Gezonde producten My/Your day in food Voeding

Hoe is het nu met de ‘Your day in food’ers?’

Door

Collage evaluatie

‘Your day in food’ is al tijdenlang een vat terugkerend item op optimavita.nl. Lezers laten hun voedingspatroon zien en ik geef een kort advies. Een cliënt kwam met het idee om eens een artikel te schrijven over wat de lezers met het advies doen. Ik vond dat een super goed plan! Ik heb dus een heel aantal vroegere ‘Your day in food’-deelnemers gemaild met de vraag wat ze met de adviezen hebben gedaan. Vandaag lees je hun antwoord!

Hieronder per lezeres het stukje wat ik van ze kreeg, met een link naar hun ‘Your day in food’ artikel. Onderaan zal ik mijn reactie geven.

Hannah
De zevende lezeres die ons haar voedingspatroon liet zien, was Hannah. Klik hier voor het artikel. Stagiaire Daniëlla adviseerde haar iets grotere porties, vanwege haar wat lage gewicht. Hier haar ervaring met het advies:

‘Ik heb ‘your day in food’ als heel leuk ervaring. Het was leuk om voor mijzelf te zien wat ik nou eigenlijk per dag binnen krijg en om feedback te krijgen van een specialist over wat anders zou kunnen. Ik heb in het begin zeker wat met de adviezen gedaan maar ik moet zeggen dat dat onderhand wel weer een beetje is weggezakt. Ik heb best een tijd meer melk gedronken naar aanleiding van het advies maar ik ben daarmee opgehouden omdat ik mij daar eigenlijk niet lekker bij voelde en het idee had dat ik er puistjes van kreeg. Ook ben ik niet grotere porties gaan eten, ik ben niet iemand die dat lukt. Ik ben juist iemand die de hele dag door kleine beetjes eet omdat ik grote porties niet weg krijg maar ook snel weer trek heb.  Daarnaast moet ik toegeven dat ik zelf toch een beetje andere ideeën had over mijn vetpercentage. Ik begreep niet zo goed waarom ik meer vet moest binnen krijgen zodat ik die kan omzetten in spiermassa. En daarnaast kan ik aan mijn eigen lichaam gewoon voelen dat ik toch wel degelijk nog redelijk wat vet massa heb/had . Ik ben onderhand wel iets aangekomen en ik voel mij daar prima bij. Sporten doe ik op dit moment bijna niet meer omdat een knieblessure heb en gewoon echt even helemaal geen tijd heb door dat ik de laatste tijd vaak 11 uur durende werkdagen maak op de uni.’

Toevoeging Marloes: Het kan heel goed zijn dat dit gewicht bij jou past Hannah, goed dat je jouw eigen behoeftes in de gaten houdt. Iedereen is anders, doordat we jullie niet uitgebreid kunnen spreken, kunnen we nooit een 100% passens advies geven.

day2yourday

Emma
Emma was nummer 14 die mee deed aan ‘Your day in food’ en daarmee de meest recente die ik gemaild heb. Haar artikel vind je hier. Hier haar reactie op mijn advies:

‘Het advies dat je me gaf was het volgende: proberen iets meer fruit te eten, maar vooral zo doorgaan met mijn huidige eetpatroon. Dit advies heb ik dan ook zeker opgevolgd! Ik probeer iedere dag twee stuks fruit te eten, al lukt dat niet altijd en verder ga ik door zoals ik eet! Veel mensen vonden wel dat ik te weinig at of ”te gezond” voor mijn leeftijd. Ik heb echter genoeg aan wat ik op dit moment eet en wil ook niet meer eten dan ik nodig heb. Een gezonde levensstijl vind ik belangrijk en dat heb ik vanuit huis ook meegekregen!’

Collage dag1

Janneke
Janneke deed mee in mei 2014, het artikel vind je hier. Mijn belangrijkste tip aan haar was om bij het ontbijt iets minder suiker te gebruiken.

‘Ten eerste vond ik super leuk dat ik werd uitgekozen! Het meest verbazend vond ik eigenlijk de reacties. Ik eet vrij veel suiker op een dag, blijkt. En mensen verbaasde zich over mijn gewicht, terwijl ik dit at. Het gekke is, dat als ik jus d’orange of een glas goedemorgen drink, ik het gevoel heb gezond bezig te zijn, terwijl daar blijkbaar veel suikers inzitten en ik dat eigenlijk drink voor de vitamientjes of calcium. Dingen die je zo gewend om te eten of drinken, blijken ongezonder dan ik dacht. En dat terwijl je die 3 dagen dat je dat bij houdt toch best goed je best doet om genoeg fruit en groente te eten en niet teveel te snoepen. Ik probeer dus nu wat minder koffie te drinken en meer thee, en regelmatig mn suiker in de koffie te vervangen door zoetjes. Ook probeer ik mn ‘zoete’ ontbijt van beschuit met hagelslag vaker te laten staan voor een boterham kaas, of een gezonde fruitshake. Dus ik heb niet mn complete eetschema veranderd, ik at al dagelijks groente en fruit, maar ben wel wat bewuster van al die suiker geworden en ook lid van de sportschool ondertussen!’

Dag 2 Collage

Marion
Het artikel van Marion kun je hier teruglezen. Stagiaire Daniëlla gaf haar advies.

‘Aan het advies van Daniela heb ik in zoverre iets gehad, dat ik bevestigd kreeg dat het in hooflijnen goed was wat ik deed. Verder afvallen is mij helaas niet gelukt. Sterker nog, ik ben behoorlijk aangekomen. (van de 18kg eraf zitten er weer 8kg bij :(. Er zijn de laatste maanden een aantal vervelende dingen voorgevallen waardoor ik teruggevallen ben in het emo-eten. Maar ook de overgang speelt volgens mij een hele grote rol. Ook bleek ik een vitamine D tekort te hebben. Zodra het allemaal wat rustiger is, ga ik weer hard aan mijn eetgewoonten werken want ik voel me heel vervelend in dit lichaam.’

yourdayinfood1

Anneloes
In februari 2014 was het de beurt aan Anneloes, lees het hier. Anneloes gaf aan dat het goed zou zijn om een paar kilo aan te komen. Ik gaf haar adviezen daarvoor. Hier haar reactie:

‘Na aanleiding van het voedingsadvies wat je mij toen hebt gegeven heb ik een aantal weken er wel wat mee gedaan. Daarna ben ik eigenlijk weer in mijn oude patroon gevallen. Wel vond ik het erg leuk om te kijken hoe een diëtist naar mijn voedingspatroon keek en wat je er dus van vond.
Het heeft mij een inzicht gegeven dat ik goed bezig ben. Dus kort samengevat heb ik er een tijdje wat meegedaan, maar ben ik daarna snel weer in mijn oude voedingspatroon gevlogen.’

Collage dag 1

Jana
Van iedereen die reageerde, is mijn advies aan Jana het langst geleden. Namelijk in januari 2014. Het artikel vind je hier. Mijn belangrijkste tip voor haar was meer groenten en fruit eten.

‘Het is nu bijna een jaar geleden dat ik mee deed aan ‘Your day in food’ en er is wel wat veranderd.
Ik ben me bewust van mijn kleine porties en te kort aan groente en fruit. Tegenwoordig eet ik minstens 2 stuks fruit per dag en de cherry tomaatjes en komkommers vliegen er bij mij doorheen tussendoor of bij de lunch. Bij het avondeten blijft het lastig om meer op te scheppen, maar ik hoop dat ik dat nu de rest van de dag wat meer compenseer qua groente.
Ook let ik wat meer op mijn suiker inname en is de appelmoes verleden tijd. Wel eet ik nog bijna elke avond één koekje bij de thee. 1 keer in de week maak ik meestal suikervrije koekjes, cake of muesli repen die ik de rest van de week mee kan nemen als tussendoortje. Het sporten is iets minder geworden omdat ik nu met stage wat minder tijd heb helaas!’

Dag1

Robin
Het artikel van Robin vind je hier. Haar reactie:

‘Ik vond het heel leuk om mijn dagboek bij te houden en te delen. Door het bijhouden alleen al viel mezelf al op dat ik ‘ongemerkt’ best veel suiker binnenkrijg. Dat was ook een van je suggesties naar mij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds iedere dag geniet van mijn blikje cola maar dat ik wel probeer om minder suiker binnen te krijgen en om minder bewerkte voeding te eten. Zo maak ik bijvoorbeeld al mijn soep zelf. Ook aan je andere tips (grotere porties en meer groenten) heb ik wat gehad. Ik probeer nu mijn porties groter te maken door meer groenten toe te voegen aan mijn avondmaaltijd. Ik ben nog steeds bezig met afvallen en sinds mijn day in food online kwam ben ik nog 4kg afgevallen. Inmiddels blog ik zelf ook en post ik iedere week een eetdagboek. Ik moet zeggen dat dat ook een goede stok achter de deur is om te proberen zo gezond mogelijk te eten. Al zeg ik ook gewoon eerlijk als ik gesnoept heb of een slechte dag heb gehad want dat hoort er nu eenmaal allemaal bij.’

Dag3

Reactie Marloes
Ik vond het ontzettend leuk om te lezen wat jullie met mijn adviezen hebben gedaan. Ontzettend leuk om te horen dat het jullie allemaal aan het denken heeft gezet. Zoals ik hierboven ook al zei, is het heel logisch dat niet alle adviezen bij je passen. Daarvoor ken ik jullie niet goed genoeg. Normaal spreek ik een uren met een cliënt over de adviezen, dat kan bij jullie helaas niet.

Veel van jullie geven aan dat het nuttig was om je voeding eens bij te houden, dat hoor ik ook van veel cliënten! dat is dus gelijk mijn tip aan alle andere lezers. Schrijf eens op wat je eet en drinkt, dat kan je veel duidelijkheid geven.

Ik wil jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor jullie reactie!

Groetjes, Marloes

Wat vind jij van de ervaringen van de lezers?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Stacey 5 jaargeleden

    Ik vind het altijd een super leuke rubriek om te lezen. Ik hou niet iedere dag bij wat ik eet omdat ik er ook weer niet 24/7 mee bezig wil zijn maar 1 keer per maand hou ik het een weekje bij. Ik hoop nog veel artikelen in deze rubriek te mogen lezen Marloes.

    Reageer
  2. Lianne van Leeuwen 5 jaargeleden

    Hoi marloes, sorry ik heb je niet terug gemailt, helemaal vergeten.
    Ik heb meegedaan, volgens mij rond december-januari..toen was ik heel veel aan het sporten en ik lette op alles wat ik at.. nu ben ik bijna (zaterdag) 40 weken zwanger, dus al kort na je advies.. en ik moet zeggen dat ik nu tijdens m’n zwangerschap een ander patroon heb. ik heb nog wel gesport tot 33 weken, maar het eten is wel wat anders geworden, niet dat ik ongezond eet maar wel makkelijkere keuze’s.. meer pakjes en zakjes.. maar als ik straks bevallen ben dan pak ik het weer lekker op..en dan komt het helemaal goed!! 🙂 gelukkig vallen de kilo’s ook mee, (+-10) dus ik hoop het snel kwijt te zijn na de bevalling en dan weer lekker aan m’n lichaam werken!! 🙂 toch vreemd dat je tijdens je zwangerschap een andere eetlust krijg.. veel zin in cola, terwijl ik normaal alleen maar water dronk.. en jammer dat ik het gezonde eetpatroon niet goed vol gehouden heb..daar baal ik wel van, want ik was zo lekker bezig!! toch kijk ik elke dag nog hier op de site, haha en probeer het straks weer op te pakken!! fijne dag vandaag!! Xx

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Dank je wel voor je aanvulling! :). En natuurlijk van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Heel veel succes met de laatste loodjes 🙂

      Reageer
  3. Moniek 5 jaargeleden

    Heel leuk om te lezen! Wel doorgaan hoor met ‘Your day in Food’!

    Ik vind het fijn om te lezen wat andere met de informatie doen die op de site te vinden is en wat anderen eten. Leerzaam!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Ik ga er zeker mee door 🙂 Ik krijg nog steeds veel positieve reacties op die artikelen.

      Reageer
  4. Manon 5 jaargeleden

    Wat leuk!
    Wanneer je ziet wat anderen eten en daarbij het commentaar wat je geeft maakt mij altijd weer wat bewuster van wat ik eet.
    En grappig om te zien dat de meeste mensen toch weer terugvallen in hun eigen patroon.

    Reageer
  5. marlon 5 jaargeleden

    Inderdaad grappig om te zien dat toch veel mensen het een tijdje aanpassen en daarna weer terug in hun eigen patroon ‘zakken’. Ik denk dat daarom dit artikel ook weer goed is om de mensen die zijn geweest er weer aan te herinneren.

    Mocht je nog nieuwe your day in food’er zoeken, dan hou ik me aanbevolen. Ik weet op welke dagen ik echt ongezond eet, maar twijfel of mijn gezonde dagen nou wel echt gezond zijn.

    Ik vind de your day in food altijd erg leuk om te lezen!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Ik zoek altijd nieuwe mensen! 🙂 Ik zoek altijd iemand uit bij de reacties onder het ‘Your day in food’ artikel. Dus dan raad ik je aan daar ook even te reageren.

      Reageer
  6. Jana 5 jaargeleden

    Wat leuk om te lezen hoe de rest is omgegaan met de tips die je gegeven hebt!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: