Feiten en fabels Leefstijl Persoonlijk Tussendoortjes Voeding

Calorieën in Snacks

Door

ongezondeeej

Door Daniëlla- Vandaag heb ik een artikel voor jullie geschreven over calorieën in snacks. Vaak bevatten snacks namelijk enorm veel calorieën, waar mensen zich niet altijd bewust van zijn. Ik geef een aantal voorbeelden zodat je een vergelijking kunt maken tussen verschillende snacks.

Wat is nou gemakkelijker wanneer je weinig tijd hebt dan om een snack te eten!? Snacks zijn erg verleiding en gemakkelijk te pakken als tussendoortje. Hierdoor krijg je ongemerkt veel meer calorieën, suiker en vet binnen dan dat je eigenlijk verwacht. Natuurlijk maakt het niet uit om af en toe een heerlijk ongezond tussendoortje te pakken! Echter doe dit wel met mate, want voor je het weet kom je gemakkelijk aan.

In het overzicht heb ik per product weergegeven hoeveel calorieën het bevat, hoeveel vet erin zit, vooral hoeveel verzadigd vet en uiteindelijk hoeveel suiker. Van boven naar beneden is het gerangschikt op het aantal calorieën.

Tabel snacks

Vrijwel alle snack bevatten enorm veel calorieën. Ter vergelijking, een boterham met ham bevat ongeveer 100 calorieën. Bovendien eet je van sommige snacks snel veel meer dan hierboven is aangegeven, bijvoorbeeld van de kaas, worst en chocolade.

VV staat voor ‘Verzadigd Vet’, oftewel de slechte vetten. Hiervan kan je maar beter zo weinig mogelijk binnen krijgen. Wanneer je teveel verzadigd vet zou gaan eten voor een langere periode, zou het cholesterol behoorlijk omhoog kunnen gaan. Het cholesterol zet zich aan in de bloedvaten van het lichaam. Wanneer je hiervan teveel binnenkrijgt, slibben de aderen op den duur dicht.

Zoals je waarchijnlijk wel opgevallen is, bevatten de snacks enorm veel vet en veel suiker. Vet en suiker zijn echte smaakmakers en worden daarom veel aan ongezonde snacks toegevoegd. De Dr. Oetker Pizza’s bijvoorbeeld bevatten bijna 46 gram vet! Dit komt overeen met 1/5 van een pakje margarine om in te bakken.
Suiker is een snelle bron van energie, hierdoor ervaar je een energieboost wanneer je een snack hebt opgegeten. Al gauw na het nuttigen van fastfood merk je echter weer erge trek. Dit komt doordat het lichaam de suiker snel kan verteren. Fastfood geeft dan ook geen verzadigd gevoel voor een langere periode.

Af en toe lekker ongezond snacken is geen enkel probleem! Blijf dit lekker doen. Ik hoop echter dat je na het zien van dit overzicht nog eens extra beseft dat het niet verstandig is om heel regelmatig naar een snack te grijpen. Je heb hierdoor niet alleen grote kans op overgewicht, maar ook op een hoog cholesterolgehalte, diabetes, een hoge bloeddruk en nog een heel aantal andere aandoeningen.

Groetjes, Daniëlla

Ben je geschrokken van de hoeveelheid calorieën in de snacks? Of wist je dit wel?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (11)
  1. natanja 5 jaargeleden

    hoi Daniella en Marloes ,, ik vind dit schrikbaren . en vroeg mijn af als je pre diabetes hebt wat je hier dan aan kan doen afvallen is nummer een , maar is het dan beter om meer light producten te proberen ivm de suikers of gewoon terug naar de basis en niet teveel tussendoor gr natanja , zou het fijn vinden als je er een heel artikel aan geeft natuurlijk wel op basis van algemeen tips

    Reageer
    • Daniella van Dijk 5 jaargeleden

      Bedankt voor je reactie Natanja,
      Ik zal je vraag in een artikel beantwoorden. Ga ermee aan de slag;)

      Reageer
      • natanja 5 jaargeleden

        Ik dachten dat die niet door was gekomen de reactie maar erg fijn !
        !! ,mijn zus en vader heb diabetes ik ben wel te zwaar maar vind dit wel zorgwekend erg fijne dat je er een artikel
        aan wil wijden

        Reageer
  2. Vera 5 jaargeleden

    Hallo Daniëlla,

    Altijd goed om het weer eens voor je te zien!
    Inmiddels proberen we om bewuster te eten. Pizza blijft iets wat we allebei echt erg lekker vinden. Daarom maken we deze tegenwoordig zelf. We hebben al eens zelf de bodems gemaakt, en gebruiken vaak de verse pizzabodem naturel van Albert Heijn. En dan zelf beleggen met verstandigere producten. Vooraf een kop zelfgemaakte soep en dan genieten van een halve pizza!
    Dat scheelt enorm in calorieën. En het is toch echt een geniet-moment.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Ik doe dat ook wel eens Vera! Ik vind zulke pizza’s ook veel lekkerder dan de kant en klare!

      Reageer
  3. Nathalie 5 jaargeleden

    Ik ga dit afdrukken en thuis op de koelkast kleven…dat zal me wat meer doen nadenken wanneer ik de koelkast in duik voor een snack!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Hahahahahah, soms moet je er gewoon lekker aan toegeven en niet nadenken over de calorieën!

      Reageer
  4. romy 5 jaargeleden

    Leuk net voor de vakantie, dat wordt oppassen, schrok echt wel van de pizza vinden wij ook lekker. Ga het ook maar zelf proberen, weer bedankt, houd mij scherp.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      🙂 Graag gedaan! Af en toe een pizza kan best….als t maar niet te vaak is 😉

      Reageer
  5. stephanie 5 jaargeleden

    Snacks zijn ook mijn valkuil! Vooral na het avondeten krijg ik altijd zin in iets zoets of lekkers!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: