sportschema
Uncategorized

Mijn sportschema #9 – Ik weet het niet!

Door

Tot eind 2017 deelde ik af en toe ‘Mijn sportweek’ met jullie. Ik heb deze serie vanaf nu omgedoopt dot ‘mijn sportschema’. Zo ben ik namelijk niet beperkt tot 1 week en kan ik jullie meer algemene informatie geven over mijn trainingen. Ik vond het hoog tijd voor een update, want er is weer heel veel veranderd!

De grootste verandering…

Iets meer dan drie weken geleden liep ik mijn halve marathon. Voor die tijd was ik dus vrijwel alleen maar hardlooptrainingen aan het doen. Uiteraard deed ik wel nog 1x per week Bodypump en Zumba, omdat ik dat geef op de sportschool waar ik werk. Daarnaast deed ik even geen fitness trainingen, omdat dat het beste bleek te zijn voor mij en mijn knie(blessure). In de laatste weken voor de halve marathon gaf ik het al aan: ik kan niet wachten tot ik weer regelmatiger lekker kan fitnessen!

Mijn trainingen van dit moment

Ik wil in de komende tijd lekker gaan combineren. Ongeveer 2x per week de sportschool in, 1x per week zumba en bodypump lesgeven, 1-2x per week hardlopen en daarnaast wat rekken en strekken en ontspannende beweegmomenten hebben (wandelen, fietsen etc.).

Voorheen deed ik vaker fitnesstrainingen. Inmiddels dus ‘maar’ 2x per week. In mijn trainingen doe ik daarom niet langer bovenlichaam OF onderlichaam (wat ik eerder wel deed), maar ik kies voor full body workouts. Daardoor train ik alle spieren van mijn lichaam minimaal 2x (of zelfs 3x, als je Bodypump meerekent). Dit is effectiever qua resultaat dan dat je maar 1x per week een spiergroep traint.

Tot een paar maanden terug gaf ik regelmatig buikspierkwartier op de sportschool. Dat doe ik niet meer en uiteraard merk ik dat! In mijn fitnesstrainingen pak ik dus momenteel ook goed mijn buik mee.

Lunges

Hoe ik een week indeel

Ik heb een indeling gevonden die goed bij mijn tijdsplanning past Γ©n die mijn lichaam de kans geeft voldoende te herstellen.

Maandag: Rustdag

Dinsdag: Zumba en Bodypump

Woensdag: Vaak doe ik iets van beweging (golfen, wandelen etc.), soms een rustdag.

Donderdag: Fitness, full body workout (+- 60 minuten)

Vrijdag: Hardlopen, +- 7-10km

Zaterdag: Dit wisselt nog wel eens. Soms doe ik niets, soms ga ik bewegen en soms nog een stukje hardlopen. Net waar ik zin in heb.

Zondag: Full body fitness workout.

Wat de laatste tijd nog niet helemaal naar mijn zin gaat, is het rekken. Vaak doe ik het maar 1x per week, dat zou ik absoluut vaker willen! Ik merk echter dat ik minder geconfronteerd word met mijn stijve spieren doordat ik minder hardloop. In de voorbereiding voor de halve marathon MOEST ik wel regelmatig rekken om me goed te blijven voelen.

Bij deze dus een doel voor mezelf: 2x per week rekken! (Eigenlijk wil ik uiteindelijk nog vaker, maar kleine doelen stellen is wat ik altijd aanraad ;))

Waar ik over twijfel…

Er is echter iets dat aan me knaagt. Ik zou namelijk ZO graag de motivatie hebben om een heftige training ertussen te mikken, in plaats van een van mijn full body fitness workouts. Ik denk dan aan bijvoorbeeld een Full Body HIIT workout, een Full Body Kayla-Itsines-achtige workout of iets anders waar je helemaal kapot van gaat (ook conditioneel). Ik weet namelijk dat ik me hier mega goed bij voel en dat het zo super goed is voor je lichaam en je fitheid.

Het grote probleem is echter dat ik hier maar moeilijk motivatie voor kan vinden. Ik weet dat het beter gaat als ik het eenmaal weer een tijdje doe, maar ‘helemaal kapot gaan voor langere tijd’ is gewoon niet zo mijn ding. Zwaar hipthrusts doen kan ik dan weer wel, maar dat duurt hooguit 10 minuten! Bovendien heb je dan ruim rust tussendoor.

Nu is de grote vraag: ga ik mezelf pushen omdat ik weet dat het mega goed voor me is? Of doe ik gewoon lekker wat ik Γ©cht oprecht leuk vind…en neem ik vrede met iets minder fit zijn.

Het antwoord gaat waarschijnlijk per moment verschillen ;). Ik ben er nu in ieder geval nog even niet uit, maar ik vond het wel leuk om mijn gedachtes met jullie te delen. Jullie merken het vanzelf! Misschien af en toe een heftige training…in plaats van elke week.

Groetjes, Marloes

Herken je mijn struggle?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Vera 10 maandengeleden

    Doe vooral wat past bij jou en jouw visie op gezond leven. Volgens mij zeg je altijd…Doe wat je leuk vindt, dat hou je het langst vol πŸ˜‰ en volgens mij komt er dan ook weer een periode dat je hiermee klaar bent en toch weer een andere training en challenge met jezelf aangaat.
    Mijn challenge is nu vooral mentaal…lief zijn voor mezelf, trots zijn op mezelf en genieten!
    Ik fiets 5 dagen per week naar m’n werk, telkens 15 minuten. En ik wandel elk weekend in de ochtend anderhalf uur met hond en dochter (in de kinderwagen). En door de week in de middag soms ook een wandeling. Dat zo’n activiteiten die haalbaar zijn bij fulltime juf zijn,mama van een dochter van 6,5 maand en een labrador…Dan nog tijd hebben voor mijn lieve man…en dat lukt best goed…. Vooral omdat weer nog steeds in de nacht op moeten….doorslapen met eczeem Is vaak lastig….
    Ik wil wel gaan proberen om 3 keer per week een korte sessie buikspieren te trainen….en iets rug…dat lijkt me verstandig… Daar ga ik vanzelf ook weer ritme in krijgen.

    Geniet van je nieuwe trainingen…leuk artikel 😘

    Reageer
  2. Patries 10 maandengeleden

    Hoi,
    Een dilemma dus…ik vond de HITT wel leuk. In een half uur verschillende dingen doen voor korte tijd en dan 3 rondes. Vond t leuk! Vooral ook omdat je in heel korte tijd heel veel doet. Dit is voor mij al wel weer lang geleden. Zou t nu niet meer kunnen conditioneel gezien

    Reageer
  3. Patricia 10 maandengeleden

    Waarom probeer je niet is een lesje CrossFit vind ik ook wel bij je passen. Zwaar maar lekker en motiverend in groepsverband. Succes met je keuze πŸ’ͺ🏼

    Reageer
  4. Anna 9 maandengeleden

    He Marloes,

    Wat betreft je behoefte aan HIIT… Ik doe zelf Strong by Zumba en ben er echt MEGA verslaafd aan. Conditioneel zwaar en je traint ook kracht. Ik weet niet hoe jij er tegenaan kijkt om zelf groepslessen te volgen anders zou je misschien zelf instructor kunnen worden πŸ˜‰

    Er staan iig ‘gratis’ proefstukjes op youtube, die zijn wel maar kort wat een echte strong les is 60 min.

    Het is maar een idee!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: