Tips voor planning
Trends Voeding

Fit in december #1 – Planning

Door

Afgelopen dinsdag vroeg ik naar jullie wensen voor artikelen en video’s in december. Ik merkte dat veel mensen heel graag meer tips wilde hebben om deze maand een klein beetje gezond (lees: zonder kilo’s zwaarder te worden) door te komen. Dat kan natuurlijk! Het lijkt me leuk om een soort miniserie van artikelen te doen, Fit in december. Vandaag deel 1, voorlopig heb ik in totaal 5 ideetjes voor deze serie. Die zie je in de komende weken voorbij komen.

Fit in december

In deze miniserie wil ik tips die ik voor je heb wat uitgebreider bespreken. Daarbij komt een stukje psychologie en motivatie en ik zal je wat opdrachten meegeven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! Mocht dat niet zo zijn, geef het dan ook vooral aan…dan stoppen we er gewoon weer mee :).

Planning

Vandaag staat in het teken van planning. Ik merk namelijk dat veel mensen zich compleet laten overdonderen door december. Je bent in je hoofd met van alles bezig en voordat je het weet leef je van etentje naar borrel naar feestdag en is je gezonde leefstijl ontzettend ver te zoeken. Vaak zelfs zonder dat je het echt door hebt! Pas achteraf merk je dat je je niet fit meer voelt en best flink bent aangekomen. Balen, want dat wilde je juist voorkomen.

Ik denk dat een goede planning je hier ontzettend bij kan helpen! Voor mij werkt het in ieder geval heel erg goed. Ik zal je uitleggen wat ik bedoel.

Aan het begin van de week kijk ik hoe mijn week eruit gaat zien. Heb ik etentjes, borrels, feestjes of misschien zelfs feestdagen? Ik neem komende week even als voorbeeld. Woensdag heb ik een bruiloft met een receptie (borrel!) en donderdag komt Sinterklaas bij de schoonfamilie :). Op die dagen weet ik dat ik sowieso wat extra’s krijg. Dat betekent dat ik op de andere doordeweekse dagen in ieder geval niets ongezonds ga nemen, omdat ik weet dat ik me daar prettig bij voel (ja, dat plan ik dus nu al!). Dus stel er is maandag iemand jarig op mijn werk, dan sla ik de traktatie af. Volgend weekend ga ik met mezelf na hoe ‘ernstig’ de genietmomentjes op woensdag en donderdag zijn geweest en hoe ik me voel. Vervolgens bepaal ik of ik in het weekend nog iets lekkers neem, of het voor deze keer over sla.

Overdreven??

Sommige mensen vinden dit ontzettend overdreven. December is nu eenmaal een feestmaand, wat boeit het nu als je een paar kilo aankomt!? Ik snap helemaal als je zo denkt! Sterker nog, er zijn heel veel jaren geweest dat ik ook zo dacht.

Ik weet echter dat ik me totaal niet lekker voel als ik heel veel meer ongezonde dingen eet dan normaal. Mijn darmen spelen op, ik ben meer vermoeid, heb minder energie en mentaal kan ik ook minder aan. Momenteel is me het dat gewoon even niet waard. Een klein beetje meer opletten op wat ik in mijn mond steek, vind ik dan ook geen enkel probleem!

Dit betekent overigens zeker niet dat ik niets extra’s neem! Alsnog zal december ongezonder zijn dan de meeste maanden. Dat vind ik prima, maar ik wil het niet overdrijven.

Opdracht

Mocht jij hier ook mee aan de slag willen, dan voel je de opdracht misschien al aankomen:

Ga nu (ja NU) eens kijken hoe jouw komende week eruit ziet. Heb je speciale dingen? Wanneer wil jij je genietmomentjes hebben? Zet het desnoods in je agenda! Bepaal daarnaast ook wat je op de andere dagen van jezelf verwacht. Wil je dan helemaal niets ongezonds eten? Of is een klein koekje wel ok? Maak het zo concreet mogelijk!

Pepernoten proeven

Eet wel voldoende!

De grote valkuil is om de niet-genietmomentjes-dagen te gaan zien als soort van balansdagen waarop je heel weinig eet. Doe dat vooral niet! Door weinig te eten ga je je echt niet beter voelen, bovendien is de kans zo veel groter dat je de volgende dag doorschiet in het eten van veel te veel ongezonde dingen. Focus dus vooral op gezond eten en op voldoende eten op de dagen dat je geen genietmomentjes hebt gepland.

Mijn conclusie

Mijn genietmomentjes plannen helpt me ontzettend om mijn gezonde leefstijl enigszins te kunnen volhouden in december. Ik kan makkelijker een traktatie weigeren als ik weet dat ik twee dagen later iets lekkers krijg. Ik heb hierin meer overzicht als ik vooraf bekijk hoe mijn week eruit gaat zien.

Ik doe dit niet omdat ik vind dat een paar kilo aankomen een drama is, maar omdat ik weet dat ik me er uiteindelijk veel beter bij voel. Er zijn nog steeds ruim voldoende speciale gelegenheden in december, waarop ik meer dan genoeg lekkers krijg.

Groetjes, Marloes

Wanneer ga jij genieten de komende week?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Lisa 2 wekengeleden

    Dit komt zeker van pas, ben net 2 kilo afgevallen en ik wil dat niet kwijt.

    Reageer
  2. Bianca W 2 wekengeleden

    Hoi Marloes,
    Goed artikel! Zo ben je inderdaad veel bewuster wat je allemaal eet.
    Ik heb deze week 2 feestjes in het weekend, dus doordeweeks ga ik voor 100 %gezond.
    Ik ben deze week begonnen met het opschrijven met wat ik allemaal eet. Voordat ik daarmee begon heb ik mijn doelen opgeschreven (tip van jou).
    Ook heb ik mijn buik, heupen en benen gemeten, dus misschien is het resultaat straks meetbaar😊
    Als ik mijn eten opschrijf dan snaai ik minder, doordat ik alles moet noteren, misschien heel kinderachtig, maar voor mij werkt.
    En zo heb ik voor mezelf een mooi overzicht.
    Fijne Dag!

    Groetjes Bianca

    Reageer
    • Marloes 2 wekengeleden

      Veel succes Bianca! Bij mij helpt opschrijven inderdaad ook als ik de neiging heb teveel te snoepen :).

      Reageer
  3. Wendy Joyce 2 wekengeleden

    Een goede planning is het halve werk, toch πŸ˜‚ Als ik uit eten ga plan ik eigenlijk ook vooraf wat ik dan wel/niet wil nemen. Vooraf menukaart bekijken en bv geen beood voraf maar dan wel een toetje. Ook probeer ik op een feestdag ook een extra sport/bewegingsmoment te creΓ«ren.
    + bewust zijn wat je eet en of je ergens echt zin in hebt of eet ondat het anders ongezellig is.
    Leuk artikel!

    Reageer
    • Teha 2 wekengeleden

      Van de eetkliniek waar ik onder behandeling ben,heb ik die planningen ook geleerd. Daarnaast plan ik heel precies per dag wat ik ga eten. Meestal weet je wel als er een receptie is of een feestje wat er is. Dan moet ik ook van te voren bedenken wat ik ga nemen.
      Voordeel 1 is dat je het gevoel hebt de controle te houden en voordeel 2 is dat je er daardoor nooit een rotgevoel aan overhoudt,want geloof me, je eet daardoor niet méér dan wat je al bedacht had. Voor mij werkt dit maar het is natuurlijk een beetje rigide.

      Reageer
  4. Vera 2 wekengeleden

    Goed idee…..misschien kun je me/ons er af en toe aan herinneren in een artikel of vlog? Dit zou me misschien wel kunnen helpen als dit in m’n systeem gaat zitten.
    Deze week…..is donderdag de sinterklaas-viering op school, dus dat Is een risico. Ik ga die ochtend niet te veel snoepen, ik ga de eerste pepernoten uitstellen tot eind van de ochtend. En wat over Is in de klas, ga ik meegeven aan de kinderen. Want die middag Is vrij en zit ik in de klas admitted doen…Met veel restjes om me heen… Die heb ik vorig jaar allemaal opgegeten 😳
    En in het weekend ga ik pizza ofzo eten. Dus daar ga ik me maar eerst op focussen. Als de donderdag goed gaat, kan ik vrijdagavond altijd nog een snackje pakken.
    Goed plan πŸ‘

    Reageer
  5. Lien 2 wekengeleden

    Ik probeer het ook vaak zo te doen. Meestal lukt dat, soms niet;)
    Deze week vieren we sinterklaas bij ons thuis, dan doen we niet zoveel bijzonders met het eten.
    De kinderen zijn nog klein, de jongste begrijpt nog niets van sinterklaas, de oudste 2 gaan voor de cadeautjes en niet voor het eten. We vieren ook nog sinterklaas met vrienden, gewoon voor de lol.
    Dat doen we bij ons thuis dit jaar, dus dan maak ik ook wat gezondere hapjes.

    Reageer
  6. Lieneke 2 wekengeleden

    Wow, superfijn deze serie! Ik heb een mooi doel voor ogen: begin maart loop ik mijn eerste halve marathon. Dan wil ik natuurlijk niks extra’s meeslepen en zelfs nog 5kg kwijt. Wat betreft deze week: Donderdagavond vieren wij pakjesavond, dan ga ik lekker genieten van wat ik het allerlekkerst vind, maar alleen ‘s avonds en niet als er overdag al wat op werk staat, ook niet als dat heel lekker is. Als er thuis wat overblijft geef ik dat weg. Zaterdag heb ik met een vriendin afgesproken, dus misschien neem ik dan ook wat extra’s.
    De rest van de week neem ik niks extra’s en sport ik 3x. Ook als ik dinsdag met mijn zoontje naar het ziekenhuis moet neem ik niks lekkers. Verder drink ik elke dag 2l water/thee

    Reageer
  7. Helene 2 wekengeleden

    Goede tips. Hier heb ik echt wat aan. Ik heb gelijk een planning gemaakt en dat geeft overzicht en structuur. Ook al weet ik nog niet wat we zaterdag gaan doen maar dat komt dan wel. Ik heb veel aan dit artikel dus fijn als je doorgaat met deze serie.

    Reageer
  8. Priscilla 3 dagengeleden

    Goed plan, meteen gecheckt
    morgen miss extra wod Crossfit
    zaterdag word mijn eerste momentje.. avondeten kapsalon en wijntje
    zondag penoza en mag ik ook iets lekkers!
    dinsdag lunchen met de zaak, mag ik ook ongezond
    overige dagen doel minder in vetten maar wel aantal nodige calorieΓ«n eten.
    Myfitnesspall deze maand correct bijhouden noodzaak!

    Succes voor mezelf gewenst πŸ˜€πŸ‘πŸ»πŸ’ͺπŸ‹οΈβ€β™€οΈ

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: