Voeding afwegen noten
Leefstijl Persoonlijk

Voeding bijhouden liep uit de hand – Storytime Jade

Door

Vandaag geef ik het woord weer eens aan iemand anders. Zoals jullie misschien weten, vind ik je voeding bijhouden soms een handig hulpmiddel bij gezonder leven. Het kan in sommige gevallen echter ook totaal verkeerd uitpakken. In dit artikel is Jade daar heel open over, waar ik haar ontzettend dankbaar voor ben ♥. Ik geef het woord aan Jade.

Waar het begon..

“Houd je voeding eens bij, zo kom je tot interessante inzichten over voeding! Misschien kun je ook wel achterhalen waar je darmklachten vandaan komen en of je wel genoeg eiwitten binnenkrijgt, aangezien je veel sport”, zei een vriendin drie jaar geleden tegen mij. Ik had altijd al interesse in (gezonde) voeding en sport. Overzicht krijgen in wat ik precies binnenkreeg, vond ik zeker interessant. Vandaar dat ik een app op mijn telefoon downloadde om mijn voeding bij te houden.

Ik hield niet mijn voeding bij omdat ik wilde afvallen of een streng dieet wilde gaan volgen. Ik had namelijk een gezond BMI en een goed en zelfverzekerd zelfbeeld. Ik wilde mijn voeding bijhouden, omdat ik veel sportte en regelmatig last had van mijn darmen. Het doel was om voldoende eiwitten binnen te krijgen, meer inzicht te krijgen in mijn eigen voedingspatroon en kunnen achterhalen waar mijn darmklachten vandaan kwamen.

Met behulp van de applicatie, hield ik af en toe mijn dagelijkse voeding bij. Na een aantal dagen kwam ik erachter dat ik relatief weinig eiwitten binnenkreeg. Daarnaast zaten er in sommige producten meer vetten/suikers dan dat ik van tevoren had verwacht. Ook kwam ik erachter dat ik de ene dag een stuk meer at dan de andere dag. Ik vond deze inzichten heel interessant en ik bleef steeds vaker dagelijks mijn voeding bijhouden.

Na een maand voeding bijhouden

In het begin noteerde ik mijn voeding af en toe en voerde ik de hoeveelheid van de voeding in op de gok. Na ongeveer een maand vond ik dit niet concreet genoeg en besloot ik mijn eten en drinken te wegen, zodat ik precies wist hoeveel (milli)gram ik van welk product binnenkreeg. Dit kostte veel tijd, maar ik wilde zo graag controle hebben over mijn voedingsinname, dat ik dit ervoor over had.

Op de applicatie had ik ingesteld dat ik 2300 calorieën per dag zou willen eten, dit is wat hoger dan de gemiddelde energiebehoefte van een vrouw. Ik sportte namelijk relatief veel en ik had een actieve leefstijl. De app geeft aan hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten er in elk product of maaltijd zitten. De app maakt overigens geen onderscheid tussen verzadigd- “slechte” en onverzadigd “gezonde” vet. Als er bijvoorbeeld een eetlepel olijfolie, een halve avocado en een handje noten wordt gegeten, is de maximale aanbevolen hoeveelheid vetten van de dag al bereikt. Ruimte voor een stukje zalm, chocolaatje en/of een plak kaas, is er dan niet meer.

Voeding bijhouden slaat door

Dwangmatig gedrag

Bij letterlijk alles wat ik at, pakte ik de weegschaal erbij om te wegen hoeveel gram het desbetreffende voedingsmiddel woog. Elke milligram telde mee en noteerde ik in de applicatie. Op dagen dat ik moest werken of de hele dag van huis was, voerde ik van tevoren alles in wat ik die dag zou gaan eten, zodat ik nog altijd wist hoeveel ik exact van alles binnenkreeg. Als ik voorheen spontaan een koekje of chocolaatje aangeboden kreeg, nam ik dit vaak aan. Sinds ik mijn voeding bijhield, at ik dit eigenlijk nooit meer op, omdat ik dit niet had ingecalculeerd en ik niet meer binnen wilde krijgen dan “mocht”. Vaak vond ik het vervelend als ik ongezond eten kreeg aangeboden, waardoor ik het wel aannam, maar vervolgens gewoon niet opat. Ik vond het ook al lastiger om te genieten van ongezond eten, vaak voelde ik me erg schuldig na het eten van iets ongezonds. Overigens heb ik mezelf nooit uitgehongerd en als ik trek had, heb ik altijd wat gegeten. Daarom had ik ook niet door dat ik behoorlijk dwangmatig bezig was.

Ik begon eraan te wennen: alles wat ik at woog ik eerst en voerde ik in op de app. Vaak heb ik halve plakken kaas gegeten, gekregen traktaties weggegooid en meer of minder gegeten dan dat ik behoefte had, omdat ik me gewoon simpelweg wilde houden aan de hoeveelheid wat bij mij “paste”. Als ik langs de McDonald’s ging, zocht ik van tevoren op welk product het minst ongezond was. Daarnaast at ik soms ook juist meer dan dat ik trek had, puur omdat ik wilde voorkomen dat ik af zou vallen en mijn spiermassa zou verliezen. Ik luisterde niet meer naar mijn honger- en verzadigingsgevoel, maar meer naar wat de getallen op de app aangaven.

Minder gelukkig

Dat ik mijn voeding zo nauwkeurig bijhield, wist eigenlijk op mijn gezin na, niemand. Ik schaamde me er een beetje voor, omdat ik ergens wel wist dat het niet helemaal normaal was. Tegenover mijn vrienden en familie deed ik alsof er niks aan de hand was. Ik probeerde eetmomenten zoveel mogelijk te vermijden. Soms als iemand ernaar vroeg, dan vertelde ik dat ik het gewoon interessant vond om te kijken wat ik elke dag binnenkreeg. Ik zal mezelf nooit uithongeren zei ik tegen hen en ook tegen mezelf, daarom zag ik zelf eigenlijk niet in wat het probleem was.

Na een maand of twee merkte ik dat ik minder gelukkig was dan voorheen: ik wilde nooit meer spontaan iets eten, at altijd alleen nog maar gezonde producten en ik nam geen traktaties meer aan. Als ik een enkele keer ongezond at, voelde ik me daarna schuldig en vies. Het kostte veel tijd en energie om dit dag in, dag uit, bij te houden. Tegelijkertijd was het voor mij automatische piloot geworden en een soort houvast die ik niet zomaar meer los kon laten. Daarom ging ik door met het wegen van mijn voeding, niemand hoefde te weten hoe ik me er écht bij voelde.

gezond eten

Het keerpunt

Na een aantal maanden vond mijn moeder dat ik er mee moest stoppen: ze vond het abnormaal dat ik mijn eten continu bijhield, nooit meer in vetten of oliën bakte, mijn eten woog en het viel haar op dat ik nooit meer iets ongezonds wilde eten. Ik had veel symptomen van de eetstoornis “orthorexia”, vond ze. Ik had het gevoel alsof ze mij doorhad en vond het confronterend dat ze zich zorgen om mij maakte. Uiteindelijk heb ik samen met haar besloten om te stoppen met het wegen en bijhouden van mijn voeding. Inmiddels had ik aardig wat kennis over de voedingswaarde van voedingsmiddelen en bovendien zal het erg veel tijd schelen. De eerste dagen vond ik dit erg lastig; ik had geen controle meer over hoeveel ik at en wat de voedingswaarden van mijn maaltijden waren. Langzamerhand begon ik eraan te wennen en kwam het vertrouwen terug dat ik op gevoel moest gaan eten.

Hoe gaat het nu?

Inmiddels ben ik een jaar verder en zit ik een stuk lekkerder in mijn vel. Ik eet op gevoel en hier hoort nou eenmaal bij dat je de ene dag meer trek hebt en meer calorieën binnenkrijgt, dan de andere dag. Ik neem (als ik hier zin in heb) weer traktaties aan en durf weer ongezond te eten en hier ook écht van te genieten.

Ik heb het niet graag over dit onderwerp, eigenlijk weet ook vrijwel niemand in mijn omgeving hiervan af. Toch heb ik ervoor gekozen om mijn verhaal te delen, aangezien ik er veel van geleerd heb en dit een goede les was voor mij en misschien ook voor anderen. Naar mijn mening is het goed om eens een korte periode, van bijvoorbeeld twee tot zeven dagen, je dagelijkse voeding bij te houden. Met name als je weinig kennis beschikt over voeding en van hoeveel en wat je nou daadwerkelijk op een dag eet. Op deze manier kun je tot interessante inzichten komen en wellicht vragen die je voor jezelf had, beantwoorden.

Mijn conclusie en boodschap

Uiteindelijk zal ik je aanraden je voeding niet langer dan een week bij te houden. Het is naar mijns inziens namelijk erg belangrijk dat je op gevoel eet en luistert naar wat je lichaam aangeeft. De ene dag zal je meer trek hebben dan de andere dag. Daarnaast zal je de ene dag ook meer ongezond eten dan de andere dag. Het belangrijkst is dat je lekker in je vel zit en je jezelf gezond en fit voelt. Van Marloes heb ik geleerd dat het balans tussen gezonde en ongezonde voeding ‘’the key’’ is. Ik voel me er prettig bij om met name gezond te eten, maar af en toe écht even genieten van een stukje chocola, een bak ijs of een pizza, hoort hier ook bij.

Groetjes, Jade

Heb jij weleens je voeding bijgehouden? En zo ja, hoe vond je dit?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. Conny 2 jaargeleden

    Ik heb een app op mijn telefoon. Ik was er wel heel blij mee, ik hoefde dan zelf niet meer op te zoeken hoeveel calorieën er in bepaalde hoeveelheid voeding zaten. Het mij 15 kg doen verliezen. Helaas zit daarvan alweer 6 kg erbij. Ik wil graag gezond leven maar onze generatie is heel langzaam in de ongezonde voeding gegroeid en bepaalde dingen die wij vroeger als gezond achten zijn nu ongezond, leer ze maar eens af! Vaak zit er ook nog een herinnering aan. Als de diëtist mij vraagt om mijn voeding eens bij te houden dan zucht ik al. Ik heb er zo’n hekel aan! En dat is wat mij tegen houd, die hekel steeds maar weer geconfronteerd worden en er aan te moeten denken wat je eet, ik wordt er zo moe van! Maar ik ben te zwaar en dat al mijn hele leven! Dus wat ik nu probeer is zoveel mogelijk gezonde voeding en in mijn ogen ben ik goed bezig. Ik moet me nu wel heel erg porren te gaan bewegen want de sportschool gaat even niet!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.