Feiten en fabels Voeding

Elke dag hetzelfde ontbijt, is dat slecht?

Door

Zoals jullie weten, behandel ik graag vragen van jullie! Laatst vroeg er weer eens iemand aan me: is elke dag hetzelfde ontbijt eten slecht? Deze vraag krijg ik vaker, dus tijd voor opheldering!

Het advies

We kennen denk ik allemaal wel het advies om gevarieerd te eten. Dit is belangrijk voor het binnen krijgen van alle verschillende voedingsstoffen. Het is dan ook iets wat je vaak te horen krijgt. Logisch! Want in verschillende producten zitten verschillende vitamines, mineralen en andere nuttige voedingsstoffen.

Wat is genoeg variatie?

De vraag is dan, wanneer is jouw eetpatroon gevarieerd? Want variëren is natuurlijk een heel ruim begrip. Als ik de ene dag alleen maar appels zou eten en de andere dag alleen maar bananen, dan eet ik ook gevarieerd. Ik merk dat veel mensen hierdoor een beetje in de stress schieten. Wanneer is het genoeg variatie?

Helaas is het antwoord hierop lastig te geven. Sowieso vind ik het belangrijk om uit alle productgroepen iets binnen te krijgen. Groenten, fruit, volkoren graanproducten, melk(vervangers), vlees(vervangers), goede vetten en vocht. Daarnaast is het verstandig om verschillende soorten te gebruiken binnen 1 productgroep. Kies uit de groep van fruit niet altijd alleen maar een appel, maar neem ook eens iets anders. Of neem niet altijd aardappel bij je warme maaltijd, maar ook eens volkoren pasta, zilvervliesrijst, quinoa of bulgur.

Als je dit opvolgt, dan ben je al een heel eind!

Toast met ei en avocado

Is elke dag hetzelfde ontbijt slecht?

Dan komen we aan bij de vraag van dit artikel: is elke dag hetzelfde ontbijt eten slecht? Nee! Wat mij betreft niet. Je hebt namelijk nog een hele dag om variatie binnen te krijgen. Misschien vind jij het heerlijk om standaard te ontbijten met twee volkoren boterhammen met pindakaas…prima!

Heel veel mensen zijn nu eenmaal niet zo creatief in de ochtend, en daar is helemaal niets mis mee.

Mijn advies voor jou

Eet jij elke ochtend exact hetzelfde? Maak je daar vooral niet te druk om. Het is wat mij betreft wel goed om je er bewust van te zijn, zodat je de rest van de dag iets meer kan opletten dat je varieert in de producten die je binnen krijgt. Stel je ontbijt elke ochtend met die twee boterhammen met pindakaas, neem ze dan niet ook nog eens dagelijks als lunch en als tussendoortje. Dan wordt het namelijk wel een beetje eenzijdig. Overigens is dat ook niet erg om af en toe te doen hoor ;).

Ook kun je eens proberen binnen jouw vaststaande ontbijtje te wisselen. Neem bijvoorbeeld eens ander broodbeleg dan pindakaas, of crackers in plaats van boterhammen, of misschien wel roggebrood. Of in mijn geval als je kwark met fruit eet, doe eens ander fruit in je kwark of gebruik andere ontbijtgranen of noten als topping.

Zo kun je toch nog aan voldoende variatie komen!

Kortom, wat ‘voldoende variatie’ is, is lastig te zeggen. Maak je vooral niet te druk, doe wat je kunt. ♥

Groetjes, Marloes

Eet jij elke dag hetzelfde ontbijt? Wat eet je dan?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (13)
  1. Linda 8 maandengeleden

    Elke ochtend kwark met verschillende soorten fruit en ontbijtgranen. Genoeg variatie wat mij betreft.

    Reageer
  2. Kim 8 maandengeleden

    Ik zie bij veel adviezen kwark of yoghurt met note/granen en fruit als gezond tussendoortje.

    Heb je ook tip voor een alternatief? Ik houd echt niet van fris en koud zoals kwark, helemaal niet op de avond. Ik ben dan eerder geneigd nog een groenteschijf te pakken of een boterham met chocopasta (blueband) hoewel dat natuurlijk ook niet echt gezond is

    Reageer
    • Francine 8 maandengeleden

      Ik eet heel gevarieerde ontbijtjes. Vandaag eens pindakaashaverkoekjes met cacaonibs erin en een klein schaaltje kwark erbij. Ook vaak kwark met fruit, granola en pindakaas. Cottage cheese pancakes … En nog meer andere dingen. O! En de laatste tijd weer een paar keer de pompoen mugcake gemaakt die je ongeveer een jaar geleden online hebt gezet! Heerlijk in dit seizoen!

      Reageer
    • Marloes 8 maandengeleden

      Ik heb een tijdje terug een video geplaatst met daarin 44 gezonde tussendoortjes 🙂

      Reageer
  3. Daisy 8 maandengeleden

    Ik eet eigenlijk altijd magere yoghurt met mymuesli. Verschilt wel met welke ik open heb. Nu is dat de strawberry Lime, maar heb nog blueberry, wheyprotein en appel cinnamon in de kast liggen. Nomnom!

    Reageer
  4. Ingrid 8 maandengeleden

    Waarom is het oké om elke dag kwark te eten, maar is het niet oké om elke dag aardappels te eten? Met aardappels kun je dan toch ook nog voldoende variëren: diverse groenten en vlees(vervangers)?

    Reageer
    • Fleur 8 maandengeleden

      Misschien omdat je avondeten (vaak) de grootste maaltijd van je dag is, en je daar dus vaak de grootste hoeveelheid koolhydraten binnenkrijgt. Misschien dat het daarom goed is om die koolhydraten telkens uit iets anders te halen? Weet ik niet zeker hoor!

      Reageer
    • Romy 8 maandengeleden

      Elke soort graan heeft andere mineralen en eigenschappen en bevat bovendien meer vezels dan aardappelen

      Reageer
  5. Tamara 8 maandengeleden

    Gelukkig! Want ik kan niet meer zonder mijn havermout. Ik doe er dan de ene keer chiazaad door, en de andere keer gemalen lijnzaad, dat is ook variatie toch? 🙂

    Reageer
  6. Lois 8 maandengeleden

    Ik wissel tussen mijn 2 favoriete ontbijtjes 1 soyayoghurt met meusli en fruit naar keuze en andere is zn muffin uit de magneteon met havermoet. Allebei met een flinke lepel lijnzaad en chiazaad.

    Wil je misschien een keer een recept delen hoe je zelf gezonde meusli kan maken?🤗

    Reageer
    • Anne 8 maandengeleden

      Hey Lois, daar heeft ze al een recept van geplaatst:) die is wel al heel oud hahaha iets van 2013 ofzo. Maar je kan gezonde muesli maken van havermout met appelstroop of honing en dan even bakken in de oven! Groetjes, Anne:)

      Reageer
  7. Marjolijn 8 maandengeleden

    Hoi, ik eet elke ochtend haver (hele korrels) met champignons, spinazie, gember en miso. Ik wissel de haver af met bruine rijst. Soms met een gekookt ei erop of tempel voor de eiwitten. Hartig ontbijtje/lunch, maar heel lekker!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: