Niet ontbijten slecht
Afvallen Gezonde producten Trends Voeding Voedingstips

Gezond Ontbijten in een Hotel

Door

 

De zomervakantie is voor veel van jullie al volop bezig. Heel veel Nederlanders vertoeven in de komende weken een aantal dagen in een hotel, het leek me daarom leuk om wat extra aandacht te besteden aan het kiezen van een gezond ontbijt. Het buffet is namelijk vaak zo groot, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik geef je daarom vandaag tips voor het gezond ontbijten in een hotel!

Het klinkt misschien een beetje raar, maar het ontbijt is misschien wel datgene waar ik het meest naar uitkijk als ik in een hotel ga slapen. Sowieso kan ik ontzettend genieten van een lekker ontbijtje en in een hotel heb je zo heerlijk veel keus! Dat maakt het natuurlijk ook wel lastig, want wat kies je als je toch een beetje gezond wilt eten? Daarvoor geef ik je hieronder een aantal ideeën:

  • Kies liever voor volkoren boterhammen, volkoren crackers of voor volkoren beschuit dan voor luxe broodjes. Deze laatste bevatten namelijk altijd meer calorieën en minder voedingsvezels. Je krijgt daardoor weer snel trek, ondanks dat je veel calorieën en soms zelfs vetten wegwerkt. Vooral croissants, chocoladebroodjes en koffiebroodjes zijn echte calorieënbommen.
  • Ga je liever voor yoghurt of kwark? Kies dan de naturelvariant zonder smaakje. Het smaakje kun je zelf toevoegen, daarover in het volgende kopje meer. Vruchtenyoghurt/kwark of bijvoorbeeld vanilleyoghurt bevatten veel suiker. Soms hebben ze in een hotel magere yoghurt of kwark, hier zit minder vet en meer eiwit in, waardoor het minder calorieën bevat. Ik neem soms ook gewoon volle yoghurt of kwark, omdat ik dat heel lekker vind. Ik let dan wel een beetje op mijn portie en neem niet teveel.
  • Een yoghurt of kwark kun je fruit toevoegen. In hotels is vrijwel altijd veel vers fruit verkrijgbaar. Dit geeft gelijk een lekker smaakje aan je ontbijt. Pas op met fruit uit blik, hier zit namelijk vaak siroop bij, waar veel suiker in zit. Kies dus het liefst voor vers fruit, waar geen vloeistof aan toegevoegd is.

Ontbijtgranen2

  • Ook kun je ontbijtgranen toevoegen aan je yoghurt of kwark. Kies dan het liefst voor normale muesli in plaats van voor krokante muesli. Normale muesli zie je op het bord hierboven vooraan liggen. Krokante muesli ligt achterop het bord. Dit bevat meer suiker en meer verzadigd vet. Bovendien bevat normale muesli meer vezels, waardoor je langer een vol gevoel houdt. Cornflakes bevatten ook weinig vezels en vaak veel suiker. Een klein beetje voor de crunch is natuurlijk geen probleem! Soms staan er ook noten, pitten of zaden bij het buffet, hier kun je ook prima een of twee lepels van door je yoghurt of kwark mengen.
  • Kies voor magere soorten broodbeleg zoals kipfilet, kalkoenfilet, ham, rosbief, fricandeau, filet americain of gekookt ei. Pindakaas vind ik ook een goede keuze, maar let op dat je niet teveel gebruikt. Kaas is naar mijn idee ook een goed idee, maar neem ook hiervan hooguit 1 voorgesneden plak. Dit bevat namelijk veel vet. Je lees hier meer over gezonde soorten broodbeleg.
  • Een gekookt eitje bij je ontbijt is ook een goed idee! Het vult goed door de eiwitten die erin zitten. Een gebakken ei kan ook prima zijn, als er niet heel veel vet wordt gebruikt. Dit geldt hetzelfde voor scrambled eggs. Als je ziet dat ze druipen in het vet, kun je ze beter overslaan. Als dit niet zo is, dan is het een prima keuze.

Ontbijt aardbei

  • Ik vermijd het liefst de worstjes en het ontbijtspek, dit is namelijk ontzettend vet.
  • Ook pannenkoeken, poffertjes, wafels en andere ‘luxe’ ontbijtproducten bevatten vaak veel vet en/of suiker. Laat dit dan ook liever staan of neem een klein beetje (zie mijn laatste puntje).
  • Eet niet te weinig! Dit klinkt misschien heel raar, maar hier zul je later op de dag spijt van krijgen. Je krijgt dan namelijk snel weer trek en komt dan in de verleiding om ongezonde dingen te nemen. Met een goed ontbijt, is het de rest van de dag veel gemakkelijker om gezond te blijven eten. ‘s Ochtends heb je vaak nog veel motivatie om gezond te leven, dit neemt in de loop van de dag vaak af. Het lijkt daarom in de ochtend nog makkelijk om weinig te eten, maar later wordt dit veel lastiger!

  • Drink bij voorkeur thee, koffie of water. Vruchtensappen bevatten veel suiker, doordat er veel fruit nodig is om een glas sap te vullen. De vezels worden uit het fruit geperst, dat is in mijn ogen best zonde. Ik kies er daarom meestal voor om een (of twee) stuk fruit te eten, dat vult me veel meer en ik krijg minder suiker binnen. Wil je toch een glas sap? Neem dan een klein glaasje. Ook kun je een half glas vullen met vruchtensap en dit aanvullen met yoghurt! Heerlijk fris en het vult veel meer.
  • Eet langzaam en kauw goed, daardoor merk je eerder dat je genoeg hebt gehad én je hebt langer een verzadigd gevoel. Zeker op vakantie heb je ruim de tijd om te genieten van je ontbijtje, doe dit dan ook!
  • Mijn laatste tip is om niet altijd te streng voor jezelf te zijn. Heb jij héél erg zin in een croissantje met hagelslag, of in een pannenkoek met stroop, doe dit dan lekker en geniet er optimaal van. Het blijft tenslotte vakantie.

Mijn ideale hotel-ontbijt
Het leek me leuk in dit artikel ook mijn ideale hotel-ontbijtje met jullie te delen. Ik houd van een groot ontbijt, dus ik loop vaak 2 of 3 keer langs het buffet om een klein beetje te halen :). Ik kies dan vaak voor het volgende:

  • Een klein schaaltje met kwark, vers fruit en muesli of andere vezelrijke ontbijtgranen. Daarbij neem ik een kopje thee.
  • Een vers gesneden boterham met daarop boter, een plakje kaas en een gekookt eitje. Er liggen vaak hele broden, waar je zelf een plak kunt af snijden. Ik vind dat heerlijk!
  • Als ik dan lekkere trek heb, pak ik soms nog een beschuitje of een cracker die ik heerlijk beleg met pindakaas, chocopasta of hagelslag. Ik kan hier echt super van genieten. Ik doe dit niet altijd, omdat ik eigenlijk al genoeg heb gehad. Dit is dus puur voor het ‘lekkere’.
  • Als ‘toetje’ neem ik vaak een kopje koffie.

Natuurlijk neem ik ook echt wel eens een croissantje of iets anders ongezonds. Vooral van die lekkere dikke American Pancakes vind ik moeilijk te weerstaan. Ik neem er dan vaak eentje en doe daar heerlijk wat jam op.

Ik hoop dat dit artikel je wat ideeën heeft gegeven. Als je nog vragen hebt, kun je die hieronder stellen. Een hele fijne vakantie in ieder geval!

Groetjes, Marloes

Wat is jouw favoriete hotel-ontbijtje?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (16)
  1. Roeline 5 jaargeleden

    Mijn favoriete ontbijtje in een hotel is lekker nemen waar ik zin in heb! Die 1 keer per jaar dat ik een paar daagjes in een hotel zit kan en mag dat wel!

    Reageer
    • Roeline 5 jaargeleden

      Paar daagjes is 3! Lekker een weekendje dus.

      Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Je hebt helemaal gelijk!

      Reageer
  2. Jan Alberts 5 jaargeleden

    Mijn favoriete ontbijt in een hotel bestaat uit 1 plakje brood met kaas of vleeswaren en 1 plakje brood met zoet. Verder mag absoluut niet ontbreken een glas jus-d’orange. Verder, mocht het nog lukken, een stuk fruit. En uiteraard een kop koffie.

    Reageer
  3. Marvin 5 jaargeleden

    Afhankelijk van wat er is kies ik vaak voor yoghurt, brood met kipfilet en ei. Daarna nog lekker een stuk fruit.
    Chocopasta laat ik links liggen, maar pindakaas voor de afwisseling is heerlijk!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Absoluut!! Gotta love Peanutbutter 🙂

      Reageer
  4. Suzanne 5 jaargeleden

    Mijn faboriete ontbijt is volgens mij ook nog het ongezondst: een Engels ontbijtje. Scrambled eggs, worstjes, champignons… Heerlijk! Hier maak ik het nooit omdat het ‘s ochtends mij te vroeg is om met de potten en pannen in de weer te gaan en omdat het zo ongezond is, maar mij kun je ‘s ochtends wakker maken voor een warm ontbijt 🙂

    Reageer
  5. Danielle 5 jaargeleden

    Heerlijk! Ik hou ook echt van hotel ontbijtjes. Mijn favoriet is toch wel gewoon een gekookt eitje met kipfilet.. gelukkig is dat ook erg gezond ;)!

    Oh en als er hashbrowns liggen.. of andere aardappel gerechtjes dan kan ik mij daar echt ziek aan eten (helaas is dat wat minder gezond ;)!)

    Reageer
  6. Josanne 5 jaargeleden

    Waarom moet het zelfs op vakantie zo gezond mogelijk? Eet gewoon lekker waar je zin in hebt en denk er even niet bij na.. Gewoon lekker genieten op vakantie 🙂

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Dat zeg ik toch ook in het artikel?! 🙂

      Reageer
  7. Lianne 5 jaargeleden

    Ik eet ook gewoon waar ik zin in heb, als je het maar 1 keer per jaar doet moet je er van genieten!!

    Reageer
  8. joyce 5 jaargeleden

    Fijne tips. Ik vind het juist fijn om ook tijdens de vakantie gezond te eten, dan voel ik me zoveel beter en geniet ik nog meer van mijn vakantie. Ik neem ook af en toe een ijsje of wat anders lekkers, maar voor mij ook tijdens de vakantie gezond eten en lekker veel tijd om te sporten ☺

    Reageer
  9. Evy 5 jaargeleden

    Wat een handig artikel! Net wat ik nodig had 🙂

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: