Bewegen Challenge Challenge Voeding

Gezond in januari….Een extra uitdaging #4!

Door

Extra uitdaging

Volgende week zaterdag is de laatste dag van de gezond in januari challenge! Vandaag heb ik de een na laatste toevoeging op de uitdagingen die we al hadden staan. Net als altijd blijven de ‘oude’ uitdagingen gewoon staan voor de rest van de periode. De uitdaging die er vandaag bij komt lijkt misschien makkelijk, maar is stiekem best heel lastig en bovendien super goed voor je bewustwording!

Zoals jullie inmiddels gewend zijn, eerst de uitdagingen die we al hadden staan:

  1. Eet elke dag 200g groenten en 2 stuks fruit (1 stuk fruit is +- 100g)
  2. Neem alleen maar gezonde tussendoortjes. Ideeën vind je hier of hier in het artikel van een eerdere challenge.
  3. Beweeg minimaal 3x per week. Is dit écht niet haalbaar voor jou, maak dan afspraken met jezelf over hoe je het gaat opbouwen.
  4. Kies de rest van de maand voor gezonde soorten broodbeleg. Voor 2 boterhammen in de week mag je een uitzondering maken.
  5. Drink de rest van januari alleen nog maar koffie (zonder suiker en zoetstof!), thee en water. Spa rood is ook toegestaan. Voor 2 glazen per week mag je een uitzondering maken De andere uitzonderingen vind je in dit artikel.
  6. Kies zo vaak mogelijk voor vezelrijke producten, in plaats van ‘witte’ alternatieven. Voorbeelden vind je hier.

Collage kauwen

Ik zei in de inleiding al dat de nieuwe challenge alles te maken heeft met bewustwording. Deze keer gaat het niet om de keuzes die je maakt wat producten betreft, maar om de manier waarop je eet. De uitdaging voor de komende tijd is namelijk deze:

Eet alles wat je eet bewust, eet langzaam en kauw goed. 

Dit is natuurlijk heel algemeen. Daarom heb ik een paar specifieke ‘regels’ voor je opgesteld:

  • Eet alles wat je eet zittend, tenzij dit écht niet mogelijk is. Ga dus ook voor een tussendoortje even rustig zitten. Eet niets (of in ieder geval zo min mogelijk) staand of lopend.
  • Vermijd afleiding tijdens het eten, hierdoor nemen je hersenen namelijk minder waar dat je eet. Voorkom eten tijdens het auto rijden, TV-kijken of computeren zoveel mogelijk. Probeer met je volledige aandacht bij het eten te zijn.
  • Eet zoveel mogelijk met bestek! Je doet veel langer met een boterham als je mes en vork gebruikt. Hierdoor heb je eerder en langer een verzadigingsgevoel.
  • Kauw goed, slik een hap niet direct door maar kauw wat vaker dan je gewend bent. Om een richtlijn te geven, probeer 20-30x te kauwen per hapje. (I know, dat is veel!)
  • Praat niet als je net een hap hebt genomen, maar stop even met eten als je iets wilt zeggen.
  • Maar het meest belangrijke van deze week: Geniet van elke hap!

Er zijn deze keer geen uitzonderingen in te zetten, omdat de opdracht is het ‘zo goed mogelijk te doen’. Lukt het even niet, of heb je ineens toch iets in je mond zonder erbij na te denken? Neem het dan gewoon mee als leerpunt voor het volgende moment.

Geloof me, deze uitdaging is lastiger dan je denkt!

Hoe gaat het met jou?
En laat natuurlijk ook even weten hoe het met jouw challenge gaat! Ik heb er nog steeds veel plezier in, mede dankzij jullie enthousiaste reacties. Ik voel me de afgelopen tijd super fit, dat motiveert me ontzettend. Eerlijk is eerlijk, ik heb afgelopen week 3 genietmomentjes gehad in plaats van 2 (een McFlurry, een stroopwafel en een handje snoepjes), maar dat maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Het kan niet altijd gaan zoals je van tevoren bedacht hebt. Ik ga dus gewoon lekker verder en hoop dat jullie dat ook doen. Het bewust eten is een uitdaging voor mij. Goed kauwen en langzaam eten doe ik wel, maar ik eet regelmatig staand een tussendoortje of ik ga door met werken terwijl ik lunch. Dit wordt dus een uitdaging.

Groetjes, Marloes

Hoe gaat het met jouw challenge? Wordt de nieuwe uitdaging moeilijk voor je?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Manon 8 jarengeleden

    Bij mij gaat het opzich wel goed!
    Op gisteren na, ik was aan het werk tijden etenstijd. En dan krijg je natuurlijk heel veel trek. Toen ik de mogelijkheid had om te eten kreeg ik echt een ongelovelijke vreetbui 🙁
    Ik baal hier best wel van..
    Maar ik denk dat ik dan gewoon een geniet momentje minder inplan. Vrijdag heb ik een high tea en buiten dat ga ik gewoon weer helemaal gezond eten!
    Sporten is trouwens helemaal geen probleem! Meestal doe ik gewoon een workout thuis. En dat doe ik bijna dagelijks!

    Reageer
    • Marloes 8 jarengeleden

      Af en toe een minder momentje heeft iedereen Manon! Focus op dingen die goed gaan, niet op de kleine foutjes.

      Reageer
  2. Danielle 8 jarengeleden

    Bewust eten en goed kauwen is nog wel een goed aandachtspunt voor mij! Ik eet vaak voor de TV of achter mijn PC op het werk en dan eet je ongewild toch meer dan je had gepland! Ik ga dus zeker proberen bewuster te eten en beter te kauwen.

    Reageer
  3. Roeline 8 jarengeleden

    Grappig, toen ik alleen nog maar het eerste stukje las over lijkt makkelijk maar toch moeilijk dacht ik al meteen dat het over langzaam eten en goed kauwen zou gaan 🙂 Idd moeilijker dan je denkt omdat je het met je volle bewustzijn moet doen en je te snel toch al doorslikt. 30 keer kauwen of zo is het beste!

    Reageer
  4. Sandra Stieding 8 jarengeleden

    Hoi, ik zie dat ik de vezelrijke uitdaging gemist heb, maar volgens mij doe ik dat al wel heel goed. De nieuwe uitdaging is inderdaad stiekem best lastig. Ik probeer het wel al een beetje, langzamer eten en bewust genieten van wat ik eet. Alleen gaat dit goed, maar vooral het avondeten is wat lastiger met kinderen die veel aandacht vragen en manlief die heel graag over zijn werkdag wil vertellen …. Maar vanavond ga ik ook daar proberen goed te kauwen en genieten.
    Verder gaat het al heel de maand verrassend goed, ik hoop dit gewoon zo vol te houden met af en toe die geniet momentjes. Ik heb er nog steeds zin en lol in!
    Sandra

    Reageer
  5. romy 8 jarengeleden

    Deze week molijk zit in utrecht kom niet an sport toe, ga wel met de hond van mijn vriendin wandelen, eten gaat goed, is nu wel erg ingewikkeld andere tijden ander eten, vind het thuis beter, komt volgende week weer goed.

    Reageer
  6. Mia 8 jarengeleden

    hmmmm….. ik lees altijd mijn mail als ik eet, dat wordt morgen oppassen 😉 Verder gaat het goed, sporten iedere dag, soms iets meer soms iets minder, koffie thee en water is ook niet moeilijk, maar ik merk dat ik op dit moment toch even niet zonder mijn donkere chocola kan/wil. Dit hoort nu even bij mij.
    Met aandacht eten zal ook voor mij lastiger zijn met meer mensen om mij heen, maar daarom is het ook een uitdaging 😉
    Ik vind het wel heel fijn om gewoon bewuster bezig te zijn, want daar komt het toch op neer, bewuster sporten, bewuster bewegen, bewuster eten, dat maakt dat ik meer met mezelf bezig bent en me hierdoor ook beter/sterker gaat voelen 😉

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: