Voeding

Gezond uit eten: 10 tips!

Door

Restaurant

In een restaurant of hotel is het altijd moeilijker om gezonde keuzes te maken dan thuis. Je weet niet altijd vooraf wat er op de kaart staat en je komt oog in oog te staan met veel verschillende verleidingen. In dit artikel geef ik je 10 tips waarmee je ook in een restaurant nog heel goed gezond kunt eten.

Natuurlijk verschillen restaurants ontzettend in hun aanbod, bij de Mc. Donalds wordt het bijvoorbeeld heel erg lastig om een echt gezonde maaltijd samen te stellen (al werken ook zij de laatste tijd hard aan hun imago!). Ik ga nu even uit van een gemiddeld restaurant en niet van een dergelijke fastfoodketen.

Gezond eten begint bij de keuze van het restaurant. Dit heb je echter niet altijd voor het zeggen. Over het algemeen eet je gezonder bij een Japanner, Indiaas restaurant, een Thai of een Indonees dan bij een Mexicaan, Italiaan, Chinees of Amerikaan.

Als je heel af en toe een keer uit eten gaat, kun je natuurlijk gewoon kiezen wat je lekker vindt. Af en toe iets ongezonds eten is namelijk helemaal niet erg. Wanneer je echter iedere week wel in een restaurant eet (bijvoorbeeld voor je werk) of als je in één week 3x uit eten gaat, is het een stuk belangrijker om ook in die situatie gezonde keuzes te maken. Deze tips helpen je daarbij. Je hoeft ze echt niet alle tien uit te voeren, pik diegene eruit waar je wat mee kunt. Off we go…

  • Kijk uit met stokbrood bestellen vooraf! Je hebt op dat moment trek en zult dus snel geneigd te zijn veel stukjes te nemen. Stokbrood tikt hard aan, evenals de room(kruiden)boter die erbij zit. Staan er automatisch stokbrood? Spreek dan met jezelf af hoeveel stukjes je ‘mag’ pakken en stel het pakken van het eerste stukje zo lang mogelijk uit. Neem bijvoorbeeld 1 of 2 stukjes.
  • Bestel al eerste drankje water, spa rood, light frisdrank of misschien zelfs thee. Dit lest je ergste dorst. Als je direct begint met wijn, zal je drinktempo hoger liggen. Maak ook wat betreft alcoholische dranken vooraf afspraken met jezelf, bijvoorbeeld 0, 1 of 2 glazen.
  • Kies voor mager vlees of voor vis (niet gefrituurd). Magere vleessoorten zijn bijvoorbeeld een runderlap, tartaar, rosbief, hamlap, varkensfilet, varkenshaas, kip, kalkoen, biefstuk, carpaccio, fricandeau en entrecote. Het nadeel van vlees in een restaurant is echter dat je vaak een te grote portie krijgt, je kunt daarom nog beter gaan voor vis of schaal-/schelpdieren. Alle soorten zijn goed, mits niet gefrituurd of gepaneerd. Als voorgerecht kun je bijvoorbeeld kiezen voor een heldere soep, carpaccio, visgerechtje (geen garnalencocktail, die bevat vaak veel saus!), sushi of een gerechtje met kip, groenten of ham.

  • Zorg voor voldoende groenten bij je eten, vraag desnoods na of er groenten bij je gerecht komen. Bestel anders een extra salade of een extra portie warme groenten. Vooral in het buitenland is het heel gewoon dat je groenten apart besteld.
  • Vraag of je rijst, pasta of gekookte aardappelen kunt krijgen in plaats van gebakken aardappelen of patat. Je kunt ook al op de kaart kijken of er gerechten zijn die hieraan voldoen. Patat en gebakken aardappelen bevatten veel olie en zijn daardoor erg calorierijk.
  • Als dit niet kan of als je hebt niet wilt, kun je eerst je groenten en je vlees of vis eten en daarna pas patat of gebakken aardappelen. Op deze manier eet je ongemerkt veel minder patat.
  • Eet langzaam en kauw goed. Leg af en toe even je bestek neer en neem een slok water of ga met iemand in gesprek. Je zult dan eerder merken dat je voldoende hebt gegeten.
  • Vraag altijd een karaf water bij de wijn. Eten in een restaurant is vaak heel zout, waardoor je geneigd bent meer te gaan drinken. Je kunt dan de dorst lessen met water en de wijn gebruiken voor het smaakje.
  • Zit er saus bij het gerecht? Vraag of ze deze apart serveren en niet over het gerecht heen. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel je neemt. Ook met dressing over een salade zou je dit kunnen doen.
  • Neem geen dessert, maar een kopje koffie of thee met een chocolaatje of koekje. Een coupe ijs bevat al snel 400-500 calorieën! Dit is ongeveer evenveel als een normale warme maaltijd. Wil je wel een toetje, vraag dan een van je tafelgenoten of ze een toetje met je willen delen. Of vraag een hapje van iemand anders. Af en toe wil je gewoon een dikke ijscoupe voor jezelf, doe dit dan lekker!

foto

Tenslotte het aller belangrijkst: geniet van je eten!! Ga niet koste wat kost gezonde keuzes maken, zeker niet als je niet zo vaak uit eten gaat. Als je het eng vindt om de ober de vragen om andere producten, bedenk dan dat jij de gast bent. Je betaald voor het eten en vragen staat vrij! Als het niet kan dan hoor je dat vanzelf. Blijf vriendelijk, dan zal niemand je raar aankijken.

Ik hoop dat je iets kunt met deze tips. Je zult merken dat het af en toe wat discipline kost, maar dat je heel erg kunt genieten zonder dat het ongezond hoeft te zijn. Ik nam bijvoorbeeld een paar jaar geleden altijd een toetje, nu doe ik dat bijna nooit meer. In het begin was dat lastig, maar nu heb ik er eigenlijk ook geen behoefte meer aan.

Groetjes, Marloes

Ga jij deze tips gebruiken, of deed je dat al? Heb je nog aanvullingen?

Bron foto 1

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Ati 6 jaargeleden

    Goeie tips! toetje sla ik meestal ook over tegenwoordig. Vaak zit ik al vol na een voor- en hoofdgerecht en meestal vind ik dan een lekkere kop koffie net zo fijn!

    Reageer
  2. Lilian 6 jaargeleden

    Fijne tips! ik vind het in een restaurant altijd moeilijk.. Ik neem het liefst een Biefstuk of een stuk vis, maar de saus erbij is altijd het probleem.. Daarom neem ik tegenwoordig vaak een salade als dat mogelijk is en anders eet ik het doorgaans niet helemaal op. Zelf neem ik tegenwoordig ook meestal geen toetje meer, maar een lekkere kop thee. Ik vind dat een fijnere afsluiting van de maaltijd omdat ik dat echt het gevoel/idee heb dat de maaltijd is afgesloten. Een toetje wekt bij mij de indruk dat we nog steeds aan het eten zijn.

    Reageer
  3. Marije v.d.Heijden 6 jaargeleden

    Een voor – en een hoofdgerecht vervang ik meestal bij het uit eten gaan in 2 voorgerechtjes. Bijv.b. Een carpaccio van rundvlees of zalm met een mooie maaltijdsalade. Toetjes sla ik over, dat wordt een espresso.
    Probeer, de moeite waard.

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Twee voorgerechten is inderdaad ook een goed idee! Zo heb je toch variatie en wat kleinere porties

      Reageer
  4. Esther 6 jaargeleden

    Toevallig gisteren uit eten geweest, veel gefrituurde garnalen en dergelijke, ik koos er voor om alleen water te drinken en geen dessert te nemen, ik had alsnog een geweldige avond!

    Reageer
  5. Bette 5 jaargeleden

    Sorbet of frozen yoghurt is dit wel een geschikt dessert of ook best laten?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Dat bevat veel suiker! Af en toe dus prima, maar ook dat niet te vaak 🙂

      Reageer
  6. Kelly 2 jaargeleden

    Fijne tips. Ik vind het altijd best een uitdaging om in een eetcafé of restaurant toch gezond te eten. Zeker als ik met andere mensen uit eten ga, die niet met hun gezondheid bezig zijn.

    Reageer
  7. Sanne 2 jaargeleden

    Handige tips. Gelukkig zijn er steeds meer restaurants die zich richten op gezond eten. Bedoel jij trouwens met gezond eten, eten met weinig calorieën? Dit hoeft namelijk niet hetzelfde te zijn toch?

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Thanks! Zeker weten wordt er steeds meer op gelet :). Ik ben zeker geen calorieën-teller nee! De hoeveelheid calorieën in een gerecht zegt zeker niet per definitie iets over hoe gezond het is.

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: