Afvallen Voeding

De schijf van vijf, wat kun je ermee?

Door

Schijf_van_Vijf

Wie kent hem niet, de oude vertrouwde schijf van vijf van het voedingscentrum. Het voedingscentrum wordt gefinancierd vanuit de overheid, om precies te zijn door het ministerie van Economische zaken en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ze informeren de Nederlandse bevolking over gezonde voeding en gezond leven en gebruiken daarbij onder andere de ‘Schijf van vijf’. Ik vertel je wat ik vind van deze schijf en of ik hem wel of niet gebruik

De Schijf van vijf
Volgens het voedingscentrum is de schijf van vijf ‘een hulpmiddel dat in één oogopslag laat zien hoe je gezond kunt eten’. De schijf van vijf bestaat uit vijf (hoe verrassend!) vakken. In de vakken staan de verschillende producten die je elke dag zou moeten eten. De grootte van het vak geeft aan hoeveel je van dat product zou moeten eten. Het vak van groenten en fruit is bijvoorbeeld groter dan het vak van vlees, vis en vleesvervangers.

In de oude schijf van vijf staan ook nog 5 regels die je moet hanteren om gezond te leven, inmiddels is er een nieuwe schijf ontwikkeld waarin die regels zijn verdwenen:

NIeuwe schijf

Hoeveelheden
Naast de schijf, geeft het voedingscentrum ook een meer specifiek advies als het gaat om de hoeveelheden die jij zou moeten eten op een dag. Je kunt namelijk op de website je geslacht en je leeftijd invoeren, dan krijg je een overzicht van de hoeveelheid die jij van elke productgroep zou moeten eten. Als ik mijn gegevens invoer, een vrouw van 27 jaar, krijg ik het volgende advies:

Hoeveelheden

Wil de voor jou aangepaste hoeveelheid weten? Klik dan hier en vul jouw gegevens in.

Mijn mening
De schijf van vijf is naar mijn idee een goed uitgangspunt voor een goede voeding, maar ik raad je absoluut niet aan om hem blind te volgen. Het advies voor mij is bijvoorbeeld om 6 boterhammen per dag te eten. Ik houd helemaal niet zo van brood en ik wissel veel liever af met andere producten! Ik neem bijvoorbeeld vaak +- 70g havermout of muesli als ontbijt, dit staat gelijk aan ongeveer 2 boterhammen. Bij de lunch eet ik, als ik brood eet, vaak 2 boterhammen en een plak roggebrood. Dit staat ongeveer gelijk aan 3 boterhammen. Tussendoor eet ik meestal fruit. Soms neem ik ‘s avonds nog een beetje muesli, wat gelijk staat aan 1 boterham. Dan kom ik dus inderdaad op 6 ‘boterhammen’, maar dat is alleen op dagen dat ik sport. Als ik niet sport, heb ik aan 5 boterhammen of vergelijkbare producten meer dan voldoende! Ik weet dat omdat ik me er goed bij voel, mijn gewicht blijft stabiel en ik heb superveel energie. Je weet dat je te veel eet als je aankomt en je eet te weinig als je afvalt! Als je doel is om af te vallen, dan is dat natuurlijk prima. Val je echter ongewenst af, ga dan wat meer eten.

De hoeveelheid die het voedingscentrum aangeeft, is dus duidelijk een gemiddelde! Probeer erachter te komen wat voor jou een juiste hoeveelheid is, door goed te luisteren naar je lichaam. Daarnaast hoef je uiteraard niet alleen brood te eten, als de schijf van vijf dit aangeeft. Je kunt boterhammen ook vervangen door andere producten. Ik geef je hieronder een lijstje van gezonde alternatieven voor brood en de hoeveelheden die je ongeveer kunt aanhouden.

Broodvervanger

Ook vlees kun je prima vervangen door andere producten, ik schreef hier al over in dit artikel. Hier zijn ook de juiste hoeveelheden te vinden.

Ik vind echter zelfs dat je niet altijd brood hoeft te vervangen door een vergelijkbaar product. Ik eet heel vaak iets anders als lunch, bijvoorbeeld de inmiddels welbekende pannenkoekjes van ei en banaan, een salade of een maaltijdsoep. Op deze manier kom ik lang niet aan de aanbevolen hoeveelheid brood, maar ik krijg volgens de aanbeveling meer groenten en vlees(vervangers) binnen. Ik schijf dus wat met de vakken, naar mijn mening is dat geen probleem!

Ik eet heel regelmatig meer dan 200 gram groenten op een dag. Dit is natuurlijk helemaal geen probleem! Groenten bevatten veel nuttige voedingsstoffen, maar weinig calorieën. Ik eet ook vaak 3 stuks fruit op een dag. Daarentegen reserveert het voedingcentrum dagelijks ongeveer 200-300 calorieën voor extra producten als frisdrank, sausjes, snoep, koek etc. Dit gebruik ik heel vaak helemaal niet. Ik neem dan liever wat extra fruit, groenten of bijvoorbeeld een gekookt eitje.

Ik zie in mijn praktijk heel vaak dat de behoefte van personen lager ligt dan de aanbeveling van het voedingscentrum, ik zie ook heel vaak dat bepaalde personen juist beter iets meer kunnen eten, om snoepen te voorkomen!

Mijn advies
Gebruik de schijf van vijf gerust als leidraad voor de hoeveelheden die je eet op een dag, maar durf er vanaf te wijken! Luister naar je lichaam, in plaats van naar een aanbeveling voor de ‘gemiddeld’ persoon. Schuif wat met de vakken als je dat fijn vindt. Wil je graag wat minder brood eten, kies dan gerust voor vergelijkbare producten, of neem zelfs een product uit een ander vak.

Veel succes met het vinden van jouw balans!

Groetjes, Marloes

Eet jij meer of minder dan de aanbeveling van het voedingscentrum?

Welke vakken zijn bij jou anders?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Zizi 6 jaargeleden

    Ik heb jullie onlangs gevonden op Youtube en ik ben super blij dat jullie ook een website hebben! Bedankt voor alles!!

    Liefs,
    Zizi

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: