Afvallen Beweegtips Challenge Lichaamsmetingen Voeding

Gezond in januari – De laatste dag! Wat nu?

Door

Laatste dag

Het is vandaag 31 januari, de laatste dag van onze ‘Gezond in januari’ uitdaging. Ik heb de afgelopen tijd ontzettend genoten van jullie enthousiaste deelname aan de challenge. Sommigen deden alle opdrachten heel trouw mee, anderen pikten de tips mee die voor hen haalbaar zijn. Ik vind het hoe dat ook top dat je bezig bent met gezond leven! Maar…..wat nu? Vanaf morgen is het februari en dat betekent het einde van de challenge. Ik geef je tips om je gezonde leefstijl vol te houden. Ook geef ik je een opdracht voor de komende periode…

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je alle positieve veranderingen die je hebt gemaakt in de afgelopen tijd, vanaf morgen over boord gooit. Ik hoop dat we met z’n allen aandacht blijven besteden aan gezond leven. Om dat op een haalbare manier te doen, heb ik een tweetal vragen/opdrachten voor je. Tenslotte geef ik je wat tips die je helpen om je gezonde leefstijl vast te houden. Eerst de opdrachten:

Opdracht 1
Ga eens voor jezelf na, wat je de afgelopen tijd in positieve zin hebt veranderd. Dat kunnen hele grote dingen zijn, bijvoorbeeld dat je bent gestart met sporten, maar iets heel kleins kan ook ontzettend positief werken, bijvoorbeeld dat je nu volkorenbrood eet in plaats van bruin brood. Schrijf zo veel mogelijk van deze veranderingen voor jezelf op. Hieronder kun je mijn veranderingen lezen.

Ik ben natuurlijk al ontzettend veel bezig met gezond leven, maar ook bij mijn sluipen er wel eens minder gezonde gewoonten in.  De volgende heb ik in januari op een positieve manier aangepakt:

  • Ik heb rond de feestdagen veel meer gesnoept dan normaal. In januari heb ik dit weer teruggebracht naar 2 snoepmomenten per week.
  • Ik heb weer meer gelet op het bewust eten. Ik kauw altijd al vaak, maar ik at nog regelmatig terwijl ik een artikel typte of administratie deed. Dit heb ik in de afgelopen tijd flink verminderd.
  • Ik drink weer meer water en thee. Ik koos voor de challengeperiode vaker voor cola light en crystal clear. Ik merkte dat ik hierdoor meer trek in zoet kreeg. Water en thee vind ik eigenlijk prima, dus ik ben blij met deze verandering!

Nadenken

Opdracht 2
Daarnaast wil ik dat je voor jezelf bedenkt wat jouw plan is voor de komende tijd. Op welke manier ga jij het gezond leven voort zetten en wat zijn daarbij aandachtspunten? Focus vooral op de dingen die bij jou nog niet zo heel goed gaan en stel realistische doelen. Voor mij is sporten bijvoorbeeld niet zo’n probleem, dus daar hoef ik niet zo zeer op te focussen. Ik ben echter wel geneigd om teveel te snoepen als het heel gezellig is, dus daar kan ik wat meer op gaan letten. Mijn persoonlijke doelen zijn daarom de volgende:

  • Ik wil bewust blijven eten en zo veel mogelijk voorkomen om te eten terwijl ik werk.
  • Als er speciale gelegenheden zijn, vind ik het prima als ik iets ongezonds eet. Ik wil daarbij wel blijven letten op de portie die ik neem. Ik wil daarom optimaal genieten van lekkere dingen, zodat ik aan een kleinere hoeveelheid voldoende heb.
  • Ik ga erop letten dat ik voldoende blijf drinken! In ieder geval dagelijks 2 liter, als ik sport moet dat iets meer zijn. Ik wil vooral water en thee blijven drinken.

Probeer jouw doelen zo specifiek mogelijk te maken, zodat je precies weet wat je van jezelf verwacht. Nogmaals, houd ze realistisch! Als 2x sporten voor jou bijvoorbeeld het maximaal haalbare is, dan is dat prima. En als je het eigenlijk niet red om maar 2x per week een snoepmoment te nemen, gun jezelf dan voorlopig meer momenten.

Tips om het vol te blijven houden
Tenslotte een aantal tips die ervoor zorgen dat je een gezonde leefstijl kunt blijven volhouden. Ik kan er tientallen opnoemen, maar dit zijn voor mij de belangrijkste:

  • Maak je gezonde maaltijden lekker en varieer veel. Kies voor producten die jij graag eet! Door variatie blijft je voeding interessant en zal je minder snel behoefte hebben aan snoepmomenten tussendoor.
  • Gun jezelf af en toe iets ongezonds. Probeer je niet schuldig te voelen! Lekker snoepen op zijn tijd maakt dat je jouw gezonde leefstijl kunt blijven volhouden.
  • Drink voldoende! Als je te weinig drinkt, krijg je sneller lekkere trek.
  • Bedenk dat het heel normaal is om af en toe een minder gezonde periode te hebben. Het is dan niet ‘verpest’, maar het gezond leven lukte gewoon even niet. Gun jezelf de tijd om het op je eigen tempo weer op te pakken. Een (kleine) terugval is nou eenmaal menselijk!
  • Zoek vormen van sport/beweging die jij leuk vindt om te doen, of zoek een beweegmaatje. Als je lol hebt in het sporten, dan kun je het veel gemakkelijker volhouden.

Heel veel succes verder!

Groetjes, Marloes

Wat heb jij de afgelopen maand verbeterd? En wat zijn jouw doelen voor de komende tijd?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (16)
  1. Lilian 5 jaargeleden

    Ik ben 2,5 kg afgevallen deze maand, meer dan het hele vorige jaar!
    Ik ga gewoon door met waar ik voor en in januari mee bezig was, met extra focus op:
    Wandelen (heb vorige week wandelschoenen gekocht), meer water drinken (drink altijd alleen thee en water, maar niet genoeg) en ik moet meer kauwen.
    Meestal heb ik geen twee snoep momenten, ik merk als ik iets neem dat ik geen rem meer heb. Voor nu dus iets minder vaak dan twee keer per week. Maar zeker af en toe iets lekkers
    Ik ben nu 5 kg kwijt sinds september en zou de komende jaren nog 25 kg kwijt willen (en moeten voor ik op een gezond gewicht ben), maar ik ga ervoor!
    Dank voor je extra motivatie met de challwnge Marloes !

    Reageer
    • Ariët 5 jaargeleden

      Ha,

      Ik had me vanaf de Kerst als doel gesteld om elke week een halve kilo af te vallen, door simpelweg minder te snoepen, me niet al te vaak te wegen en nog iets meer te bewegen (in m’n dagelijks leven beweeg ik eigenlijk al voldoende). Hiervoor had ik een plannetje opgezet: zoals hoeveel minuten per dag extra bewegen in vorm van ‘trimmen’, springtouwen, kleine workoutjes doen en op welke dagen me te wegen (2x in de week). We zijn nu zo’n 5 weken verder en het leuke is dat ik inderdaad elke week gewoon een halve kilo ben afgevallen, zonder dat het me veel moeite kostte! Ik heb nog een bepaald doel qua gewicht voor ogen en dat denk ik wel te halen, zonder daar veel moeite voor te doen.

      Ik vind het prettig om je fijne artikelen te lezen en naar je enthousiaste video’s te kijken.

      Groet,
      Ariët

      Reageer
  2. Vera 5 jaargeleden

    Okee, de conclusie zou kunnen zijn dat de challenge me niet is gelukt. Toch heb ik er heel veel aan gehad. De laatste 3 maanden zijn nogal heftig voor me geweest vanwege de reorganisatie op mijn werk. De kogel is nu door de kerk: ik ga vanaf augustus weer als juf op een basisschool van onze stichting aan de slag, ipv als orthopedagoog. De worsteling om dit besluit te nemen heeft me veel energie gekost, soms slecht slapen en allerlei emoties.
    Door de challenge is het me gelukt om wél 3 keer per week te blijven sporten, wél op gewicht te blijven (niks eraf, maar ook niet erbij!), gezond broodbeleg, volkoren producten etc te gebruiken en haast alleen water en thee te drinken. Alleen de genietmomentjes en gezonde tussendoortjes….daar heb ik er iets meer van gehad dan ik eigenlijk wilde.
    Ik ben al met al best tevreden, al klinkt dat misschien gek. Ik weet dat ik normaal door stress juist veel kan gaan snoepen, en stress in de winter (niet mijn seizoen!) had me wel eens wat kilo’s kunnen kosten.
    Dus dank Marloes en alle lezers….ik ben ondanks alles best een eind gekomen. De komende tijd ga ik gewoon aan de slag met aanscherpen.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Heel graag gedaan. Kijk maar wat je hebt bereikt in een voor jou hele stressvolle tijd! Top hoor 🙂

      Reageer
  3. marjolein 5 jaargeleden

    Ook ik ben weer afgevallen. Ongeveer 2kg denk ik deze hele maand en ben er erg blij mee!
    Eigenlijk was de hele challenge voor mij goed te doen, omdat ik dit afgelopen jaar ook het hele jaar al heb gedaan.
    Ik heb alleen wel wat meer snoepmomenten dan 2 per week, maar ook hiermee val ik nog steeds af. Dus dat hou ik er gewoon lekker in.
    Het sporten begin voor mij steeds meer verslaving te worden. Als het buiten niet lukt ga ik op zolder sporten (video’s van jou of op de spinningfiets/loopband).
    Geniet er echt van!

    Iedereen veel succes met de verdere doelen!

    Reageer
  4. Lilian 5 jaargeleden

    Leuke post! Bedankt voor de tips! Liefs Xx Lilian (@:girlspumpingiron.wordpress.com)

    Reageer
  5. Manon 5 jaargeleden

    Goede tips!
    Ik ga er zeker even lekker voor zitten met een kopje thee om alles op te schrijven.
    Wat mij gewoon echt heel erg veel helpt om naar anderen te kijken om gemotiveerd te blijven.
    Daarmee bedoel ik onder anderen jouw blog.
    Ik reageer niet altijd, maar ieder artikel wordt door mij gelezen!
    Karena en Katrina van tone it up zijn ook echt super motiverend en inspirerend.
    Zeker een kijkje waard voor de mensen die ze nog niet kennen.

    Het is ook echt leuk om te zien hoe positief iedereen reageert.
    Ik kan me wel voorstellen dat je daar heel erg blij van wordt.
    En dat is terecht hoor, want je steekt er heel veel tijd in volgens mij!
    Dankjewel:)

    Reageer
  6. Caroline 5 jaargeleden

    Voor mij is er echt veel veranderd in januari. Mijn hele lifestyle is zo’n beetje omgegooid. Van heel veel suikers naar zo goed als geen, ontbijten ipv maar een btje snacken ‘s morgens, 2 kilo afgevallen en daar mag het bij blijven

    Reageer
  7. Caroline 5 jaargeleden

    Hey, daar gebeurt het weer. De helft van m’n bericht wordt maar gepubliceerd. Ben ik zo saai?

    Reageer
  8. Minoes 5 jaargeleden

    Ik ben tevreden en tegelijkertijd tijd vind ik mezelf slap. Ik heb standaard 3 genietmomenten en ik krijg het niet voor elkaar er 1 te schrappen. Geen ramp, want voor de rest haat het prima. Toch vind ik het stom omdat 2 van die momenten alcohol drinken is. Alcohol is mijn zwakke plek. Aan de andere kant, ik sport vaker dan 3x per week, ik eet geen tussendoortjes, ik gebruik alleen volkoren producten, ik heb koffie geschrapt (dat lust ik alleen met suiker) en ik denk goed na over gezonde hoofdmaaltijden. En, ik ben wéér afgevallen!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Niet te streng voor jezelf zijn Minoes! Gewoon doen wat voor jou haalbaar is, dat is perfect!

      Reageer
  9. Alia 4 jaargeleden

    Hey, Marloes! Ideetje om ook een gezond in juli te doen? Het ligt een beetje aan je dagbesteding of je dan vakantie hebt, maar het zou een goed begin zijn van de vakantieperiode.
    Het aantal bbq’s neemt rond die tijd ook altijd toe en dan kan ik me maar moeilijk aan 100-150 gram vlees of vis houden. Misschien nog tips om de bbq wat gezonder te maken? (salade zit er standaard al wel bij).

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Een barbecue artikel is er al! Een gezonde maand is misschien wel een goed idee binnenkort!

      Reageer
  10. Sandra Schuttert 4 jaargeleden

    Hallo marloes,

    Ik ben al heel lang aan het zoeken naar een goede website over gezond eten en afvallen.
    Dit is de eerste keer dat ik echt super positief ben over zo’n site. Eindelijk geen “hype”-verhalen met alleen maar chiazaad, goji-bes en koolhydraten zijn niet goed en dit is slecht enz….maar gewoon hoe het is. Heerlijk!! En ook geweldig hoe jij dingen benoemt zoals: “het ziet er misschien niet uit”, of het: “het klinkt misschien niet lekker, maar…”
    Wat ik hier op de site vind, is gewoon lekker en kan ik evt. mijn hele gezin voor zetten! Ik vind het echt geweldig en ga jouw site nog geregeld bezoeken. En als er weer zo’n challenge komt, doe ik mee!
    Maar ik ga nu direct al beginnen met “gewoon, lekker en gezond” te eten en houd deze site als richtlijn!!!
    Groeten van een dol-enthousiaste Sandra.

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Wow…wat een super lieve reactie! You made my day. In januari wil ik weer een challenge gaan doen, dus houd het in de gaten 😉

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: