortel en de ui toe. Ik ben lui, dus kocht een kant- en klare zak gesneden wortel en ui, anders moet je natuurlijk eerst even snijden! Laat de groenten met de aardappels nog 10 minuten koken met de deksel op de pan.

Collage1

Bak ondertussen de stukjes appel en de gerookte kip in een klein beetje olie voor ongeveer 4 minuten. Op deze manier haal je de smaken van de producten omhoog.

P1040691

Giet het aardappel-groentenmengsel af als het 10 minuten heeft gekookt. Dan is het tijd om te stampen! Als het geheel fijn is, roer je de gebakken appel en kip door. Nu kun je ook eventueel zout en peper naar smaak toevoegen.

Collage2

Schep het gerecht op de borden en voeg aan elk bord een flinke theelepel mosterd toe.

Klaar

En je bent alweer klaar! Deze heerlijke stamppot staat binnen 20 minuten op tafel en is dus niet alleen mager en lekker, maar ook nog eens super snel. Vertel je tafelgenoten dat ze eerst de mosterd door het gerecht roeren, dan krijgt het wat extra pit. Voor kinderen kun je de mosterd weglaten.

Eet smakelijk!

Groetjes, Marloes

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Sandra 7 jaargeleden

    Deze ga ik zeker onthouden…ik ben dol op hutspot…alleen mijn mannen thuis niet…misschien op deze manier wel 🙂

    Reageer
  2. ellen 7 jaargeleden

    Klinkt lekker! Ik wil het zeker eens proberen 🙂

    Reageer
  3. Lillian kroes 7 jaargeleden

    Top! Ga k ook zeker onthouden. Ik heb laatst de healthy macaroni zonder pakje of sausje gemaakt. Viel in de smaak

    Reageer
  4. Tiny 7 jaargeleden

    Zo mijn bordje is leeg……heerlijk deze hutspot….kan ook heel goed zonder appel of het moet al een doel dienen!!!

    Reageer
    • Patricia 7 jaargeleden

      Mijn man heeft deze hutsepot gemaakt terwijl ik aan het zwemmen was .
      En het was heel lekker . Ik heb er met volle teugen vangenoten .
      Ja Marloes het is weer een receptje dat in ons mapje beland .
      Merciekes hé !!!

      Reageer
  5. Petra 6 jaargeleden

    Was erg lekker!

    Reageer
  6. Myrthe 5 jaargeleden

    Was echt heerlijk zeg!
    Toprecept

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: