Afvallen Feiten en fabels Gezonde producten Voeding Voedingstips

Friet, Ovenfriet en (gebakken) Aardappel…het verschil!

Door

Aardappel, friet, ovenfriet

Ovenfriet lijkt heel gezond, je stopt toch gewoon stukjes aardappel in de oven? Of is er toch een verschil? In dit artikel wil ik je laten zien wat het verschil is tussen aardappel, ovenfriet en normale friet. Ik laat je de ingrediënten zien en ik vergelijk de voedingswaarden. Natuurlijk geef ik je ook een advies.

De verschillende producten
Dat patat niet zo heel gezond is, dat weten veel mensen wel. Het is natuurlijk gewoon een product van aardappel, maar het ‘probleem’ is dat je het frituurt. Tegenwoordig wordt vaak vloeibaar frituurvet gebruikt, wat al veel beter is dan het harde vet van vroeger. Ook dit vloeibare vet (olie) is echter 100% vet, dus het bevat ontzettend veel calorieën. Daarnaast worden de gezonde vloeibare vetten tijdens het verhitten op hoge temperatuur (frituren) omgezet in hele ongezonde transvetten. Deze zijn al vrij snel schadelijk voor onze gezondheid en vergroten de kans op overgewicht en hart- en vaatziekten.

Aardappel past naar mijn idee prima in een gezonde leefstijl. Tegenwoordig vermijden veel mensen koolhydraten, omdat ze erg ongezond zouden zijn. Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Als jij je prettiger voelt bij een koolhydraatarme voeding, dan is dat natuurlijk prima. Maar het is zeker niet noodzakelijk als je gezond wilt leven. Lees daar hier meer over. Wil je er meer over weten, kijk dan eens deze video.

Ovenfriet lijkt een perfecte oplossing. Gewoon stukjes aardappel in de oven doen, dat kan niet zo veel kwaad toch!? Je kunt ovenfriet gewoon kant en klaar kopen in de supermarkt, in heel veel verschillende vormen. Je hebt extra krokante varianten, varianten met ribbels, of gewoon normale patatjes.

Klaar

De ingrediënten
Om te weten wat gezond is en wat niet, ga ik eerst kijken naar de ingrediënten. Aardappel is natuurlijk gewoon aardappel. Als je ze kookt, voeg je alleen maar water toe. Als je ze bakt, komt vrijwel al het vet in de aardappel terecht, omdat het opgezogen wordt door de stukjes. Patat kunt je zelf maken, of kopen bij de snackbar. Dan zijn het vaak stukken aardappel die in vloeibaar vet gaan. Ze zuigen een vrij grote hoeveelheid vet op en dit vet wordt door de verhitting dus slechter voor de gezondheid, zoals ik hierboven uitlegde. Als je friet koopt in de supermarkt, is dit vaak al voorgebakken en bevat het dus al een beetje olie.

Ovenfriet kun je kopen in de winkel. De ovenfriet van de Albert Heijn bevat de volgende ingrediënten: 88% aard­ap­pel, 6% zon­ne­bloem­olie, coa­ting [rijst­bloem, zout, dex­tri­ne, rijs­mid­del (E450, E500), ver­dik­kings­mid­del (xan­thaan­gom), dex­tro­se, na­tuur­lijk aro­ma].

Dit zijn de ingrediënten van Aviko ‘supercrunch’: aard­ap­pe­len, zon­ne­bloem­olie, ge­mo­di­fi­ceerd aard­ap­pel­zet­meel, rijs­te­bloem, dex­tri­ne, rijs­mid­del (E450, E500), mal­todex­tri­ne, ver­dik­kings­mid­del (E415).

Zoals je ziet, bevat deze ovenfriet vet in de vorm van olie. Bovendien bevat het een beetje suiker in de vorm van dextrine, dextrose en/of maltodextrine. Qua ingrediënten kun je dus sowieso het beste gaan voor gekookte aardappel, maar dat is een inkoppertje. Laten we eens kijken naar de verschillen in voedingswaarde…

De voedingswaarde
Hieronder zie je de voedingswaarde van aardappel, gebakken aardappel (gebakken in 1 eetlepel olie per persoon), ovenfriet (gemiddeld) en normale friet (gemiddeld). Ik ga hier uit van 100g bereid product.

Voedingswaarde

Zoals je ziet (en misschien al verwachtte), kun je verreweg het beste gewoon gekookte aardappel nemen. Een tweede plek is voor de gebakken aardappel. Let er dan alleen wel op dat ik maar 1 eetlepel olie per portie reken, dat is niet zo veel! Alle olie of vet die je extra toevoegt, tikt snel aan in extra calorieën uit vet. Ovenfriet is duidelijk minder vet dan normale friet (patat), maar bevat toch echt nog véél meer calorieën dan normale aardappel of gebakken aardappel. Dit komt doordat er tijdens het voorbakken al vrij veel vet wordt gebruikt. Bovendien komt dat doordat ik uitga van 100g bereid product. Omdat je friet heel lang in de oven hebt, verdampt er veel water. Hierdoor heb je meer aardappel per 100g product. Bij normale aardappels en gebakken aardappels verdampt er minder water, dus je zit sneller vol bij een kleinere hoeveelheid.

Aardappel

Mijn conclusie en tips
Natuurlijk kun je het beste gekookte aardappels nemen! Deze bevatten geen vet en wel veel vezels, waardoor ze goed vullen. Je hebt dus aan een kleine hoeveelheid voldoende. Eventueel kun je de aardappel poffen in de magnetron, zodat het veel minder werk is om te maken.

Af en toe gebakken aardappels is ook niet zo’n probleem, maar let dan goed op de hoeveelheid vet/olie die je gebruikt. Olie is een goede soort vet, maar je hebt er dagelijks maar héél weinig van nodig. Dit krijg je vaak al binnen doordat je er vlees in bakt, dus de olie die je gebruikt voor je aardappels is alleen maar ‘extra’.

Probeer friet echt bij uitzondering te eten, gewoon af en toe omdat het lekker is! Dit geldt ook voor ovenfriet. Doordat er veel vocht verdampt en er veel vet in zit, krijg je ongemerkt snel veel calorieën binnen.

Eventueel kun je verse friet maken door zelf aardappels in stukjes te snijden en te bereiden in de oven of in de actifry. Houd dan echter ook goed de hoeveelheid in de gaten. Je gebruikt hierbij geen of weinig olie, maar doordat er veel vocht verdampt uit het product, heb je meer nodig om vol te raken. Je kunt dit oplossen door een afgewogen portie (+-200g pp) te maken en het vervolgens te bereiden. Je weet nu zeker dat je niet teveel binnen krijgt.

Af en toe lekker heel veel patat eten is natuurlijk geen enkel probleem ;).

Ik hoop dat het zo duidelijk is! Anders kun je natuurlijk hieronder je vragen kwijt.

Groetjes, Marloes

Hoe eet jij jouw aardappel het liefst? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (21)
  1. Cynthia 2 jaargeleden

    Wij hebben altijd op zaterdag patat dag… hoe slecht is dat?

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Dat ligt er helemaal aan hoe veel je eet en hoe vaak je nog andere ongezonde dingen snackt. Af en toe iets ongezonds is naar mijn idee geen probleem!

      Reageer
  2. Chantal 2 jaargeleden

    Jammer dat de verse patat uit de oven niet vermeld staat in de voedingswaardetabel! Dat eet ik namelijk erg graag en regelmatig!

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Als je de aardappels vooraf afweegt, bijvoorbeeld 200g aardappel neemt…dan weet je precies welke voedingswaarde daarin zit omdat je verder niets toevoegt :).

      Reageer
      • Chantal 2 jaargeleden

        Ik doe er vaak wel wat olie over, dus dan is het denk ik meer vergelijkbaar met de voedingswaardes van de gebakken aardappel, of dat toch niet?

        Reageer
  3. Joyce 2 jaargeleden

    en weet je mischien ook hoeveel calorieën de zoete aardappel uit de oven bevatten ben er namelijk dol op!!

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Daar kan ik misschien ook wel eens een artikel over maken….zoete aardappel in vergelijking tot gewone aardappel!

      Reageer
  4. Melanie 2 jaargeleden

    Als je zoete aardappelen zelf snijd en in de oven doet met een klein beetje kokos olie, hoe slecht is dat dan?

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Dan is het vergelijkbaar met gebakken aardappel 🙂

      Reageer
  5. Joyce 2 jaargeleden

    lijkt me leuk marloes!

    Reageer
  6. Madelon 2 jaargeleden

    Wat een handig artikel. Ik hou zelf echt van aardappels en patat dus dit is heel erg handig om te weten. Ik heb een vraagje, ik reageer eigenlijk nooit onder artikels maar nu loop ik al een tijdje tegen het zelfde aan.
    Ik heb namelijk echt een probleem met eet buien. De ene keer gaat het een week goed en dan honger ik me zelf echt niet uit, maar eet gewoon gezond. Maar dan ineens uit het niets krijg ik super veel zin in (voornamelijk zoete dingen) en moet ik het gewoon eten. En dan niet één koekje maar een heel pak etc.
    Heb je hier misschien tips voor? want zo voel ik me achteraf altijd schuldig en alsof het gezonde eten die week voor niks is geweest.
    Ga zo door met je blog, echt leuk om tips te lezen.

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Hoi Madelon! Ik weet dat heel veel mensen hier problemen mee hebben. Misschien eens een idee voor een video!

      Reageer
  7. Sabine 2 jaargeleden

    Ovenfrietjes blijken qua merk echt wel veel verschil te hebben. De fijne ovenfrietjes van het merk bofrost (koelwagen verkoop aan huis, geen idee of ze die ook in Nederland hebben) komen er toch een stuk beter uit denk ik.

    voor 100gr : 173 kcal, 7,2 g vet waarvan 0,7 verzadigd, Kh 23,7g waarvan suikers 0,5g, vezels 2,6 g, eiwit 2,1g, zout 0,1g

    Reageer
  8. Tamara 2 jaargeleden

    Wij eten graag elke week patat.
    Sinds kort een airfryer, waar we super blij mee zijn.
    Maakt het iets minder ongezond.

    Reageer
  9. Naomi 2 jaargeleden

    Gekookte aardappels eet ik vaak, maar ik houd eigenlijk ook wel van knapperig.
    Ik vroeg mij af of het veel uitmaakt als ik reepjes uit verse aardappels snijd en dat bak in de airfryer zonder iets toe te voegen.
    Zou ik dat blijvend kunnen vervangen door hetzelfde portie gekookte aardappel?

    Reageer
  10. grietje 2 jaargeleden

    hallo.

    ik heb een vraag.
    is oven patat beter dan in de firtuurpan.

    groetjes grietje

    Reageer
  11. Bram 1 jaargeleden

    Wat een onzin weer wat een muggezifterij
    Als je eens in de zoveel tijd ovenfriet pakt kan dat echt geen kwaad.en om die 200 extra ckal druk maken zuchtū

    Reageer
  12. Henk Kuipers 1 jaargeleden

    Sorry, maar ovenfriet lust ik niet. Veel te droog. Ik frituur in vloeibaar frituurvet en zorg dat het vet voldoende heet is. Frituur niet te grote porties bevroren frites in één keer, dan koelt het vet direct af en zuigt de patat vol vet. Je krijgt dan die slappe vette patat die ze in België eten. Haal de patat vooral niet te vroeg uit het vet, want in de tweede fase van het frituren stoot de patat het meeste vet weer af. De patat die bij ons op tafel komt, is precies goed, niet vet en zeker niet te droog. Daar word je niet dik van. Dik word je van de mayonaise of pindasaus. Eén keer per week frites eten kan echt geen kwaad. Patat verdient al die slechte berichtgeving niet. Mensen smeren wél teveel boter op hun brood, liefst met zoet beleg…. Nou, daar word je pas echt dik van!

    Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Henk, ik ben het met je eens dat je niet dik wordt van af en toe patat eten. Maar dat vloeibaar frituurvet niet schadelijk is, is natuurlijk onzin. Juist door de hoge verhitting ontstaan transvetten, de meest schadelijke vorm van vet. Bovendien lijkt de friet misschien niet vet, maar in elke eetlepel olie zitten 90kcal! Ook kleine beetje tikken dus ontzettend aan. Maar ik ben de laatste die zegt dat je nooit meer friet moet eten 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: