Afvallen Gezonde producten Voeding Voedingstips

Een Gezonde Voorraadkast – Mijn tips!

Door

Koelkast

Ik hoor heel vaak van mijn cliënten dat ze het lastig vinden om in te spelen op onverwachte gebeurtenissen. Het komt bij veel mensen regelmatig voor dat de dag veel drukker is dan ze vooraf verwachtten, waardoor boodschappen doen er bij in schiet. Eenmaal thuis gekomen zit je dan met een probleem, wat ga je eten? Vaak is de oplossing om even snel iets te bestellen, wat natuurlijk niet zo gezond is. Ik vertel je in dit artikel hoe je dit soort dingen kunt voorkomen!

Natuurlijk is af en toe een maaltijden afhalen of bestellen ontzettend lekker. Ik zeg dan ook echt niet dat je dit nooit moet doen. Dit artikel is echt bedoeld voor die momenten dat je eigenlijk gezond zou willen eten, maar door tijdsgebrek geen boodschappen meer kunt doen.

Je hebt lang niet altijd invloed op dingen die gebeuren tijdens je dagelijkse bezigheden. Voor je het weet is het te laat om nog boodschappen te kunnen doen. Daarom vind ik het belangrijk dat ik altijd iets in huis heb voor een gezonde maaltijd. Omdat je dit niet van tevoren weet, is het belangrijk dat producten lang houdbaar zijn. Het zou namelijk zonde zijn als je de helft moet weggooien.

Hieronder mijn tips voor dingen die je in huis kunt halen, zodat je altijd een gezonde maaltijd op tafel kunt zetten!

Zorg ervoor dat je van de volgende categorieën in elk geval 1 ding in huis hebt. Per categorie geef ik voorbeelden van producten die lang houdbaar zijn.

Koolhydraten

Koolhydraatrijke producten
Dit is eigenlijk de meest makkelijke categorie, omdat vrijwel alles lang houdbaar is. Zorg dat je minimaal één van de volgende dingen in je voorraadkast hebt staan:

  • (Volkoren) pasta
  • (Zilvervlies)rijst
  • Couscous
  • Quinoa
  • Aardappel
  • Wraps (iets minder lang houdbaar)

Doperwt sperzieboon

Groenten
Groenten lijken lastiger, deze zijn namelijk veel minder lang houdbaar. Ook daar zijn oplossingen voor:

  • Haal diepvriesgroenten! Controleer wel even of er écht alleen maar groenten in de verpakking zitten, of ook andere toevoegingen. Bij één groentesoort in een verpakking is dit vrijwel nooit het geval, maar aan groentemixen is soms vet en/of suiker toegevoegd.
  • Vries zelf groenten in. Bijvoorbeeld een zak roerbakgroenten of een bakje peultjes.
  • Eventueel groenten uit blik. Deze bevatten evenveel vitamines, mineralen en voedingsvezels. Een nadeel is dat ze veel zout bevatten en dat je er nauwelijks op hoeft te kauwen. Hierdoor houd je minder lang een verzadigd gevoel.

Diepvriesgroenten zijn trouwens niet alleen lang houdbaar, maar ook nog eens super snel klaar! Gewone sperziebonen moet je een aantal minuten koken, maar diepvriessperziebonen zijn na 3 minuten wokken al beetgaar!

Eiwitten

Vlees, vis of vleesvervangers
Natuurlijk wil je ook je eiwitten binnen krijgen. Hier een aantal ideeën voor producten die lang houdbaar zijn.

  • Vis uit blik
  • Noten
  • Ei
  • Kaas
  • Gerookte zalm
  • Hamblokjes in vacuüm
  • Peulvruchten in blik of uit de diepvries
  • Vries zelf vlees naar keuze in. Haal het wel op tijd uit de vriezer, zodat het kan ontdooien
  • Alle vissoorten uit de diepvries, let er wel op dat ze geen toegevoegd sausje bevatten.
  • Garnalen of mosselen uit de diepvries
  • Broodbeleg als kipfilet, gerookte ham of rosbief kun je ook prima door je maaltijd doen! Als je het niet gebruikt bij de avondmaaltijd, kun je het de volgende dagen op brood doen.

Collage smaakmakers

Smaakmakers
Als je alleen de bovenstaande producten hebt, dan wordt je maaltijd misschien een beetje saai. Met de volgende lang houdbare smaakmakers, kun je jouw gerechten een beetje pit geven.

  • Ui
  • Knoflook(poeder)
  • Peper, zout en andere kruiden en specerijen naar keuze
  • Sambal
  • Ketjap, sweet chilisaus, oestersaus of woksauzen. Voeg hiervan maximaal een eetlepel per persoon toe.
  • Een pakje gepureerde tomaten, perfect om zelf een pastasaus van te maken

Natuurlijk hoef je niet alles in huis te halen, maar zoals ik al zei is minimaal één product van elke categorie voldoende! Zo voorkom je dat je voor onverwachte verrassingen komt te staan en kun je altijd een healthy meal in elkaar flansen.

Ik hoop dat ik je op een idee heb gebracht :).

Groetjes, Marloes

Wat heb jij altijd in huis voor ‘noodgevallen’? Of wordt je vaak verrast?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Agnes 7 jaargeleden

    Whaha ik denk dat ik wel minimaal 2 weken vooruit kan zonder boodschappen doen, mogelijk zelfs wel 3. Ook onverwacht kun je altijd mee eten dan pas ik het menu gewoon aan en hebben we gewoon meer soorten op tafel staan. Dat vind ik leuk juist.
    Ik moet alleen soms bewust mijn voorraad opeten omdat sommige dingen over de datum gaan.

    Reageer
  2. Mar 7 jaargeleden

    Wauw ik reageer eigenlijk nooit maar super tips! Precies het punt waar ik nog veel op kan ‘behalen’ nu grijp ik vaak naar een simpele koude maaltijd (crackers met beleg) maar juist een warme (volume) maaltijd geeft vaak zoveel meer voldoening. Dank voor het delen van je tips!

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Heel graag gedaan! Jij dank je wel voor je leuke reactie 🙂

      Reageer
    • Stephanie 7 jaargeleden

      Dit had mijn reactie kunnen zijn! Bedankt voor de tips inderdaad 🙂

      Reageer
  3. Lisanne 7 jaargeleden

    Hey!
    ik ondek net je blog!
    ik ben steeds opzoek naar een goede health blog in het nederlands want qua eten is dat toch heel anders dan amerikaans enzo..
    Ik ben heel benieuwd naar wat je nog meer post, ik zal je volgen op yourube 🙂
    Dit is al een heel handig artikel want ik heb inderdaad vaak moeite met wat ik weer moet eten als ik thuis kom en geen zin heb in lang eten maken haha

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Super bedankt voor je lieve reactie Lisanne, welkom op mijn site! Leuk dat je me gaat volgen op YouTube.

      Reageer
  4. […] vita vind ik zelf een hele inspirerende blog, dit artikel over een gezonde voorraadkast vond ik ook super […]

    Reageer
  5. Alia 7 jaargeleden

    Het is niet het meest gezond, maar ik heb ook voor van die luie weekenden vaak vissticks in huis. Nu ook vaak de volkoren variant en ik bereid ze in de oven. Ook vind ik zuurkool handig om in huis te hebben en soep is ook iets waar ik vaak op teruggrijp. Soep is ook ideaal om van restjes groente af te komen.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.