Uncategorized

Mijn verhaal: Nynke gooide haar leefstijl om en vond haar balans!

Door

Vandaag het verhaal van Nynke. Ze vertelt ons hoe ze haar leefstijl gezonder heeft gemaakt. Het mooie aan haar verhaal vind ik dat het voor haar wél goed werkt om haar voeding en gewicht bij te houden. Omdat ik dit lang niet altijd aanraad, vind ik het super mooi om te laten zien dat dit zeker niet altijd ‘slecht’ is om te doen. Het is maar net hoe jij je er zelf bij voelt en wat bij je past. Ik geef het woord aan Nynke.

Even voorstellen

Hoi! Mijn naam is Nynke, 29 jaar jong en laat ik maar meteen met de deur in huis vallen…
Mijn relatie met eten is nooit helemaal goed geweest. Tot een jaar of 21 had ik geen zorgen of dat ik aan zou komen of niet, ik kon eigenlijk gemakkelijk alles eten zonder dat ik er wat van merkte, en dat deed ik ook! Ik genoot op en top. Dat is inclusief elk weekend een drankje hier en een hapje daar. Pizza, hamburgers, friet, alles kwam voorbij. Dit ging nog wel even door toen ik een relatie kreeg en samen ging wonen. Het was vooral makkelijk en snel, en wederom in het weekend kon ik ook erg genieten van lekkere biertjes en wijntjes.

Aankomen en slechte conditie…

Ik merkte sneller dat ik wat gewicht aan kwam, vooral rondom mijn buik. Het ging van kwaad tot erger, het werd steeds meer. Motivatie om fanatiek te sporten had ik toen eigenlijk niet. Ik ging sporadisch naar de sportschool, of deed ik voor de zoveelste keer een poging om te beginnen met hardlopen. Toen ik al snel merkte dat ik na 3 meter al hijgend bijna op de grond lag had ik ook geen zin om dat verder door te zetten en mezelf te pushen om te blijven rennen. Snoepen daar kon ik ook wat van. Vaak ’s avonds op de bank met Netflix en een grote zak chips. Het bleef niet bij een keer in de week, het was toen bijna elke avond feest.

Hoe het veranderde

Mijn relatie ging na een tijd over en ik leerde daarna iemand anders kennen. Het was echt een wereld van verschil! Mijn huidige vriend was toentertijd al een fanatieke sporter en hield van gezond eten. Op dat moment kwam ook de cursus van Marloes op mijn pad (edit Marloes: Gezond leven leuk maken). Ik twijfelde geen moment en had mezelf aangemeld.

Het was oprecht een eyeopener. Naast dat mijn vriend mij overal in steunt en achter mij staat, en hij zelf dus ook graag gezond leeft, had ik ook meteen voor mezelf een houvast aan de cursus. Het helpt zo onwijs veel als je partner en mensen om je heen ook graag gezond eten en gezond willen leven!

Balans

Het gaat er mij om dat we nu een fijne balans hebben gevonden. We willen allemaal waarschijnlijk wel een Instagram waardig lichaam, daar was ik eerst ook altijd jaloers op, maar nu besef ik dat zulke foto’s totaal niet reëel zijn. Goede belichting, de juiste hoek en een aantal filters eroverheen doen ook veel natuurlijk dus ik ben als eerst gestopt om mezelf daarmee te vergelijken.
Een gezond lichaam vind ik veel belangrijker. Want ja, wat ik allemaal er in stopte was wel echt een aanslag voor mijn lichaam.

Tuurlijk eten we nu in het weekend wel eens een pizza, gaan we een frietje halen of lekker uit eten. Maar het is nu zo veel gestructureerder.

Mijn tips voor jou

Ik kan iedereen aanraden die zichzelf hierin herkent om toch te investeren in een voedingsschema op maat te laten maken. Ik heb dit ook gedaan en ik weeg nu mijn eten af. Dit scheelt echt een hele hoop. Ik hou het ook bij in een app, ik gebruik LifeSum, om zo toch een overzicht te hebben van wat je binnen krijgt. Let wel op dat je niet doorslaat hier in, maar het puur gebruikt voor jezelf om te zien wat je nu allemaal eet op een dag. (Edit Marloes: dit werkt voor Nynke, maar er zijn ook heel veel mensen voor wie dit vooral GEEN goed idee is. Weet je van jezelf dat je hier snel een obsessie mee krijgt? Doe het dan vooral niet!)

Dan zou ik ook nog als tip hebben: Investeer dan ook in een personal trainer. Ik heb nu een keer per week personal training waarbij we een half uurtje intensief kickboxen, en een half uur kracht oefeningen doen. Dit is niet alleen heel leuk omdat je allerlei nieuwe dingen leert, het is ook een stok achter de deur.

Vind daarnaast ook iemand die met je mee wilt trainen. Je partner, buurvrouw, een vriendin of collega. Je merkt al snel dat samen gaan veel beter werkt dan alleen. Ik train naast een keer in de week personal training ook al gauw zo’n drie keer samen met mijn vriend. Ik leer ook nog steeds veel van hem, dus de motivatie om dan te blijven gaan is een stuk groter.

Ik ben nog lang niet waar ik wil zijn. Ik wil graag sterker worden, meer energie krijgen, en tevreden zijn met mijn lichaam. Als je voor jezelf bepaalde doelen opstelt kun je hier naartoe werken, zodat je ook hieraan een houvast hebt om je doel te kunnen bereiken.
Wat ik ook doe, en wat mij erg helpt is om voor jezelf te zeggen bijvoorbeeld: De komende maand wil ik drie keer in de week naar de sportschool. En zodra je dit kunt afstrepen omdat het je ook werkelijk gelukt is, kies je een leuke nieuwe sport legging uit of een ander kledingstuk wat je graag zou willen hebben. Zo beloon je jezelf voor de dingen die je bereikt hebt, en geef je jezelf weer nieuwe motivatie om door te gaan.

Nog een aantal tips:

    • Maak foto’s van jezelf in ondergoed of een bikini van de voorkant, zijkant en achterkant. Er is vast wel iemand in de buurt die je daarmee wilt helpen. Stel een bepaald doel in voor jezelf wat je wilt bereiken in het aantal weken/maanden. Maak elke maand op dezelfde dag opnieuw foto’s en zie hoeveel vooruitgang je geboekt hebt.
    • Meten is weten! Persoonlijk vind ik het fijn om ongeveer 1xper week op de weegschaal te staan. Maar dit is voor iedereen anders. (Edit Marloes: ook hier geldt: wordt het een obsessie of beïnvloed het je humeur? Doe het dan vooral niet!) Mijn tip is wel, weeg in de ochtend, nadat je naar het toilet bent geweest en weeg dan bijvoorbeeld wekelijks zodat je daarin ook kunt zien hoe je voortgang gaat. Dit geeft ook zeker motivatie om door te blijven gaan als je ziet dat het gewicht naar beneden is gegaan!
    • Wat voor mij helpt is mijn Apple watch. Dit kan natuurlijk elk andere smart watch zijn. Ik vind het fijn om te kunnen zien hoeveel stappen ik gezet heb en wat mijn hartslag doet als ik intensief train. Ook meet het hoeveel calorieën je verbrandt op een dag. Dit zal niet altijd helemaal concreet zijn maar wel fijn om in grote lijnen te zien hoe je het op een dag doet. Ook dit zorgt voor motivatie! Als ik zie dat ik nog niet zoveel gelopen heb vind ik het alleen maar fijn om naar buiten te gaan en om een rondje te lopen. Frisse lucht maakt meteen je hoofd leeg dus win-win!
    • Vervang een minder goede variant naar een meer gezonde keus. Bijvoorbeeld: Cola zero/light in plaats van normale cola. 30+ kaas in plaats van normale kaas, kipfilet in plaats van boterhamworst, zalm in plaats van een gefrituurde kibbeling, mager gehakt in plaats van normaal gehakt, volkoren pasta in plaats van witte pasta en ga zo maar door.
    • Volume voedsel! Daarmee bedoel ik rauwkost. Lekker veel komkommer, tomaat, paprika, wortel, radijs, augurk enzovoorts. Mocht je na de lunch nog trek hebben, eet lekker rauwkost. Dit vult en is ook nog eens heel gezond. Zelfde geldt voor fruit. Ik vind fruit heerlijk! Dus eet ik er zeker een paar stuks van per dag.
    • Zorg ervoor dat het wel leuk blijft. Probeer in het weekend nieuwe gezonde recepten uit, ik wil binnenkort een bouillon maken van kippenbotten en daarmee een lekkere soep van maken of bak een gezond bananenbrood. Gezond eten betekend niet alleen maar kip, rijst en broccoli. 😉

Maar mijn belangrijkste tip van allemaal is: Geef niet op! Het is niet erg als je een dagje een terugval hebt of als er iets verandert in je leven waardoor je even geen zin hebt om op je voeding te letten. Maar zorg er wel voor dat je jezelf hierna weer oppakt en gaat knallen. Want als ík het kan, dan kan jij het al helemaal! Geef vooral niet op, en ga ervoor!

Groetjes, Nynke (volg Nynke via @tastebynynke)

Herken jij dingen in het verhaal van Nynke?

Je vindt dit misschien ook leuk


Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.