Afvallen Challenge Leefstijl Persoonlijk Question Voeding

90 Dagen Challenge – Waar sta jij? Opdracht!

Door

Vraag maar raak

Dag 49 van de 90 Dagen Challenge, we zijn over de helft! Als je gezonder wilt gaan leven, gaan de eerste weken vaak heel goed. Daarna wordt het langzamerhand steeds moeilijker. We vinden het daarom belangrijk om vandaag met z’n allen stil te staan bij hoe het gaat. Ook hebben we een opdracht voor je, die ervoor zorgt dat je weer wat extra motivatie krijgt om door te gaan.

We zijn de afgelopen weken op verschillende manieren bezig geweest met gezonder gaan leven. Zo hebben we de hele challengeperiode het doel om minimaal 3x per week te sporten. Daarnaast hebben we iedere week een andere challenge op het gebied van voeding. Met beiden gaan we in de komende tijd gewoon verder, maar het is af en toe ook heel goed om even stil te staan bij de afgelopen tijd.

Vandaag ligt vooral de focus op wat de afgelopen tijd goed is gegaan. Gezonder gaan leven kost tijd, je kunt niet van jezelf verwachten dat het direct compleet foutloos gaat. Focus daarom niet te veel op dingen die minder gaan, maar kijk naar wat je hebt bereikt! Hierdoor blijf je vooruit zien, in plaats van teveel achterom te kijken. Met dit in gedachten, hebben we een opdracht voor jullie.

Opdracht
Pak het doel erbij (of haal het in je hoofd) dat je aan het begin van de 90 Dagen Challenge hebt gesteld. Bedenk minimaal 5 dingen die je sinds het begin positief hebt veranderd, die je dichter bij je doel brengen. Het kunnen grote dingen zijn, zoals bijvoorbeeld meer sporten, maar het kunnen ook hele kleine dingen zijn, zoals nadenken over wat je wilt, bewust zijn van je ‘fouten’ etc. Om een voorbeeld te geven, geven wij onze antwoorden hieronder.

P1020785

Marloes: Mijn doel was om mijn vetpercentage te verlagen en om bewuster te gaan genieten van ongezonde dingen. De dingen die ik positief heb verandert in de afgelopen periode zijn:

  • Ik snoep minder vaak onbewust (al gebeurt het nog steeds meerdere keren per week, het is duidelijk minder vaak).
  • Ik gun mezelf af en toe een ongezonde snack en probeer hier optimaal van te genieten. Dat gaat best goed de laatste tijd!
  • Ik luister beter naar mijn lichaam en neem een extra boterham of tussendoortje als ik veel trek heb.
  • Ik probeer meer te drinken, ook dit gaat nog niet altijd goed, maar wel steeds vaker!
  • Het sporten gaat lekker, ik daag mezelf uit en doe wat ik leuk vindt.

Albert: Mijn doel was om meer aandacht te hebben voor gezonde voeding en om stil te staan en te genieten van mooie momenten. Mijn positieve punten zijn:

  • Ik neem vaker een biertje als ik daar zin in hebt en geniet hier over het algemeen meer van.
  • Als ik geen zin heb om te sporten, ga ik niet. Ik merk dat ik hierdoor automatisch meer zin krijg! Het klinkt misschien gek, maar juist omdat ik niet ‘moet’ van mezelf, heb ik extra plezier.
  • Ik eet structureel 2 stuks fruit per dag, iets wat ik eerder nog wel eens vergat. Het bleef dan bij 1 stuk.
  • Ik maak vaker iets speciaals van mijn maaltijden. Ik doe speciaal beleg op mijn boterham of bak een eitje in het weekend.
  • Ik neem chips of een muffin op momenten dat ik daar écht trek in heb. Eerder deed ik dat eigenlijk alleen in het weekend, maar laatst had ik spontaan zin in chips op maandag, ik heb er toen heerlijk van genoten.

Stel eventueel jouw doel bij.
Bedenk nu eens of jouw eerder gestelde doel nog steeds is wat je wilt. Bij ons is dat zeker het geval. We hebben beiden het gevoel dat we langzaam dichter bij ons doel komen, ook al gaat het lang niet altijd goed. Marloes voelt aan haar lichaam dat haar vetpercentage iets lager wordt, ook al heeft ze het nog niet weer gemeten. Hoe je je voelt is uiteindelijk belangrijk dan metingen!

Tenslotte willen we jullie allemaal motiveren om door te gaan met gezond leven! Het zal af en toe lastig zijn, maar dat geeft niets. Blijf denken aan de dingen die wél goed gaan. We doen dit met z’n allen, als je even een moeilijk momentje hebt kun je op de site kijken voor wat extra inspiratie!

Heel veel succes allemaal! You are doing great!!

Groetjes, Albert en Marloes

Wat zijn jouw 5 positieve punten?
Is jouw doel nog steeds wat je wilt? Of stel je hem bij?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (13)
  1. Marion 6 jaargeleden

    Jullie zijn goed bezig! Het is leuk om te lezen dat jullie ook niet helemaal perfect zijn, dat geeft ons moed!
    Mijn 5 positieve punten zijn:
    – ik kies nog vaker voor gezond
    – vetpercentage zakt (niet zo snel als ik zou willen)
    – ik tel geen calorieën meer
    – ik kan echt genieten van iets ongezonds zonder schuldgevoel
    – ik zit lekkerder in mijn vel!
    Ik ben heel benieuwd naar de reacties van de anderen!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Klinkt super Marion! Ga zo door. Ik ben ook heel benieuwd naar de reacties.

      Reageer
  2. wendy 6 jaargeleden

    He Marloes en Albert, dat ziet er goed uit hoor! Erg goed ga zo door.
    Mijn positieve punten zijn:
    IK kan meer genieten van een snoepmoment.
    IK eet bijna elke dag 200 gram groente.
    (En zoizo 2 stuks fruit, dit deed ik al)
    IK sport standaard drie keer per week ondanks mijn drukke schema.
    IK ben mede hierdoor in een nu een goede maand 0.4 % gedaald in me vetpercentage en gelijk gebleven op gewicht.

    IK had misschien op meer resultaat gehoopt maar he beter iets dan niks 🙂

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Super hoor Wendy! Resultaten kunnen langzaam gaan, maar het komt vanzelf.

      Reageer
  3. Petra 6 jaargeleden

    Wat fijn om er even bij stil te staan. Mijn punten zijn:
    – Ik varieer meer met ontbijtproducten. Ik heb nu boekweitgrutten, havermout, brinta, all bran flakes en volkoren crackers/brood in huis en ik wissel dit af. Het is afhankelijk van de tijd die ik in de ochtend heb of vrij maak voor het ontbijt. Ik maak nu regelmatig het havermout/banaantaartje, heerlijk!
    – Ik luister beter naar mijn lichaam of ik honger heb. Ik neem vaker een glas water om te checken of ik echt honger of trek heb. En als ik honger heb, kies ik meestal voor een gezond tussendoortje.
    – Ik snoep nauwelijks en als ik het doe, dan pak ik 1 koekje (biscuitjes zijn het lekkerst) en dan geniet ik daar erg van. Ik geniet ook volop van de gezonde tussendoortjes.
    – Ik ben meerdere kilo’s afgevallen. Ik heb mijn vetpercentage niet gemeten aan de start, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik voel mezelf prettiger in mijn lijf.
    – Ik sport weer bewust en de challenge motiveert mij om vaker te gaan. Ik heb er dan ook plezier in.

    Gaat goed dus! Van de week twee dagen dat ik heel veel honger had en daarbij goed naar mijn lijf geluisterd en ook meer gegeten.

    Reageer
  4. Dineke 6 jaargeleden

    Hoi!!

    Goed om even stil te staan bij de voortgang van de challenge.
    Op dit moment merk ik dat ik beter in mijn vel zit en dat ik meer geniet van snoepmomentjes. Voorheen had ik vaak stress na een snoepmomentje, ik kan het nu beter loslaten! Ik merk wel dat ik af en toe nog ga snaaien, bijvoorbeeld een broodje of cracker extra. Hier wil ik mee stoppen, ik wil bewust eten en genieten van lekkere dingen.

    Wat betreft het gezond koken en het uitproberen van recepten gaat het goed. In het start artikel stond dat ik linzensoep wou maken, nou dat heb ik gedaan en hij was heerlijk!!!! Afgelopen week heb ik uiensoep gemaakt en nasi goreng uit het kookboek ‘koken zonder pakjes en zakjes’.

    Wel merk ik dat ik heel erg zoekende ben naar portiegrootte. Is het misschien handig om hier één algemeen artikel over te schrijven of er een button op jullie website over te maken? Ik vind het handig om één leidraad te hebben. Aanbevolen hoeveelheid kwark, muesli, rijst p.p., havermout etc, ik doe het nu allemaal puur op het gevoel 😉

    In het start artikel heb ik ook wat over het hardlopen neer gezet, misschien is het handig om mijn doelen bij te stellen want ik denk dat dit iets te veel is voor mijn lichaam in combinatie met de sportschool. Want als je het hardlopen moet opbouwen is het verstandig om drie keer in de week te gaan hardlopen. Misschien ga ik het wel oppakken, maar het is geen doel/must meer, want ik wil mijn lichaam niet overbelasten met als gevolg dat ik de sportschool niet meer in kan/bodypumpen.

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Goede tip Dineke. Ook een goede evaluatie voor jezelf zo. Top!

      Reageer
  5. Lianne 6 jaargeleden

    Goed om er even bij stil te staan, mijn postitieve veranderingen zijn,
    als eerste luister ik meer naar m’n lichaam, ik sport altijd heel veel, en ik merk dat het soms teveel is. Als ik nu geen zin heb dan ga ik gewoon niet, ik dwing mezelf niet meer. ik weet niet of dit een positieve verandering is eigelijk, haha. net als gister had ik me voor genomen om 3 groepslessen achter elkaar te doen en na 1 les was ik zo moe, dat ik daarna lekker de sauna in ben gegaan ipv nog 2 uur sporten. normaal was ik dan heel erg teleurgesteld in mezelf. en nu denk ik, joh je bent toch geweest, en moe is moe. dus ik luister meer naar me lichaam.
    als tweede weeg ik me nu 1 keer in de week. normaal woog ik mezelf elke dag, en daar werd ik helemaal gek van. nu weeg ok elke week op dezelfde dag en dat schrijf ik op.

    ja nummer 3 zit ik even over te denken maar ik kan er niet opkomen, met m’n vet percentage ben ik niet zo erg mee bezig, misschien komt dat nog. ik voel me lekker en zit goed in me vel.. misschien als derde punt zou ik nog kunnen zeggen dat ik gezonder ben gaan koken, ik gebruik meer verse groenten en ik gebruik nu altijd volkoren pasta en zilvervlies rijst, ik maak pasta saus altijd van verse tomaten. ook als ik soep maak gebruikte ik normaal gewoon een pakje, en nu maak ik het zelf. dus dat is ook een verandering. en verder gun ik mezelf af en toe ook wat lekkers (meestal is dat in het weekend) en normaal zat ik dan meteen in een dip, maar nu geniet ik er meer van, en weet ik dat het af en toe mag. nou dat was het wel denk….

    Reageer
    • Lianne 6 jaargeleden

      Zooo wat een lang stuk….. haha

      Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Super toch!? Hele mooie veranderingen!

      Reageer
  6. Wil 6 jaargeleden

    Leuk de ervaringen van een ander te lezen.herkenbare punten kom ik tegen:-)
    Mijn vetpercentage….geen idee hoe ik dat moet doen.
    Maar ben wel zeker 1 kilo minder gaan wegen.Denk erg na over suiker.probeer het echt te minderen?Elke ochtend een bord havermout in plaats van 2 broodmaaltijden, helemaal top.Ik liep 3 x in de week hard en heb dat terug gebracht tot 2x Vindt mijn lichaam ook prettig. Gezond beleg(hagelslag doos weet niet wat hem overkomt) Gisteren ging het helemaal fout,had er niet zoveel last van.dacht wel morgen doen we het weer anders?dat lukt tot nu toe goed.
    De witte bonen schotel gemaakt v d week. Was heerlijk! Mijn man maar zoeken naar het stukje vlees;-) maar hij vond het wel lekker.
    Wat ook lekker en snel is….bakje cherrytomaatjes ,paprika in stukjes in de wok.1/2 bakje spekdobbeltjes erbij. Aan het einde Boursine kookcuisine light erdoorheen roeren.150gr gare volk macaroni erdoor scheppen en klaar is je gezonde slanke maaltijd.komkommertje erbij. Mmmm.
    Ik pak de optimavitasite er elke dag even bij en kan er weer tegen en ga vrolijk
    door. Succes allen!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: