Afvallen Challenge Voeding Voedingstips

1 Week Challenge: Drink it!

Door

Drinken

Het is vandaag 1 oktober, de Healthy September Challenge is officieel voorbij. Afgelopen zondag schreef ik al dat het nu natuurlijk niet de bedoeling is om direct weer ongezond te gaan eten :). Om een beetje af te kicken en omdat ik weet dat jullie van uitdagingen houden, gaan we deze week nog even gezellig verder met een nieuwe uitdaging! Ik daag je namelijk uit om de komende 7 dagen elke dag minimaal 2 liter te drinken. Hoe, waarom en wat, dat lees je hieronder!

Waarom drinken?
Een veel gehoorde fabel is dat het belangrijk is om elke dag twee liter water te drinken. Waarom dat een fabel is, vertelde ik je een hele tijd gelden in dit artikel. Toch komt dit gerucht niet zo maar uit de lucht vallen. Drinken is namelijk ontzettend belangrijk! In het artikel dat ik net linkte, vertelde ik al de belangrijkste functies van vocht in het lichaam:

  • Het oplossen van voedingsstoffen, zodat ze via de darmwand het lichaam binnen kunnen komen;
  • Het reguleren van de temperatuur van het lichaam, onder andere door zweten;
  • Transporteren van stoffen door het lichaam, dit gaat via het bloed;
  • Bouwstof voor de lichaamscellen.

Daarnaast heeft het echter ook een ontzettend belangrijke rol als je wilt afvallen. Dorst en honger zijn voor ons lichaam namelijk moeilijk te onderscheiden, omdat deze prikkels door dezelfde zenuw worden afgegeven. Het kan hierdoor heel goed dat je een gevoel van trek krijgt, als je te weinig hebt gedronken. Ik heb hier ook al regelmatig over gesproken, onder andere in een ‘Vraag maar raak’ video.

Mijn eigen ervaring
Ik geef eerlijk toe, ik ben zelf ook een onwijs slechte drinker. Ik moet mezelf er soms echt toe zetten om voldoende vocht binnen te krijgen. Ik merk dan ook heel vaak dat ik trek blijf houden, ook vlak na het eten. Als ik op zo’n moment een groot glas water drink, gaat de trek weg. Het was dus eigenlijk dorst! Ik heb mezelf ondertussen aangeleerd om eerst iets te drinken, als ik een trekgevoel krijg. Dat heeft me al heel wat calorieën gescheeld, die mijn lichaam eigenlijk helemaal niet nodig had!

Klaar2

De challenge
Ik daag je dus uit om de komende 7 dagen (tot en met dinsdag 7 oktober) elke dag minimaal 2 liter te drinken. Daarbij heb ik een paar extra aandachtspuntjes:

  • Drink voornamelijk (mineraal)water, thee zonder suiker en koffie zonder suiker (en het liefst zonder koffiemelk of anders met magere melk). Probeer dagelijks ongeveer 1,5 liter van deze dranken te drinken, met een maximum van 6 koppen koffie. Waarom niet meer koffie, dat lees je hier.
  • De andere halve liter kun je eventueel aanvullen met melk, karnemelk, light frisdranken of af en toe een smoothie of een vruchtensap. Meer informatie over verschillende soorten dranken en over hoe gezond ze zijn, vind je hier. Natuurlijk mag de 2 liter ook totaal uit water, koffie en thee bestaan :).
  • Reken per uur sporten 0,5 tot 1 liter extra vocht. Ik sport bijvoorbeeld elke dinsdag en donderdag 2 uur. Ik moet op die dagen dus minimaal 3 liter drinken!
  • Ga je op vakantie naar een warm land? Of ga je in de sauna? Drink dan ook meer dan 2 liter! Luister hierbij goed naar je lichaam.

Weet je van jezelf dat je weinig drinkt? Gebruik dan kleine trucjes om jezelf te controleren. Drink bijvoorbeeld uit een flesje van 0,5 liter, zet een maatbeker met een liter water op het aanrecht, zet een pot thee in plaats van een kop of neem bij elk kopje koffie een glas water.

Onthoud je niet precies wat je drinkt? Houd het dan bij op een papiertje of in je telefoon.

Ik zal jullie de komende dagen helpen herinneren voldoende te drinken via de artikelen  en via Facebook.

Heel veel succes, laat zeker weten als je meedoet!

Groetjes, Marloes

Ga jij deze uitdaging aan?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (18)
  1. Annemieke 8 jarengeleden

    Ik doe mee! Ik wil een paar kilo kwijt en ben sinds vorige week begonnen met meer water drinken, drink nu 1,5 liter per dag, naast mijn koffie en thee verbruik. Merk dat ik daardoor minder trek heb. Ben ook 1 keer meer gaan sporten per week, dus nu 3 ipv 2 keer. Gezond eten en weinig snoepen deed ik al, dus hopelijk gaan die 5 kilootjes er uiteindelijk af! Mooie challenge!

    Reageer
  2. Mellie 8 jarengeleden

    Ik doe zeker mee! Maar weet dat het voor mij gelukkig geen probleem word 🙂
    Sinds ik ben begonnen met afvallen een half jaar geleden, drink ik elke dag zo’n 2 a 3 liter water.. En het heeft mij echt geholpen bij het afvallen!! 😀

    Reageer
  3. malaika 8 jarengeleden

    Ik ga ook deze weer mee doen. Ik ben met de september challenge 3kilo kwijt 🙂 en het is goed vol te houden ik wil t namelijk proberen zo te blijven. Bedankt voor de goede tips om beter. Gezonder en fitter te leven

    Reageer
  4. Roeline 8 jarengeleden

    Van huis uit niet meegekregen om goed te drinken dus ik moest mezelf er echt toezetten en bij mijn dochtertje er op letten, zij heeft altijd water staan. Ik drink elke dag 1,5 tot 2 liter water en dat kan ik goed in passen helemaal als ik veel sport, dan heb je wel dorst. Als ik eens een dagje weg ga of een poosje weg ben, dan zal ik niet heel veel drinken omdat dat gewoon niet handig is maar gelukkig kom ik de meeste dagen wel aan mijn water. Dat is ook het enigste wat ik drink, en 1 kopje cappuccino! Mijn dochtertje net zo, af en toe ranja maar gewoon water, het is maar net waar je ze aan laat wennen!

    Reageer
  5. petra 8 jarengeleden

    Ik doe mee!

    Reageer
  6. Jaelah 8 jarengeleden

    Healthy September mag dan misschien afgelopen zijn, mijn healthy lifestyle zet ik door. Bedankt voor de goede tips de afgelopen weken. Deze challenge is niet echt een uitdaging voor mij, heb dit mezelf al een hele tijd geleden aangeleerd. Maar ga toch een beetje opletten hoeveel ik nou daadwerkelijk binnen krijg, just for the fun of it 😉

    Reageer
  7. Karlijn 8 jarengeleden

    Dit heeft mij enorm geholpen bij het afvallen, minimaal 2 liter is voor mij écht de basis waardoor ik 20 kilo ben verloren (in een half jaar) ! Natuurlijk ook bewust minder gaan eten, bewuster en gezonder eten, maar iedere dag 2 liter water is toch echt het belangrijkste geweest!
    Ik gebruik daarvoor zo’n literfles van spa, vul hem ‘s ochtends bij het ontbijt en neem hem dan mee naar mijn werk. Zo’n fles geeft mij een betere houvast, twee keer leegdrinken en ik weet dat ik weer voldoende vocht heb binnengekregen deze dag! Daarnaast nog lekker koffie en thee en af en toe een wijntje…, maar in ieder geval iedere dag 2 liter water! Begin moest ik er ontzettend van plassen en vond ik het toch best veel, was het totaal niet gewend, maar nu zit het volledig in mijn systeem!
    Succes!

    Reageer
    • Marloes 8 jarengeleden

      Leuk om te horen dat het jou zo heeft geholpen Karlijn!

      Reageer
  8. Lilian 8 jarengeleden

    Ik heb een waterdrink app op mijn telefoon. Helemaal leuk en helpt echt. Ik doe dus mee! Proost!

    Reageer
  9. naomi 8 jarengeleden

    Ik doe mee! Het enige nadeel is dat je zo vaak naar de wc moet. Dit is niet handig ivm mijn werk

    Reageer
    • Marloes 8 jarengeleden

      Tjah, maar het is wél gezond en daar zal je baas toch blij mee zijn 😉

      Reageer
  10. Vera 8 jarengeleden

    Uitdagende challenge…ik ben ook echt iemand die al snel te weinig drinkt. Sinds ik hier op de site ‘rondhang’ :), nu zo’n half jaar, ben ik er wel echt meer op aan het letten. Maar of ik die 2 liter haal? Ik ga nu een maatbeker pakken en eens checken, hoeveel ik vandaag gedronken heb! 🙂 Dus ik doe mee!

    Reageer
  11. Manon 8 jarengeleden

    Leuk, ik doe zeker mee!
    Maar voor mij gaat het niet echt moeilijk worden want ik drink altijd al heel veel water en thee.
    Misschien wel grappig om precies bij te houden voor een tijdje.
    Ik zit nu in ieder geval al ruim aan de 2 liter 🙂

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: