Gezond leven in de winter
Trends Voeding

Gezond leven ondanks het coronavirus…

Door

En dan ‘ineens’ zit half Nederland thuis. Natuurlijk hadden we dit wel een klein beetje aan zien komen, maar het is toch een bizarre situatie. Ik heb al zo veel verschillende berichtjes gehad van mensen die zitten te springen om tips met betrekking tot gezond leven. Heel begrijpelijk, want het wordt allemaal net even anders de komende tijd. Hieronder mijn tips en ideeën voor jou!

Voeding

Tips
  • Blijf gewoon gezond eten zoals je al deed. Juist in deze periode is voor je gezondheid zorgen super belangrijk.
  • Zie de komende weken als kans om wat meer te kunnen experimenteren met leuke gezonde recepten! In het menu bovenaan mijn blog vind je honderden ideetjes!
  • Ben je op zoek naar een overzichtelijk lijstje van gezonde maaltijden? Die vind je hier.
  • Voorbeelden van gezonde dagmenu’s staan hier.
  • Heb je je kinderen thuis? Ga dan eens samen gezonde dingen bakken. Hier tien ideetjes voor gezonde cakes en muffins.
Valkuilen
  • Haal niet teveel in huis! Vooral niet teveel ongezonde dingen. Je bent veel thuis en verveelt je misschien zelfs af en toe, waardoor de kans op snaaien groter is.
  • Probeer niet teveel te gaan snoepen uit medelijden. Af en toe iets lekkers nemen is natuurlijk helemaal prima, maar je hebt er niets aan om jezelf vol te eten met chocolade en chips omdat we zo zielig zijn met z’n allen ;).

Bewegen

Tips
  • Ik raad je aan de norm voor gezond bewegen als richtlijn te gebruiken. 150 minuten per week matig intensief bewegen en 2x per week spierversterkende oefeningen. Probeer veel zitten te voorkomen. Hier lees je meer.
  • Ga lekker naar buiten! (Mits je geen verschijnselen hebt uiteraard!) Wandelen, fietsen, skeeleren of hardlopen. Het weer is deze week super. Zoek een rustige omgeving op en geniet van de natuur. Vermijd contact met mensen uiteraard. Als dat bij jou niet mogelijk is, dan is binnen blijven misschien verstandiger.
  • Krachttraining kan prima met thuisworkouts. Hier vind je mijn beginner video’s en hier die voor gemiddelde sporters. Ook heb ik workouts doe meer geschikt zijn voor gevorderde sporters.
  • Met simpele dingen die iedereen in huis heeft, kun je ook redelijk wat doen. Denk aan een stoel, een bank of twee flessen gevuld met water. In mijn video’s vind je ideeën voor oefeningen.
  • Ook kun je ervoor kiezen om meer workoutmateriaal aan te schaffen. Denk aan dumbells, een kettlebell, elastieken of een fitnessbal. Bestel deze desnoods online.
Valkuilen
  • Pas op voor blessures! Ga niet ineens 30 minuten hardlopen als je dat nooit deed, maar bouw dit langzaam op. Laat je spieren en gewrichten langzaam wennen aan nieuwe vormen van beweging.
  • Plan je beweegmomenten in, anders is het misschien verleidelijk om op de bank te blijven hangen omdat je momenteel geen stok achter de deur hebt.

Overige tips

  • Onderschat het belang van slaap niet! Voldoende slapen is zo ontzettend belangrijk voor onze gezondheid. Probeer ritme te houden en ga op tijd naar bed.
  • Ook rust is belangrijk als je workouts blijft doen. Nu je meer tijd hebt, is het misschien verleidelijk om elke dag te gaan sporten. Neem echter ook regelmatig een rustdag of een dag dat je alleen wandelt of fietst. Luister naar je lichaam.
  • Let op je mentale gezondheid. Deze situatie levert stress bij heel veel mensen. Praat met gezinsleden of bel een vriend(in) om je verhaal kwijt te kunnen. We kunnen elkaar helpen! Krop het vooral niet op.
  • Rook je? Is dit niet de perfecte tijd om te stoppen?? Je hebt geen sociale dingen waar je in de verleiding komt! Denk er eens over na :).

Mijn conclusie

No worries, ook in deze pittige periode is gezond leven heel goed te doen! Blijf lekker in beweging daar waar mogelijk en gebruik de extra tijd die je hebt voor het maken van heerlijke gezonde gerechten. Natuurlijk zal ik jullie gewoon blijven bestoken met mijn tips. Mocht je verzoekjes hebben, dan hoor ik het graag.

Heel veel succes met alles!

Groetjes, Marloes

Wat is voor jou de grootste uitdaging in deze periode?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Conny 1 jaargeleden

    Wat ik leuk vind en gewoon makkelijk dat je de link naar de workout filmpjes geeft, ik hoef ze nu niet meer op te zoeken
    Op die manier ben ik bij jou terecht gekomen twee jaar terug. Heb workout voor beginners opgezocht en kreeg toen die van jou als eerste door, het sprak mij aan en heb ze zes weken twee keer per week uitgevoerd na een knie/voet blessure waardoor ik 1,5 jaar niet had kunnen sporten. Dat heeft mij weer op de ‘been gebracht! Heel fijn. Ik hoop dat iedereen die het virus zal krijgen kan zeggen straks, het viel mee. Er zullen ongetwijfeld aanhangers van jou bij zijn. Ik hoop niet dat ik het krijg, ik heb lichte vorm van Copd, ik kan het goed onderdrukken met een inhalator maar ik weet niet hoe het zal zijn als ik het virus krijg.
    Blijven bewegen zal mijn uitdaging zijn!
    Blijf gezond eten zou ik zeggen en bewegen! Luister naar wat er vanuit Den Haag wordt aangeraden! Meer kunnen we niet doen!

    Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Dank je wel voor je lieve woorden Conny!

      Reageer
  2. Nientje 1 jaargeleden

    Lief artikel! Het is een gekke tijd.
    Ik heb werk dat ik gewoon moet blijven doen, op mijn werk, (ziekenhuis) dus van thuis werken is geen sprake. Maar ik heb het gekke idee dat ik nu ook meer tijd heb, terwijl ik juist dit weekend extra heb gewerkt en dat voorlopig vast niet zal kunnen worden gecompenseerd. Gelukkig is het mooi weer waardoor het extra fijn is om buiten te zijn. Ik vind het een beetje voelen alsof buiten-zijn niet mag,maar dat is natuurlijk niet zo.

    Ik heb een hoepel en een springtouw besteld. Mocht het toch het scenario worden van het huis niet meer uit, dan kan ik uit de voeten. Mijn eigenlijke sporten zijn hardlopen en zwemmen.
    Op die site stond een oproepje: https://www.fitnesshoelahoep.com/klantenservice/fitness-influencers-gezocht/ en ik dacht aan jou! Wie weet wil/kun je er iets mee.

    Reageer
  3. Janneke 1 jaargeleden

    Dit had ik even nodig. Het sluiten van de gym leverde nml wel ergens paniek op. Maar ik moet nu ervan uitgaan dat thuis workouts en hardlopen net zo goed zijn. Dankjewel!

    Reageer
    • Annelee 1 jaargeleden

      Ja, dat had ik ook!

      Reageer
  4. Jet 1 jaargeleden

    Nog een tip voor diegenen die thuis workouts willen doen met gewichten: wees creatief! Een emmer met water of zand is bijvoorbeeld een soort kettlebell. En kijk eens in de gereedschapskist. Wie weet zitten daar (niet scherpe!) voorwerpen in die je kunt gebruiken als dumbbell. Je kunt er niet alle oefeningen mee doen, maar alle beetjes helpen.

    Reageer
  5. Loes 1 jaargeleden

    Mooie tips! En leuk dat mensen je erom vragen, kun je iets bijdragen.
    Alleen de laatste tip over stoppen met roken kan ik niet plaatsen, mensen roken toch ook om stress te dempen, en dan ga je in zo’n stressvolle tijd adviseren te stoppen? Dat stoppen lukt vaak wanneer je er ruimte voor hebt, net als stoppen met emotie eten en dat is nu niet echt zo’n tijd ervoor.
    Ik rook niet eens zelf, maar wilde er toch ff op reageren, omdat je daarin voort mijn idee wat te makkelijk aan mensen voorbij gaat.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: