Challenge Voeding

Gezond in mei – Dagmenu’s voor de tweede week

Door

Schermafbeelding 2015-04-30 om 12.48.59

De tweede week van ‘gezond in mei’ is aangebroken. Wij hopen dat de motivatie nog volop aanwezig is, want er staat een nieuwe week voor de boeg. Bij een nieuwe week horen ook weer nieuwe voorbeelddagmenu’s. Ook deze week weer 7 verschillende dagmenu’s waarin je kunt variëren per dag en qua producten voor een gevarieerd eetpatroon.

Zoals in de eerste week al aangegeven is, is het vooral belangrijk dat jij deze ‘gezond in mei’ op je eigen manier doet. Dit houdt in dat je kijkt wat bij je past. Heb je wat meer voeding nodig dan hieronder beschreven staat, eet dan gerust wat meer. Kom je er achter dat deze dagmenu’s voor jou wat aan de vele kant is, eet dan wat minder.

Natuurlijk moet ‘gezond in mei’ ook leuk en haalbaar blijven, vandaar dat ook deze week weer twee genietmomentjes ingepland mogen worden die jij zelf bepaald. Ze staan dus niet in het dagmenu.

Je kunt dus prima variëren met producten, dat is vooral handig als je alleen woont, want dan hoef je niet heel veel verschillende producten in huis gaan halen. In de menu’s lees je bijvoorbeeld: ‘magere vleeswaren’. Welk soort je neemt, kun je zelf bepalen. Dit geldt ook voor alle andere productgroepen. Hier vind je een lijst met gezonde soorten broodbeleg. Hier vind je tabellen met daarin gezonde opties voor de warme maaltijd. Gezonde ontbijtgranen vind je in dit artikel.

Ook met drinken kun je variëren, in plaats van thee of water kun je ook spa rood (met een smaakje) of een kop koffie nemen. Af en toe een glas rivella, crystal clear, cola light, sinas light of limonadesiroop zonder suiker is ook geen probleem.

Klaar

Dag 1
Ontbijt: 3 volkoren crackers met kipfilet en kaas en een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit, een rijstwafel en een kop thee.
Lunch: Een eiwrap zoals deze met een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit en een kop thee.
Warme maaltijd: Kip met bloemkool en aardappelschijfjes uit de oven. Het recept vind je hier.
Tussendoor: Een schaaltje magere yoghurt

Dag 2
Ontbijt: 250g kwark met een stuk fruit naar keuze en 30g noten of zaden erdoor heen. Een kop thee.
Tussendoor: Een kop thee
Lunch: 2 volkoren boterhammen met kaas en fricandeau. 1 cracker met zalm en sla. Een kop thee.
Tussendoor: 1 rijstwafel en een stuk fruit naar keuze. Een kop thee.
Warme maaltijd: Quinoa met pompoen en noten zoals hier beschreven. Een glas water.
Tussendoor: Een volkoren cracker met kipfilet en een kop thee.

Quinoa-pompoen-1024x659

Dag 3
Ontbijt: 250ml halfvolle melk (of sojamelk) met 50 gram havermout en fruit naar keuze. Een kop thee.
Tussendoor: Een gekookt ei en een glas water of een kop thee.
Lunch: 2 volkoren boterhammen met kipfilet en tomaat en 1 volkoren cracker met avocado en tomaat.
Tussendoor: Een kop thee en een stuk komkommer.
Warme maaltijd: 200g aardappelen, 200g groente naar keuze en 100g kipfilet. Je kunt kruiden naar keuze gebruiken.
Tussendoor: 250g magere yoghurt met fruit naar keuze en een kop thee.

Dag 4
Ontbijt: 2 volkoren boterhammen met ham. Een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee.
Lunch: 2 a 3 havermout pannenkoeken. Het recept hiervoor vind je hier. Met een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee.
Warme maaltijd: 75g volkoren pasta (ongekookt) met 200g roerbakgroente, 100g mager gehakt en gezeefde tomaten als saus. Je kunt kruiden naar keuze gebruiken Een glas water.
Tussendoor: Een kop thee.

Dag 5
Ontbijt: 250g magere yoghurt met 50g muesli. Een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee.
Lunch: Tomatensoep met Hüttekäse zoals hier beschreven en 2 volkoren crackers met kipfilet. Een  glas water.
Tussendoor: snack tomaatjes en een glas water.
Warme maaltijd: 75g zilvervliesrijst (ongekookt) een uitje en knoflook gemengd, 200g groente naar keuze en een tartaar.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee. Tomatensoep-1024x661

Dag 6
Ontbijt: Een smoothie van 2 stuks fruit, 200ml magere yoghurt en 30g havermout. Een kop thee.
Tussendoor: Een kop thee
Lunch: Omelet met spinazie, tomaat en kaas zoals deze en een kop thee.
Tussendoor: 2 volkoren crackers met kipfilet komkommer. Een kop thee.
Warme maaltijd: 200g aardappelen, 200g groenten naar keuze en een hamlapje. Een glas water.
Tussendoor: Een stuk komkommer en een kop thee.

Omelet-spinazie-1024x712-2

Dag 7
Ontbijt: 250g magere yoghurt met een stuk fruit, 4 eetlepels bran flakes en kaneel. Een kop thee.
Tussendoor: Een kop thee
Lunch: 3 volkoren boterhammen met rosbief, ham en kaas. Een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee.
Warme maaltijd: Een ovenschotel met zoete aardappel en geitenkaas, het recept vind je hier. Een glas water.
Tussendoor: Een kop thee.

Groetjes, Anneloes

Hoe gaat het tot nu toe met jouw ‘gezond in mei’?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Kim 5 jaargeleden

    Jaaa, fijn! Bedankt! 🙂 Ga vanavond direct aan de slag met mijn weekmenu voor volgende week.

    Fijn weekend!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      🙂 Graag gedaan! Jij ook een fijn weekend.

      Reageer
  2. Danielle 5 jaargeleden

    Oh fijne inspiratie weer voor een weekmenu! Ga even een paar dingen opslaan.

    Reageer
  3. Katinka 5 jaargeleden

    Ik zou het fijn vinden om wat andere gezonde tussendoortjes te zien in plaats van vaak een kop thee, voor de niet-theeliefhebbers onder ons (zoals ik) 🙂

    Reageer
    • Anneloes Kon 5 jaargeleden

      Je kunt natuurlijk ook iets anders te drinken nemen. Het is een voorbeeld:-) Het gaat erom dat je je bewust wordt dat er genoeg gedronken moet worden. Je kunt bijvoorbeeld ook een glas water, een kopje koffie, een glas light frisdrank.

      Reageer
  4. Annette 5 jaargeleden

    Bedankt voor het weekmenu en de andere tips. Wat ik me afvroeg: er staat bij dag 3 ongekookte zilvervliesrijst? Ik kan me daar niks bij voorstellen.

    Reageer
    • dootje 5 jaargeleden

      Had ik ook eerst, maar ze bedoelen dat hij 75 gram rauw moet zijn voor je het gaat koken. 😉

      Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Nee, het gewicht dat erbij staat is van ongekookte rijst, haha. Dus natuurlijk gewoon koken voordat je het op eet.

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: