Afvallen Beweegtips Trends Voeding Voedingstips

10 Feiten en Fabels over Vetverbranding

Door

Vetverbranding fabels

Ik denk dat de meeste vragen die ik krijg, gaan over vetverbranding. Ik heb er dan ook al heel veel beantwoord in artikelen en video’s, maar ik kan me voorstellen dat je er zeker een aantal gemist hebt. Ik wil je daarom vandaag een overzicht geven van een heel aantal feiten en fabels rondom vetverbranding. Ik beoordeel ze aan de hand van de laatste wetenschappelijke onderzoeken die bij mij bekend zijn en op basis van mijn ervaring bij mijn cliënten en bij mezelf.

Zoals altijd weer even een disclaimer. Voeding blijft een moeilijk onderwerp, er bestaan heel veel verschillende meningen en inzichten. Ik wil benadrukken dat ik schrijf over mijn mening en mijn ervaring, dat betekent dat anderen er anders over kunnen denken. Ook kan het zo zijn dat over een aantal jaar deze inzichten veranderen door nieuwe onderzoeken.

Goed, laten we nu maar direct starten met de feiten en de fabels! Ik behandel degene die ik het vaakst hoor of waarover ik de meeste vragen krijg.

1. Om vet te verbranden moet je lang cardiotraining doen op een lage intensiteit.
Vroeger werd dit altijd gedacht. Het is inderdaad zo dat je procentueel gezien op deze manier het meeste vet verbrand. De totale hoeveelheid calorieën is echter lang niet zo hoog als bij intensievere workouts! Daardoor verbrand je hiermee uiteindelijk meer vet. Bovendien is de na-verbranding hoger bij intensieve workouts. Bouw echter wel langzaam op als jij een complete beginner bent, anders is de kans op blessures groot. In dit artikel lees je meer. Een fabel dus.

Stairclimber

2. Door het doen van buikspieroefeningen krijg je een platte buik.
Helaas is dit een fabel. Wel een heel hardnekkige fabel, want er zijn ontzettend veel mensen die dit geloven. Als je je buikspieren traint, worden deze sterker. Als er echter een laagje vet over jouw buikspieren heen zit, zul je ze nooit zien en nooit een helemaal strakke buik krijgen! Je kunt nu eenmaal niet plaatselijk vet verbranden. Wat moet je dan wel doen? Werken aan je vetverbranding door cardiotraining te doen (fietsen, lopen, zwemmen etc.) of door op andere manieren veel in beweging te zijn. Natuurlijk kunnen buikspieroefeningen wel helpen aan het duidelijker zichtbaar maken van de spieren, doordat je ze sterker (en groter) maakt.

3. Drinken van (lauw) water met citroensap, stimuleert de vetverbranding.
Ik hoor heel vaak dat mensen dit geloven. Er zijn ontzettend veel vrouwen die ‘s ochtends water met citroen drinken op de lege maag, omdat ze denken dat dit ze helpt bij het afvallen. Hier is echter geen overtuigend wetenschappelijk bewijs voor. Het drinken van lauw water op de nuchtere maag, kan wel helpen tegen misselijkheid in de ochtend, bijvoorbeeld bij de zwangerschap. Citroen bevat veel vitamine C en anti-oxidanten, het is dus zeker wel een gezond product. Dat het een wondermiddel is bij de vetverbranding, is helaas een fabel.

Drinken

4. Goede voeding doet meer voor de vetverbranding dan beweging.
Ik ben heel erg geneigd om te zeggen dat dit een feit is. Je kunt nog zo veel bewegen, maar als je niet gezond eet, is het bijna onmogelijk om een strak lichaam te krijgen. Ik sport zelf zo’n 6-8uur per week, maar als ik een week ongezond eet, kom ik toch aan! Als je totaal niet sport of beweegt, is afvallen door gezond te eten natuurlijk erg moeilijk, maar niet onmogelijk! Ik heb in mijn praktijk een aantal mensen die door een aandoening niet kunnen bewegen, maar toch afvallen. Afvallen door alleen te sporten, zonder gezond te eten, kan vrijwel niet, tenzij je maar héél weinig eet. Ik zou deze stelling dus zeker als feit bestempelen. In dit artikel vertel ik er meer over.

5. Korte workouts hebben geen zin, de vetverbranding start pas na 20 minuten
Dit is absoluut een fabel! Bij korte workouts verbrand je grotendeels je glycogeen(koolhydraat)voorraad in je spieren, maar deze moet ook weer aangevuld worden! Als je iets minder energie (calorieën) binnen krijgt dan je verbruikt gedurende een dag, wordt je vetvoorraad aangesproken om het tekort aan energie bij te vullen. Bovendien verbrand je ook bij korte workouts vet, er liggen namelijk kleine bolletjes vet in de spiervezels! Als je deze verbruikt, worden ze aangevuld uit je vetvoorraad. Lees hier een uitgebreid artikel.

Diepe Squat

6. Krachttraining helpt bij de vetverbranding
Ja, ja, ja ja, ja! Dit is zeker een feit. Ik schreef er laatst al een artikel over. Ten eerste verbrand je tijdens het doen van krachttraining calorieën. Daarnaast is het hebben van veel spieren, gigantisch positief voor je stofwisseling. Ik merk dat mensen die meer spieren hebben, makkelijker afvallen en vet verbranden. Spieren zijn namelijk constant actief, terwijl vet dat niet is.

7. Cafeïne stimuleert het lichaam om meer vet te verbranden.
Dit werd heel lang als feit beschouwd. Sportdiëtisten zetten cafeïne zelfs mede om deze reden in bij hun sporters. Helaas is een paar jaar geleden door de European Food Safety Authority (EFSA) vastgesteld dat hier niet voldoende bewijs voor is*. Door de NOCNSF is wel bepaald dat vooral duursporters baad kunnen hebben bij een inname van cafeïne voor een wedstrijd, vooral als zij in het dagelijks leven niet zoveel cafeïne gebruiken. Dit kan hun prestatie bevorderen, waarschijnlijk doordat het gevoel van vermoeidheid uitblijft. Helaas is het stimuleren van de vetverbranding door cafeïne een fabel.
Collage koffie

8. Met warmte-belts of in de sauna zweet je het vet uit je lichaam
Dit is een heel mooi Tel-Sell verhaal, maar het is een fabel. Je verliest vocht door warmte, geen vet. Dit vocht vult je lichaam gewoon weer aan zodra je gaat drinken. Tijdelijk zul je dus wat afvallen als je gezweten hebt, doordat het vocht uit je lichaam is verdwenen. Je lichaam herstelt dit echter in no-time weer. Dat sommige afvalprogramma’s met gebruik van warmte helpen, komt vaak doordat je daarnaast ook je voedingspatroon moet veranderen en meer gaat bewegen.

9. Met training zet je vet om in spieren
Nee! Ook dit is een hele hardnekkige fabel. Door training, in combinatie met gezonde voeding, vermindert de hoeveelheid vet in je lichaam doordat je lichaam deze reserves gebruikt om te kunnen blijven functioneren. Vervolgens bouw je spieren op, doordat je ze ‘kapot’ maakt als je ze belast (=training!). Je spieren herstellen zich met behulp van eiwit in je voeding en als je dit vaker herhaalt zullen ze langzaam sterker worden. Door training verlies je dus vet en je bouwt spieren op, maar vet omzetten in spieren is écht niet mogelijk.

Collage voeding

10. Elke 2uur iets eten, stimuleert je stofwisseling en helpt de vetverbranding.
Ik vind dat ik dit ook als fabel kan bestempelen. Ik merk dat het bij een enkel persoon helpt. Zeker iemand die tijdenlang veel te weinig heeft gegeten en vrijwel geen hongergevoel meer heeft. Dit is een teken dat de stofwisseling niet goed meer functioneert. Ongeveer 6x per dag eten kan het lichaam dan stimuleren weer harder te gaan werken.
Ik merk echter dat het bij de meeste mensen juist ook heel goed is om af en toe een periode van 4-5 uur niets te eten. Je krijgt dan op het laatst even flink trek, waardoor het lichaam juist gestimuleerd wordt om eigen vetreserves te gaan aanspreken. Natuurlijk is hierbij de voorwaarde dat je voldoende eet tijdens je hoofdmaaltijden! Vaak werkt afwisseling het best, soms 3x per dag eten en soms vaker. In dit artikel leg ik het uitgebreider uit.

Ik hoop dat dit artikel je meer duidelijkheid heeft gegeven. Mocht jij nog andere vragen hebben over dit onderwerp, dan kun je ze altijd hieronder stellen! Zouden jullie het ook leuk vinden als ik een keer in een video uitleg wat mijn ultieme tips zijn om de vetverbranding te stimuleren? Of wordt dat teveel van hetzelfde. Ik ben benieuwd, ik heb veel aan jullie feedback!

Groetjes, Marloes

Heb jij een tip voor vetverbranding die je wilt delen? Wat werkt voor jou?

* EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition an Allergies.  Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to caffeine and increased fat oxidation leading to a reduction in body fat mass, increased energy expenditure leading to a reduction in body  weight, increased alertnes and increased attention pursuant to Article 13 of Regulation No 1924/2006. EFSA Journal 2011; 9(4): 2054.

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (16)
  1. MJ 3 jaargeleden

    Hoihoi, Ik ben een week geleden op je blog terecht gekomen. Inmiddels bijna elk filmpje gezien en al vele artikelen verder. Je inspireert me enorm in alle gerechten. Ik sport 3 x in de week en het afvallen wil niet lukken, omdat ik constants op zoek ben naar een juist eetpatroon voor mij. Ik moet proberen we standaard bammetjes smorgens en smiddags te vervangen en vooral te variëren. Dat leek onmogelijk. Door vele recepten hier op je blog ben ik er toch anders over gaan denken. Ik ga hier zeker mee starten. Ik lees veel beautyblogs en daar plaats ik ook nooit een comment, dus denk dat ik dat hier ook niet zal doen. Daarom nu een lange comment. Bedankt voor je blog en ik ga weer lekker verder lezen.

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Super leuk om te horen! Heel veel mensen plaatsen geen reacties, dat is helemaal geen probleem :). Succes!

      Reageer
  2. Jessica 3 jaargeleden

    Wat een goed en overzichtelijk artikel. Denk dat veel mensen er idd vragen over hebben dus goed dat je hier weer aandacht aan besteed. Ik denk dat het soort voeding ook van invloed is. Zo heb ik gemerkt dat het eten van meer koolhydraten bij mij beter werkt dan het eten van meer vet. Daar zijn de meningen ook over verdeeld en hangt ook zeker af van je uiteindelijke doel maar ook wel goed om over na te denken.

    Reageer
  3. Marvin 3 jaargeleden

    Leuk en informatief artikel, denk dat veel mensen hier zeker iets aan hebben. Helaas blijven veel van de fabels uit je lijstje erg hardnekkig. Zo hoor ik nog vaak dat mensen vet willen omzetten in spieren en trainen ze iedere dag, maar passen ze hun voeding niet aan op hun doel…

    Reageer
  4. Theodoortje 3 jaargeleden

    Hey, wat goed om dit te lezen!
    Dat over die citroen heb ik nooit toegepast, maar ik ken wel veel mensen die het geloven, dus het is fijn om te lezen hoe het nou zit.
    En die laatste ook trouwens, want daarvan dacht ik zelf dat dat inderdaad zo was. Goed om te weten dat je je tussendoortje dus ook bij je ontbijt zou kunnen nemen bijvoorbeeld (qua hoeveelheid eten bedoel ik dan dus). Ik moet wel zeggen dat ik ‘s middags altijd een tussendoortje eet, niet omdat ik denk dat het helpt mijn stofwisseling/vetverbranding actief te houden, maar omdat ik het anders niet red tot het avondeten… 🙂
    Fijn artikel!
    (Oh en een video met jouw ultieme tips voor vetverbranding kan zeker geen kwaad hoor!)

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Thanks! Ik neem inderdaad ‘s middags ook vaak een tussendoortje, de tijd tot het avondeten is mij ook te lang :).

      Reageer
  5. Jacobi 3 jaargeleden

    Een video zou idd leuk zijn ik wil zelf ook vet verliezen,

    Reageer
  6. Lianne 3 jaargeleden

    Fijn artikel! En ja een filmpje zou heel fijn zijn! Ik probeer op dit moment zelf mijn vetpercentage omlaag te krijgen. Wat extra tips zijn altijd welkom!!!

    Reageer
  7. Esther 3 jaargeleden

    Hoi Marloes,
    Super leuk artikel weer, vooral omdat ik wel je mening deel ????
    Jaaaaaa… Een video over vet verbranding is altijd goed natuurlijk. Een deel 2 van dit artikel….
    Groetjes Esther

    Reageer
  8. Lisa 3 jaargeleden

    Jij zegt bij de stelling: ‘elke twee uur iets eten je stofwisseling stimuleert’ het een fabel vind, maar is het ook daadwerkelijk een fabel?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Dat vind ik wel, dat is precies wat ik uitleg in het stukje én in het artikel waarnaar ik link.

      Reageer
      • Lisa 3 jaargeleden

        Oeps! Had die link over het hoofd gezien! Bedankt voor je reactie.

        Reageer
  9. Ellen 3 jaargeleden

    Ik ben wel zo iemand die elke ochtend citroensap met water drinkt. Niet omdat ik denk dat het mijn vet verbrand maar wel omdat gezegd wordt dat het je stofwisseling op gang helpt en je afvalstoffen beter doet afvoeren. Klopt dit wel?

    Goed artikel!

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Water in het algemeen is goed voor de stofwisseling en het afvoeren van stoffen. Niet specifiek ‘s ochtends 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: