Challenge Leefstijl Persoonlijk Voeding

Bewust eten: ik heb een uitdaging voor jullie!

Door

Aardbei chocolade

Door Daniëlla- Veel personen in Nederland leven erg gehaast en kunnen moeilijk genieten van het eten. Vaak wordt de maaltijd genuttigd voor de TV, of met de laptop op schoot. Waar het om gaat is dat je op dat moment niet meer stil staat bij het genieten van je maaltijd. Je aandacht gaat naar de TV of de laptop. Daarom heb ik vandaag een artikel geschreven over bewuster met je eten omgaan.

Vaak eten we gedachteloos, tijdens een autorit, in een gesprek of voor de tv. Wie onbewust eet, eet meer, wordt zwaarder en geniet minder. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan, die dat hebben bevestigd. Wie bewust eet, eet langzamer, eet minder, houd daardoor makkelijker het ideale lichaamsgewicht vast en geniet veel meer van de maaltijd. Ik heb een oefening voor jullie bedacht, waardoor je oefent in het meer bewust zijn van het eten. Ik daag jullie uit om deze uit te voeren! Het zou toch zonde zijn als je niet kunt genieten van de geur van het eten, als je de smaakexplosies in je mond mist en de kleuren van de producten niet meer ziet. Genieten kun je echt leren!

aardbeitjes

Minicursus ‘Aardbei genieten’
Voor deze oefening heb je aardbeien nodig, maar je kunt het natuurlijk met ieder ander product doen. Heb je geen aardbeien in huis, pak dan gerust een ander stuk fruit! Je kunt het zelfs met een koekje of snoepje doen, om jezelf te leren om ook van minder gezonde producten optimaal te genieten.

Volg de volgende stappen, neem er even de tijd voor. De oefening klinkt misschien wat ‘zweverig’, maar geloof me, het kan je écht helpen om bewuster te gaan eten!

  • Ga rustig zitten en richt je aandacht volledig op je ademhaling.
  • Hou dit een paar momenten vol.
  • Kijk naar de aardbeien in je hand, laat de kleur en vorm tot je doordringen.
  • Voel de aardbeien, ervaar de vorm en de structuur van de aardbei.
  • Ruik aan de aardbeien en laat de geur even tot je doordringen.
  • Sluit je ogen.
  • Breng een aardbei naar je mond. Wees bewust van de bewegingen in je arm, je hand en je vingers.
  • Ervaar hoe de aardbei langs je lippen in je mond glijdt
  • Ervaar hoe je mond reageert, hoe je speekselklieren hun werk doen
  • Bijt in een aardbei en merk hoe de smakelijke sappen vrijkomen
  • Kauw zeker 15 keer en maak je bewust van alle sensaties in je mond. Hoe de smaken veranderen. Hoe je tong alles verplaatst en hoe de aardbei zich in je speeksel mengt.
  • Bereid je voor op het slikken. Slik en ervaar hoe je alles in je mond verlaat.
  • Volg de aardbei op zijn weg naar binnen tot dat de sensatie verdwijnt.

Was het lekker? Lekkerder? Doe het nogmaals met een ander aardbeitje!
Graag wil ik jullie laten ervaren hoe het is om van bijvoorbeeld een aardbei al lekker te kunnen genieten. Wil je ‘s avonds nou echt lekker kunnen genieten van chips? Neem dan een klein schaaltje, vul deze met de lekkerste chips. En probeer deze oefening overnieuw te doen met chips! Je zult echt merken dat je veel sneller vol bent en minder kunt eten als normaal. De hersenen geven een seintje aan de maag af wanneer het vol is. Wanneer je gedachteloos eet krijgen de hersenen niet de kans om het seintje af te geven aan de maag. Bovendien is niet alleen vulling van je maag een prikkel voor verzadiging, maar alle sensaties rondom het eten!

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes, Daniëlla

Wat vonden jullie van de minicursus? Heb je hem uitgeprobeerd?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Cindy 8 jarengeleden

    Wat een leuke opdracht! Door mijn operatie moet ik alles 14 tot 20 keer kauwen en daardoor ben ik ook bewuster geworden van wat ik eet. En ik probeer, maar dat lukt niet altijd, echt aan tafel te etten, zonder afleiding.

    Reageer
  2. Lilian 8 jarengeleden

    Dit is wel een goede voor mij, ga het zeker proberen!

    Reageer
  3. Jennn 8 jarengeleden

    Leuke opdracht! En mooie blog heb je, ik ga je volgen!

    Reageer
  4. Tamara 8 jarengeleden

    Leuk.. Dit ga ik zeker proberen.. Ik eet vaak te snel en dan is mijn eten in een wimpel op zonder te beseffen wat ik nu gegeten heb.. fijn artikel

    Reageer
  5. Daniella van Dijk 8 jarengeleden

    Bedankt dames

    Reageer
  6. Daniella van Dijk 8 jarengeleden

    Daar ging iets mis, succes met uitproberen 😉 mijn maaltijden zijn sindsdien en stukje kleiner geworden

    Reageer
  7. Pauline 8 jarengeleden

    Mindfulness! 😉

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: