Gezonde producten Voeding

Mijn Favoriete Gezonde Maaltijden van het Moment

Door

Favoriete gezonde maaltijden2

Het leek me leuk om eens een overzicht te geven van mijn favoriete maaltijden van het moment. Ik bespreek daarbij alle momenten van de dag en de dingen die ik de laatste tijd het meest eet op die tijdstippen. Mijn favoriete gerechten veranderen vaak langzaam. Als ik kijk naar mijn oude eetdagboeken, dan eet ik nu duidelijk anders. Dit is dus misschien leuk om zo heel af en toe te herhalen! Hieronder mijn favorieten recepten voor ontbijt, lunch, warme maaltijd en tussendoortjes.

Ik probeer per dag zo goed mogelijk te luisteren naar de behoefte van mijn lichaam. Soms houd ik mijn voeding bij in de app My Fitness Pal. Dit is meer omdat ik dat interessant vind, dan om mijn calorieën te checken. Omdat ik eet volgens mijn gevoel, eet ik op sommige dagen iets onder mijn behoefte. Op andere dagen zit ik er iets boven. Dat houdt mijn gewicht mooi in balans.

Ik merk verder dat ik me beter voel als ik niet teveel koolhydraten eet. Ik zorg er dus elke dag voor dat mijn voeding voldoende eiwit en vet bevat. Ik vertel daar in deze video meer over.

Wat momenteel mijn favoriete maaltijden zijn, lees je hieronder!

Magere kwark met banaan en pompoenpitten

Ontbijt
Je ziet het waarschijnlijk al in mijn vlogs, mijn ontbijtjes variëren het minst. Ik wissel momenteel vooral met twee favorieten:

  • 250ml magere kwark met een stuk fruit naar keuze. Daardoor doe ik dan 15-20g pompoenpitten. Soms ook nog wat kokoschips en vaak een beetje kaneel. In plaats van deze toppings kies ik ook wel eens voor eiwitrijke muesli.
  • Havermoutpap van 250ml halfvolle melk met 30g havermout, 1 stuk fruit (vaak banaan of appel), 1/2 scoop eiwitpoeder en een beetje kaneel. Het eiwitpoeder voeg ik toe omdat ik de hoeveelheid eiwit anders wat aan de lage kant zit voor mijn doelen van dit moment (bigger booty ;))

Er zijn periodes dat ik zeker ook andere ontbijtjes koos, maar ik moet eerlijk toegeven dat het momenteel vrijwel alleen deze twee varianten zijn.

Salade Garnalen en Kikkererwten

Lunch
Met de lunch en de warme maaltijd wissel ik veel meer af. Dit zijn tegenwoordig mijn go to lunchgerechten die ik het meeste maak.

  • Pannenkoekjes van 130ml vloeibaar eiwit, 35g havermout en 50ml melk. Ik beleg deze graag met hüttenkäse, kipfilet, avocado, pindakaas of kaas.
  • Dezelfde pannenkoekjes beleg ik ook graag met warm fruit en een schep kwark.
  • Een salade van sla en rauwkost. Vaak gebruik ik tomaat en komkommer, soms ook augurk, wortel, paprika of andere groenten die ik in huis heb. Dan voeg ik graag ongeveer 100g peulvruchten toe, mijn favorieten zijn linzen, kidneybonen en kikkererwten. Ook voeg ik 100g vlees of vis toe (favorieten zijn kip, tonijn, garnalen en zalm) OF ik kies voor een vleesvervanger en neem 40g kaas of noten. Om het een beetje smeuïg te maken kies ik vaak voor hummus, avocado, hüttenkäse, sweet chilisaus, appelazijn of balsamicocrème. Voorbeelden van mijn salades vind je hier, hier en hier.

Favoriete gezonde maaltijden

  • Ik kan vaak niet kiezen wat ik wil eten, omdat ik overal zin in heb. Ik neem in dat geval graag rijstwafels of crackers, omdat ik er daar meer van kan nemen. Ik beleg met alles waar ik zin in heb en eet er bijvoorbeeld een ei of wat nootjes bij. Ook voeg ik vaak rauwkost toe. Favoriete belegsoorten zijn hüttenkäse, avocado, pindakaas, kaas, filet americain, kipfilet, rosbief en hummus. Hier vind je een voorbeeld.
  • Een omelet van 3 eieren met heel veel groenten. Ik voeg hier graag 100 kipfilet, gerookte ham of tonijn aan toe. Ik gebruik ook wel eens kaas in plaats van vlees of vis, of ik doe van beiden een beetje. Soms maak ik een kleinere omelet, die ik op brood doe.
  • Ik eet zeker ook wel eens brood (favorieten zijn volkorenbrood, stevig speltbrood en roggebrood), maar ik combineer dit graag met producten die rijk zijn aan eiwit en goede vetten. Ik merk dat als ik alleen brood eet, ik snel weer trek heb. Ik voeg daarom aan mijn boterhammen heel rijkelijk vlees of vis toe en bijvoorbeeld hüttenkäse, hummus, avocado en/of pindakaas. Als frisse topping gebruik ik graag sla, tomaat, komkommer, augurk en olijven. Voorbeelden vind je hierhier en hier.

recept-rijst-met-kip-en-groenten-met-ketjap

Warme maaltijd
Bij de warme maaltijd varieer ik ook heel veel. Toch heb ik gerechten die ik keer op keer maak de afgelopen tijd.

  • Zilvervliesrijst met kip of runderreepjes, (roerbak)groenten en kruiden. Als sausje neem ik een klein beetje ketjap of sweet chilisaus. In plaats van rijst gebruik ik ook wel eens couscous, quinoa of mie. Ik neem ongeveer 150g (gare) rijst met 200g groenten en 150g vlees.
  • Een flink stuk (175g) vis met kruiden, bijvoorbeeld tilapia vind ik erg lekker. Daarbij een mengsel van heel veel (+-350g) groenten.
  • Wraps uit de oven. Ik neem dan 1 wrap gevuld met veel kip en groenten (eerst even bakken). Ik doe er een klein beetje geraspte kaas overheen en zet hem in de oven voor 10 minuten. Vaak doe ik er als ik ga eten nog een klein beetje chilisaus overheen #addict 😉

gezonde-pasta-met-garnalen

  • Pasta met tonijn of garnalen, als groenten zijn tomaat, paprika, rucola, ui en champignons mijn favoriet. Soms doe ik er nog een beetje tomatenpuree bij en lekker wat kruiden. Ik neem vaak 150g gare pasta, veel groenten en 150g tonijn of garnalen.
  • Ik eet een wrap ook graag als een pizza. Belegd met veel groenten, kip, peulvruchten en bijvoorbeeld een beetje hummus. Ook nu neem ik 1 wrap en beleg die heel rijkelijk.
  • Eerlijk is eerlijk, als ik samen met Sven eet, kiezen we ook super graag voor andijviestamppot. Hij wil het graag gewoon met spekjes en rookworst. Niet zo gezond, maar ik vind het ook super lekker als afwisseling! Ik maak het voor mezelf iets gezonder door er mega veel andijvie door te stampen. Ik neem een kleinere portie dan Sven en kies ervoor om een piepklein stukje (+- 30-40g) rookworst te nemen. Er zitten immers ook al (vette) spekjes door de stamppot. Oh en ik eet het zonder jus :).

Calorieen tussendoortjes1

Tussendoortjes
Ik eet niet altijd een tussendoortje, alleen als ik daar echt zin in heb of als ik flink trek heb. Mijn favorieten verschillen van hele kleine snacks, tot best grote tussendoortjes die meer een kleine maaltijd zijn.

  • Een stuk fruit
  • Flink wat rauwkost (komkommer, tomaat, augurk of wortel), soms met hummus als dip of een beetje sweet chilisaus.
  • 1-2 gekookte eitjes
  • 2 rijstwafels met beleg, bijvoorbeeld kipfilet, hüttenkäse, avocado of pindakaas
  • Een kopje cup a soup
  • Magere kwark met fruit
  • Optimel Griekse stijl koffie met wat kokoschips of nootjes
  • Na het sporten maak ik vaak een fluffy shake van 1 scoop eiwitpoeder met 150g diepvriesfruit en 150ml melk. Je hebt dat vast al eens gezien in mijn vlog.
  • Appel uit de magnetron met een beetje kaneel
  • Een smartbar, al heb ik die nu al een tijdje niet in huis

Ik schreef laatst al een artikel over mijn tussendoortjes, waarin ik ook de hoeveelheid calorieën liet zien.

Dit zijn dus de gerechten die ik de laatste tijd heel vaak eet. Dat betekent natuurlijk niet dat ik nooit iets anders kies, maar dat snap je waarschijnlijk wel. Ik hoop dat ik je weer wat inspiratie heb gegeven!

Groetjes, Marloes

Wat is voor jou het gerecht dat je het meeste maakt?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Sanne 2 jaargeleden

    Dit geeft me weer veel inspiratie? Ik had een vraagje: Hoe maak je je havermoutpap-ontbijt eiwitrijker zonder eiwitpoeder (dat heb ik namelijk niet in huis)? Groetjes!

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Dat is heel lastig. Je kunt als het klaar is een paar lepels kwark erop doen. Ook kun je noten toevoegen, maar dat levert ook veel extra vet en calorieën. Je hebt ook eiwitrijke muesli of sojaknabbels die je zou kunnen toevoegen, maar waarschijnlijk moet je die ook apart aanschaffen.

      Reageer
  2. Nicolien 2 jaargeleden

    Hallo Marloes, ik heb sinds gisteren jouw site ontdekt en alles spreekt mij enorm aan.
    Ik ben erg blij met jouw favorieten.
    Mijn favoriet is toch wel roerbak groente met kip of vis.
    Ik hoop heel veel inspiratie bpvan jouw site te krijgen!

    Groetjes Nicolien

    Reageer
  3. Kimberley 2 jaargeleden

    Kokoschips? Wat is dat en waar te koop?
    Ik gebruik zelf kokosslices (Holland & Barrett). Is dat ook een verantwoorde keus?

    Interessant artikel.

    Reageer
  4. Nani Lopes 2 jaargeleden

    Hoi maloes,
    Ik kijk sinds 3weken naar je yotub .ik vind ontzettend leuk. Want ik iemand die altijd gezond eten & 3a 4 x per week sport! Maar ik vindt fijn om na te kijken de tips !!
    En dat gebruik ik zeker! Top

    Reageer
  5. Marloes 2 jaargeleden

    Goedendag Marloes, jou eiwit pannekoek met havermoet spreekt mij erg aan. Alleen ze mislukken bij mij. Kan je een how to geven hoe deze goed te maken?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: