Vlogmas 6 optimavita
Feiten en fabels Voeding

12 Excuses om ongezond te eten en niet te sporten!

Door

Stiekem saboteren we onszelf graag. We zijn heel selectief in welke dingen we onthouden en welke we snel weer vergeten. Hierdoor hoor ik wekelijks enorm veel excuses om ongezond te eten of niet te sporten, die mensen maar al te graag inzetten! Ik bespreek er 12 met je.

Korreltje zout…

Neem dit artikel met een korreltje zout. We gebruiken allemaal wel eens een excuus om ons eigen gedrag aan onszelf of aan anderen te verantwoorden. Probeer je bewust te zijn van je eigen excuses, maar gebruik ze af en toe lekker als ze je niet negatief beïnvloeden ;). Doen ze dat wel? Dan kun je misschien werken aan het veranderen van jouw eigen gedachtepatroon.

12 excuses voor ongezond eten en niet sporten

Daar gaan we dan! Hieronder 12 excuses die ik regelmatig hoor, die ongezond eten of niet sporten goed praten.

1. Pure chocolade bevat anti-oxidanten

Dit klopt, maar deze zitten nog veel meer in de meeste soorten fruit, groenten en andere verse producten. Je hebt dus écht geen pure chocolade nodig om gezond te zijn. Oh…en pure hagelslag is sowieso niet de pure chocolade die op dit gebied bedoelt wordt ;).

2. 1x per week sporten heeft toch geen zin 

Dus je kunt net zo goed niet gaan, right!? Onzin! Elk sportmoment levert een positieve bijdrage aan lichaam en geest.

3. Nu is het toch al verpest! 

Na dat ene stukje gebak te hebben gegeten, kun je in je hoofd net zo goed ook die bitterballen, McDonalds maaltijd, snoepjes en chips wegwerken. Uiteraard weten we ergens wel dat dat onzin is…maar we houden onszelf ZO graag voor de gek.

4. Korte workouts doen niets voor je 

Goed excuus om lekker op de bank te blijven hangen. Toch is het de grootste onzin! Ook bij een korte workout heb je positieve effecten, zélfs voor afvallen. Het gaat er namelijk om wat je gedurende een hele dag doet. Elke minuut bewegen draagt daaraan bij.

5. Ik ben ongesteld

Dus is het helemaal verantwoord om drie repen chocolade weg te stouwen. Je kunt er simpelweg niets aan doen. Onzin natuurlijk! Als je écht wilt, kun je jezelf stoppen. Ik zeg zeker niet dat je dat altijd moet doen, maar dat is een ander verhaal ;).

6. Ik moest het wel eten, ze bood het me aan

We geven heel graag een ander de schuld van wat wij hebben gegeten. Onthoud altijd dat jij echt de enige bent die bepaalt wat je in je mond steekt. Hoe erg je ook de druk voelt, de optie om te weigeren is er altijd! Ook hier weer geldt: je hoeft natuurlijk niet altijd te weigeren, maar neem wel de volledige verantwoordelijkheid voor wat je eet.

7. Wijn is goed voor de bloedvaten

Helaas wegen de voordelen van het drinken van alcohol niet op tegen de nadelen. Ja, er zijn zeker onderzoeken die positieve effecten van wijn aantonen. Die kijken echter vaak alleen naar bepaalde onderwerpen en niet naar eventuele andere effecten.

8. Na mijn workout verdien ik wel een zak chips!

Zo vaak hebben we in ons hoofd ‘iets lekkers verdiend’. Natuurlijk is het super goed dat jij je workout hebt gedaan, maar is ongezond eten echt de enige manier waarop je jezelf kunt belonen? En word je eigenlijk wel écht blij als je die zak hebt weggewerkt? Voel je je daarna écht beter?

Chips eten genietmomentje

9. Sonja Bakker zegt dat vruchtenhagelslag gezond is

We combineren graag specifieke uitspraken van verschillende gezondheidsgoeroes, van Sonja Bakker ‘mogen’ we vruchtenhagel en eierkoeken eten. Dr. Frank zegt dat het geen kwaad kan om slagroom en bacon te gebruiken. Zo praten we ons eigen gedrag goed. Mijn tip voor jou: ga eens goed voelen waar jouw lichaam zich goed bij voelt, in plaats van blind af te gaan op wat wie dan ook zegt. Als je twijfelt, denk dan eens na over wat voor voedingsstoffen bepaalde producten jouw lichaam eigenlijk leveren.

10. Deze yoghurt bevat 0% vet

Maar zit wel boordevol suiker. Maar voor het gemak hebben we daar even niet naar gekeken ;). Staar je niet blind op claims op verpakkingen maar denk altijd even goed na. Vruchtenyoghurt met 0% vet smaakt heel zoet, hoe zou dat komen? Hier leg ik 8 misleidende claims uit.

11. Ja maar noten zijn gezond!

Hier heb je zeker een punt. Noten bevatten hele waardevolle voedingsstoffen voor ons lichaam. Dat betekent echter niet dat we er onbeperkt van kunnen eten zonder aan te komen…

12. Je leeft maar 1x

Misschien wel ja. En genieten van het leven vind ik ook echt ontzettend belangrijk. Maar geniet je echt zo veel meer door grote hoeveelheden ongezonde dingen weg te weren? Voel je je daar echt zo goed door tijdens jouw leven? Ik kan dit natuurlijk niet voor jou beoordelen…maar ik weet van mezelf dat ik me stiekem 100x beter voel als ik gezond eet, voldoende beweeg en af en toe lekker geniet van iets ongezonds (en daarbij écht wel een keertje uit de bocht schiet, maar dit toch een beetje probeer te beperken).

Ik hoop dat je dit artikel leuk vond om te lezen en dat je begrijpt dat ik het echt niet heb geschreven om je terecht te wijzen. Ik kan altijd rijkelijk lachen om mijn eigen hoofd, als ik mezelf weer eens probeer te saboteren. Ik gebruik bijvoorbeeld zelf excuses nummer 1, 2, 3 en 11 af en toe!

Groetjes, Marloes

Welke van deze excuses gebruik jij wel eens? Of heb je misschien een andere?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (3)
  1. Conny 1 jaargeleden

    Heel gek, ik heb gewoon heel lang niet geweten dat als je ongesteld bent je zin in chocolade kunt hebben , ben nu 61😄. Nooit op gelet dus ook nooit last van gehad! Dat heb ik met heel veel van deze dingen. Ik ben nog steeds van mening dat ik sinds het bewust worden van het gezond eten, het voor mij alleen maar moeilijker is geworden af te vallen. Ik geloof niet dat ik mijn hele leven ongezond heb gegeten. Wij hadden geen Mcdonalds in de buurt en en het was een traktatie als we patat aten, een Italiaan en Chinees was er ook niet. Toen we zelf kinderen kregen gingen we eigen patat maken en ja ik had wel eens gelijnd maar altijd door minder te eten en geen alcohol. Er zijn kookboeken genoeg en ik heb er ook best wat staan. Ze gebruiken is een tweede. Het systeem in mijn hoofd heeft heel veel moeite met het omzetten en gewoonte maken van “gezond eten”. Ik ben vaak heel chaotisch in mijn hoofd wat eten betreft, kan er geen ritme in krijgen. Dat had ik vroeger wel maar was het eten minder gezond. Het kost me enorm veel moeite om in de winkel de juiste boodschappen te doen, ik breng vaak veel te veel gezonde dingen mee die ik niet gebruik. Structuur en balans is bij mij altijd ver te zoeken ik ben een impulsief mens. Hou van gezellig en zeg idd, ik leef maar een keer!

    Reageer
  2. MB 1 jaargeleden

    Misschien een beetje off-topic, maar ik schrik altijd een beetje van de definities die gegeven worden van korte en lange work-outs, haha (had de link geopend van punt 4, vandaar dat ik daar nu op kom). Ik ben blijkbaar écht geen sportmens, want ik doe alleen maar “korte” work-outs, en heb dan juist al het gevoel dat ik goed bezig ben… Ik doe meestal maar een minuut of 20 wat rustige krachttraining, en dat maar zo’n drie keer per week (ik maak wel regelmatig een stevige wandeling van minimaal een uur, maar dat is natuurlijk niet echt “sporten”). Ongeveer één keer in de week step/”traploop” ik een kwartier (plus warming up/cooling down), langer gaat niet. Dat is het meest intensieve wat ik doe. Als ik dan lees dat veel mensen minimaal een uur intensief sporten, dan heb ik zin om langzaam te verdwijnen, haha! Maar kennelijk doe ik íets goed, want ik ben toch al zo’n 11 kilo kwijt sinds april. 🙂

    Reageer
  3. Lisa 1 jaargeleden

    Haha leuk! Herkenbaar zijn voor mij 1, 3, 8 en 11. En deze lijkt op 9: ik mag iets zoets want er zit in ieder geval geen vet in. Tof dat je je eigen punten ook aangeeft.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.