Marloes optima vita
Feiten en fabels Trends Voeding

Gezonde voeding voor een mooie huid

Door

Ik krijg de laatste tijd steeds meer vragen over hoe je met voeding je huid gezond kunt houden. De laatste jaren komen we er steeds meer achter dat voeding een hele belangrijke rol speelt bij het gezond houden van ons lichaam. Een gezonde huid hoort hier zeker bij! Ik ben natuurlijk geen huidspecialist, maar ik weet als diëtist wel alles van goede voeding. In dit artikel probeer ik je zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe voeding invloed kan hebben op je huid. Daarbij geef ik je tips wat je beter wel en niet kunt doen voor een mooie huid.

Iedereen is anders

Allereerst wil ik even benadrukken dat iedereen anders is, dus ook een andere huid heeft! Sommige mensen hebben van nature een hele onrustige huid, hoe gezond ze ook eten. Anderen hebben nooit huidproblemen, terwijl ze juist heel ongezond eten. De tips hieronder gelden in het algemeen, maar werken niet perse voor ieder individu. Bij huidproblemen raad ik je altijd aan om naar een huidspecialist te gaan.

noten

Voeding voor een mooie huid

Er zijn dus wel degelijk aanpassingen mogelijk in je voeding, die de kans op een mooie huid te vergroten. Hieronder een aantal aandachtspunten:

  • Als je veel suiker eet, is de kans op ontstekingen groter. Schadelijke bacteriën in ons lichaam doen het namelijk heel goed op suiker. Mensen die minder suiker gaan gebruiken, krijgen vaak een rustigere huid.
  • Eiwit is een belangrijke bouwstof voor ons lichaam, ook voor de huid! Voldoende eiwit in de voeding is daarom belangrijk. Een gemiddelde Nederlandse voeding bevat ruim voldoende eiwit uit bijvoorbeeld vlees, vis, melkproducten, kaas, ei, noten en peulvruchten. Voor vegetariërs en veganisten is het belangrijk om de eiwitinname in de gaten te houden.
  • Goede vetten spelen een belangrijke rol in het gezond houden van de huid. Ik schreef laatst een uitgebreid artikel over deze vetten. Belangrijk is om het niet te overdrijven. Deze vetten zijn goed voor ons, maar bevatten ook veel calorieën.
  • Een van de vitamines die de huid gezond helpt te houden, is vitamine A. Je vindt deze onder andere in vlees, vis, ei, zuivelproducten en halvarine. Ons lichaam kan vitamine A maken uit wortel, verschillende koolsoorten en verschillende soorten fruit.
  • Ook vitamine C is erg belangrijk, dit halen we vooral uit fruit en groenten.
  • Ik merk dat een ‘pure voeding‘ zonder teveel toevoegingen ontzettend helpt. Pakjes en zakjes bevatten vaak onnodige toevoegingen die ons lichaam niet nodig heeft. Veel pure producten zijn rijk aan voedingsstoffen die kunnen bijdragen aan een gezonde huid. Denk aan B-vitamines, zink en anti-oxidanten.
  • De huid heeft vocht nodig om gezond te blijven. Dit hoeft echt niet perse water te zijn! Het advies is 2 liter vocht in totaal. Dit is inclusief koffie en thee. Ik raad aan om per uur sporten 0,5L extra te drinken. Meer drinken is geen enkel probleem!
  • Sommige mensen reageren op bepaalde producten met huidproblemen. Bekende producten die overgevoeligheid kunnen veroorzaken zijn chocolade, zuivelproducten, varkensvlees en histaminerijke producten (bijvoorbeeld chocolade, tomaat, spinazie, aardbeien en kaneel). Bij eczeem of andere huidklachten kan het soms helpen deze producten te vermijden.
  • Alcohol is slecht voor je huid als je het teveel gebruikt. Ook cafeïne kan in grote mate zorgen voor een minder gezonde huid.

Mijn conclusie

Je voeding heeft zeker invloed op je huid. Bij vrijwel iedereen zal de huid er beter uit zien bij een gezonder eetpatroon. Veel huidproblemen hebben echter ook andere oorzaken, die niet met voeding te bestrijden zijn. Denk maar eens aan de pukkeltjes die je vaak hebt rond je ongesteldheid. Ook zijn er heel veel andere zaken die invloed hebben op je huid. Bijvoorbeeld stress, nachtrust, roken, alcohol drinken, sporten en producten voor huidverzorging.

Ik merk het in ieder geval ontzetten aan mijn huid als mijn voedingspatroon goed is! Hij voelt gezonder aan en straalt meer.

Groetjes, Marloes

Pas jij deze tips toe? Welke? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. Sasha 3 maandengeleden

    In mijn geval is dit helemaal waar!
    Mijn huid doet het heel goed op weinig suiker eten.
    In eerste instantie had ik dit eigenlijk niet door omdat ik vooral wilde afvallen en dus geen of weinig snoep en koek meer at.

    Na een half jaar begon ik door te krijgen dat mijn huid ineens heel glad en zacht aanvoelde. Ik had altijd veel last van kleine puistjes in de nek en op mijn decolleté. En regelmatig ontstekingen in mijn gezicht of op mijn rug.
    En nu waren die allemaal weg!

    Dus voor mijn huid is het heel goed geweest en een leuke bijkomstigheid naast het kwijtraken van kilo’s.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: