Feiten en fabels Voeding

E-nummers, wat houden ze in?

Door

 

zoete trek na het eten

Door Daniella- Afgelopen zaterdag hebben we een nieuwe challenge gelanceerd,eet zo ‘Clean’ mogelijk de aankomende week! Deze kun je hier teruglezen. Daarbij is dit artikel de goede aanvulling. Wat wordt nou bedoeld met ‘Clean’ eten? hiermee wordt bedoeld onbewerkte producten gebruiken en zonder E-nummers. Maar wat houden E-nummers nou eigenlijk in? Ze hebben een ontzettend slechte naam, maar is dit wel terecht? In dit artikel geef ik mijn mening over E-nummers en ik vertel je waarop je kunt letten.

De term ‘E-nummer’
Verschillende producten krijgen in de voedingsmiddelenindustrie een E-nummer toegewezen tijdens de productie. Deze zijn in te delen in een aantal categorieën, bijvoorbeeld kleurstoffen, smaakversterkers en conserveringsmiddelen. Voedingsmiddelen zouden door toevoeging van E-nummers verbeteren en/of langer houdbaar zijn. De EFSA (Europese Autoriteit voor Voedingsmiddelen) controleert alle E-nummers die worden toegevoegd aan producten en kijkt of ze veilig zijn. Een toevoeging krijgt pas een E-nummer als het wordt goedgekeurd door de EFSA. De instantie kijkt daarbij naar de veiligheid van de stof bij een aannemelijke hoeveelheid die een gemiddeld persoon dagelijks zou kunnen innemen.

Waarom worden E-nummers toegevoegd
Tijdens het proces van het bewerken van verschillende voedingsmiddelen, bestaat er de mogelijkheid dat bepaalde producten kleur, geur en/of smaak verliezen. E-nummers worden dan ook vooral toegevoegd om een kleur te geven, de smaak te verbeteren of de producten langer houdbaar te maken. Vooral de smaakversterkende E-nummers zorgen ervoor dat we meer van een bepaald product willen eten, dit komt fabrikanten natuurlijk goed uit!

Hoe worden E-nummers verkregen?
Stoffen met een E-nummer kunnen van nature voorkomen in dierlijke of plantaardige producten, of ze worden gemaakt in de fabriek. ‘Natuurindentieke’ stoffen worden verkregen uit natuurlijke producten en toegevoegd aan voedingsmiddelen tijdens het productieproces. ‘Synthetische’ stoffen zijn stoffen die worden gemaakt in een laboratorium, het is voor de producent soms goedkoper om een stof na te maken, bovendien heeft hij op die manier de garantie dat hij een stof altijd opnieuw kan verkrijgen, het raakt nooit op. Deze stoffen zijn altijd gecontroleerd en veilig bevonden! Hieronder zie je een foto met natuurlijke producten die een E-nummer hebben.

Bronnen-van-E-Nummers1

Op welke E-nummers moet ik letten?
E-nummers worden vaak weergegeven onder drie verschillende kleuren, groen/geel of rood. De rode E-nummers zouden schadelijk kunnen zijn wanneer je hiervan meer binnen krijgt dan normaal (dan spreek ik over hele grote hoeveelheden). De gele E-nummers zouden eventueel een risico kunnen vormen of een bijwerking kunnen geven, maar ook dit weer in hele grote hoeveelheden. De groene E-nummers kunnen zonder risico of schade worden genuttigd. Vooral de E-nummers in de categorie E-600 kunnen het beste zoveel mogelijk vermeden worden!

Omdat er 360 verschillende E-nummers zijn, is het moeilijk om op de website een goed overzicht te kunnen geven. Daar bestaan echter al veel tools voor! Ben je geïnteresseerd in de verschillende E-nummers in een kleurenoverzicht dan verwijs ik je naar de apps ‘E nummer vrij’ (android), ‘Etikettenwijzer’ (IPhone) of ‘E-nummers’ (IPhone). Ook zijn er verschillende boekjes te koop die je kunnen helpen informeren wanneer je eventueel boodschappen aan het doen bent, zoals het boekje ‘Wat zit er in uw eten?’ (klik hier naar bol.com) of ‘Koken zonder E-nummers’ (klik hier).

Conclusie
E-nummers zijn over het algemeen niet schadelijk, ze worden uitgebreid getest door de EFSA en worden door de Europese Unie als veilig beschouwd. Er zijn personen die aangeven dat E-nummers ontzettend schadelijk zijn, dan wordt er gesproken over de pure stof van het E-nummer. De hoeveelheid van het E-nummer dat toegevoegd aan het product, is duizend maal minder dan de pure stof en daardoor absoluut niet schadelijk.
Personen met bepaalde aandoeningen zoals PKU en sulfietallergie mogen bijvoorbeeld geen Sulfiet (E220 en E228) en Aspartaam (E951 en E962), omdat zij het stofje ‘Fenylalanine’ niet kunnen verteren. Ook zijn er ‘normale’ mensen die heftig reageren op bepaalde E-nummers! Dan kun je ze beter vermijden.

Toch kan het naar mijn mening goed zijn om bepaalde E-nummers zoveel mogelijk te vermijden. Zeker smaakmakers zorgen ervoor dat je onbewust meer gaat eten. Bovendien worden E-nummers vaak toegevoegd aan zakjes, pakjes en andere kant en klare producten. In deze producten zit vaak tevens veel suiker, zout en verzadigd vet. Door minder E-nummers te gebruiken, eet je dus automatisch meer natuurlijke producten en weet je precies wat je binnen krijgt!

Helemaal vermijden is volgens ons dus niet nodig, zeker omdat hele gezonde producten soms ook een E-nummer hebben. Af en toe een beetje van ‘slechte’ E-nummers binnen krijgen kan echt geen kwaad. Maar ik denk dat je vrijwel automatisch gezonder eet als je een beetje oplet wat er in je voeding zit.

Ik hoop dat je het een leerzaam artikel vond, als je nog vragen hebt dan kun je die hieronder stellen.

Groetjes, Daniëlla

Let jij op E-nummers die je binnen krijgt?

Bron foto

Bronnen literatuur:
VoedingscentrumEFSAConsumentenbond

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Hester 5 jaargeleden

    Ik heb specifiek niet heel veel tegen e-nummers hoewel ik wel slecht reageer op sommige zoetstoffen. Toch probeer ik in het algemeen weinig producten te eten met e-nummers omdat er zo veel andere dingen zoals suikers aan toegevoegd zitten en ik liever puur eet. Ook het idee van allemaal chemische stofjes eten staat me een beetje tegen.

    Reageer
    • Daniella van Dijk 5 jaargeleden

      Helemaal gelijk Hester! Je kunt het beste je eten klaarmaken zonder pakjes etc dan weet je tenminste wat je binnen krijgt;)

      Reageer
  2. Marion 5 jaargeleden

    Wel een interessant artikel maar in de praktijk let ik er eigenlijk nooit op.
    Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes te koken, maar soms lukt dat niet of vinden we het gerecht/sausje gewoon heel erg lekker en dan gebruik ik het zonder schuldgevoel. Zolang het niet dagelijks is, kan het mijns inziens geen kwaad.

    Er blijken zelfs hele gewone/onschuldige ingrediënten een E-nummer te hebben (wortels, paprika, citrusfruit) en dan zou ik het product laten staan omdat er E-nummers in zitten, terwijl dat misschien wel de onschuldige ingrediënten zijn.

    Reageer
    • Daniella van Dijk 5 jaargeleden

      Dat klopt Marion! Op de afbeelding staan ook natuurlijke e-nummers die gebruikt worden. E-nummers kunnen over het algemeen geen kwaad en zijn goed getest. Af en toe kan echt geen kwaad;)

      Reageer
  3. Josanne 5 jaargeleden

    Fijn artikel!

    Reageer
    • Daniella van Dijk 5 jaargeleden

      Dankje Josanne!:)

      Reageer
  4. wendy 5 jaargeleden

    Goed artikel heel verhelderd

    Reageer
  5. Lotte 4 jaargeleden

    Wij proberen zoveel mogelijk zonder (rode) e-nummers te eten. Je eet zonder e-nummers veel gezonder, zoals hierboven al genoemd, omdat je veel meer verse producten eet.

    In een pakje kerriesaus zit bijvoorbeeld al veel zout maar ook smaakstoffen waardoor je meer trek krijgt en meer gaat eten. Vervolgens wordt vers eten als minder lekker beschouwd omdat je gewend (verslaafd) bent geraakt aan de smaakstoffen. Het leuke is om te ontdekken dat je sausjes heel gemakkelijk zelf maakt met kruiden, beetje bloem en water of melk. Net zo lekker en zonder rotzooi!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: