Afvallen Gezonde producten Voeding Voedingstips

10 Tips: Gezond Lunchen in een Restaurant

Door

lunch-rush-winnipeg-simply-viet

Ik schreef een tijdje terug al eens een artikel over ontbijten in een hotel. Ook over gezond uit eten gaan in een restaurant, is een artikel te vinden. De laatste tijd kreeg ik echter veel specifieke vragen over gezond lunchen in een restaurant. Daarom lees je daar vandaag een apart artikel over.

Het is echt niet altijd nodig om de meest gezonde keuze te maken. Zeker als je bijna nooit buiten de deur eet, kun je natuurlijk gewoon lekker kiezen waar je zin in hebt. Als je vaak luncht in een restaurant, door bijvoorbeeld je werk of je drukke sociale leven, is het misschien wel verstandig om bewuste keuzes te maken. Voor die gevallen schrijf ik dit artikel.

  • Vermijd luxe broodjes als croissants en saucijzenbroodjes. Ook pistolets en Italiaanse bollen bevatten helaas veel calorieën. Kies liever voor gerechten met ‘normale’ boterhammen. Een Italiaanse bol bevat ongeveer net zoveel calorieën als 3,5e boterham! Bovendien bevatten luxe broodjes veel minder vezels. Soms is het niet mogelijk om normaal brood te krijgen. Maak er dan geen groot probleem van, maar ga gewoon voor gezond beleg. Hier lees je meer over bij punt 3.

Luxe broodjes

  • Vraag om bruin brood, of nog beter: volkorenbrood. Dit vult beter en is gezonder. Je houdt langer een vol gevoel. Gelukkig is bruin brood tegenwoordig in vrijwel ieder restaurant beschikbaar.
  • Ga voor gezonde belegsoorten. Kies bijvoorbeeld magere vleessoorten (kip, ham, rosbief, ossenworst, fricandeau, rookvlees, kalkoen, filet americain etc.), of ga voor vis. Let er dan wel op dat vissalades vaak veel mayonaise bevatten en daardoor erg vet zijn. Ga dus liever voor ‘pure’ vis. Ook kun je ei als broodbeleg nemen, of bijvoorbeeld avocado of hummus. Als je kaas als broodbeleg neemt, let er dan op dat de portie vaak erg groot is. Vooral bij geitenkaas en mozzarella is dit vaak het geval. Hierdoor bevat het gerecht direct veel calorieën.

IMG_20150712_141458Als er geen ‘gezonde’ broodjes zijn, ga ik voor gezond beleg!

  • Ik noemde hierboven al even dat ei een goede keuze is. Denk er daarom ook eens aan om een omelet of een uitsmijter te bestellen. Deze gerechten worden vrijwel altijd geserveerd op normaal brood. Let er wel op dat er niet heel veel kaas is toegevoegd. Ga liever voor een variant met groenten en/of ham.
  • Maaltijdsalades lijken gezond, maar zijn dat lang niet altijd. Anneloes vertelde in dit artikel waarom dat het geval is. Als je een maaltijdsalade besteld, let dan goed op de hoeveelheid kaas en/of noten die is toegevoegd. Of kies een salade met rundvlees, kip of vis. Je kunt eventueel beslissen om het (stok)brood dat erbij wordt geserveerd maar deels op te eten, als het een grote portie is. Vraag indien mogelijk om bruin (geroosterd) brood. Eventueel zou je de dressing er apart bij kunnen vragen, zodat je zelf kunt doseren.
  • Frisdrank, alcoholische dranken en zelfs vruchtensappen bevatten veel calorieën en suiker. Je kunt daarom beter gaan voor water, koffie, thee of spa rood. Ik vraag vaak een citroentje bij mijn spa rood, voor wat extra smaak. Wil je een ander smaakje? Ga dan voor Rivella, Cola light of crystal clear. Deze dranken bevatten zoetstoffen, maar ik kleine hoeveelheden is dit écht niet schadelijk.

koffie

  • Ik zei het al even bij puntje 5, je kunt natuurlijk altijd vragen of het sausje of de dressing apart geserveerd kan worden. Zonder saus mist een gerecht vaak veel smaak, maar een hele grote hoeveelheid levert je veel extra calorieën en vet. Als het apart geserveerd is, kun je zelf bepalen hoeveel je op eet.
  • Eet langzaam en kauw goed. Je merkt op deze manier niet alleen sneller dat je voldoende hebt gegeten, je zult ook langer een verzadigd gevoel houden. Leg af en toe even je mes en vork neer, zeker als je een gesprek aan het voeren bent. Tijdens het praten eet je vaak ongemerkt te snel. Bovendien kan je veel lucht binnen krijgen, wat een opgeblazen gevoel kan geven.

Omelet

  • Als je niet overdonderd wilt worden door de verschillende keuzes, kun je vooraf online de menukaart van het restaurant bekijken. Je kunt op die manier alvast in alle rust je keuze maken. Als je eenmaal in het restaurant zit, heb je vaak al veel trek en is het lastiger om gezonde keuzes te maken. Heen gaan met een ‘strijdplan’ kan je daarom helpen.
  • Een tenslotte misschien wel het meest belangrijk: vergeet niet te genieten! Uit eten gaan blijft gewoon enorm gezellig en lekker, probeer daarom van iedere hap die je in je mond steekt, optimaal te genieten. Baal er niet van als je een keertje minder gezond eet, that’s life!

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen bij het maken van jouw keuzes. Als je nog vragen hebt, kun je die hieronder stellen.

Groetjes, Marloes

Let jij op je keuze als je luncht in een restaurant? Of neem je gewoon lekker waar je zin in hebt?

Bron afbeelding bovenaan, bron afbeelding omelet.

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Joyce 4 jaargeleden

    Dank je Marloes, super fijn artikel!
    Vooral de tip om een omelet te nemen, daar had ik zelf niet aan gedacht.

    Reageer
  2. Fatiha 4 jaargeleden

    Bedankt! Binnenkort uit eten en nu weet ik waar ik op moet letten!

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Graag gedaan! Fijn om te horen dat je er iets mee kunt.

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: