Challenge Voeding

Challenge: Drink it baby!

Door

Drinken

Na de challenge in januari, ben ik een soort van traditie gestart. Ik geef jullie 1x per twee weken op woensdag een uitdaging, die voor de volgende twee weken geldt. Na de plankchallenge van vorige week, is het deze week tijd voor een challenge over drinken! Ik daag je uit om de komende twee weken elke dag minimaal 2 liter te drinken, waarvan minimaal 1 liter water. Wat en hoe precies, dat lees je hieronder.

De Challenge
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen en je de opdracht voor de komende twee weken geven:

Drink de komende twee weken elke dag 2 liter vocht, waarvan minimaal 1 liter water is. Drink 0,5 liter meer per uur dat je sport/stevig beweegt, of per saunaronde die je doet. 

Op een dag dag je twee uur sport, is het dus de bedoeling dat je 3 liter drinkt, waarvan minimaal 1 liter water. Probeer de rest aan te vullen met voornamelijk thee zonder suiker, eventueel een paar koppen koffie zonder suiker of een paar glazen groentensap en bij uitzondering een glas (light)frisdrank of vruchtensap.

Thee

Waarom is voldoende drinken belangrijk?
Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit vocht. Dat vocht helpt ons lichaam voedingsstoffen te verteren, het houdt ons bloed stromend en het voert afvalstoffen af (urine!). Bovendien helpt het ons om een lichaamstemperatuur te houden van 37 graden, dit is belangrijk om alle lichamelijke processen goed te laten verlopen.
Voldoende drinken is dus letterlijk van levensbelang! Als je te weinig drinkt, kan dit veel invloed hebt op hoe je je voelt, doordat je lichaam niet optimaal kan functioneren.

Tenslotte kan voldoende drinken je ontzettend helpen bij het slank blijven! Ik heb je al vaker uitgelegd dat je een hongergevoel kunt krijgen als je te weinig hebt gedronken. Onze hersenen kunnen het verschil tussen trek en dorst namelijk niet goed onderscheiden. Als je voldoende hebt gedronken, zal je dus minder vaak trek hebben en sneller merken dat je verzadigd bent.

Waarom water?
Heel vaak wordt gedacht dat je elke dag 2 liter water moet drinken. Dit is een fabel. Het is belangrijk dat je 2 liter vocht drinkt, dit hoeft in mijn ogen niet persé water te zijn. (Kruiden)thee is ook helemaal prima en een paar glazen koffie kunnen ook echt geen kwaad.

Ik vind het wel heel goed om jezelf aan te wennen om in ieder geval een deel van je vocht uit water te laten bestaan. Ten eerste bevatten veel andere dranken een hoop suiker (denk aan frisdrank, ijsthee en vruchtensappen). Daarnaast merk ik dat veel mensen meer zoete trek krijgen, als ze veel light frisdranken (zonder suiker, maar mét een zoete smaak) drinken.

Tenslotte is water gewoon een hele pure dorstlesser, die ons lichaam helpt om goed te functioneren en afvalstoffen af te drijven!

Water

Tips om voldoende te drinken
Voor veel mensen is voldoende drinken ontzettend lastig! Ik was ook altijd een van die mensen, maar de laatste tijd gaat het heel goed. Ik heb mezelf echt aangeleerd om meer te drinken, ik vergeet het zelden. Hieronder wat tips hoe jij dat ook kunt bereiken.

  • Zorg dat je altijd een flesje of bidon water bij je hebt. Zelf als ik ga shoppen, zit er vrijwel altijd eentje in mijn tas.
  • Drink uit grote bekers of glazen of pak er twee tegelijk.
  • Drink iets bij elke maaltijd
  • Neem tijdens het sporten een grote bidon of drinkfles mee
  • Breng je water op smaak met wat fruit, een paar blaadjes munt, een takje basilicum of wat citroensap. Een licht smaakje zorgt ervoor dat je meer drinkt.
  • Zet je telefoon als alarm als je het écht vergeet.

Ik ben heel benieuwd of jij deze challenge aan gaat! Laat het me zeker even weten. Je kunt me volgen op Instagram en Facebook (beide optimavita), daar help ik je af en toe herinneren aan de uitdaging!

Succes toppers!

Groetjes, Marloes

Ga jij deze challenge aan? Wordt het lastig voor je?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (24)
  1. Marvin 3 jaargeleden

    Easy! Ik drink eerder ‘teveel’ dan te weinig. Ik doe uiteraard mee met de challenge, maar echt een uitdaging zal het gelukkig niet zijn 🙂

    Reageer
  2. Mellie 3 jaargeleden

    Deze challenge word een makkie haha. Drink al alleen met water 3 Liter. En dan heb ik de thee enzo nog niet meegeteld 😉

    Reageer
  3. Annie Laumen 3 jaargeleden

    Ik doe ook mee.
    1.5 liter water drink ik en de rest is thee en koffie.
    Frisdrank zoals cola vind ik afschuwelijk.
    Maar ik vraag me af als je teveel drinkt wat is dan.
    Grt Annie

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Teveel drinken gebeurt niet heel snel. Pas vanaf 5-6 liter (als je noet sport) wordt het echt wat veel. Natuurlijk er vanuit gaand dat je heen hartklachten oid hebt.

      Reageer
  4. Annie Laumen 3 jaargeleden

    Thks Marloes duidelijk .

    Reageer
  5. dootje 3 jaargeleden

    Moet je de yoghurt /kwark die je eet of de melk die je voor havermout gebruikt ook meetellen?

    Reageer
  6. Ellen 3 jaargeleden

    Ik doe mee! ‘S ochtends een vol glas water bij het ontbijt. Op het werk 4 a 5 glazen thee (in de ochtend 3 a 4 glazen groene thee, in de middag vaak 1 a 2 glazen sinaasappel thee) en ik probeer een halve liter water te drinken.
    Tijdens sporten een halve bidon water.
    ‘S avonds 2 grote koppen groene thee.

    Ik drink dus best wel veel thee en niet zoveel water. Kijken of ik dat kan aanpassen. Want drinken doe ik volgens mij wel voldoende. Frisdrank en koffie drink ik eigenlijk (bijna) nooit.

    Reageer
  7. Tessa 3 jaargeleden

    Hoi Marloes, leuk hoor! Voor mij is dit echt een uitdaging, terwijl ik weet hoe goed het is. Maar je zegt dat je ook tijdens de maaltijd iets moet drinken, ik heb weleens gehoord dat het juist niet goed is om tijdens het eten te drinken. Waarom raad je dat aan?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Vooral voor diegene die echt te weinig drinken, kan het een automatisme worden op die manier! Ik probeer drinkmomenten te koppelen aan andere momenten 🙂

      Reageer
  8. Lilian 3 jaargeleden

    Doe mee! Drink rond de 3 liter thee en water
    De app plant nanny is hilarisch en helpt me te motiveren.

    Reageer
  9. Agnes 3 jaargeleden

    Ik doe mee! Leuke challenge.

    Reageer
  10. Nicole 3 jaargeleden

    Dat gaat me wel lukken ????
    Heb altijd op mijn werk een bidon water van bijna 1 liter bij me????????

    Reageer
    • Nicole 3 jaargeleden

      Waarom die vraagtekens er nu bijstaan is me niet duidelijk. Was ook niet de bedoeling

      Reageer
  11. Berdie 3 jaargeleden

    Ik doe mee! Ik vind het erg lastig om genoeg te drinken. Vandaag heb ik echter al bijna 2 liter aan water/thee/koffie op (is voor mij uitzonderlijk veel). Ik merk echter dat ik meer dorst krijg nu ik meer drink, is dat niet raar? En ik krijg wat hoofdpijn, misschien moet mijn lichaam er aan wennen?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Denk inderdaad dat het wennen is! Meer dorst krijgen kan inderdaad!

      Reageer
  12. Alia 3 jaargeleden

    Ik doe mee! Vorige week deed ik het planken niet regelmatig. Voldoende drinken is makkelijker te halen. In de ochtend drink ik een glas water en wanneer ik meer tijd heb 250liter thee. Op mijn werk drink ik in ieder geval een halve liter water en 2 bekertjes thee en nog 1 of 2 koffie. ‘s avonds thuis drink ik een heerlijk grote mok met mijn eigen avondmelange (zoethout, valeriaan, lavendel en soms kamille of anijssterren erbij). Dat betekent dus een extra groot glas water en ik haal het doel. In het weekend wordt het moeilijker, want ik vergeet dan zelfs vaak te drinken overdag!

    Reageer
  13. . 3 jaargeleden

    Kun je van teveel water drinken een lage bloeddruk krijgen? Je spoelt veel afvalstoffen weg dus ook veel zout

    Reageer
  14. Diana 3 jaargeleden

    Ik ga ook mee doen. Ik drink misschien wel genoeg, maar te weinig water.

    Reageer
  15. janette 3 jaargeleden

    Ik ga er mee beginnen…heel lastig dit …ik hou niet voor niks vochtvast ..dus nu 2 koppen brandnetel thee en bij de maaltijd een glas water en smorgens bij het opstaan en nog een glas water bij de tv ..zal mij benieuwen of mij dit gaat lukken

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: