noten
Feiten en fabels Voeding

Feit of Fabel: Vet heb je nodig!?

Door

 

Voor mijn gevoel is het al heel lang geleden dat ik een informatief artikel heb geschreven over voeding, waarin ik uitgebreid in ga op en bepaald onderwerp. Vandaag wil ik dat weer eens doen. Ik krijg vaak vragen over vet, bepaalde vetten zouden goed voor je zijn en andere juist niet. Of moet je vet juist helemaal vermijden als je gezond wilt leven?? Ik probeer je in dit artikel zo goed mogelijk uit te leggen hoe dat zit.

Heb je vet nodig?
Laat ik maar gelijk beginnen met het belangrijkste van dit artikel: Ja, je hebt vet nodig! Het is (net als koolhydraten) een brandstof voor je lichaam. Wat producten met koolhydraten echter niet bevatten, zijn de vitamines A, D, E en K. Deze zijn namelijk alleen in vet oplosbaar, je krijgt ze dus binnen met producten die rijk zijn aan goede vetten. Ook bevatten bepaalde vetrijke producten essentiële vetzuren (linolzuur en alfa-linoleenzuur), dit zijn vetzuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Ze helpen ons lichaam functioneren, spelen ene rol bij groei en verlagen de kans op hart- en vaatziekten.

Avocado2

Soorten vet
Er bestaan simpel gezegd twee soorten vetten, onverzadigde vetten en verzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn ongezond en onverzadigde vetten zijn gezond. (Ezelsbruggetje: Verzadigd = Verkeerd, Onverzadigd = Ok)

  • Verzadigde vetzuren komen bijvoorbeeld voor in chips, snacks, koek, vet vlees, volle melkproducten, volvette kaas en hard frituurvet. Het werkt negatief voor ons lichaam, doordat het bijvoorbeeld ons cholesterolgehalte verhoogt. Verzadigd vet uit bijvoorbeeld roomboter, volle melkproducten en kokos is mogelijk minder schadelijk dan altijd werd gedacht, maar hier zijn onderzoekers het nog niet over eens.
  • Onverzadigde vetzuren vind je in bijvoorbeeld noten, zaden, pinda’s, vis, avocado, olie, bak- en braadproducten en halvarine. Deze zijn goed voor je, omdat ze de nuttige stoffen bevatten die ik hierboven aangaf. Je hebt ze hierdoor nodig om te kunnen functioneren en bijvoorbeeld voor het gezond houden van huid, haar en nagels.

De meest ongezonde vorm van vet is transvet, dit komt voor in bijvoorbeeld koekjes en gefrituurde producten. Het ontstaat doordat vetten op een heel hoge temperatuur worden gebracht (bijvoorbeeld bij frituren).

1

Hoeveel vet heb je nodig? 
Bepaalde vetten zijn dus ontzettend goed voor het lichaam, we hebben er echter maar héél weinig van nodig.

  • Verzadigd vet heeft je lichaam helemaal niet nodig. Het advies van de Nederlandse overheid is om maximaal 10 energieprocent aan verzadigd vet binnen te krijgen per dag. Dit betekent dat maximaal 10% van onze dagelijkse calorieën uit verzadigd vet mag bestaan (maar natuurlijk liever minder). Voor iemand met een behoefte van 2000kcal betekent dat maximaal 200kcal aan verzadigd vet, wat overeenkomt met ongeveer 22 gram.
  • Onverzadigd vet hebben we dus wel hard nodig, maar niet zo veel! Hier zijn geen precieze adviezen voor qua hoeveelheid. De totale hoeveelheid vet in de voeding moet tussen de 20 en 40 energieprocent liggen (is 44-88 gram bij een voeding van 2000 kcal) volgens de Nederlandse voedingsnormen. Vrijwel iedereen komt daar ruimschoots aan!

Mijn advies zou zijn om zo min mogelijk koekjes en snacks te eten, maar dat is natuurlijk een inkoppertje. Verder is het goed om 1-2x per week vis te eten (waarvan 1x vette vis zoals paling, haring, zalm, makreel etc.) en regelmatig een klein handje noten te eten, of een halve avocado, of een boterham met pindakaas, of ontbijtgranen met zaden, of een eetlepel lijnzaad. Daarnaast is het verstandig om vloeibare bak- en braadproducten of olie te gebruiken bij het bereiden van de warme maaltijd, 1 eetlepel per persoon is daarbij ruim voldoende. Je kunt je boterhammen besmeren met dun boter naar keuze, maar ik kies er liever voor om mijn vetten uit producten hierboven te halen, dat vind ik namelijk lekkerder!

Recept Witvis met Rijst en Groenten

Let op: Gezonde vetten mogen dan goede stoffen bevatten, maar ze bevatten net zoveel calorieën als ongezonde vetten! 1 gram vet bevat meer dan twee keer zoveel calorieën als 1 gram koolhydraten of eiwit. Een eetlepel olijfolie bevat bijvoorbeeld ongeveer 90kcal, wat net zoveel is als een gemiddelde boterham met ham.

Mijn conclusie
Er zijn hele ongezonde vetten, maar ook hele gezonde! Van de ongezonde is het verstandig om zo min mogelijk te nemen. De gezonde vetten heb je nodig, maar in hele kleine mate! Alle soorten vet bevatten veel calorieën, je komt er dus makkelijk van aan.

Ik hoop dat dit artikel verhelderend is! Als jij ook een onderwerp hebt waarover je graag meer zou willen eten, dan kun je dat hieronder kwijt.

Groetjes, Marloes

Wat voor informatief artikel zou jij interessant vinden?

Bron foto bovenaan.

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (13)
  1. Mark 3 jaargeleden

    Hoi marloes zit in kokosolie ook zoveel calorieën ik las namelijk dat kokosolie veel beter is dan olijfolie is dit waar of een fabeltje?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Kokosolie is ook gewoon puur vet, dus evenveel calorieën. Het brandpunt van kokosolie ligt hoger dan van olijfolie, waardoor het minder snel omgezet wordt tot slecht transvet…dat dan weer wel :). Maar dat geldt dus alleen bij zeer hoge verhitting.

      Reageer
  2. Lies 3 jaargeleden

    Gezien je het over vetten hebt veronderstel ik dat je vette vis zoals zalm, makreel, haring, sardien etc bedoelt? Je spreekt namelijk over via in het algemeen en dit kan in combinatie met de afbeelding van pangasiusfilet verwarring geven

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Klopt, misschien inderdaad wat onduidelijk…ik ga het duidelijker maken.

      Reageer
  3. Vera 3 jaargeleden

    Fijn om weer eens een informatief artikel te lezen.
    Je zegt in het begin dat er simpel gezegd 2 soorten vet bestaan. Misschien Is een vervolgartikel wel interessant waar je het dieper uitlegt.
    Ben ook wel benieuwd naar andere voedingsstoffen. Of dat je de visie van verschillende onderzoekers naast elkaar zet en douw mening geeft.
    Dankjewel weer!

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Dan zou je uitkomen op meervoudig onverzadigde vetten en enkelvoudig onverzadigde vetten, hierover is nog weinig écht duidelijk en er zijn maar weinig strakke richtlijnen. Ik vind het lastig om over zulke dingen advies te geven…Maar houd het zeker in gedachten!

      Reageer
  4. fem 3 jaargeleden

    Vaak lees ik dat volle melk gezonder is dan halfvolle/magere. Is dit wel zo?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Hier is dus over te discussiëren…er zijn verschillende meningen over! Ik ga zelf liever voor halfvolle melk.

      Reageer
  5. S 3 jaargeleden

    Hi Marloes,

    Interessant artikel. Als scheikundige wil ik je toch echt op een klein dingetje corrigeren 🙂
    Transvet is een vorm van onverzadigd vet (onverzadigd vet is een vetzuur met dubbele bindingen in de keten, waarbij bij transvetten deze bindingen in de ‘trans’ positie zitten, vandaar de naam!).
    Het is dus geen vorm van verzadigd vet, zoals jij hierboven beweert.

    Groetjes!

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Je hebt helemaal gelijk!! Scheikunde was nog wel een van mijn sterkste vakken :). Ik ga het aanpassen, dank je wel voor je feedback.

      Reageer
  6. bente 3 jaargeleden

    bedankt!

    Reageer
  7. Helen 3 jaargeleden

    Hi Marloes,
    Jij adviseert gezonde vetten ook met mate te gebruiken. Wat is je mening over de nieuwe trend dat het vooral de koolhydraten zijn waar we dik en ongezond van worden. En dat je het beter vervangt door gezonde vetten en eiwitten?

    Reageer
  8. Nick 3 jaargeleden

    Hallo marlies
    Ja vetten hebben we inderdaad nodig en zeker in de winter maar het probleem is dat er veel vuil vetten gebruikt worden in al die supermarkt bereidingen
    Zelf koken en klaarmaken is nog het beste om de meeste vuiligheid uit ons eten te weren
    Vroeger aten de mensen vetten van dieren die op een normale manier gekweekt waren en dus goed eetbaar waren zonder tovoegingen (zonder overdreven farmaceutische bestanddelen in )

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: