Afvallen Gezonde producten Voeding Voedingstips

Gezond leven voor (jonge) Kinderen!

Door

 

80 crunches is de opdracht…starting now! Succes 🙂

Ik weet dat onder mijn lezers heel veel mama’s (en papa’s!) zijn. Speciaal voor jullie geef ik vandaag aandacht aan gezond leven voor kinderen. Ik vind het heel lastig om alle leeftijdsgroepen in één artikel te behandelen. Daarom focus ik vandaag vooral op jonge kinderen, ongeveer tot een jaar of 12. Boven die leeftijd gaan kinderen namelijk meer zelf bepalen, dan wordt het een heel ander verhaal.

Gezond leven voor kinderen is natuurlijk een ontzettend breed onderwerp. Ik zal hieronder een aantal aandachtspunten aangeven, die in mijn ogen heel belangrijk zijn. Natuurlijk is ieder kind anders en kun je daar als ouders op in spelen. Net als dat iedere volwassene een ander eet- en beweegpatroon heeft, is dit ook bij kinderen het geval.

Ik vind het ontzettend belangrijk om kinderen op jonge leeftijd al mee te geven dat gezond eten belangrijk is. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze snoep en snacks niet als ‘slecht’ gaan zien, maar als lekker voor af en toe! Daar zijn mijn onderstaande tips op gebaseerd.

Structuur in maaltijden
Een kind heeft veel baad bij een duidelijke structuur in het eetpatroon. Houd daarom 3 hoofdmaaltijden aan op (enigszins) vaste tijden en geef eventueel tussen de maaltijden een klein tussendoortje. Hierover verderop meer! Ik raad je aan om maximaal 5 eetmomenten per dag aan te houden, dan leert je kind dat het niet nodig is om de hele dag door te eten. Bovendien is dit beter voor de tanden.

Aanbevolen hoeveelheden
Ik krijg vooral vaak vragen over de hoeveel voeding een kind nodig heeft. Dit verschilt natuurlijk sterk per leeftijd, daarom raad ik je aan om hiervoor te kijken op de site van het voedingscentrum. Als je op deze link klikt, ga je automatisch naar de pagina waar je de aanbevolen hoeveelheden kunt bepalen. Houd de aangegeven hoeveelheden als leidraad aan, iets afwijken is echt niet erg. Zoals ik hierboven al zei, ieder kind is anders! Variëren met hoeveelheden en andere producten is naar mijn idee geen enkel probleem. Zo kun je in plaats van brood ook prima crackers, havermout, brinta of andere gezonde ontbijtgranen geven. Of je kunt prima wat meer groenten geven, als je kind veel trek heeft.

Banaandruif

Snoep, koek en snacks
Dit vind ik een heel belangrijk punt om als ouders over na te denken. Hele jonge kinderen hebben nog geen idee wat snoep en koek is, waarom zou je er dan al mee beginnen? Ik ben van mening dat je best een paar jaar kunt wachten met het geven van deze dingen. Zo houd je het nog even voor speciale gelegenheden. Op verjaardagen van anderen en bijvoorbeeld bij oma, zullen ze vast een snoepje of koekje krijgen. Thuis kun je er dan nog even mee wachten. Kinderen hebben van nature een voorkeur voor zoet. Door het eten van veel zoete producten, wordt deze voorkeur alleen maar versterkt. Hierdoor wordt de kans op overgewicht (ook op latere leeftijd) groter.

Pas ook op latere leeftijd op met de hoeveelheid die je geeft. Kinderen krijgen al veel lekkers op school (traktaties), bij vriendjes en bijvoorbeeld op de sportclub. Ik geloof dat het helemaal niet verkeerd is om na school een snoepje te geven, maar maak er geen gewoonte van. Kinderen zullen een gezamenlijk fruitmoment net zo waarderen! Maar bijvoorbeeld samen een fruitsalade en eet dit gezellig op.

Bedenk daarnaast dat veel koeken  en snacks ontzettend groot zijn voor een kind. Voor volwassenen zijn het al calorieënbommen, maar voor een klein kinderlichaam tikt het nog harder aan. Ook koeken die gezond lijken, zoals bijvoorbeeld Ligakoeken of sultana’s, bevatten veel suiker. Bovendien zijn ze per twee of drie verpakt!

Gezonde tussendoortjes
Ik raad je dus aan om niet te vaak snoep, koek of snacks aan je kind te geven. Er zijn genoeg gezonde tussendoortjes die ook lekker zijn! Hieronder een aantal ideeën:

  • Fruit, alle soorten zijn prima!
  • Rijstwafel
  • Een handje rozijntjes
  • Soepstengel
  • Tomaatjes, plakjes komkommer, wortel of andere rauwkost
  • Een gekookt eitje
  • Een cracker met beleg (voor hele jonge kinderen is dit te hard)
  • Of bak eens zelf havermoutkoekjes 

Brood en beleg
Gebruik bruin brood of nog liever, volkorenbrood of speltbrood. Hier zitten veel vezels, vitamines en mineralen in. Als je kind witbrood of bruinbrood gewend is, kan het nodig zijn om geleidelijk over te gaan op volkorenbrood. Sommige kinderen reageren heftig op het eten van veel vezels en kunnen last krijgen van obstipatie.
Kies voor magere belegsoorten en vermijd teveel zoet beleg. Hierbij zul je af en toe best streng moeten zijn, kinderen zullen namelijk vaak liever de zoete varianten kiezen! Een overzicht van gezonde soorten beleg vind je hier.

Broodbeleg

Dranken
Veel dranken bevatten ontzettend veel suiker. Vermijd daarom zoveel mogelijk de frisdranken, vruchtensappen, sportdranken en siropen. Ook yoghurtdranken en chocolademelk bevatten vaak veel suiker (en vet!), bovendien zorgen ze ervoor dat je kind minder trek in eten heeft. Ik raad je aan om regelmatig gewoon een glas water of lauwe thee neer te zetten. Daarnaast kun je per dag 2-3 glaasjes melk of karnemelk geven. Voor de afwisseling kun je heel sterk verdunde limonade kiezen, of een half glaasje vruchtensap aangelengd met water. Doe dit dus echter niet te vaak!
Voor veel mensen is het even wennen om een kind gewoon water te geven, maar waarom niet? Hier hebben ze later alleen maar voordeel van.

Vitaminetabletten
Tot 4 jaar is het advies om kinderen 10mcg vitamine D extra te geven. Dit kun je gewoon bij de drogist of apotheek halen. Verdere aanvullingen zijn in normale situaties niet nodig. Mocht je je zorgen maken over de inname van voeding, neem dan contact op met je huisarts of ga langs bij een (kinder)diëtist. Zij kunnen je helpen om te bepalen of een aanvulling nodig is.

Bewegen
Naast gezonde voeding, is bewegen ontzettend belangrijk voor een kind! De spieren ontwikkelen door bewegen, net als coördinatie, evenwicht en de motoriek. Daarnaast is het goed voor de conditie en de energie en helpt het om het gewicht goed te houden. Een algemeen advies is dat een kind iedere dag minimaal een uur beweegt! Heb jij het idee dat jouw kind te weinig beweegt? Stimuleer dan buiten spelen, ga vaker samen activiteiten doen of zoek een leuke sportclub uit.

Wil jij weten of jouw kind een gezond gewicht heeft? Dat kun je hier heel gemakkelijk bepalen.

Ik hoop dat je iets gehad hebt aan dit artikel! Als je nog vragen hebt, kun je ze hieronder stellen. Dit zijn dus algemene adviezen. Voor een persoonlijk advies, raad ik je aan om een diëtist bij jou in de buurt te zoeken.

Groetjes, Marloes

Wat vind jij het lastigst, als het gaat om gezond leven voor jouw kind?

Bron foto bovenaan.

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (14)
  1. Lilian 7 jaargeleden

    Crunches Auw 😉
    Wat een leuk artikel Marloes! Ik behoor met 3 kids tussen 1,5 en 7 precies is de doelgroep 🙂
    Ik geloof dat onze kids best gezond eten. Ik ben daar dan ook heel bewust mee bezig. Alleen de limonade verdiend nog wat verbetering. We zijn wel al begonnen met water tijdens het avondeten.
    Ik vind het soms wel lastig wat ik de oudste kan geven. Dit is een zeer actieve jongen. Ik vind dat hij iets te mager wordt en zei toevallig gisteren tegen hem dat hij altijd om rauwkost mag vragen, ook vlak voor het eten.
    Op school verbaas ik me er vaak over wat kinderen mee krijgen. Elke dag pakjes drinken en koeken. Misschien een leuk idee voor andere ouders: onze kinderen krijgen elke dag fruit mee. Op de laatste dag voor alle vakanties en op een verjaardag van een gezinslid (3 van ons zijn altijd in een schoolvakantie jarig ;-)) mogen ze een pakje drinken en een koek mee. Dikke pret en verder geen ‘gezeur’ de rest van het jaar.
    Onze jongste krijgt rozijntjes als de anderen (soms) een snoepje krijgen.

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Wat leuk om te horen Lilian! Super goed bezig.

      Reageer
  2. Vera 7 jaargeleden

    Zo, de crunches zijn ,weer gelukt, pfff!
    Heel mooi artikel. Ik heb (nog) geen kinderen, maar toen ik als leerkracht zelf een groep had, heb ik vaak gezien wat kinderen meekregen naar school. Soms zelfs cola en chips. Of kinderen die al aan het begin van de dag honger hadden, omdat ze niet hadden ontbeten. We probeerden daar wel op te letten. Eén collega telde dagelijks hoeveel fruit alle kinderen samen bij zich hadden en noemde dit de ‘fruitmeter’. Simpel idee en steeds meer kinderen namen fruit mee naar school.

    Reageer
  3. Linda 7 jaargeleden

    Mijn zoontje begint na de zomervakantie in groep 1, en ik moet zeggen wat het eten betreft houd ik mijn hart vast. Ik ben zeker van plan om hem gezonde versnaperingen mee te geven. Maar wat gaat hij daar allemaal wel niet zien? En gaatie dan niet heel hard protesteren?
    Mijn mening is ook dat kindjes echt geen koek mee naar school horen te krijgen. Maar ja, wie ben ik?? Ben benieuwd.

    80 crunches… Vanochtend gelijk gedaan!! Je doet het wel goed, hoor, Marloes. Ik heb zoooo een hekel aan crunches! Haha!

    Reageer
    • Lilian 7 jaargeleden

      Linda jij bent daar zelf bij toch? Discussie of niet, jij bepaald. Tenminste, dat vind ik 😉

      Reageer
      • Linda 7 jaargeleden

        Lilian, je hebt gelijk, en ik zal Kevin ook echt geen ongezond eten meegeven.
        Maar heb jij dat boekje niet ook gehad? En nu naar de basisschool, zo heet het. Daar staat in: “Aardbeien zijn vies, zegt Paul. Ik heb liever koek. Jaap houdt ook van koek, maar mama houdt van gezond. Jammer.”
        Echt, me nekhaar gaat ervan overeind staan!

        Reageer
        • Vera 7 jaargeleden

          Dat boekje heb ik nog nooit op een school hier in de buurt gezien, gelukkig!
          En zo heb ik het in de klas ook niet zien gebeuren. Wel, dat kinderen soms iets van hun eten ruilen: wat aardbeien voor een koekje. Dat moet voor een keertje ook wel kunnen!
          Als ouders hun kids wat gezonds meegeven, komt het meestal wel goed, don’t worry!

          Reageer
        • Lilian 7 jaargeleden

          Meen je dat? Belachelijk. Van wie krijg je dat dan?
          Hier op school mogen ze vaak eerst de traktatie eten en daarna als ze willen hun meegebrachte eten. Ik zie dat liever anders, laat ze de traktatie maar mee naar huis nemen dan. Maar omdat ik mijn kinderen geen ‘uitzonderingen’ wil maken laat ik het er voor die enkele keer bij en zeg ik tegen mijn kids dat ze dat kunnen doen als ze willen. Of geef ze in de middag hun fruit alsnog maar vaak is het dan niet meer zo fris…

          Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Hahahah, heel trots dat ik je toch aan het ‘crunchen’ heb gekregen dan! Kan me voorstellen dat je het spannend vindt. Toch merk ik in mijn praktijk dat jonge kinderen vooral de mening van hun ouders overnemen! Natuurlijk zullen ze wel eens protesteren, maar dat doen ze over andere dingen ook wel ;).

      Reageer
  4. Marjolein 7 jaargeleden

    Leuk artikel! Onze kleine man is nog maar 4,5mnd maar ik wil straks ook beginnen met bijvoeding en dan t liefst verse echte producten (groente en fruit) Het lijkt me veel leuker om hem echte producten aan te bieden vanaf 6 mnd ipv potjes of totaal gepureerd voedsel en ik probeer idd ook naar m’n eigen (best wel gezond) voedingspatroon te kijken en hem daarin mee te nemen straks! Mijn moeder heeft al jaren overgewicht en is ooit 70kg afgevallen maar jojo-t haar hele leven al en ik besef nu pas hoe weinig zij soms van echt gezonde voeding af weet! Wij aten vroeger ook echt niet altijd heel gezond en ik ben dan ook blij dat ik me er nu veel in verdiep en mijn zoon dat wel mee kan geven! Desondanks vind ik t een goede dat iets lekkers niet als slecht gezien moet worden maar wel een uitzondering vind ik! 🙂

    *schopt zichzelf nu vd bank voor de crunches!*

    Reageer
  5. Roeline 7 jaargeleden

    Heel bewust ben ik bezig met wat mijn dochtertje (bijna 5) eet! Ik leer haar dat er verschil is in wat je eet, namelijk gezond of ongezond, ik benoem wat ze eet. ‘We eten gezond en soms ongezond, als je niet gezond eet is het ook niet ongezond eten’ dat is mijn motto naar haar toe. Wat ik lastig vind is dat ze al goed weet wat lekker is en dat je bij haar de hang naar suiker al merkt, maar ik geef daar natuurlijk niet aan toe. Het is wel zo dat ik (helaas nog steeds) een zoetekauw ben en daardoor soms net wat makkelijker wat lekkers met haar neem. Maar goed, de gezellige momentjes moeten kunnen en ik weet zeker dat wat zij krijgt echt nog niet veel is, echt niet elke dag dat snoepje ‘wat toch moet kunnen’, wat ik dus niet vind kunnen!

    Reageer
  6. Iris 7 jaargeleden

    Leuk artikel! Ik volg je site al een hele tijd, maar ik ben altijd een stille volger en vind het heerlijk om de reacties van anderen te lezen….
    Maar bij deze toch even een berichtje!
    Ik heb drie kinderen (bijna 13, 10 en bijna 6). Bij ons op de lagere school is het gewoon niet toegestaan om iets anders als fruit of groente mee te geven voor de pauze, helemaal goed dus! Ook bij traktaties wordt vriendelijk verzocht om het gezond te houden. Gezonde traktaties worden dan ook tijdens schooltijd opgegeten en de ongezondere traktaties worden meegegeven naar huis. Top!
    De oudste gaat inmiddels naar de twee klas van de middelbare school, en ze heeft altijd haar eigen lunch mee, die ze gelukkig ook nog opeet, haha. Heeft ook wel in de gaten dat haar zakgeld anders wel heel snel op is….Gelukkig wel een redelijk gezonde kantine op school.

    Reageer
  7. Willem 7 jaargeleden

    Nuttig!

    Erg belangrijk bij het avondeten is de hoeveelheden die kinderen moeten eten. Mijn leidraad is: als een kind zelf heeft opgeschept, dient hij zijn bordje leeg te eten. Heb ik opgeschept, dan kan het zijn dat het te veel is, dus hoeft ie niet zijn hele bord op te eten. Maar ook als hij zelf opschept: kinderen die gedwongen worden om meer te eten dan ze willen, krijgen van hun ouders de impliciete boodschap mee dat ze geen nee mogen zeggen tegen iets dat ze niet willen. En dat is een erg slechte les, die ook consequenties kan hebben buiten voedingsgebied. Ga als ouder hier relaxed mee om en dwing je kind niet. Ja, dan kan het zijn dat ze een aantal weken weinig groente binnen krijgen en/of weinig fruit. Mijn ervaring is dat in bijna alle gevallen dit later goed komt. Probeer positief te stimuleren (dus niet: “als je je groente niet eet, mag je ook geen toetje”, maar: “wat goed dat al je één lepel bloemkool op hebt. Wil je misschien nog meer?”) Geef als vervanger voor het niet eten van fruit/groente géén slechte producten zoals in dit artikel genoemd. Neem zelf zo’n klein tomaatje/wortel/koomkommerstuk/etc en laat een aantal liggen, maar dring niet aan. Misschien pakt je kind op een gegeven moment ook het gezonde spul.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: