Afvallen Bewegen Persoonlijk Voeding

90 Dagen Challenge na 3 weken – Opdracht!

Door

Bruiloft Annelies en Sierd

Het is alweer 3 weken geleden dat we gestart zijn met de 90 Dagen Challenge. De eerste weken zijn vaak goed te doen, maar gaat het er op aankomen: niet afhaken maar doorgaan! Eventjes gezonder gaan leven is geen enkel probleem, het volhouden op lange termijn is veel moeilijker. We zijn erg benieuwd hoe het gaat bij jullie, daarnaast hebben we weer een opdracht voor je! Oh….en die foto?….No comments 🙂

We hebben de afgelopen 3 weken een aantal verschillende challenges gehad. De challenge op het gebied van beweging is doorlopend gedurende de hele 90 dagen:

  • Zorg voor minimaal 3 beweegmomenten per week

Daarnaast waren daar de voedingschallenges, die waren elk geldig voor ÊÊn week. Dit betekent natuurlijk niet dat je er daarna niet meer aan hoeft te denken! Je kunt ze in gedachten blijven meenemen gedurende de hele periode. Als je een keer een week een challenge hebt die gemakkelijk voor je is, pak je er gewoon een van de vorige weken bij die je wel lastig vond. De challenges waren:

  • Vezelrijke producten gebruiken, met 2 plekjes voor een uitzondering.
  • Elke dag 2 stuks fruit en 200g groenten eten, zonder uitzondering
  • Alleen koffie thee en water drinken, met voor 3 glazen een uitzondering

Hoe ging het met jou? Hier in het kort onze ervaringen:
Marloes: Het sporten gaat nog steeds top! De voeding gaat wat betreft de challenges ook prima. Vorige week heb ik 1 wijntje gehad en 1 glas rivella, verder alleen koffie thee en water. Op de verjaardag die ik had, had ik niet zo’n behoefte aan wijn, ik heb het toen niet genomen terwijl ik dat normaal misschien wel zou doen uit ‘gewoonte’. Wel snoep ik nog af en toe onbewust…
Albert
: Ook bij mij gaat het sporten prima, ik neem wat meer rust dan eerder vanwege de intensieve crossfit trainingen. 3x per week haal ik wel! De voedingschallenge van deze week….tjah….laten we zeggen dat het heel gezellig was in Amsterdam afgelopen weekend :-). En nee, niet eens met stappen…gewoon met een biertje een film kijken!

Albert amsterdam

Opdracht
Om jezelf scherp te houden, is het goed om je doel goed voor ogen te houden. Daarom eerst een kleine opdracht: denk nog eens na over het doel dat je hebt tijdens deze 90 dagen. Is dit nog steeds wat je wilt? Het is namelijk helemaal niet erg om het af en toe een beetje bij te stellen! Het kan ontzettend helpen om je doel op te schrijven. Dan de ‘grote’ opdracht van vandaag: Schrijf voor jezelf twee dingen op die heel erg goed gingen de afgelopen 3 weken, schrijf ook twee aandachtspunten op voor de komende weken. Wat kan beter? Natuurlijk doen wij met jullie mee.

Marloes
Wat ging goed:

  1. Ik ben weer een stuk geminderd met het eten van ongezonde tussendoortjes of extra’s. Zeker in de maand december was ik daar wat losser mee. Dit is prima voor af en toe, maar minderen kan dan soms lastig zijn.
  2. Het sporten gaat super lekker, ik varieer met verschillende trainingen en merk dat ik me langzaam fitter ga voelen en dat ik sterker wordt.

Wat zijn aandachtspunten voor de komende periode:

  1. Af en toe snoepen is prima, maar dan wel bewust!
  2. Opletten met ‘snacken’ tijdens het klaarmaken van maaltijden. Bijvoorbeeld bij het maken van de lunch, niet ongemerkt een plak kaas of een lik pindakaas nemen. Als ik er echt zin in heb, ok….maar dan wel genieten :-).

Albert
Wat ging goed:

  1. De afgelopen periode is het sporten zeer goed gegaan, de frequentie is gelijk gebleven. Ik train ongeveer 3 keer per week en neem bewust mijn rustmomenten.
  2. Het genieten van de zondagen, afgelopen tijd hebben Marloes en ik bewust genoten van onze zondagen. Niet het gehaast om overal in Nederland vrienden of familie te bezoeken maar de keuze maken om heerlijk thuis te ontspannen.

Wat zijn aandachtspunten voor de komende periode:

  1. EÊn van mijn belangrijke voornemens was, het bewust genieten. Toch merk ik dat ik daar behoorlijke moeite mee heb, een biertje na een dag hard werken gaat zonder gedachte naar binnen. Zonde, een punt om de komende periode aan te werken.
  2. De afgelopen week voel ik mij vaak vermoeid, als ik dan getraind heb is het voorbij maar het lijkt wel of er meer vermoeidheid in mijn lichaam aanwezig is. Dit kan onder andere komen door mijn overvolle agenda. Ik moet dus nog beter afstemmen, dit tussen mijn werk, sport, vrije tijd en sociale contacten. Denk er om Albert, je bent verantwoordelijk voor je eigen agenda.

We zijn erg benieuwd hoe het met jullie gaat! Is je doel nog steeds hetzelfde? Hoe gingen de afgelopen dagen? En wat zijn de dingen die bij jou goed gingen en wat zijn de aandachtspunten? Door het met elkaar te delen, kunnen we elkaar motiveren om gezond bezig te blijven! Als het een keer minder goed gaat, is dat helemaal niet erg. Helemaal stoppen en het gezond leven opgeven, dat zou pas zonde zijn!

Groetjes, Albert en Marloes

Vertel! Hoe gaat het?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (22)
  1. Sandra 5 jaargeleden

    Goh wat gaat de tijd snel, maar soms lijkt het ook wel of ik al langer met de challenge bezig ben. Gisterenavond ging het even helemaal mis met het onbewust/bewust eten. Mijn man was niet thuis en ben op de bank terechtgekomen met een grote eetbui. Gelukkig is dit nu meer incidenteel dan regelmatig, maar ik probeer eraan te werken dat het nog minder wordt. Op de andere dagen ben ik leuk en lekker aan het eten en ook 3x aan het bewegen. Ik zit nu ook weer klaar om naar de sportschool te gaan. Zaterdag vieren we de verjaardag van onze zoon en dat wordt nog even spannend, niet tijdens de verjaardag, maar meer met de voorbereiding (het taarten bakken en versieren) en vooral daarna, als de restjes nog in huis zijn en iedereen weg is. Hopelijk ben ik sterk en gooi ik alles weg of geef ik overgebleven taart weg.
    Ben wel blij om te lezen dat jullie ook gewoon mensen zijn en geen supermodellen die alles goed kunnen. Ik houd van menselijk!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      🙂 super goed dat je er zo luchtig over denkt Sandra! Het gaat om de grote lijn, niet om dat ene zwakke momentje. Zelfs supermodellen hebben af en toe hun eetbuien hoor 😉

      Reageer
    • Jacqueline 5 jaargeleden

      oow die “restjes”… zooo herkenbaar hahaha

      Reageer
  2. hester 5 jaargeleden

    Ik ben nu ook alweer bijna drie weken bezig met sporten en gezond eten, en ik heb al 12 dagen geen suiker meer gegeten. Dat voelt ontzettend goed aan omdat ik eerst elke dag iets met suiker at.
    Over een week wil ik mezelf wel belonen met iets heel lekkers, een stuk taart haha!
    Sporten doe ik tot nu toe 5 keer per week, dat is best veel, maar 4 keer hoef ik te doen om een wekelijkse “beloning” te mogen kopen van mezelf. Die extra keer was gewoon omdat ik er zin in had. Vorige week was de beloning lekkere thee, de week daarvoor een gezichtmaskertje. Zo hoef ik elke week maar 4x te sporten en heb ik steeds een korte termijn doel in zicht.
    Ik voel me een stuk fitter, en ben nu 2 cm rond mijn buik kwijt. Het is helaas niet zo dat het vet in een keer eraf smelt, dus ik merk dat je de motivatie vooral moet halen uit het sporten fijn gaan vinden en de positieve voordelen behalve alleen het afvallen, want anders houd je het niet vol.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Precies Hester! Houd vol, je doet het super goed.

      Reageer
  3. Lianne 5 jaargeleden

    Hier gaat het goed, al merk ik dat ik vaak lekkere trek heb.. gelukkig heb ik niet veel lekkers in huis dus dat scheelt. gister was ik een dag vrij, en dan krijg ik trek. als ik gewoon bezig ben dan heb ik er geen erg in. verder het sporten gaat ook nog goed, zo’n 6 uur per week. eigelijk best veel maar ik ga echt nooit met tegenzin, het is daar gewoon zo gezellig. ben benieuwd naar de volgende challenge. trouwens wat zijn jullie toch een leuk stel, zijn jullie eigelijk getrouwd? (misschien is dit meer een vraag voor de vraag maar raak video, haha)

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Hahah, mag ook zo even tussendoor hoor Lianne! We zijn niet getrouwd, wel al ruim 9,5 jaar bij elkaar 🙂 Als sporten leuk is, dan is het inderdaad helemaal niet vervelend om zo vaak te gaan. Ga zo door meid!

      Reageer
  4. Maaike 5 jaargeleden

    De opdrachten gingen prima, maar het sporten niet in de toetsweek en met mijn verjaardag en zo.. Oeps.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Geeft niets! Volgende week weer gewoon lekker starten. Oh…en nog gefeliciteerd 🙂

      Reageer
  5. Suzanne 5 jaargeleden

    Die lekkere trek momentjes.. pfff lastig! Maar merk wel dat het steeds beter gaat. Zometeen weer even half uurtje sporten met 1 van jullie filmpjes!! Door alle leuke artikelen de filmpjes en de reacties die er geschreven worden blijf ik wel heel goed gemotiveerd!! Ook omdat je weet dat je niet de enige bent met moeilijke momentjes 😉 echt super leuk dat jullie dit op de rit gezet hebben! Ben heel benieuwd hoe het ervoor staat bij mij aan het eind van de 90 dagen 🙂

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Wij zijn ook super blij met alle positieve reacties en iedereen die even laat weten hoe het gaat. Dit is een gigantische steun voor iedereen! Blijf dus vooral lekker reageren 🙂

      Reageer
  6. Marion 5 jaargeleden

    So far, so good! Ik sport 3x per week (deed ik al), eet veel vezelrijke producten, neem 2 stuks fruit, drink koffie, water en thee en eet eigenlijk geen toegevoegde suikers. Op de weegschaal geen verandering (ook niet als ik wel eens een keer een snoepje neem). Mijn hoop is gevestigd op de vetmeting morgen…. Er is al maanden geen verandering en ik wordt er moedeloos van! 🙁

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Houd vol Marion! Houd in gedachten dat je het uiteindelijk doet om gezond te worden/blijven! Gewicht en vetpercentage komen wel, vroeg of laat.

      Reageer
      • Marion 5 jaargeleden

        Dank je Marloes! Volhouden doe ik het sowieso, want het is inmiddels mijn leefstijl. Buiten het feit dat deze leefstijl bijzonder goed voelt, heb ik er toch ook een gewichtsverlies van 16kg mee bereikt. Maar….er zijn nog zo’n 18-20 vetprocenten te verliezen en die wil ik nu wel eens kwijt! 🙂

        Reageer
    • Marion 5 jaargeleden

      Oeps….het is natuurlijk ‘ik word’ zonder de ‘t’…!

      Reageer
  7. Rianne 5 jaargeleden

    Net de nieuwe challenge gelezen…oef dat wordt een pittige!!
    Mijn 2 goede dingen zijn het traplopen op het werk ipv de lift nemen en het vele water, thee en koffie drinken (en dan vooral de koffie zonder zoetstof!! Wauw wat is dat een overwinning en ik weet niet beter nu 🙂 )
    De 2 aandachtspunten zijn het “maar” 1x in de week sporten en de snoepavonden. Eigenlijk heb ik er nog 1 want het rustig eten schiet er zo vaak bij in. Met kids aan tafel erbij is het al snel onrustig en snel eten.
    De weegschaal brengt mij heel voorzichtig goed nieuws…..!

    Reageer
  8. Petra 5 jaargeleden

    De goede dingen: dat ik zeker drie keer in de week sport, waarvan 1 keer met mijn vriend (dat is meteen quality time), en dat ik alle challenges bij elkaar voeg iedere week en dat het heel goed gaat.
    De aandachtspunten zijn dat als ik moe ben en ik besluit niet te sporten, dat ik dan ook vroeg naar bed ga om te slapen en niet op de bank blijf hangen. En de tweede aandachtspunt is dat ik voldoende blijf drinken tijdens mijn werk. Wat ik drink is wel gezond, maar het ‘moet’ meer.

    Reageer
  9. Anne 5 jaargeleden

    Ik heb vanmorgen mijn vetpercentage laten meten, die me wat tegenviel. 31,5 procent. Mijn oorspronkelijke doel was om mijn percentage zo te verlagen dat mijn rechte buikspieren zichtbaar waren, maar ik denk dat die nu maar enigszins bijgesteld moet worden 😉 Het bewust genieten is deze week misgelopen, terugval gehad met te veel snoepen iedere avond. Overdag gaat het goed, maar als ik dan honger heb als ik thuis kom en het eten is niet klaar, gaat het de hele avond mis. Daar moet ik maar eens iets op verzinnen..

    Sporten gaat wel ok, overgestapt van sportschool wat wel even wennen is! We gaan er weer voor met de nieuwe challenge!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Doe het rustig aan Anne, je hebt geen haast! Af en toe ‘de fout in gaan’ is logisch! Dat overkomt zelfs ons ;-).

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: