Uncategorized

Krachttraining: Mijn Resultaten en Ervaringen

Door

Squat

Dat ik gek ben op het doen van krachttraining, is denk ik wel duidelijk. Ik ben wekelijks zo’n 5x in de sportschool te vinden en besteed het meest van mijn tijd aan het stoeien met gewichten. De cardio apparaten gebruik ik in mijn meeste trainingen alleen als warming up. Ik geef vaak algemene informatie over sporten en fitness, maar het leek me leuk om dit keer mijn eigen ervaringen met je te delen. Wat zijn resultaten die ik heb door krachttraining en wat zijn mijn ervaringen?

Mijn krachttraining-carrière
Sinds de start van mijn sportopleiding in 2004, ben ik te vinden in de sportschool. Ik deed echter altijd veel cardiotraining en als ik krachttraining deed, dan ging ik voor veel herhalingen met een relatief laag gewicht (+- 20 herhalingen per set). Ik was vooral gericht op mijn gewicht. Dat wilde ik wat naar beneden hebben. Toen ik 19 jaar was, woog ik ongeveer 71kg. Met mijn lengte van 1.72m is dit keurig. Ik vond mezelf nooit dik, maar ik wilde wel graag iets minder wegen.

Ik vroeger

Jarenlang ben ik doorgegaan met deze manier van trainen. Ik deed algemene trainingen en trainde elke training mijn hele lichaam. Dit betekende 1 of hooguit 2 oefeningen per spiergroep. Ook ging ik regelmatig buiten hardlopen, om extra calorieën te verbranden en te werken aan mijn conditie.
Ongeveer 4 jaar geleden raakte ik steeds meer geïnteresseerd in circuittraining. Ik wilde mijn workouts intensiever maken. Dit deed ik door de rust te verminderen en ging trainen in circuitvorm. In de begintijd van optimavita.nl zag je dan ook veel van dit soort trainingen voorbij komen! Ik deed ongeveer een minuut een oefening op hoog tempo (en laag gewicht) en ging dan direct door naar de volgende oefening.

SquatDecember 2014 vs. September 2016

Ongeveer eind 2014 ben ik mijn trainingen gaan omgooien. Ik ging zwaardere gewichten gebruiken en deed minder herhalingen (8 tot hooguit 15). Ik moest erg wennen, maar vond het direct super fijn! Mijn houding hield nog erg te wensen over (zie foto links hierboven, ik schaam me er gewoon voor dat ik deze plaatste!), maar ik zette door. Ik startte met het verdelen van spiergroepen over dagen. De ene dag trainde ik benen, de andere dag bovenlichaam. Hierdoor kon ik meer oefeningen doen per spiergroep! Sindsdien is er ontzettend veel veranderd, zowel mentaal als lichamelijk.

Mijn trainingschema 
Ik heb het al vaker verteld, maar voor het overzicht nog even kort mijn trainingschema. Ik plan het om mijn Bodypumplessen heen, want ik wil mijn spieren voldoende rust geven. Anders zou ik zeker 2x benen en 2x bovenlichaam trainen per week!

Maandag: Buik(spierkwartier)
Dinsdag: Zumba en Bodypump (veel herhalingen, relatief laag gewicht)
Woensdag: rust of cardio
Donderdag: Zumba en Bodypump
Vrijdag: rust of cardio
Zaterdag: Zware training voor beenspieren
Zondag: Zware training voor bovenlichaam (voornamelijk accent op rug).

Buikspieren doe ik af en toe tussendoor, maar die train ik tijdens Bodypump ook al.

Krachttraining resultaat

2011 (+-63 kg) – 2014 (+- 69kg) – 2017 (+- 66kg)

Mijn ervaring en resultaten
Ik ben dus nu iets langer dan twee jaar bezig met écht zwaarder trainen. Ik merk eigenlijk al jaren dat veel vrouwen bang zijn om té gespierd te worden. Ik schreef hier al veel eerder een artikel over. Begin 2016 was ik kennelijk al helemaal overtuigd, want ik schreef een artikel over de voordelen van krachttraining en de voordelen als je wilt afvallen. Dat artikel is heel algemeen, vandaag vertel ik je precies wat ik zelf de belangrijkste resultaten en ervaringen vindt.

  • Ik voel me sterker! Tijdens het doen van bewegingen merk ik dat mijn lichaam veel meer aan kan.
  • Ik heb minder vaak blessures. Ik heb tijden last gehad van mijn knie. Tijdens mijn bodypumples moest ik zelfs de lunges overslaan. Nu kan ik alles doen, mét veel gewicht!
  • Mijn houding is verbeterd. Niet alleen tijdens het doen van oefeningen (zie squat foto), maar ook als ik gewoon rechtop sta.
  • Mijn spieren zijn duidelijker zichtbaar, dat vind ik mooi! Op de foto links hierboven was ik op mijn lichtst, maar ik vind dat ik er ‘breekbaar’ uit zie. Je ziet m’n spieren vrijwel niet. Dat is nu wel anders!
  • De focus is van mijn gewicht af. Op mijn 18e was ik 71kg, op mijn lichtst was ik ongeveer 63kg maar altijd bezig met niet zwaarder worden. Nu ben ik 66-67kg en ik voel me prima! Ik ben nauwelijks meer bezig met hoe zwaar ik ben, omdat ik gewoon tevreden ben met mijn lichaam.
  • Ik heb het plezier in trainen terug. Ik vind het zo leuk om de krachtoefeningen te doen! Veel cardio doen is gewoon niet zo leuk. Tijdens de circuittraining ging ik altijd helemaal kapot. Nu kijk ik per training waar ik zin in heb en hoe diep ik wil gaan.
  • Ik vind het super leuk om mijn lichaam te kunnen vormen. Ik bedacht me ongeveer 2 jaar terug dat ik dikkere billen wilde. Ik ging gericht trainen en je ziet het resultaat hieronder :).
  • Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen, doordat ik lekkerder in mijn vel zit. Dat is voor mij het allergrootste resultaat.

before-after-ik

Mijn tips voor jou 
Dat mijn ervaringen zo goed zijn met deze manier van trainen, betekent natuurlijk niet dat dit de enige manier is om resultaten te bereiken. Zoek gewoon de sport(en) die bij jou past! Ik wilde alleen even mijn enthousiasme voor je delen! Wat ik ook met deze video wil zeggen, is dat het ZO belangrijk is om niet alleen maar te focussen op je gewicht. Zoals ik al zei ben ik helemaal niet veel afgevallen. Het verschil in gevoel, houding en hoe mijn lichaam eruit ziet is veel groter.

Ik hoop dat je dit artikel leuk vond om te lezen!

Groetjes, Marloes

Heb jij ook goede ervaringen met een bepaalde manier van sporten?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. Bianca 2 jaargeleden

    Erg mooi artikel!
    Wat een verandering. Fijn dat je, je zo goed voelt.

    Reageer
  2. Inderdaad wat een verandering zeg! En je houding is ook onwijs veranderd! Goed van je dat je zo goed in je vel zit.

    Reageer
  3. Afine 2 jaargeleden

    Hoi Marloes, ik doe sinds een maand of 4 Crossfit. En ik vind het helemaal geweldig ga een uur lang helemaal stuk en indd hoog gewicht en weinig herhalingen. De combinatie van kracht en conditie in de WOD vind ik super fijn. En ik ga dan ook 3 x in de week met veel plezier heen. Ook komt dit door dat de sfeer bij de Crossfit heel goed is. Iedereen helpt elkaar en motiveert en stimuleert elkaar, dit mis ik altijd in de sportschool. Op de weegschaal zie je het nog niet erg maar ik voel me wel veel beter en strakker in me velletje. Groetjes afine

    Reageer
  4. Judith Westhuis 2 jaargeleden

    Leuk om de verschillen op de foto’ s zo duidelijk te zien! Looking good!!

    Reageer
  5. Ise 2 jaargeleden

    Wat goed dat je zo ‘gegroeid’ bent, letterlijk en figuurlijk 😉 Mag je zeker trots op zijn!

    Reageer
  6. Rianne 2 jaargeleden

    Heel leuk artikel! Ik ben nu zelf een half jaartje eht bezig met krachttraining en daar heb ik ook ontzettend veel plezier mee. Het is leuk als je merkt dat je zelf steeds sterker word! En wauw wauw wauw wat heb jij je billen mooi getraind zeg! #goals

    Reageer
  7. marja goos-akihary 2 jaargeleden

    O wat fijn dit artikel te lezen! Zelf ben ik nu net met veel pijn en moeite 2 kilo kwijt, wordt gek van die weegschaal! Ik doe 1x per week Zumba, 1x totaalfitness en probeer 2x krachttraining te doen! Gewicht gaat idd moeizaam omlaag maar mjjn lijf wordt strakker! Dus ik ga door en ga mij niet meer focussen op dat gewicht!

    Reageer
  8. Gezonde blogger 2 wekengeleden

    Leuk om je blog te lezen, het is een aanmoediging om meer te bewegen.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: