Afvallen Feiten en fabels Voeding

Calorieën tellen…

Door

1

Reacties op het artikel van afgelopen zaterdag inspireerden me tot het schrijven van dit artikel. Ik plaatste toen een lunchgerecht waar pindakaas en banaan in voorkwamen, 2 producten die (iets) meer calorieën bevatten dan vergelijkbare producten. Een aantal dames gaf toen aan dat ze het nog wat eng vonden om deze producten te gebruiken, gezien het hogere aantal calorieën. Met dit artikel doe ik een poging om deze angst iets te verminderen en hopelijk uiteindelijk weg te nemen. Mijn droom is namelijk dat we ooit niet meer doen aan calorieën tellen, maar de focus leggen op het eten van gezonde producten!

Ik wil eerst even benadrukken dat ik niemand wil veroordelen of kwetsen met dit artikel. Als het voor jou wél fijn is om calorieën te tellen, blijf het dan lekker doen! Ik schrijf vooral voor diegenen die door het tellen van calorieën ‘bang’ zijn geworden voor gezonde calorierijke producten. Ik hoop dat zij mede door dit artikel weer kunnen gaan genieten van alle gezonde voedingsmiddelen!

Waarom calorieën tellen
Bij veel (crash)diëten is het de gewoonte om alle calorieën die je binnen krijgt, op te schrijven. Hierdoor krijg je een heel goed beeld van de hoeveelheid die je dagelijks binnen krijgt, soms snoep je namelijk ongemerkt heel wat extra’s naar binnen. Daarnaast krijg je een beetje een beeld van welke producten een goede keuze zijn en welke minder. Je leert bijvoorbeeld dat een gevulde koek wel héél calorierijk is (+- 250 kcal) en gaat hierdoor nadenken over of je deze wel écht zo lekker vindt. Ik schrijf ‘een beetje’, omdat het lang niet altijd geldt! Waarom niet, lees je hieronder. Het tellen van calorieën kán je dus helpen om je voedingspatroon gezonder te maken. Het gevaar licht echter dat je gezonde (relatief) calorierijke producten als negatief gaat zien. Ik snap dat sommige diëten mensen willen aanzetten tot het tellen van calorieën, maar ik ben het hier niet helemaal mee eens.

Waarom géén calorieën tellen
Wat ik belangrijk vindt, is dat mijn cliënten een gezond eetpatroon ontwikkelen. Ik wil dat ze voldoende voedingsvezels, vitamines en mineralen binnen krijgen. Ik hoop dat ze het afvallen op een gegeven moment niet meer als doel op zich zien, maar als een resultaat van hun gezondere leefstijl. Ik schreef in een eerder artikel al eens dat je beter niet een bepaald gewicht als doel kan hebben, maar een gevoel dat je wilt hebben bij jouw lichaam. Een gespierd persoon is zwaarder dan iemand die minder gespierd is, maar voelt zicht vaak veel fitter.

2

Probeer dus de focus te leggen op gezond eten. Het zou zonde zijn als je producten als noten, avocado, banaan, kwark en pindakaas vermijd, omdat ze toevallig iets meer calorieën bevatten dan hun soortgenoten. Een banaan bevat namelijk ook veel meer kalium en magnesium dan een appel en noten veel vitamine E, dat nauwelijks in andere producten voorkomt. Bovendien geven calorierijke producten je ook meer verzadiging. Je zult waarschijnlijk langer een vol gevoel hebben na het eten van een banaan, dan dat je hebt na het eten van een appel. Hierdoor kom je op een later moment minder in de verleiding om te gaan snoepen! Een zelfde voorbeeld is de lunch die ik zaterdag beschreef, in de reacties vertelde lezeres Berdie dat ze de calorierijke banaan en pindakaas liever vermeed. Ze deelde haar eigen lunch (erg leuk trouwens!! Dank je wel :-D!). Hieronder laat ik jullie het verschil zien:

Calorieën

Het verschil tussen deze twee lunches is als je puur naar de hoeveelheid energie kijkt, 100 calorieën. Ik heb bij beide lunches voor het gemak geen boter op brood gedaan, want het verschil blijft natuurlijk gelijk. Een ander verschil is dat ‘mijn’ lunch meer vitamine C bevat door de groenten en de banaan, meer goede vetten door de pindakaas en meer vitamine E en kalium. De lunch van Berdie bevat daarentegen weer meer vitamine B12, uit de kip en de filet americain.

Beide lunches zijn een prima keuze, juist de afwisseling maakt dat je veel verschillende voedingsstoffen binnen krijgt! De 100 calorieën verschil zijn er écht niet veel. Je zult merken dat je door variatie in smaak, meer geniet van je eten. Heb je een middag meer trek? Neem dan gerust een extra boterham! De 100 calorieën die je meer eet, zijn heel waardevol als je hierdoor ‘s middags niet 4 biscuitjes wegsnoept (+- 240 kcal!).

Conclusie
Hoe moeilijk het af en toe ook is, probeer niet bang te zijn voor gezonde calorierijke producten! Eet gerust een beetje meer als je meer trek hebt. Doe je dit niet, dan krijg je vast en zeker lekkere trek op een later moment. Met snoep, koek en ander lekkers haal je de eerder ‘gewonnen’ calorieën op die manier weer dubbel en dwars in. Weinig calorieën eten is echt niet de beste oplossing en bovendien absoluut niet de meest gezonde.

Er zijn natuurlijk grenzen, zoals ik gister al vertelde in het noten-artikel, maar blijf lekker genieten van alle gezonde producten!!

Lots of love to Banana’s, grapes, nuts, peanutbutter and avocado’s!!

Groetjes, Marloes

Eet jij deze producten zonder zorgen? Of maken ze jou ook een beetje bang?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (18)
  1. Lieke 6 jaargeleden

    Heel nuttig! Ik heb hier een tijdje geleden ook een artikel over geschreven.

    Liefs

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Dank je wel Lieke! Sorry, maar de link wordt als spam gezien.

      Reageer
  2. Gerdine 6 jaargeleden

    Leuk om dit artikel te lezen. Niet meer calorieën tellen, maar genoeg en gezond eten (en sporten), is voor mij de oplossing geweest om van het jojo-en af te komen.
    In mijn vroegere diëten bleef ik steeds ‘honger’ houden, waardoor ik het maar een paar maanden volhield en dan weer terugviel in mijn eetbuien.
    Heerlijk: een boterham met pindakaas, een handjevol noten, een stukje hele pure chocolade. Genieten zonder me schuldig te voelen over de calorieën, echt fijn.
    Jouw site is voor mij echt een inspiratiebron, thanx!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Dat is precies wat ik bedoel Gerdine, leuk om te horen dat jij het ook zo ervaart! Ennuh, dank je wel!! 😀

      Reageer
  3. Petra 6 jaargeleden

    Mooi artikel! Lekker nuchter en relativerend.

    Reageer
  4. Stacey 6 jaargeleden

    Mooi Artikel, zelf ben ik ook heel erg van het tellen, maar ik moet dat inderdaad toch iets anders gaan bekijken.

    Reageer
  5. Berdie 6 jaargeleden

    Wat leuk dat je mijn lunch en opmerking als voorbeeld hebt gebruikt! Naast de calorieën let ik ook erg op wat ik eet, hoe gezond dat is. En ik denk dat het antwoord al gauw ligt in (hoe cliché ook..) afwisseling. Als ik elke dag kippensoep en filet americain zou eten zou dat ook niet gezond zijn denk ik.. Maar ik probeer nu na dit artikel wel wat meer noten te gaan eten. Op advies van mijn voedingsconsulente eet ik nu tussen de 1500-1700 calorieeen op een dag. Doordat ik goede keuzes maak (volkorenbrood, vullende tussendoortjes) heb ik eigenlijk geen honger en ben nu 13 kilo afgevallen (met 3x sporten in de week). Het nadeel is inderdaad dat tellen, dat constant bezig zijn in je hoofd met calorieën.. Maargoed, dat neem ik wel voor lief want ik krijg de resultaten die ik wil.. Ik hoop dat als ik niet meer hoef af te vallen dat vanzelf verdwijnt en ik gewoon vanzelf gezondere keuzes maak, omdat het dan mijn levensstijl is geworden..

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Super goed bezig Berdie! Ik hoop dat je inderdaad op een gegeven moment die rust vindt.

      Reageer
  6. Susan 6 jaargeleden

    Ik ben het helemaal eens. Liever een gezonde lifestyle, dan calorieeën tellen!

    liefs susan

    Reageer
  7. Petra 6 jaargeleden

    Ik herken me heeeel erg in jouw meningen.
    Ik heb een tijdlang ondergewicht gehad omdat ik onwijze angst had voor ‘calorieen’ en ik dun wilde zijn (daarnaast sporte ik onwijs veel). Eigenlijk wilde ik gewoon altijd verder en verder afvallen en zo zat ik net tegen een eetstoornis aan zou ik haast zeggen.
    Inmiddels heb ik mijn lichaam heel goed leren kennen en heb ik ook geleerd dat ik suuuperveel meer kan eten dan dat ik eigenlijk dacht. Ik let nog steeds wel op voeding in wijze dat ik nooit tussendoortjes oversla oid en wel gewoon mn groenten bij mn maaltijd wil hebben, maar zo heb ik ook geleerd te luisteren naar honger en eet ik gerust 5 boterhammen met halvarine en pindakaas bij de lunch als ik meer honger heb.
    Wat ik heb gemerkt is dat als je basis qua vetten/voedingsstoffen/vitamines goed is en je naar je honger leert te luisteren dat je lichaam best wat meer aankan. Maar inderdaad, 2 boterhammen met goede vetten vullen veel beter dan een gevulde koek waar misschien evenveel calorieen inzitten. En van een gevulde koek kan je er zo makkelijk meer op..
    Wat ook zo is is dat ik eens per tijd uitspattingen heb (denk aan even lekker een hele bak b&j in mn eentje op de bank leeg eten en nog wat lekkere pure chocolademelk erbij), maar dat dat niks met mn gewicht doet, juist heb ik het gevoel dat het dan weer even wordt getriggerd om de stofwisseling weer te laten werken 😛 Maar dat gevoel heb ik ook bij variatie in voeding. Variatie zorgt ervoor dat je lichaam niet gewend raakt en juist weer even ‘wakkerschrikt’ ofzo.

    Oke misschien klinkt mn tekst nu wel heel zweverig omdat ik het de hele tijd over ‘gevoel’ heb, maar ik denk dat hier ook een kern van waarheid zit ook al heb ik er zelf geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan 😉 In ieder geval fijn om te horen dat ik niet de enige ben, want ik word er soms geeekk van in mn omgeving van mensen die het over ‘maar 140 calorieen’ in een mini magnum hebben (waardoor ze er alsnog 2 opeten) en weinig eten hebben. Terwijl het daar absoluut niet om gaat als je wil afvallen of op gewicht blijven..

    Reageer
  8. Petra 6 jaargeleden

    Oeps…….. mijn achternaam staat perongeluk bij bovenstaande tekst. Zou je die ajb weg kunnen halen? mij lukt het niet meer…

    Reageer
  9. Eden Health - Sabine 6 jaargeleden

    Mooi dat je terugvalt op de basis van de Voedingsleer. Het aanleren van een gezonde levensstijl is uiteindelijk de weg naar structurele verbetering. Wanneer men moeite heeft om de vitamine uit de voeding te halen (vaak is dit ook een financiele kwestie) dan zijn er altijd nog alternatieven om hieraan te komen.

    Reageer
  10. Petra 6 jaargeleden

    Ik zag dit filmpje (werd gepost op Facebook door mijn sportschool) en ik vond het wel interessant. Het past een beetje bij calorieën tellen:

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      Leuk filmpje! 🙂

      Reageer
  11. Jildou 6 jaargeleden

    Hoi!

    Ik ben erg blij dat ik op deze site terecht ben gekomen. Ik ben ook bezig om mijn eetpatroon en bewegingspatroon langzaam maar zeker (permanent!) te veranderen zodat ik me fitter ga voelen en hopelijk een kilootje of vijf verlies. Ik heb al veel recepten gezien die ik wil uitproberen, dankjewel daarvoor.

    Ik tel ook geen calorien, omdat ik inderdaad meer kijk naar mijn keuzes. Beter veel eten van gezonde etenswaren dan honger hebben, is mijn motto. Na een aantal weken was de echte trek naar suiker ineens weg! Dat betekend niet dat ik af en toe een paar dropjes eet, maar toch. 🙂 Fijn om te lezen dat ik een goede weg ben ingeslagen.

    Groetjes, Jildou

    Reageer
  12. Tamara 5 jaargeleden

    Leuk artikel.. Ja ik ben ook elke dag bezig met mn calorieën bij te houden.. best vermoeiend soms..
    Ik heb eens een week geprobeerd om zo weinig mogelijk koolhydraten te eten en deze ook niet te combineren met eiwitten.. Voor mij is dit echt nutteloos. Ik functioneer dan niet meer goed, heb continu honger en dan grijp ik nr snoep. Dus hier gewoon lekkere speltboterhammen met af en toe pindakaas! 😀

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: