Feiten en fabels Sportvoeding

Feit of fabel: Niets meer eten na 20:00uur!

Door

Klok 8 uur

We horen het vaak: het is belangrijk om na 20:00 uur niets meer te eten. De meningen over dit soort stellingen zullen altijd blijven verschillen, vandaag vertel ik jullie hoe ik hierover denk.

Ik geloof dat het niet zozeer gaat om wánneer je iets eet, maar vooral om wát je eet. In mediterrane landen wordt de avondmaaltijd vrijwel altijd na 8 uur ‘s avonds gegeten, terwijl overgewicht in die landen niet vaker voorkomt dan in Nederland. Zelf eet ik ook af en toe pas na 20:00 uur, omdat dat zo uitkomt in mijn dagindeling. Ik eet op zo’n dag niet meer dan anders, ik eet alleen op een andere tijd. Mijn voedingsinname ligt hierdoor niet hoger dan normaal en ik zal dus ook niet aankomen.

In Nederland is het echter vaak het geval dat de avondmaaltijd om 18:00uur gegeten wordt. Omdat we ook al ontbijt, lunch en eventuele tussendoormaaltijden hebben gehad, heb je op dat moment je dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen binnen. Als je na 20:00uur nog iets gaat eten, is dit een extra inname. Krijg je regelmatig dit extraatje binnen, dat zal je lichaam het op gaan slaan als vet, het is immers niet meer nodig om de lichaamscellen van voedingsstoffen te voorzien.

Een ander belangrijk punt is de keuze van producten door de gemiddelde Nederlander om 20:00 uur. We eten op dat moment vaak koekjes, chips, toastjes of andere suiker- en vetrijke producten. Deze producten bevatten in verhouding heel veel calorieën in een kleine portie, waardoor het lichaam nog sneller zal overgaan op vetopslag. De kans op overgewicht is hiermee aanzienlijk hoger.

Wat te doen als je ‘s avonds vaak trek hebt?
Vooral als je ‘s avonds sport of andere activiteiten doet, heeft je lichaam energie nodig om te kunnen herstellen. Zorg ervoor dat je op dit moment een kleine voedzame tussendoormaaltijd neemt. Na het sporten heeft je lichaam behoefte aan een combinatie van koolhydraten (om de glycogeenvoorraad in je spieren aan te vullen) en eiwitten (op spierafbraak te voorkomen). Hieronder een aantal gezonde ideeën voor een kleine maaltijd na het sporten:

– Een kom yoghurt met 3 eetlepels muesli (geen cruesli/krokante muesli!)
– Een roggebroodje met kaas
– Een kom yoghurt met een stuk fruit naar keuze
– Een schaaltje brintapap
– Een volkoren cracker met een gekookt ei
– Een boterham met ham of andere magere vleeswaren

Als je voldoende gegeten hebt gedurende de dag en je bent ‘s avonds niet meer actief, dan heeft je lichaam geen extra voedingsstoffen meer nodig. Probeer jezelf dan aan te leren om niets meer te nemen. Het nemen van een groot ontbijt kan trouwens helpen bij het voorkomen van een trekgevoel ‘s avonds! Weet je dat je lekkere dingen moeilijk kunt weerstaan, neem dan een gezond tussendoortje rond 20:30 uur of bewaar je toetje voor dit tijdstip. Hier een paar voorbeelden van kleine tussendoortjes die je snackbehoefte kunnen verminderen.

– Een stuk fruit
– 2 rijstewafels
– Tomaatjes, komkommer, wortels of andere rauwkost. Eventueel met een mager dipsausje
– Een volkoren beschuit (of cracker) met beleg

Kort gezegd: regelmatig iets eten na 20:00uur kan naar mijn mening geen kwaad, mits je lichaam behoefte heeft aan voedingsstoffen en je gezonde keuzes maakt.

Ik wil nog even benadrukken dat af en toe chips, een koekje of een andere snack natuurlijk geen enkele kwaad kan!

Eet jij na 20:00 uur? Wat eet je dan?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. Denise 6 jaargeleden

    Wij eten thuis altijd op mediteraanse tijden.
    Als je extraatjes inneemt na 20:00 uur, als je om 18:00uur hebt gegeten, is helemaal niet erg omdat je lichaam ook na 20:00uur en ‘s nachts energie verbrand.
    Daarbij zijn de darmen ‘s nachts het meest actief….Is bewezen 😀

    Reageer
  2. Joep 5 jaargeleden

    Klinkt leuk, maar jullie zitten op het verkeerde spoor.
    Als je na 20:00 niets meer eet dan heb je een betere slaap en wordt je uitgeruster wakker!
    Dat is de reden om het niet te doen.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Ook dat verschilt per situatie Joep. Als je keihard gesport hebt, heb je juist herstelvoeding nodig om de nacht rustig te kunnen doorkomen.

      Reageer
  3. Mw. Schenk 4 jaargeleden

    Hallo,

    Het hangt er ook vanaf of je bijv. een goede nachtrust belangrijk vindt. WANT OP http://www.sugarchallenge.nl/5-tips-voor-een-gezonde-bloedsuikerspiegel.html LAS IK DIT:
    Een te hoge bloedsuikerspiegel remt de aanmaak van melatonine. Daarom is het belangrijk om na 20.00 uur niets meer te eten en geen oppeppende dranken zoals koffie, frisdrank of alcohol te drinken.

    Mvg,

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Maar als je niet kúnt eten voor 20:00uur, omdat bijvoorbeeld je werk het niet toe laat. Dan is voldoende energie, vitamines en mineralen binnen krijgen naar mijn idee toch ook echt belangrijk. Het verhaal heeft altijd twee kanten.

      Reageer
  4. Jennine 4 jaargeleden

    Ik heb net een klein handje met m&m’s genomen terwijl mijn voedingsschema ook zegt dat ik ~ na 20.00 uur / 20.30 uur niks meer mag hebben alleen een toetje. Heb alleen mijn eten om 18.45 uur klaar gemaakt gebakken aardappeltjes met bloemkool en een kipfilet, dus had momenteel 21.15 uur wel zin in wat lekkers.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: