Afvallen Feiten en fabels Voeding

Chiazaden, superfood!?

Door

2

Naast de goji bessen van laatst, zijn ook chiazaden tegenwoordig enorm populair onder de gezondheidsfreaks. Ze verschijnen steeds meer in de bladen en op internet. Er worden veel goede eigenschappen aan deze zaadjes gekoppeld. Tijd om ze eens onder de loep te nemen, zijn chiazaden echt zo geweldig als veel bronnen beweren?

Eerst even een disclaimer. Ik schrijf in dit stuk over mijn mening, ervaring en mijn bevindingen na het doorspitten van literatuur. Verschillende professionals zullen verschillende ideeën hebben. Mijn doel is om jullie meer informatie te geven over dit product.

Wat zijn chiazaden?
Chiazaden zijn zaden van de chiaplant (wie had dat gedacht!) die oorspronkelijk in Zuid-Amerika groeit. Oude volken in dit gebied eten de zaden al duizenden jaren. De zaadjes zijn donkergrijs-bruin tot zwart en zijn heel klein, iets kleiner dan sesamzaad.

Hoe eet je chiazaden?
De meest voorkomende manier om chiazaden te eten is in de yoghurt of kwark. Daarnaast kun je het toevoegen aan sappen of smoothies, door beslag van bijvoorbeeld pannenkoeken mengen, je kunt er mee wokken of je kunt ze over je salade strooien. Sommige mensen maken er zelfs gelei van, door de zaden in water te weken.

Voedingsstoffen
De zaden bevatten net als vrijwel alle noten en zaden veel onverzadigde vetten en daardoor relatief veel energie (calorieën). Chiazaden zijn vooral rijk aan omega-3 vetzuren. Daarnaast bevatten ze veel eiwit, voedingsvezels, calcium, magnesium en ijzer. Naast al deze goodies, bevatten de zaden veel antioxidanten. Deze laatste helpen je lichaam om schadelijke vrije radicalen te verwijderen.

Gezondheidsclaims
Chiazaden zouden de werking van je hersenen verbeteren, je bloeddruk verlagen, helpen je bloedsuiker laag te houden, je cholesterol verlagen, je weerstand verhogen, de kans op hart- en vaatziekten verminderen, veroudering tegengaan, obstipatieklachten verminderen en er zijn zelfs bronnen die beweren dat het de kans op kanker vermindert. Ook las ik ergens dat de zaden je zouden helpen bij het afvallen! Als je dit leest zou je toch spontaan een lepel naar binnen willen werken!

1

Negatieve effecten
Net als bij de goji bessen, heb ik ook gezocht naar eventuele bijwerkingen van de zaden. Het blijkt dat deze toevallig redelijk overeen komen. Ook chiazaden kunnen bloedverdunnend werken, hierdoor worden ze afgeraden bij mensen die bloedverdunnende medicatie gebruiken. Onderzoeken naar chiazaden bij zwangerschap en het geven van borstvoeding zijn er nog onvoldoende, daarom worden ze voorlopig afgeraden voor zwangere vrouwen. Tenslotte vond ik een aantal artikelen over darmklachten na het eten van chiazaden, dit zou te maken kunnen hebben met een allergische reactie op de zaden. Ook kunnen dergelijke klachten optreden als je onvoldoende drinkt. Doordat de zaden veel voedingsvezels bevatten, is het van belang dat je +- 2 liter vocht per dag binnen krijgt, anders kun je last krijgen van obstipatie.

Verkrijgbaarheid
Je kunt chiazaden kopen in biologische winkels, natuurvoedingwinkels, bij de Tuinen of op internet. Ik kocht ze bij Ekoplaza en betaalde €5,99 voor 250g. Online vind je ze bijvoorbeeld hier, hier en hier. In normale supermarkten zijn ze (nog) niet te krijgen.

De smaak
Ik vind chiazaadjes best lekker! Ze geven een bite aan de yoghurt. Ik vind ze persoonlijk nog lekkerder als je ze even kort roostert in een koekenpan (zonder olie), de smaak komt dan meer omhoog. De smaak zit naar mijn mening een beetje tussen die van sesamzaad en maanzaad in.

Mijn mening
Ik ben vrij enthousiast over chiazaad! Ik vind het lekker, het bevat veel goede voedingsstoffen en het is gemakkelijk in mijn patroon te passen (een lepel door de yoghurt). Toch zie ik het niet anders dan andere noten of zaden, die bevatten namelijk ongeveer dezelfde voedingsstoffen. Ook de gezondheidseffecten zijn eigenlijk vrij logisch, gezonde voeding heeft nu eenmaal invloed op je bloeddruk, cholesterolgehalte, bloedsuikerspiegel en op je darmwerking. Dit is dus niet een specifieke eigenschap van deze zaadjes. Het nadeel vind ik de verkrijgbaarheid, ik merk dat ik niet heel snel apart naar een gezondheidswinkel rijd om boodschappen te doen.

Dat chiazaden zouden helpen bij het afvallen, daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk geven ze een verzadigd gevoel doordat ze veel voedingsvezels en eiwit bevatten, maar door de vele vetten bevatten ze veel calorieën! Eigenlijk hetzelfde verhaal als dat over noten wat ik eerder vertelde. Heel gezond, maar je kunt er absoluut niet onbeperkt van eten zonder aan te komen.

Conclusie
Naar mijn mening is chiazaad een heel gezond product, maar niet veel specialer dan andere noten of zaden. Een lepel toevoegen aan je yoghurt of smoothie is prima, maar overdrijf de hoeveelheid niet en verwacht geen wonderen van dit product. Omdat ik houd van variëren met verschillende producten, zal ik absoluut af en toe een zak van deze zaden kopen. Ik vind de prijs prima voor de hoeveelheid die je krijgt. Door te variëren krijg je veel verschillende goede voedingsstoffen binnen. Ik zou dus zeggen: weer een heerlijk gezond product om (af en toe) aan je dagmenu toe te voegen.

Ik hoop dat jullie het een interessant artikel vonden! Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust.

Groetjes, Marloes

Kende jij de chiazaden al? Hoe gebruik jij ze?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Everdiena 5 jaargeleden

    Leuk artikel, heb toevallig gisteren chiazaden binnen gekregen had ze besteld bij body en fit shop, deze had aanbieding met superfoods (term die ze hanteren).

    Heb ze in m’n overnight oats gedaan, tezamen met lijnzaad, pure cacoa nibs ( rauwe cacoa, welke enorm bitter zijn als je ze zo eet maar in het papje erg lekker waren) en een eetlepel palm suiker ook erg aparte smaak om aan te wennen maar erg lekker.
    Ben alleen niet zo creatief dus nu moet ik nog zorgen dat ik af en toe wat variatie aanbreng, tips hoor ik graag 🙂

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Dank je wel! Ik eet mijn havermout graag met appel en kaneel. Of met banaan en kokosrasp. Ook doe ik er wel eens noten, gedroogd fruit of ander vers fruit in. Rozijntjes zijn ook lekker :-).

      Reageer
      • Everdiena 5 jaargeleden

        Dankjewel voor je suggesties, ik ga het proberen de komende tijd 😉

        Reageer
  2. Cheri 5 jaargeleden

    Hoi hoi,

    Ik neem af en toe ook wat chiazaadjes door mijn smoothie of kwark maar ben er wel voorzichtig mee. Ze zijn namelijk ook bloedverdunnend en licht verslavend! Dus ook voor deze geldt overdaad schaadt.

    Verder vind ik ze wel lekker en hebben ze inderdaad iets weg van maanzaad.

    Marloes natuurlijk bedankt voor een leuk en vooral interessant stuk 😉

    Reageer
  3. Laura 5 jaargeleden

    Welk gedroogd fruit is erg gezond? Ik las dat je bijvoorbeeld beter geen bananenchips kunt eten…
    Maar welk gedroogd fruit is dan wel geschikt?
    En een hele andere vraag maar hoeveel stukjes brood moet ik per dag eten?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Ik zal je vragen beantwoorden in een volgende vraag maar raak video Laura!

      Reageer
      • Laura 5 jaargeleden

        Wat leuk dankjewel 🙂

        Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: