Challenge Voeding

Gezond in mei – Dagmenu’s voor de derde week

Door

Schermafbeelding 2015-04-30 om 12.45.51

De derde week van ‘gezond in mei’ is in zicht. Tijd voor een nieuwe menu’s voor komende week. We hopen dat jullie nog volop bezig zijn en dat het lukt om de voorbeeld dagmenu’s aan te passen naar eigen behoefte. Ook voor deze week weer 7 verschillende dagmenu’s waarin je zelf je keuzes kunt maken en kan variëren.

Hopelijk heb je in de eerste twee weken kunnen ervaren hoeveel voeding je per keer nodig hebt. Dit is voor iedereen anders. Luister daarom goed naar je lichaam en bepaal hierop je keuze. Ook deze week mag er weer genoten worden van iets lekkers. Plan daarom weer twee genietmomentjes voor jezelf om iets te eten (of drinken) wat minder gezond is en wat je echt lekker vindt.

Je kunt dus prima variëren met producten, dat is vooral handig als je alleen woont, want dan hoef je niet heel veel verschillende producten in huis gaan halen. In de menu’s lees je bijvoorbeeld: ‘magere vleeswaren’. Welk soort je neemt, kun je zelf bepalen. Dit geldt ook voor alle andere productgroepen. Hier vind je een lijst met gezonde soorten broodbeleg. Hier vind je tabellen met daarin gezonde opties voor de warme maaltijd. Gezonde ontbijtgranen vind je in dit artikel.

Ook met drinken kun je variëren, in plaats van thee of water kun je ook spa rood (met een smaakje) of een kop koffie nemen. Af en toe een glas rivella, crystal clear, cola light, sinas light of limonadesiroop zonder suiker is ook geen probleem.

Dag 1
Ontbijt: 250ml magere yoghurt met 50g brinta en een handje rozijnen. Een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee.
Lunch: Een lunchwrap kip en appel. Een voorbeeld vind je hier. Een kop thee.
Tussendoor: 1 à 2 rijstwafels en een kop thee.
Warme maaltijd: 200g (zoete)aardappels, 200g groente naar keuze en een 100g zalmfilet. Een glas water.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee.

klaar-1024x643-2

Dag 2
Ontbijt: 3 volkoren crackers met kipfilet en komkommer. Een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee.
Lunch: Een rijk gevulde salade met veel groenten naar keuze, 75g kikkererwten en 50 gram kaas naar keuze (oude kaas, feta, mozarella, geitenkaas etc.). Een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee.
Warme maaltijd: Gevulde pasta met rucola en tomaat. Het recept vind je hier. Een glas water.
Tussendoor: Een kop thee en een handje studentenhaver.

Dag 3
Ontbijt: 250g magere yoghurt met 30 gram noten naar keuze. Een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee of water
Lunch: 3 volkoren boterhammen met kaas, kipfilet en appelstroop. Een kop thee.
Tussendoor: Een gekookt ei, een paar radijsjes en een kop thee.
Warme maaltijd: Zilvervliesrijst met garnalen en paksoi. het recept vind je hier. Een glas water.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze.

Dag 4
Ontbijt: 2 volkoren boterhammen met ham en kaas. Een kop thee.
Tussendoor: Een handje rozijnen en een flink glas water.
Lunch: 250g magere kwark met 30 gram noten naar keuze en wat geraspte kokos. Een kop thee.
Tussendoor: 2 volkoren crackers met kipfilet en een kop thee.
Warme maaltijd: Couscous met rode biet en geitenkaas. Het recept vind je hier. Een glas water.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee.

Couscous-rode-biet-1024x576

Dag 5
Ontbijt: 250g magere kwark met muesli en een stuk fruit naar keuze. Een kop thee.
Tussendoor: Een kop thee.
Lunch: 2 volkoren boterhammen met kipfilet tomaat en komkommer en een volkoren cracker met kaas en komkommer. Een kop thee.
Tussendoor: Een stuk fruit naar keuze en een kop thee.
Warme maaltijd: 200g aardappelen. 200g groente naar keuze en een tartaartje.
Tussendoor: Een handje noten en een kop thee.

Dag 6
Ontbijt: 2 volkoren crackers met kipfilet en komkommer, Een kop thee.
Tussendoor: Een ei muffin en een kop thee.
Lunch: havermout pannenkoeken met kwark en frambozen. Het recept vind je hier. Een kop thee.
Tussendoor: Een handje rozijnen en een kop thee.
Warme maaltijd:  75g volkoren pasta (ongekookt) met rode pastasaus en 200g groente naar keuze en 100g mager gehakt. Een glas water. 
Tussendoor: 1 a 2 rijstwafels met een kop thee.

Havermoutpannenkoeken-kwark-en-frambozen-1024x673

Dag 7
Ontbijt: 250g kwark met pompoenpitten, banaan en kaneel zoals hier beschreven. Een kop thee.
Tussendoor: Een volkoren cracker en een kop thee
Lunch: Dubbele geroosterde volkoren boterhammen met zalm en spinazie. Een kop thee.
Tussendoor: Appel uit de magnetron en een kop thee.
Warme maaltijd: Prei-stamppot met ham en ei. Het recept vind je hier. Een glas water.
Tussendoor: Een kop thee.

Kwark-banaan-pompoenpitten-kaneel-1024x684-2

Heel veel succes weer deze week! Als je nog vragen hebt, kun je ze hieronder stellen.

Groetjes, Anneloes

Gebruik jij deze voorbeeld dagmenu’s?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Roeline 4 jaargeleden

    Dit is de eerste keer dat ik zo’n dag/weekmenu even in kijk en ik denk wel dat ik er wat mee kan! Met de Mei Challenge ben ik niet bezig vanwege vakantie maar volgende week begint alles weer en dan kan ik weer wat structuur en regelmaat aanbrengen in mijn eten en daarbij ga ik zeker jouw dagmenu’s doorspitten voor ideeën!

    Reageer
    • Anneloes Kon 4 jaargeleden

      Wat leuk te lezen! 🙂

      Reageer
  2. Kim 4 jaargeleden

    Leuke (en lekkere) ideetjes weer! Ik ga er zeker wat inspiratie uit halen voor de komende week! 🙂

    Reageer
    • Anneloes Kon 4 jaargeleden

      Super!!

      Reageer
  3. Sandra Stieding 4 jaargeleden

    ziet er goed uit, hier kan ik wel wat mee.
    Sandra

    Reageer
    • Anneloes Kon 4 jaargeleden

      Super! 🙂

      Reageer
  4. barbara 4 jaargeleden

    week 3 alweer, ik kom via deze weekmenu’ s allerlei recepten tegen die ik nog niet kende van de site, idem voor het bewegen. Heel leuk!
    Ik volg de menu’ s vrij strak en kan het zonder zondigen aan al trek ik het telkens maar net tot het volgende eetmoment. ik ben gewend veel meer koolhydraten te eten. deze week ga ik voor iets grotere porties, zeker om mijn werkdagen, 3 kg eraf in 2 weken gaat mij te hard en ik ben bang voor jojo-en later. Deze week had ik trouwens geen 2 zondig momentjes maar een hele zondige dag, gedurende de dag een halve reep chocolade, en een BBQ met stokbroodjes en wijntjes en een toetje. Ik heb niets gelaten, daar had ik 1 dagje geen zin in. Heerlijk!!!! Nu al weer 2 dagen keurig op schema, incl een heftige bootcamp.

    gr Barbara

    Reageer
    • Anneloes Kon 4 jaargeleden

      Leuk dat je zo fanatiek mee doet! Pas het inderdaad aan naar jou eigen behoefte. Als jij meer nodig hebt, maak dan inderdaad je maaltijden wat groter. En een geniet momentje of een geniet dag moet kunnen. Zo hou je het vol en blijft het haalbaar en leuk! Succes!!

      Reageer
  5. Karin 4 jaargeleden

    Ik kom via Bloglovin op deze site terecht. Ben je meteen gaan volgen. Ik word m.n. blij van dit soort posts. Fijn eetschema met flink wat inspiratie. Leuk! Ik ga morgen (ietwat verlaat ;)) aan de mei (juni) challenge beginnen 🙂

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: